طرح کسب و کار چه کمکی به استارت آپ ها می کند؟

نوشتن طرح کسب و کار خوب، یکی از مراحل بسیار مهم در مسیر راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی موفق در بازار رقابتی بزرگ امروز در دنیا، به شمار می‌رود. برای رسیدن به هر هدفی داشتن یک نقشه که گام های ما برای رسیدن به هدف نهایی را مشخص کند بسیار ضروری است. بسیاری از مشاوران تجاری، بانکداران و کارآفرینان خبره در حوزه راه اندازی استارتاپ‌ها، و نیز سرمایه گذاران بر این باورند که یک کسب و کار استارتاپی، از همان آغاز کار می‌باید طرح کسب و کار داشته باشند تا پروژه در مراحل ابتدایی شکل گیری و توسعه، از مسیر اصلی خود خارج نشود.

طرح کسب و کار نقشه راه استارت آپ ها

استارت آپ ها یا کسب وکارهای نوآور با هدف کاهش هزینه ها، کسب و کاری را آغاز می کنند. هدف استارت آپ ها این است که با کم کردن هزینه تولید کالایی با کیفیتی بالا و با هزینه پایین تولید کنند. یا اینکه خدماتی را با قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه دهند.
طرح کسب و کار با ایجاد راهکار به افزایش هماهنگی در بین کارکنان آنها می انجامد. همچنین طرح کسب و کار به ساده تر شدن جذب سرمایه گذاران جدید کمک می کند. ایده های استارت آپی تا زمانی که به یک نقشه و یا طرح تبدیل نشوند، عملا چندان قابل اتکا و سرمایه گذاری نیستند. اصولا در طرح های کسب و کاری که برای استارت آپ ها نگاشته میشوند. مواردی مانند: منابع مالی و نحوه تامین آنها، ایده اصلی نحوه تولید کالا و یا ارائه خدمات، نحوه سود دهی در هنگام عرضه کالا و خدمات ارائه شده و پیش بینی میزان توسعه کسب و کار نگاشته میشود.
مسیر حرکت شرکت از نقطه شروع تا نقطه هدف گذاری شده در طرح کسب و کار مشخص میشود و اصولا فاز بندی هایی برای آن در نظر می گیرند. صرف ایجاد یک فروشگاه و یا شرکت به معنی تاسیس یک استاراپ نیست. استارت آپ باید ایده جدیدی داشته باشد. مثال شرکت اسنپ خدمات کرایه اتومبیل از طریق اپلیکیشن موبایل را ارائه میدهد. خیلی قبل تر از اسنپ سازمان تاکسی رانی طرحی بعنوان تاکسی بیسیم را در اکثر نقاط ایران اجرا کرد که خدمات تاکسی دربست را به یک شماره تلفن سه رقمی ارائه میداد. اگر دقت کنید اسنپ به این سیستم دو مزیت دارد: یک توسط اپلیکیشن و ایننترنت کار می کند و دوم از یک طرح غربی کپی شده است. اصولا یکی از روش های موفقیت یک ایده نوین در کشورهای درحال توسعه آسیای میانه کپی کردن ایده های خارجی است. این امر به حدی شدت دارد که بسیاری از تکنولوژی های داخلی به نام تکنولوژی خارجی معرفی می شوند که امکان فروش داشته باشند.

چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟

۷نکته مهم برای نوشتن طرح کسب و کار که باید مورد توجه قرار گیرد:
۱- بازار سنجی برای کالا و محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده
۲- تعیین کنید که استارت آپ شما چه مشکلی را حل می کند
۳-هدف خود را از اجرای استارت آپ مشخص کنید.
۴- مشخص کردن پنانسیل های رقابتی
۵- شرحی بر نحوه تولید، توزیع و خدمات پس از فروش داشته باشید
۶- وظایف سازمانی را مشخص کنید
۷- محل های کسب سرمایه را مشخص کنید

۱- بازار سنجی برای محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده

قبل از هر کاری باید بازار را برای میزان استقبال احتمالی از کالا و یا خدمات تولید شده در شرکت خود بررسی کنیم. بررسی کالا های رقیب ویژگی های بازر آنها و قیمت آنها، همچنین بررسی شرکت های رقیب و میزان قدرت رقابت آنها، موجب می شود که بتوانیم برای شرایط مختلف بازار برنامه ریزی کنیم. نکته قابل توجه این است که اگر قصد دارید در ایران برای یک کسب و کار استارتاپی، طرح و برنامه کسب و کار تهیه کنید، فراموش نکنید که قوانین ایران برای مواردی مانند ارزان فروشی راه کاری ندارند. بنابراین باید احتمال فروش کالا و خدمات توسط رقبایتان به قیمتی حتی زیر قیمت خرید کالای اولیه را پیش بینی کنید. این مشکل بسیاری از کسب و کارهای نوپا در ایران را دچار مخاطره کرده است.

