طرح کشت گیاه پیتایا

میوه اژدها (دیگر نام‌ها: پیتایا، پیتاهایا، هو لونگ گو، گلابی توت فرنگی، نانتیکافروت، یا تان لانگ) به میوه چندین نوع کاکتوس اطلاق می‌شود. این میوه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و نیز در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، جزیره اوکیناوا (ژاپن)، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود، و در اسرائیل نیز موجود است. میوه اژدها تنها در شب شکوفه می‌کند؛ شکوفه‌های آن بزرگ و سفید هستند و معمولاً «گل شب» یا «ملکه شب» نامیده می‌شوند.
درختی که این میوه از آن به وجود می‌آید پیتایا نام دارد که ۳۰ تا ۵۰ روز بعد از شکوفه دادن میوه می‌دهد و در بعضی حالات ۵ تا ۶ بار در سال میوه می‌دهد. این میوه در پنج رنگ وجود دارد که بسیار آبدار هستند و هر رنگ طعم و مزه مخصوص به خود را دارد. دانه‌های درون این میوه مانند سیاه دانه هستند و از کاشت و پرورش آن‌ها می‌توان درخت جدیدی به وجود آورد. از میوه این درخت مربا و شربت هم درست می‌کنند و شربت درست شده از این میوه دراگونیتی نام دارد. این میوه در صورت خراب شدن همانند موز و سایر میوه‌های گرمسیری ابتدا لکه‌های قهوه‌ای پیدا کرده و سپس سیاه می‌شود.
نام این میوه پیتایا (میوه اژدها ) است . این میوه را همچنین با اسمهای درآگون فروت ، گلابی توت فرنگی ، تان لانگ و…. نیز می شناسند .
این میوه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شود و دارای طعمی شیرین ، آبدار و دلچسب است
این میوه ابتدا در آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و مکزیک کاشته و پرورش داده شده است.
پیتایا همچنین در کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام ، جنوب چین ، جزیره اوکیناوا ،فیلیپین و مالزی نیز کشت می شود.
درخت این میوه به سرما حساس بوده و در آفتاب رشد بهتری دارد ، زمان رویش گل های پیتایا از فصل تابستان تا پاییز است .درخت پیتایا ۳۰ تا ۵۰ روز بعد از شکوفه دادن طول می کشد تا به بار بنشیند و تقریباً ۵ تا ۶ بار در سال میوه می دهد .
هیلوسرئوس نام کاکتوسی است که پیتایا روی آن نمو می کند ، که اکثراً این کاکتوس را با نام ملکۀ هنولولو نیز می شناسند .
درآگون فروت در ۶ رنگ دیده شده است که هر رنگ آن طعم مخصوص به خودش را دارد . پوستۀ قرمز که گوشت داخل آن سفید است ، پوستۀ قرمز که گوشت داخل آن قرمز است ، پوستۀ زرد که گوشت داخل آن سفید است که از آن به ندرت یافت می شود. پوستۀ سفید که گوشت داخل آن قهوه ای است که این نوع از پیتایا بسیار کمیاب می باشد.
پوستۀ صورتی که گوشت داخل آن سفید است ، پوستۀ قرمز که گوشت داخل آن صورتی است .
داخل آن از دانه های سیاه رنگی تشکیل شده است که می توان با کاشت این دانه ها درخت جدیدی را پرورش داد .
میوه اژدها در آسیا یک میوه محبوب است و مزارع زیادی از این میوه در این منطقه وجود دارد. میوه اژدها در غرب جهان هم بسیار محبوب می باشد و مزارع تجاری زیادی از میوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به هر حال این میوه خیلی شناخته شده نیست و در اکثر میوه فروشی ها دیده نمی شود و معمولاً به این میوه به چشم یک میوه عجیب و غریب نگاه می کنند.

میوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولی شایع ترین آن ها که باردهی زیادی دارند به رنگ زرد و قرمز می باشند. رنگ های میوه اژدها عبارتند از :

۱) میوه با پوست قرمز و گوشت سفید با نام Pitahaya blanca و نام علمی Hylocereus undatus
۲) میوه با پوست قرمز و گوشت قرمز با نام Pitahaya roja و نام علمی Hylocereus costaricensis
۳) میوه با پوست زرد و گوشت سفید با اسامی Pitahaya amarilla و یا Yellow pitahayaو با نام علمیHylocereus megalanthus
۴) رنگ میوه صورتی با پوست قرمز
رنگ میوه سفید با پوست صورتی
Pitahaya blanca_Hylocereus undatus
Pitahaya roja_Hylocereus costaricensis
Pitahaya amarilla_yellow pitahaya_Hylocereus megalanthus
میوه اژدها با رنگ زرد به اندازه میوه قرمز شایع نیست به دلیل این که پوست آن دارای خار است که این خارها باید از میوه جدا شوند، همچنین انواع زرد از میوه های قرمز کوچک تر هستند. با این حال طعم میوه زرد بهتر است.

گیاهشناسی

کاکتوس میوه اژدها گیاهی است از خانواده ی Cactaceae با ساقه های آبدار که عادت رشد بالارونده و خزنده دارد. و دارای شاخه های فرعی زیادی است. ساقه ها بین ۵ تا ۱۰ متر می توانند رشد کنند. هر ساقه بندبند بوده که هر بند آن می تواند ۳۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر طول و ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر ضخامت داشته باشد. حاشیه شاخه ها شیپور مانند و موجدار می باشد.
آرئول های {آرئول یا Areoles برآمدگی هایی بر سطح کاکتوس ها هستند که محل رویش خارها ، ساقه و جوانه های جانبی (پاجوش) ، گلها و میوه هستند و معمولاً دارای یک یا چند تیغ بزرگ، تعداد زیادی تیغ بسیار ریز و یا تارهای پشمی شکلی می باشند. در آرئول ها مقدار زیادی ماده ای اسیدی به نام گلوشید است. گلوشیدها بسیار درداور هستند و اگر زیر پوست بروند به سختی خارج می شوند. ( اگر شنیده باشید وقتی که کسی خار کاکتوس در جایی از بدنش فرو رود میگویند زهر دارد و حتماً با تکه چوبی با ضرب به آن قسمت بزنید تا زهر آن خارج شود، در واقع منظور خارج کردن همان مواد دردناک گلوشید است) } این گیاه به صورت خارهای کوچک یا کرک هایی هستند که حدود ۲ میلیمتر طول دارند. این کرک های روی شاخه های مسن حدود ۱ تا ۴ میلیمتر طول داشته و سوزنی شکل و تقریباً مخروطی هستند. کرک ها به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری تا مشکی بوده و دارای اپیدرمی به رنگ سبز پررنگ می باشند.

 

آرئول های موجود روی برگ گیاه کاکتوس

گل های این گیاه معطر و به طول ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و پهنای ۱۵ تا ۱۷ سانتیمتر بوده که در شب شکوفا می شوند. این گل ها دارای پیش برچه هایی به طول ۲.۵ تا ۵ سانتیمتر و ضخامت ۲.۵ سانتیمتر و برگک هایی (براکتئول هایی) تخم مرغی شکل هستند. نهنج حدود ۳ سانتیمتر ضخامت دارد. گلبرگ های بیرونی نیزه ای شکل و خطی و نوک تیز با ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول و ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر عرض بوده و به رنگ زرد مایل به سبز یا سفید و یا به ندرت قرمز کم رنگ می باشند. گلبرگ های درونی نیزه ای یا واژنیزه ای شکل، با بیش از ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول و حدود ۴۰ سانتیمتر پهنا، نوک تیز، غیر شکننده و سفید رنگ هستند. پرچم ها نیز حدود ۵ تا ۱۰ سانتیمتر طول دارند. محفظه های حاوی شهد نیز حدود ۳۰ میلیمتر طول دارند.
این گیاه دارای میوه هایی دوکی شکل تا تخم مرغی شکل، به طول ۶ تا ۱۲ سانتیمتر و ضخامت ۴ تا ۹ سانتیمتر، به رنگ قرمز با براکته های بزرگ و دارای پالپی سفید رنگ و خوراکی است.

