فرصت های سرمایه گذاری در ترکمنستان

رشد اقتصادی ترکمنستان در ۵ ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی ۶.۲ درصد بوده است. بازده صنعتی ترکمنستان و نیز پویایی مصرف در این کشور در حال حاضر خوب است و تمام بخش های صنعتی در ماه های اخیر رشد نشان داده اند. در عین حال، افزایش نسبی قیمت جهانی انرژی باعث شده که بخش نفت و گاز نیز رشد خوبی را تجربه کند. در عین حال پیش بینی می شود که با افزایش قیمت انرژی، رشد صادرات نفت و گاز ترکمنستان نیز ارتقا یابد. قانون ترکمنستان در سرمایه گذاری خارجی را در این فایل PDF دانلود کنید.
در عین حال، ترکمنستان می خواهد در جاده ابریشم جدید که چین را به اروپا متصل می کند نقش مهمی ایفا کند. بندر ترکمن باشی که توسط یک هلدینگ ترکیه ای توسعه پیدا کرده، یکی از بنادری است که ترکمنستان در خصوص جاده ابریشم جدید روی آن حساب زیادی باز کرده و سرمایه گذاری برای نوسازی و ساخت ترمینال های کانتینری، باری و مسافری در این بندر به همین منظور صورت گرفته است.

آیا تجارت با ترکمنستان دشوار است؟

نسبتا تجارت با ترکمنستان نیازمند صبر و استقامت و داشتن ارتباط های خوب دولتی است. دولت این کشور می گوید که مشوق سرمایه گذاری و حضور تجار خارجی است اما ساختارهای فعلی با نرم های تجارت بین المللی همراستان تیست. فاصله ترکمنستان از بازارهای غربی به حدی است که این کشور حتی در رتبه بندی آسانی کسب و کار بانک جهانی (EASE OF DOING BUSINESS INDEX) حضور ندارد.

فرصت های سرمایه گذاری در ترکمنستان

وزارت بازرگانی امریکا اخیرا فهرست از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در ترکمنستان را منتشر کرده است:‌
بخش هیدرو کربن (نفت و گاز) بزرگ ترین صنعت این کشور است.
دولت در طول سال های اخیر سرمایه گذاری های سنگینی در بخش پتروشیمی نفت و تولید گاز مایع انجام داده است.
دولت برنامه دارد که در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، فناوری ها و سرمایه خارجی را به کشور بیاورد.
دولت از ورود شرکت های خارجی مختصص در فناوری گاز به مایع استقبال می کند. GTL فرآیند پالایشگاهی تبدیل گاز طبیعی یا سایر هیدروکربن های گازی به هیدروکربن های دیگر زنجیره ای مانند بنزین است.
استخراج نفت و گاز در نقاط مختلف کشور رو به گسترش است و نیاز به شبکه های خط لوله ای جدید و زیر ساخت های مرتبط به شدت حس می شود.
دولت برنامه بلند پروازانه برای توسعه زیر ساخت های تازه در حوزه حمل و نقل دارد. البته وزارت خانه های مسئول، روابط دراز مدتی با چند شرکت خارجی متخصص در این حوزه دارند و شانس دیگران زیاد نیست.
دولت میلیاردها دلار در توسعه AWAZA در ساحل دریای خزر سرمایه گذاری کرده که قرار است به منطقه اصلی توریستی ترکمنستان تبدیل شود. شرکت های خارجی مرتبط با صنعت توریسم فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این منطقه دارد.

چالش های سرمایه گذاری ترکمنستان

نبود مقررات اقتصادی شفاف
قوانین و مقررات به طور متناوب تغییر می کند
قوه قضاییه به طور مستقل از قوه مجریه نیست
فساد اداری و اقتصادی در تمام سطوح به چشم می خورد
مشکل زبان انگلیسی دارید.
ورود به بازار ترکمنستان نیاز به مجوز دارد.
با سقوط قیمت نفت و گاز از سال ۲۰۱۴ میلادی ، اقتصاد نفتی این کشور دچار رکود شده است.
تبدیل ارزهای خارجی در این کشور سخت است.
دریافت روادید ترکمنستان سخت است.
دسترسی به اینترنت بدون قیلتر دشوار است.
اکثر صنایع نیز دولتی اداره می شود.

