طرح پرورش گوسفند قشقایی

گوسفندان نژاد قشقایی به دلیل داشتن خصوصیات ذاتی برتر در دسته بهترین گوسفندان ایرانی قرار میگیرد. اصولا نام گذاری گوسفندان بنا به محل زندگی آنها صورت میگیرد و به همین شکل گوسفندان این نژاد هم با نام زیست بومشان شناخته میشوند. در ادامه این نوشته اطلاعات کاملی برای آشنایی با این نژاد در اختیارتان قرار خواهیم داد.
گوسفند نژاد قشقایی یکی از انواع گوسفندانی است که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از افرادی که قصد نگهداری دام زنده دارند از این نژاد خرید میکنند و خرید گوسفند زنده نژاد قشقایی بسیار متداول است. به این دلیل که این نژاد استعداد بالایی در رشد و وزن گیری دارند که هم در دام داری های صنعتی و هم توسط عشایر و دامداران سنتی نگهداری میشوند.

خصوصیات و قیمت گوسفند قشقایی

همانطور که گقته شد این نژاد یکی از محبوب ترین نژاد های گوسفندان در ایران است به همین دلیل هم اکثر دام هایی که در مناطق جنوبی ایران نگهداری میشوند از این دسته هستند و عمده گوشت قرمر مورد نیاز در ایران را تامین میکنند.
گوسفندان نژاد قشقایی از نژاد گوشتی در ایران هستند و در شرایط سخت هم زندگی میکنند، این دسته میتوانند در شرایط محیطی دشوار هم زندگی کنند و کیفیت گوشت بالایی دارند که میتوان به عنوان یکی از با کیفیت ترین گوشت های گوسفند در ایران برشمرد.
قیمت این نژاد هم مانند سایر نژاد های گوسفند امسال افزایش داشته است، اما اگر قصد خرید گوسفند زنده در تهران را دارید مجموعه ایران شیپ بهترین نژاد های گوسفندان را با قیمت مصوب سازمان دامپروری ارائه خواهد کرد.

خصوصیات ظاهری گوسفند قشقایی

قوچ های نژاد قشقایی بسیار قدرتمند هستند و بسیاری از دامداران اقدام به خرید این قوچ ها به منظور تولید بره های سالم میکنند، همچنین قوچ های نژاد به دلیل گوشتی بودن برای ذبح و تولید گوشت هم استفاده میشوند.
میش های این نژاد کیفیت گوشت بسیار بالایی دارد که باعث معروفیت گوشت میش های این نژاد در میان همه شده است، بره های متولد شده از این میش ها بسیار قدرتمند هستند و انکان ابتلا به بیماری های مختلف در آنها کم است.
همانطور که به دفعات اشاره داشتیم بره های این نژاد دارای محبوبیت بالایی هستند و میتوانند در شرایط زندگی سخت هم وزن گیری کنند، دامدارانی که این بره ها را خریداری میکنند به سود بالایی دست پیدا خواهند کرد.

رنگ

این نژاد از گوسفندان در ابتدای تولد دارای رنگ کاملا قهوه ای هستند و بعد از ۶ ماهگی به رنگ شکری( رنگ سر و صورت جلوی سینه، زیر شکم، دست و پا به رنگ قهوه ای) می باشد. این نژاد از گوسفند توسط عشایر ترک قشقایی نگهداری میشود، و جمعیت این نژاد در استان فارس ۲۵۰۰۰۰ راس می باشد.

 

خصوصیات نژادی

سر یه حالت کشیده و پوزه ای گرد و همچنین پیشانی صاف و کمی برآمده دراند که قوچ های این نژاد شاخ دار و میش های این نژاد بدون شاخ هستند. گوش های این نژاد به حالت افتاده و بلند است، دست و پای این نژاد متوسط می باشد دنبالچه صاف و بدون برجستگی دارد, همچنین رنگ بدن این نژاد در بره گی از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره تغییر می کند، اما در زمان بلوغ رنگ بدنش تغییر کرده و حالت روشن می شود.

میانگین وزنی گوسفند نژاد قشقایی در سنین مختلف

در هنگام تولد: نرها حدود ۴ کیلوگرم و ماده ها ۶۵/۳ وزن دارند.
سه ماهگی: نر ها ۲۳ کیلوگرم و ماده ها ۲۲ کیلوگرم وزنشان است.
شش ماهگی: نر ها ۳۲ و ماده ها ۳۰ کیلوگرم وزن دارند.
در یک سالگی: نر ها ۴۵ کیلوگرم و ماده ها ۴۰ کیلو هستند.
هنگام بلوغ: نر ها ۷۳ کیلوگرم و ماده ها ۵۴ کیلوگرم وزن دارند.

متوسط وزن پشم

بره شش ماهه ۷/۰ کیلوگرم
میش بالغ ۰۵/۱ کیلوگرم
قوچ ۸۵/۱ کیلوگرم وزن دارند.

وضعیت تولید شیر در گوسفند ترکی قشقایی

مدت شیر دهی آن ها، ۱۰۲ روز بوده، متوسط شیر تولیدی ۱۹۵ گرم در طول هر روز است. و طول دوره آبستنی ۱۴۹ روز خواهد بود.

زیست بوم گوسفند قشقایی

گوسفند قشقایی معمولا بیشتر در نواحی جنوبی کشور زندگی میکند و نام این نژاد هم از منطقه ای در استان فارس گرفته شده است، این گوسفندان بیشتر در مناطقی با دمای هوای بالا و آب و هوای گرم نگهداری میشوند اما توانایی زندگی در شرایط آب و هوایی گوناگون را دارند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند قشقایی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)