قهوه یک فرصت رو به رشد

درصورتی که فرآوری قهوه در ایران رونق گیرد سودآوری آن به حدی زیاد است که ظرف کمتر از ۱۰ سال می تواند جایگزین صادرات نفت شود.در این بین اما آمارهای ضد و نقیضی نیز به گوش می رسد؛ گفته شده ایران بزرگ ترین کشور تولید کننده قهوه در خاورمیانه است و به کشورهایی مثل آلمان، لهستان و… قهوه صادر می کند.
در ایران هیچ گونه کارخانه تولید قهوه وجود ندارد،قهوه در مناطق استوایی مثل جامائیکا، جاوه، برزیل، کلمبیا، هند و… رشد می کند و به صورت بینز (لوبیا شکل و خام مانند) وارد ایران می شود. این قهوه ها پس از وارد شدن در داخل فرآوری و بسته بندی می شوند. به همین جهت ایران در زمینه تولید قهوه هیچ فعالیتی ندارد.
در حال حاضر حدود هشت شرکت در ایران به صورت ابتدایی و کاملا سنتی به فرآوری قهوه مشغولند. تنها شرکت مولتی کافه به صورت محدود در زمینه صادرات شیر خشک و قهوه فوری، آن هم به کشورهای حوزه آسیای میانه مثل آذربایجان، تاجیکستان… و در حوزه خاورمیانه نیز به کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و بنگلادش قهوه فعالیت می کند.

میزان مصرف قهوه در کشور :

تهرانی ها روزی ۲ تن قهوه مصرف می کنند. ۸۰ درصد بازار ایران را قهوه های فرآوری داخل تامین می کنند و تنها ۲۰ درصد در این حوزه واردات داریم. آماری که تا پایان سال ۹۴ منتشر شده گویای این است که مصرف روزانه تهران در کافی شاپ ها، هتل ها و رستوران ها حدود دو تن است. شهرهای اصفهان و شیراز ماهانه یک تن و باقی شهرهای کشور نیز ماهانه یک تن مصرف قهوه دارند.
قهوه های فرآوری شده در ایران کیلویی بین ۲۵ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می رسند. با توجه به اینکه قهوه های وارداتی به ایران کیلویی ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارند به همین جهت شاید ماهانه یک تن در تمام کشور از قهوه های وارداتی استفاده کنیم.

 

خصوصیات یک قهوه مطلوب :

قهوه باید روشن و خوشبو و خوش طعم باشد. همچنین باید پودر یکدست شده باشد هرچه بهتر پودر شود طعم و رنگش را بهتر نشان می دهد. قیمت قهوه خام با جنس مرغوب بیشتر از سایر محصولات آن می باشد.

انواع قهوه ها :
۱.قهوه ترک (Turkich coffee)

قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوشهای معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.

۲.دم کردن به سبک ایرانی

در دم کردن قهوه ترک به روش مرسوم در کشور ما ایران ؛ پودر قهوه ترک را به همراه آب ( در صورت تمایل همراه با شکر ) در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت قرار داده تا زمانی که دمای آب نزدیک نقطه جوش برسد و روی سطح قهوه قوام و کف قهوه تشکیل شده و کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند ، در این هنگام قبل از جوشیدن قهوه ؛ قهوه جوش از روی حرارت برداشته می شود و قهوه سرو می شود .

۳.قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود به صورتی که قهوه در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

۴.قهوه اسپرسو espresso

قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زیر تر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد ، اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود وکف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و فاقد لرد است.
اسپرسو یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین قهوه ها در دنیا می باشد. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه ی پایه) نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و غیره می باشد .قهوه اسپرسو را می توان با دستگاه ها و قهوه جوش های متفاوتی که امروزه در بازار بسیار گسترده و متنوع می باشد تهیه نمود .

۵.قهوه های دمی Pour over

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روز ها دم آوری قهوه بصورت قطره ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

۶.قهوه های فوری

به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با یک سری متد های خاص هر کارحانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش به شما و یا شیر به شما یک نوشدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود .بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب های مختلف و فراوری های مختلف عرضه می شود.

 

قیمت روز هر کیلو قهوه خام در بازار ایران :

قیمت روز هر کیلو قهوه خام بسته به نوع آن متفاوت است. قهوه به طور کلی دارای سه نوع می باشد قهوه لیبریا که کم تولید می شود و قهوه عربیکا و قهوه روبوستا که بیشتر تولید می شود. قیمت قهوه عربیکا که که نوع مرغوب قهوه به حساب می آید با توجه به نرخ جهانی تعیین می شود. طعم این قهوه ملایم تر از انواع دیگر می باشد. این قهوه در ارتفاعات رشد می کند. استفاده از دانه قهوه خام به دلیل مهم بودنش از جمله اجناسی هست که نرخ آن با توجه به بازار جهانی تعیین می شود. یکی از بهترین مراکز که می توان قیمت روز دانه قهوه را در آن کنترل کرد اینترنت است. از انواع قهوه دم کرده می توان به دو نوع قهوه ترک و فرانسه اشاره کرد که تفاوت آن ها در نوع دم کردنشان است. امروزه با توجه به خستگی و کار زیاد انسانها نیاز به این نوشیدنی شادی آور سبب شده که کافی شاپ های زیادی در سطح شهر ها دایر شود.
قهوه خواص اثبات شده بسیاری دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– انرژی و سطح هوشیاری را بالا می برد
– خاصیت چربی سوزی دارد
– کافئین موجود در آن خطر دیابت نوع۲را پایین می آورد
– در مقابل آلزایمر و زوال عقل محافظت می کند
– ضد افسردگی و شادی آور و…

