طرح پرورش گوسفند مهربان

این گوسفند بومی استان همدان است اما در زنجان و کردستان هم این نژاد گوسفند یافت می شود. به واقع به گفته مردم استان همدان زادگاه اصلی این گوسفند در اصل روستای مهربان در شمال غربی استان همدان است.

شکل ظاهری گوسفند مهربان

استخوان بینی برآمده، چشم ها مورب، سوراخ بینی گود و نزدیک، به هم، گوش لاله ای شکل و دنبالچه دوکی شکل با دنبه پیوسته از مشخصات ظاهری این نژاد است.

گوسفند مهربانی دارای بدن کشیده بوده سر و صورت خالی از پشم است و گاهی فقدان پشم تا حد جناق سینه ادامه پیدا می کند و زیر شکم خالی از پشم است.
میش این نژاد معمولا بدون شاخ و قوچ اکثراً شاخدار است. رشد شاخها کند بوده و به ندرت پیچیده و بلند میشوند.
طول گردن نسبت به بدن متناسب و در قسمت زیر آن که اکثرأ خالی از پشم است گاه یک و یا دو زائده مخروطی شکل بصورت منگوله دیده می شود.
دنبه معمولا بزرگ و فشرده و در قسمت روئین کاملا پوشیده و در قسمت زیرین خالی از رویش پشم است که به دنبالچه دوکی شکل ختم می شود .گاه دنبالچه دارای خمیدگی به سمت بالا بوده و شبیه S است.

عموم بدن دام قهوه‌ای، طیف‌های روشن تا تیره و سیاه است.

رنگ پشم گوسفند مهربان در بره از خرمایی تیره تا آلبالویی سیر تغییر می کند. به تدریج که دام رشد می کند، رنگ پشم به تدریج روشن تر شده و در حوالی سن بلوغ ثابت می شود.

زیست بوم مناسب گوسفندان مهربان

گوسفند مهربان از آن دسته از گوسفندانی است که اگر در محیط زیست خاص خود پرورش داده شود می تواند به بهترین شکل ممکن رشد کند زیرا آب و هوا در رشد ان تاثیر فراوانی دارد. زیستگاه اصلی این نژاد روستایی هم نام خودش در همدان است که اسم این نژاد هم از آن برداشت شده است.

علاوه بر این گوسفندهای مهربان در اطراف زنجان هم می توانند به خوبی پرورش یابند.

این گوسفندان را می توان در حالت کلی به دو گروه تقسیم کرد. گوسفندانی که گوشتی هستند و برای گوشت آن ها را پرورش می دهند و گروه دیگر گوسفندانی هستند که برای گرفتن شیر و تهیه محصولات لبنی از ان استفاده می شود. گروه اول به طور عمده گوسفندان نر هستند و گروه دوم هم که مشخص است گوسفندان ماده می باشند.

در این باره باید بگوئیم که شیر و گوشت تولید شده توسط این گوسفندان از کیفیت بالایی برخوردارند.

درصد دوقلو زایی بالای گوسفند مهربان

این گوسفند دارای درصد بالایی در دوقلو زایی است که به ۱۳ درصد می رسد و جالب است که بدانید از دومیلیون ۷۶ هزار و ۷۵۱ راس گوسفند که در همدان پرورش می یابد نزدیک به چهل درصد آن گوسفند مهربان است. حتی انقدر پرورش گوسفند مهربان به صرفه است که اقدام تلفیق گوسفند مهربان و گوسفند رومانف کرده اند.

جمعیت و پراکنش منطقه ای گوسفند مهربان

در استان همدان ۲میلیون ۷۶ هزار ۷۵۱ رأس گوسفند وجود دارد که ۴۰% آنها گوسفند مهربانی می‌باشد.

گوسفند نژاد مهربان، بومی بخش وسیعی از استان همدان و قسمتهای هم‌مرز بین استانهای زنجان و کردستان ‌می‌باشد.

خصوصیات گوسفندان نژاد مهربان
گوسفند نژاد مهربان با شاخصه های منحصر به فرد:

کم توقع بودن نسبت به غذا
تحمل در برابر کم آبی و گرسنگی
مقاومت در برابر امراض و آفات منطقه
راهپیمایی های طولانی در کوه و دشت
ضریب تبدیل غذایی بالا
سازگاری با شرایط آب و هوایی سرد و سخت زمستان
تولید ۵۶ لیتر شیر در یک دوره ۱۱۰ روزه که دارای ۹/۷ درصد چربی می باشد.
میانگین اضافه وزن روزانه از تولد تا ۶ ماهگی ۱۷۰ گرم

تلفیق نژاد گوسفند مهربان و رومانوف روسی

پرورش گوسفند مهربان انقدر به صرفه است که اقدام تلفیق گوسفند مهربان و گوسفند رومانف کرده اند.

باتوجه به بره دهی بالا در نژاد بومی گوسفند مهربان و صفات مادری بالای نژاد رومانوف روسی در چند قلوزایی، تلفیق نژاد گوسفند مهربان و رومانوف روسی با هدف افزایش تولید انجام میشود.

پرواربندی گوسفند گوشتی مهربان

اگر به دنبال خرید بهترین گوسفندان گوشتی در ایران هستید. گوسفند سنگسری بهترین نژاد گوسفند گوشتی در ایران و حتی در جهان است. اما گوسفند مهربان هم با توجه به گوشت خوب و رشد خوب آن هنگام پرواربندی گوسفند جز دسته گوشتی و تولید شیری نامیده می شود. اضافه وزن این گوسفند طوری است که به صورت میانگین روزانه از بدو تولد تا شش ماهگی نزدیک به ۱۷۰ گرم اضافه می کند.

خرید گوسفند نژاد مهربان

این نوع از گوسفندان به دلیل آن که گوشت با کیفیتی دارند می توانند بهترین انتخاب برای پرورش باشند. دامدار می تواند آن ها را پروا کند و برای ذبح به فروش برساند یا آنکه آن ها را به صورت زنده بخواهد بفروشد در هر دو صورت می تواند سود بالایی از پرورش گوسفند به دست آورد. نژاد مهربان پرجمعیت ترین نژاد گوسفند در ایران است.

سخن پایانی
این گوسفند نژاد مهربان را می توان به عنوان یکی از بهترین گوسفندانی دانست که نژادی ایرانی دارند. این گوسفندها به این دلیل نژادی خوبی معرفی می شوند که ویژگی ها و خصوصیت های منحصر به فردی دارند و برای پرورش به عنوان گوسفند گوشتی می تواند بهترین انتخاب باشد. این نژاد از گوسفند را می توان پرجمعیت ترین نژاد گوسفند ایرانی دانست.  
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند مهربان

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)