ارزش غذایی

این میوه مقادیر کمی از چندین ماده مغذی را در خود جای‌داده است. همچنین آهن، منیزیم و فیبر نسبتاً خوبی دارد.

ترکیبات موجود در ۱۰۰ گرم میوه اژدها ازاین‌قرارند:

کالری: ۶۰
پروتئین: ۱.۲ گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات: ۱۳ گرم
فیبر: ۳ گرم
ویتامین ث: ۳ درصد نیاز روزانه (RDI)
آهن: ۴ درصد
منیزیم: ۱۰ درصد
با توجه به مقادیر بالای فیبر و منیزیم، و همچنین محتوای کالری بسیار پایین، می‌توان میوه اژدها را به‌عنوان یک میوۀ فوق‌العاده مغذی در نظر گرفت
به نظر می رسد رشد گیاه بالغ که دارای گل است متوقف می شود. تولید میوه ابتدا با گل دهی شروع می شود و بهترین میوه زمانی تولید می شود که گیاه به بالاترین نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل دهی، تولید میوه ۶ هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.
یکی از مشکلاتی که باعث می شود کاکتوس از بین برود آبیاری بیش از حد و یا ماندن آب در خاک است، بنابراین باید اطمینان داشته باشید خاکی که استفاده می کنید زهکشی خوبی داشته باشد. میوه اژدها در خاک های سبک حاوی کمپوست و هوموس به خوبی رشد می کند. این گیاه در خاک های سنگین به سرعت پوسیده می شود.
برای کوددهی به گیاه میوه اژدها می توان یک یا دوبار در سال از مخلوط کودهای مرغ و بلدرچین استفاده کرد. باید مواظب بود کود با فاصله از ساقه یا تنه گیاه ریخته شود. همچنین می توان از کودهای تجاری موجود در بازار نیز استفاده کرد. این گیاه در شرایط سخت نیز رشد می کند ولی با مراقبت از آن عملکرد گیاه بهتر خواهد بود.

آفات گیاه میوه اژدها

آفات شامل مورچه ها و کرم ها هستند. زمانی که میوه ها رسیده می شوند ممکن است مورد حمله پرندگان قرار بگیرند. با این حال به دلیل خار دار بودن گیاه این اتفاق به ندرت می افتد و به نظر نمی رسد بالارفتن از درخت میوه اژدها و نشستن روی درخت برای حیوانات کار آسانی باشد.
در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممکن است مشکلات قارچی به وجود آید که باعث ایجاد لکه های زنگ روی گیاه می شود. در صورت بروز مشکلات قارچی باید از قارچ کش استفاده شود و همچنین شاخه هایی که دچار آسیب شده اند را باید جدا کرد.

بیماری قارچی میوه اژدها

در صورتی که گیاه دچار آفتاب سوختگی شود، آبیاری به پایه گیاه باعث بهبود آفتاب سوختگی می شود.

برداشت میوه اژدها

میوه اژدها بعد از برداشت رسیده نمی شود، بنابراین قبل از برداشت اطمینان حاصل کنید که میوه کاملا رسیده شده باشد. میوه رسیده رنگ آن کاملا از سبز به زرد یا قرمز تغییر پیدا می کند. همچنین زمانی که میوه به آرامی فشرده می شود باید پوست آن کمی نرم شده باشد.
برای جدا کردن میوه، آن را بچرخانید و سپس با یک کشش آن را از درخت جدا کنید. میوه رسیده باید به آسانی جدا شود، در صورتی که به راحتی جدا نشود هنوز کاملا نرسیده است.
در چیدن میوه های زرد، خارهای آن به دست آسیب می رسانند و نباید با دست به صورت مستقیم آن را برداشت کرد. مثلا می توان با کمک یک انبر میوه ها را برداشت کرد و یا از دستکش های ضخیم برای برداشت میوه اژدهای زرد استفاده کرد. در صورتی که میوه رسیده باشد باید مقداری از خارها ریخته شده باشند، به هر حال برای چیدن آن ها باید مواظب بود.
میوه اژدها در دمای ۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه داری است.