مهم ترین صادرات ترکمنستان در سال ۲۰۱۷

سوخت های معدنی از جمله نفت
پنبه
کود
پلاستیک و مواد پلاستیکی
منسوجات
وسایل نقلیه
مواد شیمیایی
صمغ
پوشاک

مهم ترین واردات ترکمنستان در سال ۲۰۱۷

ماشین آلات و رایانه
تجهیزات و ماشین الکترونیکی
خودرو
اقلام آهنی یا فولادی
هواپیما
محصولات شیمیایی
تجهیزات پزشکی
محصولات دارویی
اسباب خانه و خانه های پیش ساخته
چوب

مفاهیم اصلی بکار رفته در قانون سرمایه گذاری خارجی در ترکمنستان

در قانون حاضر مفاهیم اصلی زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

۱)سرمایه های خارجی – سرمایه گذاری خارجی برای پروژه فعالیت بازرگانی در خاک ترکمنستان به شکل متعلق به سرمایه گذار خارجی پروژه های حقوق مدنی، از جمله وجوه (اعتبارات)، اوراق بهادار، و سایر اموال (دارائی) و حقوق مالکیت دارای ارزش پولی، و حقوق استثنائی بر نتایج فعالیت فکری – یعنی مالکیت فکری – همچنین خدمات و اطلاعات؛

۲) سرمایه گذاران خارجی:

شخصیت حقوقی خارجی از آنجمله شعبه و یا دفتر نمایندگی آن در ترکمنستان؛
سازمان بین المللی؛
کشور خارجی؛
شخصیت حقیقی خارجی و یا بدون تابعیت که در زمان سرمایه گذاری اقامت دائم در کشور خارجی دارد؛
تبعه ترکمنستان که اقامت دائم در خارج از کشور دارد؛
۳) شرکت (و یا تشکل) با سرمایه گذاری خارجی – شرکتی که بر طبق مقررات تعیین شده توسط قانونگذاری ترکمنستان در خاک ترکمنستان تأسیس شده و کاملاً به سرمایه گذار خارجی تعلق دارد و یا با مشارکت شخصیت های حقیقی و حقوقی ترکمنستان تأسیس گردید؛

۴) سرمایه گذاری های خارجی مستقیم – در اختیار داشتن و کسب حداقل ۱۰ درصد از سهام (سهم و یا سپرده) در صندوق اساسی (یعنی ذخیره تأسیس) شرکت تأسیس شده و یا در حال تأسیس در خاک ترکمنستان؛

سرمایه گذاری در ذخیره اساسی شعبه در حال تأسیس شخصیت حقوقی (یعنی شرکت) خارجی در خاک ترکمنستان؛

۵) پروژه سرمایه گذاری – استناد صلاح اقتصادی و حجم و مهلت های اجرای سرمایه گذاری ها که شامل از اسناد و مدارک پروژه ای و بودجه ای تنظیم شده بر طبق استاندارهای (معیارهای) دولتی است و همچنین شرح اقدامات عملی در راستای اجرای سرمایه گذاری (طرح بازرگانی). پروژه سرمایه گذاری اولویت دار – پروژه سرمایه گذاری که اجرای آن بر اساس تصمیم کابینه وزرای این کشور صورت می گیرد.

۶) مهلت بازپرداخت پروژه سرمایه گذاری – مدتی از روز آغاز تأمین مالی پروژه سرمایه گذاری با استفاده از سرمایه گذاری خارجی مستقیم تا آن روز که تفاوت بین مبلغ (وجه) انباشته درآمد خالص با وضع استهلاکی و حجم هزینه های سرمایه گذاری شرکت با سرمایه گذاری خارجی و یا شعبه شخصیت حقوقی (یعنی شرکت) خارجی اهمیت مثبتی را بدست می آورد.

۷) (تجدید) سرمایه گذاری مجدد – اجرای سرمایه گذاری در پروژه های فعالیت بازرگانی در خاک به حساب سود (درآمد) سرمایه گذار خارجی و یا شرکت با سرمایه گذاری خارجی که – آن درآمد – توسط آنها از سرمایه گذاری های خارجی در خاک ترکمنستان دریافت شده است؛

۸) منطقه آزاد اقتصادی –منطقه اقتصادی بازرگانی آزاد، منطقه ملی گردشگری و نیز انواع دیگری از مناطق آزاد اقتصادی که مقررات شکل گیری، فعالیت و انحلال آنها توسط قانونگذاری ترکمنستان تعیین می گردد.

امتیاز