طرح پرورش گوسفند فراهانی

گوسفند فراهانی یکی از معروف‌ترین نژاد‌های گوسفندی ایرانی می‌باشد که بنا به داشتن خصوصیات و ویژگی‌های مختلف، افراد زیادی تمایل به خرید و نگهداری از آن دارند.

گوسفند نژاد فراهانی

یکی از سود آور‌ترین گوسفندان و نژاد‌هایی که سبب می‌شوند دامداران خیلی زود به سود مناسبی دست پیدا کنند، گوسفنده فراهانی می‌باشد. این گوسفند دارای گوشت با کیفیت و بسیار مرغوبی می‌باشد به گونه‌ای که با داشتن درصد چربی بسیار کم، نسبت وزن گوشت در هنگام ذبح به وزن گوسفند فراهانی در حالت زنده بسیار خوب و مناسب است و گوشت زیادی بدون چربی ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخیر با تلفیق ژنتیک گوسفندان و اصلاح ژن قدم‌های بزرگی در راه تولید گوسفندان فراهانی با ژن برتر برداشته شده است. و در همین راستا نیز نمونه قوچ فراهانی و میش فراهانی اصلاح نژاد شده در بسیاری از دامداری‌ها وجود دارند که حتی دارای ژن چند قلوزایی هستند و در هر بار تولید مثل، چندین بره به دنیا می‌آورند تا از محصولات لبنی و حتی گوشت آنها در جهت رفع نیاز‌های آدمی استفاده گردد.

خصوصیات دام فراهانی

این نژاد همچون گوسفند سنجابی در دسته گوسفندان پشمی-گوشتی قرار می‌گیرد که علاوه بر وزن گیری زیاد و تولید گوشت مرغوب، پشم بلند و فراوانی نیز همراه دارد. یعنی عزیزانی که اقدام به پرورش و نگهداری از این نژاد می‌نمایند علاوه بر بهره‌وری از گوشت، از پشم آن نیز می‌توانند استفاده کنند و با فروش آن جهت استفاده در مصارف مختلف سود خوبی به دست آورند.

خصوصیات بدنی گوسفند فراهانی

همانطور که گفته شد این گوسفند علاوه بر اینکه پشم زیادی دارد دارای گوشت زیاد و با کیفیتی نیز می‌باشد که در همین رابطه به ارائه اطلاعاتی در این باره می‌پردازیم. قد قوپ فراهانی به طور متوسط ۷۵ سانتی‌متر و قد میش فراهانی به طور متوسط ۶۵ سانتی‌متر است. طول تنه قوچ در این نژاد ۸۴ و طول تنه میش ۸۰ می‌باشد. میانگین وزن گوسفند زنده فراهانی در هنگام تولد حدود ۳ کیلوگرم در هر دو جنس نر و ماده می‌باشد و وزن بالغ این نژاد نیز حدود ۵۵ تا ۶۰ کیلوگرم است.

ویژگی‌های ظاهری گوسفند فراهانی

گوسفند فراهانی رنگی سفید مایل به نخودی دارد که با قرار گرفتن در جلوی نور خورشید گاها به رنگ شیری نیز دیده می‌شود. در قسمت‌هایی از بدن این نژاد همچون دست و پا و اطراف چشم می‌توان لکه‌هایی سیاه مشاهده نمود که این لکه‌ها در اطراف چشم نیز در برخی موارد دیده می‌شود. این گوسفندان نسبت به جثه بدن و درشت بودن اندام دارای سر کوچکی می‌باشند.

این گوسفندان در مقایسه با نژاد‌های دیگر همچون گوسفند سنگسری دارای گوش کوچکتری هستند، در هر دو جنس قوچ و میش شاخ به ندرت دیده می‌شود. این نژاد دارای دنبه و دنبالچه کوچک و گردی می‌باشد که به صورت یک تکه دیده می‌شود.

زیست بوم گوسفند فراهانی

اگر بخواهیم زیست بوم اصلی و محل پرورش و نگهداری این نوع دام را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که زیست بوم اصلی این نژاد اراک می‌باشد. همچنین علاوه بر اراک این نژاد در شهرستان‌های فراهان و آشتیان و … نیز نگهداری می‌شود.

گوسفند دنبه دار نژاد فراهانی

نام این نژاد تا حد زیادی معرفی کننده خاستگاه آن می باشد. خاستگاه این گوسفندان به استان مرکزی و منطقه فراهان بازمی گردد. یک سوم گوسفندان موجود در این منطقه از نژاد دنبه دار فراهانی تشکیل شده اند. البته به دلیل نبود مدیریت صحیح در منطقه موارد متعددی از آمیختگی این نژاد با سایر نژادهای محلی مشاهده شده است. این گوسفند از پشم و پوست بسیار باکیفیت و مرغوب برخوردار است. پشم حاصل از پرورش این گوسفندان به الیاف های طبیعی تبدیل و برای بافت قالی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های بارز الیاف های حاصل از پشم این گوسفندان، مقاومت بسیار بالای آنهاست.