رنگ‌های میوه اژدها

• این میوه، میوه ی نوعی کاکتوس است و در ۵ رنگ وجود دارد:
• رنگ میوه سفید با پوسته قرمز
• رنگ میوه قرمز با پوسته قرمز
• رنگ میوه سفید با پوسته زرد (کمیاب)
• رنگ میوه صورتی با پوست قرمز
• رنگ میوه سفید با پوست صورتی

خواص میوه ی اژدها

تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه سرشار از فلانوئیدها و ویتامین C می باشد ، به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در مقابله با بیماری های سرماخوردگی ، آنفلونزا و عفونتها مقاوم می کند .

درمان یبوست

درآگون فروت غنی از فیبر بوده و آب فراوانی دارد به همین علت عملکرد روده را بهتر و از یبوست جلوگیری می کند .

سودمند برای پوست

با افزایش سن خطوطی روی پوست صورت نمایان می شود که از نشانه های پیری پوست است ، پیتایا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و جلوی چین و چروک پوست را می گیرد و از پیری زود رس جلوگیری می کند .

مفید برای کم خونی

آهن ، غذا را در بدن انسان تبدیل به انرژی می کند به همین علت برای بدن انسان ضروری و لازم است ، و همچنین ویتامین C کمک می کند تا آهن جذب بدن شود پیتایا حاوی مقداری آهن و ویتامین C می باشد که می تواند گزینۀ خوبی برای جلوگیری از کم خونی باشد .

پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی

پیتایا دارای آنتی اکسیدان فراوانی است . آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در مقابل اثرات منفی ، که رادیکال های آزاد در بدن انسان ایجاد می کند جلوگیری کرده از بیماریهای قلبی و سرطانی پیشگیری می کند .

درمان موهای آسیب دیده

موها بعد از رنگ گذاشتن آسیب می بینند ، پیتایا موهای آسیب دیده را درمان می کند و باعث حفظ رنگ مو می شود ، فقط کافی است میوۀ نرم شده را روی پوست سر خود قرار دهید با این کار فولیکول های مو باز نگه داشته می شوند ، موها به راحتی نفس کشیده و سالم می مانند .

خواص دیگر میوه ی اژدها

به دلیل سرشار بودن از کلسیم وفسفر استحکام و مقاوم شدن دندان ها را به همراه دارد.
ضد التهاب بوده و برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید می باشد .
این میوه در درمان آکنه بسیار تأثیر گذار است .
قند خون خود را با مصرف درآگون فروت دردیابت نوع ۲ کاهش دهید .
فشار خون را تنظیم کرده و کلسترول خون را کاهش می دهد .
افرادی که از درد چشم رنج می برند ، بهتر است پیتایا را در برنامه ی غذایی خود بگنجانند .
پیتایا از سکته ی مغزی پیشگیری می کند .

چگونگی پرورش میوه اژدها

میوه اژدها تقریبا در اکثر نقاط دنیا قادر به رشد می باشد. در مناطق خیلی سرد میوه اژدها به محافظت نیاز دارد و نباید در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد نگه داری شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد می کند. دمای مناسب برای رشد میوه اژدها، درجه حرارت متوسط بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد. گیاه میوه اژدها می تواند در شرایط خشکی زنده بماند، با این حال به نظر می رسد با دادن آب به صورت منظم به این گیاه، عملکرد آن بهتر خواهد شد و میوه های آن طعم بهتری خواهند داشت و باردهی آن نیز بیشتر می شود. خاکی که برای کاشت میوه اژدها مورد استفاده قرار می گیرد باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به راحتی بتواند از آن عبور کند. میوه اژدها توسط بذر یا قلمه کاشته می شود، از دانه هایی که درون میوه اژدها است می توان برای کاشت گیاه جدید استفاده کرد. میوه اژدها در آفتاب کامل بهتر رشد می کند، هرچند این گیاه در سایه جزیی هم قادر به رشد است.

زمان کاشت

زمان مشخصی برای کاشت میوه اژدها در نظر گرفته نشده است. این کاکتوس زندگی طولانی دارد و می توان آن را در هر زمانی کاشت. فقط باید از نظر دمایی گیاه را تحت نظر داشت و نباید آن را در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد قرار داد. برای کاشت میوه اژدها با بذر بهتر است بعد از رفع سرما این کار انجام شود.

