طرح کاشت و پرورش آووکادو (1)

طرح کاشت و پرورش آووکادو

آووکادو، میوه ای به شکل گلابی و با پوستی به رنگ سبز بسیار تیره یا حتی سیاه و هسته ای نسبتا بزرگ است که پیش بینی می شود نزدیک به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد در مکزیک رشد می کرده است.میوه آووکادو طی ۱۵ سال گذشته به یک میوه محبوب، به ویژه در آمریکا، تبدیل شده است. در حال حاضر در بیشتر رستون های زنجیره ای، این میوه به صورت سالاد یا دسر و با ادویه های گوناگون سرو می شود.آواکادو یکی از میوه های بسیار مفید است که خاستگاه آن مناطق گرمسیری است و در کشور ما تولید نمی شود.

تاریخچه آووکادو در ایران

نهال‌های این گیاه در دهه ۴۰ شمسی از اکوادور وارد ایران شد ولی در ابتدا دچار سرما زدگی شد ولی بعد از گذشت چند سال با اب و هوای منطقه مورد کشت مقاومت ایجاد کرده که هر کدام از این درختان در حال حاضر ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ عدد میوه تولید می‌کنند. در ایران بیش از ۵۰ هکتار در شمال کشور به باغهای آووکادو اختصاص دارد و هر ساله حدود ۱۰۰ تن میوه تولید می‌شود.

تاریخچه آووکادو

Persea Americana یا آووکادو از ایالت پوبلاو مکزیک سرچشمه می‌گیرد. قدیمی‌ترین شواهد استفاده از آووکادو در یک غار واقع در پابلو Coxcatlán مکزیک که به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت شده بر می‌گردد. همچنین درخت آووکادو سابقه‌ای طولانی کشت در آسیای مرکزی و جنوب آمریکا دارد. اولین باری که شرح آووکادو در اروپا استفاده شده توسط مارتین فرناندز در ۱۵۱۸ یا ۱۵۱۹ در کتابش به نام Suma De Geographia Que Trata De Todas Las Partidas Y Provincias Del Mundo بوده‌است. اولین نوشتهٔ ثبت شده در انگلیسی که از کلمهٔ آووکادو استفاده کرده توسط هانس اسلون(Hans Sloane) در شاخص ۱۶۹۶ از گیاهان جامائیکا بود. این گیاه در ۱۷۵۰ به اندونزی و در ۱۸۰۹ به برزیل و در اواخر قرن نوزدهم به جنوب آفریقا و استرالیا معرفی شد.

روش کاشت هسته آووکادو

مرحله اول
ابتدا میوه آووکادو را با دقت برش دهید و هسته آن را جدا کنید. برای برش آووکاو کافیست مانند هندوانه یک برش عرضی سرتاسری ایجاد کنید و سپس با دو دست خود میوه را از وسط نصف کنید. خواهید دید که هسته بزرگ آووکادو داخل یکی از برش ها می باشد. هسته را خارج کرده و آن را با آب سرد به خوبی بشویید.

مرحله دوم
حال دو عدد خلال دندان داخل هسته آووکادو فرو می کنیم تا برای قرار دادن در لیوان آب آماده شود.

طرح کاشت و پرورش آووکادو (2)

هسته درخت آووکادو

مرحله سوم
هسته آووکادو را داخل لیوان آب قرار می دهیم. توجه داشته باشید که هسته آووکادو دارای یک سر تیز و یک سر مسطح می باشد. سر مسطح به میزان ۲ سانتی متر داخل آب قرار می گیرد.

هسته آووکادو در داخل لیوان آب

مرحله چهارم
لیوان آب باید در جای گرم و دارای نور قرار گیرد. توجه داشته باشید که لیوان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. در واقع تنها مقداری نور برای جوانه زنی و ریشه دهی کافیست. حتی در برخی منابع نیز گفته شده است لیوان را در جای تاریک قرار دهید اما بهتر است مکانی که لیوان قرار می گیرد دارای مقداری نور نیز باشد. هر بار که آب لیوان کم شد نیز آن را پر کنید تا به اندازه همان ۲ سانتی متر هسته داخل آب باشد. ریشه دهی هسته آووکادو بین ۲ تا ۶ هفته طول خواهد کشید. پس از طی چند هفته شما شاهد ریشه دهی هسته درخت آووکادو در داخل لیوان خواهید بود.