۲- تعیین کنید که استارت آپ شما چه مشکلی را حل می کند

آیا استارت آپ شما می تواند مشکلی را که دیگران نتوانسته اند حل کنند را برطرف کند یا نه؟
پاسخ به این سوال کلید موفقیت شماست. در کشور ما اغلب بجای حل کردن مشکلات و معضلات انرژی خود را صرف کپی کردن یک استارت آپ موفق می کنند و هیچ ایده جدیدی ندارند. به عنوان مثال نمونه های کپی از اسنپ. اما کدامیک از آنها برای خانم ها سرویس مجزا در نظر گرفته است. و یا اعزام در ساعات و شرایط اضطراری جزء خدمات کدامیک میباشد.؟ هیچ کدام! آنها صرفا یک ایده موفق را کپی کرده اند و نمیخواهند برای حل مشکلات به خود زحمت فکر کردن بدهند.

۳-هدف خود را از اجرای استارت آپ مشخص کنید

اوج موفقیت استارت اپ شما کجاست؟ موفقیت مالی و غیر مالی را در طرح خود ثبت کنید. در بسیاری موارد موفقیت های غیر مالی یک طرح بسیار با ارزشتر از موفقیت های مالی آن است. مثال شرکت پپسی در آفریقای جنوبی طرحی را به یک شرکت تازه تاسیس سپرد که دستگاهی برای تامین آب سالم بسازد. پس از ساخت این دستگاه شرکت سازنده یک سال تمام بصورت رایگان در حال آموزش به مردم بود که چگونه آب سالم دریافتی را سالم نگه دارند. هدف آنها افزایش سلامت جامعه بوده است. هدف استارتاپ شما چیست؟ ثروت بیشتر! خدمات بهتر! و یا…. همه این موارد را در طرح خود باید با جزئیات ثبت کنید..

۴- مشخص کردن پتانسیل های رقابتی

آیا کسی می تواند کالای تولیدی شما را با همان کیفیت ولی با قیمتی پایین تر وارد بازار کند؟ اگر رقبای شما بتوانند کالا و خدمات را با هزینه پایین و کیفیت مشابه تولید کنند شما را به زمین خواهند زد. در تجارت این قانون عرضه و تقاضاست که حاکم است و نه قوانین انسانی، و برای قوانین اقتصادی باید تفکر اقتصادی داشت. توجه کنید هنگامی که پتانسیل کالای خود را بررسی می کنید به ویژگی های منطقه ای توجه داشته باشید.

۵- شرحی بر نحوه تولید، توزیع و خدمات پس از فروش داشته باشید

در طرح کسب و کار خود باید بصورت مشروح مراحل تولید کالا از محل و قیمت خرید کالای اولیه، شرکت های جایگزین در صورت بروز مشکل با تولید کننده اصلی، شبکه های توزیع کالای تولید شده و نحوه ارائه کالا در تبیلیغات و نحوه ارائه خدمات پس از فروش را مشخص کنید.

۶- وظایف سازمانی را مشخص کنید

تهیه لیست وظایف سازمانی باعث می شود مدیریت مجموعه ساده تر و تمامی کارکنان بدانند وظیفه آن ها چیست و باید چگونه باید آن را انجام دهند و از طرفی این امر موجب کاهش هرگونه خطا و یا تنش احتمالی در بین کارمندان می شود.

۷- محل های کسب سرمایه را مشخص کنید

در جهت حفظ ارزش شرکت برنامه ریزی داشته باشید به عنوان مثال: فروش کالا، سرمایه گذار، وام بانکی، سهام شرکت ها، سرمایه گذاری خارجی، خرید طلا، سکه، دلار و سایر ارزهای خارجی، تبدیل کردن سرمایه شرکت به ملک و یا خودرو.

نتیجه گیری

طرح کسب و کار یک نمای کلی از کارشماست و جایگاه شما را نشان می دهد. طرح کسب و کار به افزایش هماهنگی، کاهش خطا و ساده تر شدن جذب سرمایه گذار کمک می کند. همچنین باعث کاهش خطاهای احتمالی و یا تنش های احتمالی بین افراد می شود. در بازار رقابتی امروز، شما با داشتن یک طرح کسب و کار می توانید با تحلیل و ارزیابی و ایجاد مزیت رقابتی از سایر کارهای مشابه پیشی گرفته و افراد بیشتری را به محصول و یا خدمات خود جذب کنید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)