عارضه یابی بااستفاده از مدل کسب و کار

مدیریت کسب و کار مانند یک هزارتوی پرپیچ‌ وخم است؛ هزارتویی که اگر چشم‌ بسته در آن قدم بگذارید، ممکن است گم شوید یا مقدار خیلی خیلی زیادی از وقتتان را تلف کنید. در این هزارتو باید محصولات را مدیریت کنید، به برندینگ‌تان برسید، به کارمندان رسیدگی کنید، مدام سرتان توی حساب و کتاب باشد، برای سودآوری برنامه بریزید، با توزیع‌کننده‌ها سروکله بزنید و خیلی کارهای دیگر. برای اینکه سردرگم نشویم یک نقشه راه به شما کمک می کند که از این هزار تو به سادگی راه خود را پیدا کنید در واقع مدل کسب و کار همان نقشه راهی است که شما به دنبال آن هستید و شما را به مقصد هدفتان راهنمایی می کند.

تعریف مدل کسب وکار

مدل کسب و کار ساختار ساده ای از آنچه که واقعیت دارد را به شما می دهد و کمک می کند تا از چهارچوب اصلی سایر رقبای خود فراتر بروید و چگونگی منطق آسایش و انتخاب استراتژیک جهت خلق و دریافت ارزش درون یک شبکه ارزشی را به شما می دهد. به زبان خیلی ساده، مدل کسب و کار برنامه‌ای است که شما برای پول درآوردن دارید.
این مدل دو دسته فعالیت را در ایجاد محیط ارزشی به شما می دهد:
عناصر طراحی (محتوی تراکنش، ساختار، اداره تراکنش)
زمینه طراحی ( ابتکار، کارایی، مکمل ها و قفل کردن روی مشتری)
عناصر اصلی مدل کسب و کار شامل: بخش‌ مشتریان، ارزش مشتری ، کانال‌های توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای کلیدی، ساختار هزینه می باشد.

مزایای خلق مدل کسب و کار
۱-مزیت رقابتی خود را مشخص می‌کنید

برگه برنده شما در جذب مشتری در بازار های رقابتی مزیتی است که برای مشتری ایجاد می کنید. مزیت رقابتی در هر کسب و کار و برندی متفاوت است.

۲-می‌توانید کسب‌وکارتان را توسعه دهید

با طراحی بیزینس مدل و به‌روزرسانی مداوم آن، به‌طور پیوسته سودتان را مدیریت می‌کنید و می‌توانید از درآمدتان بخشی را به توسعه کسب و کار اختصاص دهید.

۳. پایداری مالی دارید

ثبات مالی در هر شرایطی دلیل اصلی تضمین کسب و کار است . مدل کسب و کار موفق، شما را از میزان سودتان در بازه زمانی مشخص آگاه و مقابله با ضرر و زیان دارد.

۴-سرمایه‌گذار جذب می‌کنید

اصلی ترین دلیل برای داشتن مدل کسب و کار جذب سرمایه گذار است و این در صورتی است که اگر کسب و کار کوچکی دارید وقصد توسعه آن را دارید. و اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید تنها مزیت شما نسبت به رقبا خلق مدل کسب و کار است.

۵- مشتری خود را می شناسید

عدم موفقیت در خیلی از کسب و کارها در عین مطلوب بودن محصول ،عدم تفاهم با بازار است در واقع تناسب بین محصول و بازار ما برقرار نیست. اگر همه بخش های مشتری مداری بررسی شود، تجارت شما شفاف می شود.

۶-خطر شکست را کاهش می دهد

اتصال نقاط بین گزاره خواسته شما + بخش مشتری + جریان درآمد، منبع خوبی برای استراتژی بازاریابی، بیانیه موقعیت‌یابی و همچنین استراتژی فروش خواهد بود، شما نسبت به رقبای خود که در صفحات طولانی برنامه کسب‌وکار غوطه‌ور هستند، حاشیه امنیتی خواهید داشت.

۷-کار کردن در یک چارچوب علمی

بوم مدل کسب‌وکار یک روش آزمایش‌شده نه‌تنها برای مبتدیان بلکه برای نوآوری در شرکت‌های بزرگ است، نسپرسو، یک شرکت متعلق به نستله است که نمونه بسیار خوبی از یک مدل تجاری قدرتمند خواهد بود، این صنعت با تبدیل یک تجارت معاملاتی (فروش قهوه از طریق خرده‌فروشی) به درآمد تکرارپذیر (فروش اختصاصی از طریق کانال‌های مستقیم) چهره صنعت قهوه را تغییر داد.

ماهیت مدل کسب و کار

مدل‌های کسب و کار در ساده‌ترین اشکال خود در سه بخش جای می‌گیرند:
۱. هر چیزی که باعث تولید می‌شود (مانند طرح تولید، مواد اولیه، فرآیند تولید، نیروی انسانی و … .)
۲. هر چیزی که به فروش کمک می‌کند (مانند بازاریابی، توزیع، خدمات در محل، بررسی روند فروش و … .)
۳. هر چیزی که به پرداخت مشتری منجر می‌شود (مانند استراتژی قیمت‌گذاری، روش‌های پرداخت، اقساط‌بندی و … .)

اجزای مدل کسب و کار
۱- بخش های مشتری

به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت میکند.

۲- ارزش های پیشنهادی

سازمان به دنبال حل مشکلات مشتری و برآوردن نیازهای او از طریق ارزش های پیشنهادی است.