گل دهی و تولید میوه

باردهی می تواند در طول سال متفاوت باشد. در صورتی که گل دهی در تابستان باشد تولید میوه در پاییز و زمستان انجام می شود. گل های میوه اژدها گاهی اوقات دارای گلبرگ هایی با اندازه بیش از ۲۰ سانتی متر می شوند. گل میوه اژدها بسیار زیبا است و گلبرگ های بیرونی آن سفید و پرچم آن زرد می باشد. بهترین زمان برای دیدن گل ها موقع طلوع آفتاب است. گل ها معمولا در طول شب باز هستند، با این حال گل های باز در طول روز هم دیده شده اند.

انتخاب خاک برای کاشت بذر

برای کاشت هر بذری در مرحله اول سراغ خاک مناسب می رویم، ترکیب خاک ایده آل برای هر بذر متفاوت بوده و برخی بذور در برخی بسترها و خاک ها نتیجه موفقیت آمیزی نداشته در نتیجه به ترکیب خاک اهمیت بدهید:

بهترین ترکیب برای کاشت دراگون فروت به شرح زیر می باشد:

کوکوپیت ۲۰درصد + شن دونه ریز ۵۰ درصد + ورمی کمپوست ۱۰ درصد + پرلیت دانه ریز۲۰ درصد

آبیاری

همانطور که گفته شد تا قبل از جوانه زنی آبیاری فقط با اسپری آن هم در صورتی که رطوبت خاک کم شد انجام شود.
بعد از جوانه زنی و برداشتن مشما از روی بستر کاشت آبیاری هنگامی انجام شود که خاک کمی خشک شده است.
بعد از بلوغ گیاه نیز آبیاری به طور منظم انجام شود و اجازه دهید خاک پای گیاه کمی خشک شود تا مجدد آبیاری انجام گیرد.
بعد از رسیدن گیاه به ارتفاع ۳ تا ۴ سانتی متر پای آن را خاک بریزید تا گیاه در خاک قرار بگیرد و ریشه زایی داشته باشد.
آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.
در زمان گلدهی برای تلقیح بهتر گلها حتماً هنگامی که خاک کاملاً خشک شد آبیاری انجام شود.

نور و دما

دمای کاشت بذر : ۲۵ تا ۳۰ درجه
دمای رشد و نگهداری ایده آل : ۲۵ تا ۳۸ درجه
حداقل دمای قابل تحمل: ۰ تا ۵ درجه
برای گرفتن نتایج بهتر برای رشد میوه اژدها بهتر است آن را در معرض نور خورشید قرار داد، این گیاه مناطق معتدل و مرطوب شمالی را بیشتر از مناطق گرم و خشک ترجیح می دهد، در مناطقی که زمستان های معتدل و ملایمی دارد و یخ بندان ندارد می توان نتیجه خوبی گرفت.

در طبیعت ، pitaya در آب و هوای گرمسیری خشک رشد می کند. باران بیش از حد منجر به ریزش جوانه ها و میوه های پوسیده می شود. حداکثر دمایی که این گیاه به خوبی در آن مقاومت می کند حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است. پیتایا یک اپی فیت است ، بنابراین این گیاه دارای ریشه های هوایی است و به کمک آن در ترک های مختلفی که مواد آلی در آن مستقر و تجمع می کند ، مواد مغذی پیدا می کند. در مزارع صنعتی تقریباً مانند انگورها پرورش می یابند و به آنها تکیه گاه های بسیار قوی می دهند که با گذشت زمان توسط شبکه ای از ریشه های هوا مکیده پوشانده می شوند و کل شباهت گیاه روی تکیه گاه ظاهری شبیه به چشمه به دست می آورد. توسط قلمه های ساقه تبلیغ می شود. گلها در شب شکوفه می گیرند (فقط یک شب شکوفا می شود). بسیاری از انواع پیتایا به خودی خود گرده افشانی نمی شوند ، بنابراین حشرات گرده افشانی برای گرده افشانی ضروری هستند ، در حال حاضر شما می توانید ۳۰ تن از پیتایا رسیده از ۱ هکتار در یک فصل دریافت کنید ، و این علیرغم اینکه سالانه چندین بار می رسد.