ریشه دهی هسته آووکادو در داخل لیوان

پس از آنکه ریشه های هسته شما حداقل ۵ سانتی متر شدند و جوانه نیز به رشد کافی رسید می توانید آن را به داخل زمین منتقل کنید.

مرحله پنجم
زمین شما باید دارای حداقل ۱ متر قطر و ۳۰ سانتی متر ارتفاع باشد. خاک زمین باید سبک و قوی باشد تا گیاه به خوبی رشد کند. برای ترکیب خاک می توانید از مخلوط خاک برگ و کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.

نکته آبیاری زمین

هنگامی که خاک زمین شما در حال خشک شدن می باشد زمان مناسب آبیاری نهال تان می باشد. چنانچه برگ های نهال آووکادو شما زرد شد این نشان دهنده آبیاری بیش از حد می باشد. بنابراین در آبیاری زیاده روی نکنید.

طرح کاشت و پرورش آووکادو (3)

وضعیت تولید آواکادو در جهان

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان فائو، کشور مکزیک با تولید نزدیک به یک میلیون و ۸۸۹ هزار تن میوه آووکادو اولین کشور بزرگ تولید کننده میوه آووکادو در جهان است. رتبه ۳، بعد از این کشور، کشورهای دومینیکن و پرو به ترتیب هر کدام با تولید ۶۰۱ هزار تن و ۴۵۵ هزار تن در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
آووکادو یا گلابی تمساح نام درخت و میوهٔ آن درخت است. این درخت در مناطق گرم و استوایی می‌روید و میوه‌ای سبز رنگ و قرمز رنگ با هسته‌ای درشت دارد. آواکادو (پرسی آمریکانا) درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گل‌دار طبقه‌بندی می‌شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و تا ۲۰ متر رشد می‌کند و رشد خیلی سریعی دارد

بازار صادرات آوواکادو در کنیا

بازار صادرات در حال رشد برای آووکادو در حال حاضر چشم کشاورزان در منطقه کنیا، به طور سنتی منطقه چای رشد است. رهبران منطقه ای یک کمپین برای به ثمر رساندن پذیرش میوه را راه اندازی کرده اند، که ۲،۰۰۰ نهال برای کشاورزان توزیع شده است. این ابتکار توسط McCall Kapsoit Paul Chirchir، Ainavoi MP Sylvannus Maritim و نماینده زن Florence Bore هدایت می شود. نهال ها توسط اداره خدمات بازرسی گیاه کنیا تأیید شده اند. با یک بازار بزرگ برای آووکادو در خارج از کشور، ما تصمیم گرفتیم که کشاورزی خود را به تأثیر مثبتی بر زندگی بگذرانیم. ما امروز در مسیر توانمندی اقتصادی با استفاده از منابع موجود قرار گرفته ایم. “چیرچیر در هنگام راه اندازی این پروژه در” کاپوویت “گفت: بر طبق گفته country.co.ke ، یک درخت تنها می تواند بیش از ۱۰۰۰ میوه را سالانه تولید کند، و آن را برای صاحبان زمین های کوچک مناسب، نشان می دهد که اهمیت آووکادو به عنوان یک دره برای رشد و توسعه اقتصادی کنیا است. تولید معمولا دو و نیم سال پس از کاشت شروع می شود. گونه های Hass و Fuerte بیشتر مورد جستجو هستند. کشورهایی که آووکادو را از کنیا خریداری می کنند عبارتند از امارات متحده عربی، انگلیس، مصر، هلند، فرانسه، عربستان سعودی، بلژیک، اسپانیا، قطر، بحرین، کویت، آلمان و هنگ کنگ. دولت همچنین قصد دارد تا بازارهای نوظهور مانند مالزی، سنگاپور و کره جنوبی گسترش یابد

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آوواکادو

۱. آووکادو (کشاورزی) : ۰۱۱۳۵۱۲۳۳۶

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرورش آواکادو

ظرفیت تولید سالیانه : ۲.۵ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۰ میلیون تومان
میزان فروش : ۱۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۵ درصد
دانلود فایل مرتبط : کتاب پرورش آواکادو

۳.۲/۵ - (۱۸ امتیاز)