علاوه بر پشم، گوشت نیز یکی از ملاک های پرورش این گوسفندان محسوب می شود. به همین دلیل نژاد فوق، از نوع گوشتی-پشمی به شمار می رود.

مشخصات گوسفند دنبه دار نژاد فراهانی
  • پشم این گوسفندان بسیار ضخیم است.
  • هر دو جنس نر (قوچ) و ماده (میش) شاخ ندارند.
  • سر این گوسفندان در مقایسه با سایر نژادها کوچک تر است.
  • جنس نر دارای بینی صاف و جنس ماده دارای بینی منحنی است.
  • گوش های این گوسفندان در مقایسه با سایر نژادها کوچک تر است.
  • دنبه یکی از شاخصه های بارز این گوسفندان است. شکل دنبه به صورت گرد و شکاف دار است. در انتهای شکاف آن نیز دنبالچه قرار دارد.
  • رنگ بدن این گوسفندان در محدوده سفید، شیری و نخودی قرار دارد. اما لکه هایی سیاه در قسمت پا، پوزه و دور چشم ها قابل مشاهده می باشد.
  • منطقه اراک و فراهان از لحاظ آب و هوایی تنوع بسیار زیادی دارد و شامل انواع بیابانی، نیمه بیابانی و کوهستانی می باشد. مقاوت بدنی گوسفند دنبه دار نژاد فراهانی، بسیار بالاست و توانایی تحمل و زندگی در هر یک از این شرایط را دارا می باشد.
فواید پرواربندی گوسفند

مفهوم پرواربندی گوسفند، موضوعی فراتر از نگهداری عادی این حیوانات است و به پرورش اصولی و علمی اشاره دارد. قوانین و دسترالعمل هایی برای انجام هرچه بهتر این کار در نظر گرفته شده است. رعایت اصول تعیین شده منجر به افزایش تولید و ارتقای کیفیت گوشت می شود.

افزایش راندمان کار

نژادهایی در پرواربندی مورد استفاده قرار می گیرند که از لحاظ کمی، تعداد کمتر و تولیدات بیشتری داشته باشند. به همین دلیل قبل از خرید گوسفند به نوع نژاد، قدرت بدنی و سلامت جسمانی گوسفند توجه بیشتری می شود. وزن گیری و تولید شیر بیشتر و همچنین تولید پشم با کیفیت در گرو رعایت این اصول است.

ارتقاء کیفیت گوشت

جیره غذایی مورد اتفاده در پرواربندی گوسفندان به نحوی انتخاب می شود که غنی از مواد مغذی باشد. به این ترتیب تولید فرآورده های دامی از قبیل گوشت و شیر سرعت بیشتری می گیرد. علاوه بر این فرآورده های حاصله از قبیل گوشت، به لحاظ کیفیت در سطح بالاتری قرار می گیرند.

برگشت اصل سرمایه و سود آن در مدت زمان محدود

 

  گذشته از واحدهای بزرگ دامپروری که در حال حاضر تعداد آنها در کشور چندان زیاد نیست فعالیتهای مربوط به پرواربندی با سرمایه های نسبتا” متوسط و یا کوچک توسط دامداران محلی انجام گرفته و حتی قسمت مهمی از تولیدات دامی در واحدهای خانوادگی صورت میگیرد. با توجه باین حقیقت و با در نظر گرفتن قدرت مالی محدود این نوع تولید کنندگان باید سعی شود سرمایه گذاری طوری انتخاب شود که طی آن ضمن بالا رفتن هرچه بیشتر میزان محصول اصل سرمایه و سود حاصله از سرمایه گذاری در فاصله کوتاهی به صاحبان اصلی برگشت داده شود تا دامدار که از ثروت فراوان بهره مند نیست ضمن تشویق بکار تولیدی و شرکت موثر در آن، بتواند بتدریج فعالیتهای دیگری را آغاز کرده و از سرمایه موجود بخوبی بهره برداری نماید.
فعالیت پرواربندی در زمره مهمترین فعالیت تولیدی قرار دارد که این جنبه را بخوبی حفظ کرده است بطوریکه با انجام آن طی مدت کوتاه و معلومی اصل سرمایه و سود حاصله از آن بسرعت بصا حب آن برگشت داده می شود. بدیهی است چنانچه سرمایه گذاری منحصرا” در زمینه پرواربندی صورت گیرد حداکثر بعد از پایان دوره پروار بندی که مدت آن از ۳ الی ۴ ماه تجاوز نمی نماید، بعد از فروش بره های پروار در بازار، اصل سرمایه و سود عاید شده کلا” و در یک وعده عاید دامدار می گردد و اغلب همین امر موجبات دلگرمی و مداومت در کار را برای سرمایه گذاران محلی بوجود می آورد.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند فراهانی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)