محصول دهی دراگون فروت

دراگون فروت نسبت به بسیاری از کاکتوسها رشد سریع تری دارد ولی کاشت آن از بذر تا میوه ۳ تا ۵ سال زمان می برد، دراگون فروت گلهای درشتی با نام ملکه شب دارد که حدوداً ۲ ماه بعد از ظهور آنها میوه ها قابل برداشت می باشد.
ناگفته پیداست که رعایت شرایط بالا میوه دهی را تسریع می بخشد، میوه ها باید بر روی نهال کاملاً رسیده شود تا طعم مطلوبی داشته باشد البته در کل دراگون دارای مزه ی ضعیفی است.

هرس و قلمه گیری

گیاه دراگون فروت نسبت به هرس واکنش بدی نشان نمی دهد، برای محدود کردن رشد طولی گیاه و جلوگیری از شکستن گیاه می توانید سالانه یا هر دو سال یکبار قسمت بالای ساقه را قطع کنید و در بستری ماسه ای و مرطوب بکارید تا ریشه بزند و به عنوان گیاهی کامل مورد استفاده قرار بگیرد.
دراگون فروت از کناره ها نیز شاخه زنی دارد، می توانید از این شاخه ها نیز برای قلمه زنی استفاده کنید.

وضعیت بازار صادراتی پیتایا

صادرات دراگون فروت مستقیم از گلخانه های ایران در تولیدی رنگینو. دراگون فروت از جمله میوه های زیبا و جذاب در دنیای میوه های لوکس و لاکچری است که در جهان طرفداران زیادی دارد.
دراگون فروت به دلیل دارا بودن ظاهری زیبا در تولید دسرها و غذاهای فانتزی کاربرد فراوانی دارد.
بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا ۱۲۹ دلار بوده است. ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۷ به ۱۹۴ دلار برسد. ۱۰ میلیون دلار. پیش بینی می شود که از CAGR 4.7٪ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ رشد کند.
نیویورک ، ۲۴ اوت ۲۰۲۰ (GLOBE NEWSWIRE) – Reportlinker.com از انتشار گزارش “پیش بینی بازار میوه میوه اژدها در ایالات متحده و کانادا تا سال ۲۰۲۷ – COVID-19 تأثیر و تجزیه و تحلیل کشور بر اساس نوع ؛ کانال توزیع” خبر می دهد – //www.reportlinker.com/p05953826/؟utm_source=GNW
میوه اژدها ، که به آن گل پیتایا ، پیتایا یا گلابی توت فرنگی نیز گفته می شود ، درختی بارور و متعلق به خانواده کاکتوس است. گونه های آن متعلق به Hylocereus spp. سه نوع میوه اژدها به صورت تجاری رشد می یابد. Undatus (گوشت سفید با پوست قرمز-قرمز) ، H.polyrhizus (گوشت قرمز با پوست صورتی-قرمز) و Selenicereus Megalanthus (گوشت سفید با پوست زرد). میوه اژدها اغلب تحت انواع عجیب میوه ها و سبزیجات طبقه بندی می شود. این میوه از فیبر رژیم غذایی طبیعی به همراه ویتامین ها و آنتی اکسیدان های قوی تشکیل شده است و کالری کمی دارد. مصرف میوه اژدها خطر ابتلا به چندین بیماری مانند سرطان ، دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را به حداقل می رساند. همچنین به جلوگیری از سقط جنین کمک می کند. پس از استفاده از پوست ، میوه در بهبود زخم کمک می کند. جدای از این ، میوه اژدها کاربردهای خود را در تهیه مارمالاد ، مربا ، آب میوه ، ژله ، شراب و نوشیدنی ها در صنایع غذایی و نوشیدنی ها پیدا می کند. در تهیه داروها و مواد رنگ کننده و ضخیم کننده مواد غذایی تقاضای زیادی دارد.
براساس نوع ، بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا به میوه های اژدهای سفید ، میوه اژدها قرمز و میوه اژدهای زرد تقسیم شده است. میوه های اژدها سفید بیشترین سهم بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا را در سال ۲۰۱۸ دارند.