۳- کانال ها

ارزش های پیشنهادی از طریق کانال های ارتباطی، توزیع و فروش به مشتریان ارائه میشود.

۴- ارتباط با مشتری

با هریک از بخش های مشتریان روابطی ایجاد شده و این روابط حفظ میشوند.

۵- جریان های درآمدی

ارزش های پیشنهادی که به گونه ای موفقیت آمیز به مشتریان ارائه میشوند، منجر به جریان های درآمدی میگردند.

۶- منابع کلیدی

عبارتند از دارایی های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیف شدند.

۷- فعالیت های کلیدی

عبارتند از فعالیت های مورد نیاز برای ارائه اجزایی که پیش تر توصیف شدند.

۸- مشارکت های کلیدی

جدای از فعالیت های مشارکت های درونی برخی فعالیت ها برون سپاری میگردند و برخی منابع از خارج از سازمان کسب میشوند.

۹- ساختار هزینه

اجزای مدل کسب و کار منجر به ایجاد ساختار هزینه میگردند.

عارضه یابی با استفاده از مدل کسب و کار

به هرگونه تلاش برای شناسایی نقاط ضعف و قوت یک سازمان و ارائه راهکارهای ترمیمی و درمانی برای حل مشکلات آن را، عارضه یابی در کسب و کار می‌نامند. خلق مدل کسب و کار در واقع به معنای خلق برنامه ریزی مدون، انسجام، سود و بهره وری بالا در کسب و کار است. این در حالی است که تمام مولفه های بازار بررسی و در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی از پیش به ما تهدید ها و فرصت ها را نشان داده و سبب می گردد هوشمندانه تصمیم گیری کنیم و کسب و کار ما شکست نخورد. حال جدای از کسب و کار های جدیدی که برای ورود به بازار نیاز به این مدل دارند، بسیاری از کسب و کارهای قدیمی هستند که در بازار با مشکلاتی مواجه و روبرو شدند که کسب وکارشان را متهم به شکست می کند، از این رو می توان با خلق این مدل، مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کرد. به این فرآیند عارضه یابی مدل کسب و کار می گویند. در عارضه یابی تلاش محققان براین است که تهدید های بازار را شناسایی و رفع کنند. اگر این امر صورت نگیرد ممکن است از بازار رقابتی خارج و مشتریان ارزشی کسب و کار از دست بروند؛ اما اگر این تهدید ها به درستی شناسایی شود راه حل های مناسبی بااستفاده از مدل کسب و کار جهت رفع آن ارائه می شود.

مزایای استفاده از مدل کسب و کار برای عارضه یابی

افزایش بهره وری و سود آوری
ارتقاء کیفیت
افزایش سرعت انجام کار
بهبود قابلیت انعطاف و سرعت کار
کمک به خلاقیت و نوآوری

انواع عارضه یابی

عارضه یابی حوزه تولید
عارضه یابی حوزه مدیریت
عارضه یابی حوزه منابع انسانی
عارضه یابی حوزه بازاریابی و فروش و تبلیغات

نتیجه گیری

مدل کسب و کار مسیر توسعه و پیشرفت شما را نسبت رقبای شما تضمین و راه را روشن می کند و مانع از تلف شدن وقت، پول و انرژی شما می شود. در واقع یک مدیریت برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده به شما می دهد تا در هنگام بروز هر نوع چالش در کسب و کارتان بهترین راه حل را در دست داشته باشید ونه تنها متحمل ضرر و زیان نمی شوید بلکه سوددهی شما تضمین شده خواهد بود. به عنوان مثال می توان به همان نقشه راه اشاره کرد که و راه روشن و مقصد نهایی را به ما نشان میدهد. یکی از مهمترین کاربردهایی که از مدل کسب و کار میتوان متصور شد این است که با کمک این ابزار میتوانیم یک کسب و کار را آسیب شناسی کنیم. مدل کسب وکار ۹ مولفه دارد. طراحی مدل کسب وکار برای یک کسب وکار در حال فعالیت و مشخص کردن این مولفه ها با جزییات به مدیران کمک میکند تا مشکلات موجود در کسب وکار را شناسایی کرده و تاثیر این مشکلات را در مولفه های دیگر ارزیابی کنند. مدل کسب وکار یک الگوی فکری جدید است و ابزاری بسیار کاربردی در تحلیل ، ارزیابی و آسیب شناسی یک کسب وکار محسوب می شود.
عارضه یابی نقطه آغاز بهبود است. شناسایی عارضه‌ها پیش از اینکه به مشکلی بزرگ یا جدی تبدیل شوند اهمیت دارد و می‌توان با هزینه بسیار کم آن را بهبود بخشید، اما اگر عوامل ریشه‌ای به‌ درستی شناسایی نشود یا اقدامات اصلاحی مناسب تعیین نشود، رفع عارضه با هزینه بسیار بالا هم ممکن است کارایی نداشته باشد. بسیار از کسب و کارها بوده‌اند که سهم بازار خود را به ‌واسطه یک اشتباه ازدست‌داده‌اند. عارضه یابی، تطبیق اهداف با نتایج حاصل‌شده و شناسایی دلایل انحراف است. روشهای مختلفی برای آسیب شناسی و عارضه یابی یک کسب وکار مطرح است که مدل کسب و کار و ابزارهای طراحی آن یکی از بهترین روشها محسوب می شود. اگر کسب وکار دارید و به فکر بهبود و توسعه آن هستید ، تیم تخصصی ما میتوانند با طراحی مدل کسب وکار و ارزیابی دقیق مولفه های کسب وکار به شما کمک کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)