۱۰کشور اول در تولید قهوه :

۱. برزیل : با تولید ۲/۸۵۹/۵۰۲ تن در سال بهترین تولید کننده قهوه در جهان است.۷۶ درصد قهوه برزیل از نوع عربیکا و ۲۶ درصد از نوع روبوستا است.
۲. ویتنام : با تولید ۱/۸۱۸/۸۱۱ تن در سال در رتبه دوم تولید قهوه در جهان میباشد.
۳. کلمبیا : تولید قهوه در این کشور ۸۹۲/۸۷۱ تن در سال است . در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ به دلیل گرمای کره زمین و بارش کم در کلمبیا باعث شده تاثیر منفی در تولیدات قهوه این کشور بگذارد ولی تا به ‌امروز افراد زیادی به دلیل کیفیت قهوه کلمبیایی از این قهوه استفاده میکنند .
۴. اندونزی : تولید قهوه در اندونزی ۸۱۴/۶۲۹ تن در سال است.یکی از بهترین و گرانترین قهوه‌ها در اندونزی (کوپی لواک) است‌، که گران بودن آن بیشتر به خاطر روش پرورش آن است .
۵. اتیوپی : با تولید ۴۲۳/۲۸۷ تن در سال بهترین تولید کننده قهوه عربیکا میباشد.
۶. هندوستان : با تولید ۳۸۵/۷۸۶ تن در سال در رتبه ششم در جهان قرار دارد.قهوه هندوستان یکی از تند ترین قهوه ها محسوب میشود و از این رو طرفداران زیادی نیز در جهان دارد.
۷. هندوراس : تولید قهوه در این کشور ۳۸۰/۲۹۶ تن در سال است.
۸. اوگاندا : این کشور با تولید ۳۱۴/۴۸۹ تن در سال بزرگترین کشور آفریقایی در صادرات قهوه است و در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه مکزیک را در رتبه هشتم بگیرد.
۹. مکزیک : تولید قهوه در مکزیک ۲۵۷/۹۴۰ تن در سال میباشد که یکی از بهترین قهوه‌های عربیکا در جهان را تولید میکند.
۱۰. گواتمالا : این کشور با تولید ۲۲۴/۸۷۱ تن درسال به عنوان دومین کشور صادر کننده قهوه در آمریکای مرکزی محسوب می‌شود.

بررسی سرمایه گذاری در فرآوری قهوه :

در تمام دنیا به قهوه به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه می شود طوری که در برخی از کشورها به تاسیس وزارت قهوه مبادرت کرده اند. برای سرمایه گذاری در این حوزه مانند تمام حوزه های دیگر سطح فعالیت و نحوه سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است.به طور مثال برای سرمایه گذاری در یک واحد ۵۰ هزار متری داشتن سرمایه ۳۰میلیون دلاری ضروری است. در این سطح سرمایه گذاری شما به ۲۰۰ نفر پرسنل نیاز خواهید داشت. با این حال هستند کسانی که در یک سطح کوچک و کارگاهی توانسته اند با ۸۰میلیون تومان سرمایه اولیه به کار مشغول شوند.
البته باید در نظر داشت که روند تولید و تهیه قهوه فوری با قهوه غیرفوری بسیار متغیر است. مواد اولیه برای تهیه قهوه از کشورهایی مثل برزیل، جاوه، اندونزی و ویتنام به صورت دانه قهوه وارد ایران می شود. این دانه قهوه در ایران فرآوری (رست و آسیاب) شده و بسته بندی می شود.قهوه فوری ایران قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را دارد، اما با این حال وجود قاچاق گسترده در این حوزه یکی از آسیب های سرمایه گذاری این بخش محسوب می شود، طوری که ۱۵درصد قهوه های وارداتی کشور قاچاق می شود. نداشتن کیفیت قهوه های وارداتی، نبود متخصص در این حوزه و عدم شناخت قهوه باعث شده قهوه های مرغوبی در کشور وجود نداشته باشد.
گفتنی است برای گرفتن مجوز در این بخش باید علاوه بر مراجعه به سازمان صنایع، به سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد رجوع کرد. تجارت قهوه بعد از نفت یکی از پرسودترین تجارت های دنیا محسوب می شود، همین امر می تواند انگیزه های سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهد.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 

 

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)