رشد بازار این بخش به افزایش واردات میوه اژدها سفید از آسیای جنوبی ، آمریکای مرکزی و سایر کشورها ، همراه با افزایش تقاضا از مواد غذایی و نوشیدنی ها و صنایع دارویی وابسته است. افزایش دانش مصرف کننده در مورد مواد مغذی. و مشخصات درمانی میوه اژدها سفید باعث افزایش تقاضا در ایالات متحده و کانادا شده است.
علاوه بر این ، رشد بخش نیز با افزایش آگاهی از سلامت در بین مصرف کنندگان همراه با افزایش اولویت مصرف کننده نسبت به انواع عجیب میوه ها ، همراه است.
شیوع COVID-19 در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده ، هند ، برزیل ، روسیه ، ایتالیا ، انگلیس ، چین ، ایران و اسپانیا بر اقتصادها و صنایع مختلف تأثیر داشته است. غذا و نوشیدنی یکی از صنایع بزرگ جهان است که دچار اختلال جدی در شکل وقفه در زنجیره تأمین ، لغو رویدادها و تعطیلی دفتر به عنوان نتیجه تعطیلاتی که در کشورهای مختلف برای مهار این بیماری اعمال شده است.
چین مرکز تولید جهانی و بزرگترین تأمین کننده مواد اولیه برای صنایع مختلف است. همچنین این بیماری یکی از کشورهای تحت تأثیر بیماری همه گیر COVID-19 است. قفل کارخانه ها و کارخانه های مختلف در چین بر زنجیره های عرضه جهانی تأثیر دارد و تأثیر منفی بر تولید و فروش انواع مواد شیمیایی و مواد شیمیایی می گذارد.
این عوامل به احتمال زیاد باعث مهار رشد بازارهای مختلف مرتبط با صنایع شیمیایی و مواد در چند ماهه مالی بعدی خواهد شد.
ایالات متحده سهم بیشتری از بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا را به خود اختصاص داده است. بزرگترین سهم بازار این کشور در درجه اول به افزایش سریع جمعیت متمایل به تنوع بیشتر محصولات سالم نسبت داده می شود.
علاوه بر این ، افزایش درآمد یکبار مصرف و تغییر تمرکز به سمت مصرف انواع میوه های عجیب و غریب باعث رشد میوه اژدها در ایالات متحده می شود. علاوه بر این ، افزایش تمرکز به سمت فعالیت های تحقیق و توسعه باعث بهره‌وری میوه اژدها در کشور شده است. .
پیش بینی می شود رشد صنایعی مانند مواد غذایی و نوشیدنی و داروسازی باعث تحریک تقاضای میوه اژدها در کشور شود. پیش بینی می شود افزایش ارزش محصولات مزرعه آلی در سال های آینده تأثیر مثبتی بر بازار میوه اژدها داشته باشد.
بازیکنان حاضر در بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا یک مزرعه طبیعی هستند. گرمسیری J & C؛ میامی میوه؛ Moonland Produc، Inc؛ شرکت مزرعه میوه میوه اژدها Hoang Hau ، با مسئولیت محدود؛ فریدا؛ ملیسا؛ از جمله دیگران و شرکت Freshway Product
اندازه بازار میوه اژدها ایالات متحده و کانادا مطابق با منابع اصلی و ثانویه حاصل شده است. برای شروع فرایند تحقیق ، تحقیقات ثانویه جامع با استفاده از منابع داخلی و خارجی برای به دست آوردن اطلاعات کمی و کیفی مرتبط با بازار انجام شده است.

همین مساله سبب ایجاد بازار صادراتی خوب میوه اژدها گردیده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح کاشت میوه پیتایا

مساحت کشت : ۱۰۰۰۰ مترمربع
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰۰ مترمربع
میزان تولید سالیانه : ۲۵۰۰۰ کیلوگرم
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)