لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و بررسی آن

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان، شرایط کاریابی در آلمان و نحوه دریافت ویزای کار آلمان برای متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. ما در این مقاله به بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان پرداخته ایم، با توجه به اینکه کشور آلمان از دسته کشور های پیشرفته جهان می باشد همواره افراد زیادی برای کار در این کشور متقاضی هستند که با سوالات بسیاری روبه رو می شوند از جمله اینکه آیا کشور آلمان ویزای کاری ارائه می دهد؟ لیست مشاغل مورد نیاز آلمان چه می باشد؟ هزینه های زندگی در آلمان چگونه می باشد؟ روش های اخذ اقامت آلمان کدام است؟ که ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به تمامی سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

مهاجرت به آلمان از طریق تخصص

کشور آلمان از دسته کشور های برتر اتحادیه اروپا می باشد که در سال ها اخیر اقدام به جذب نیروی کار متخصص و صدور ویزا های کاری نموده است. کشور آلمان هر ساله پذیرای مهاجران زیادی می باشد و دانشجویان بین المللی تحصیل در آلمان را به دلایل مختلفی از جمله سطح علمی بالا و دانشگاه های رایگان انتخاب می نمایند. افراد تحصیل کرده و متخصص نیز عموما مهاجرت به آلمان از طریق تخصص را انتخاب می کنند. این کشور صنعتی به شدت به نیروی کار نیاز دارد به همین دلیل در قوانین جدید در سال ۲۰۲۰ شرایط اقامت کاری را تسهیل کرده است. در حالی که پیش تر باید با حداقل مدرک لیسانس اقدام می کردید، بر اساس قوانین جدید با یه مدرک تحصیلی دو ساله مثل فوق دیپلم یا مدرک فنی حرفه ای نیز می توانید اقدام کنید. زبان رسمی این کشور آلمانی می باشد و باید به این نکته توجه داشت که متقاضیان ورود به بازار کاری این کشور را باید به زبان آلمانی نیز تسلط کافی را داشته باشند. لیستی از مشاغل مورد نیاز آلمان نیز منتشر می شود که در صورتی که در آن مشاغل تخصص داشته باشید شانس بالایی برای کار در آلمان دارید.

ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه ای

با توجه به اینکه کشور آلمان در سال ۲۰۲۰ با کمبود نیروی کار شدید مواجه شده است، در قوانین اعطای ویزای کار تغییراتی را به وجود آورده است و شرایط را آسان تر کرده است. پیش از این شما باید حداقل مدرک لیسانس می داشتید تا بتوانید برای ویزای جستجوی کار اقدام کنید. در قوانین جدید با ارائه یک مدرک تحصیلی ۲ ساله، مانند فوق دیپلم و مدرک فنی حرفه ای نیز می توانید برای اخذ ویزای کار اقدام کنید.

لیست سفید مشاغل آلمان

بر اساس قانون جدید کار در آلمان از اول مارس ۲۰۲۰، لیست سفید مشاغل آلمان مبنای استخدام نیروی خارجی نیست. پیش تر بر اساس قانون به کار گیری نیروی کار خارجی در آلمان، در مشاغل خاصی استخدام نیروی خارجی بلامانع بود. لیست سفید مشاغل آلمان (Whitelist) در برگیرنده این مشاغل است. در مشاغل ذکر شده در صورتی که نیروی کار آلمانی برای آن وجود نداشت، کافرما می توانست نیروی کار خارجی را استخدام کنید. این لیست بر اساس نیاز های بازار کار آلمان تهیه می شد و در بازه های ۶ ماهه آپدیت می شد. اما در قانون جدید علاوه بر اینکه داشتن مدرک دانشگاهی الزامی نیست و مدرک فنی حرفه ای نیز قابل قبول است، محدودیت استخدام از لیست سفید نیز برداشته شده است. بدین ترتیب با داشتن یک پشنهاد کار می توانید ویزای کار آلمان را کسب کنید و نیازی نیست که امکان استخدام شهروند آلمانی بررسی شود.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان در سال ۲۰۲۰

افرادی که درخواست ویزا های کاری کشور آلمان را دارند باید در ابتدای امر لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را مورد بررسی قرار دهند. این افراد باید مدرک تحصیلی خود را با مشاغل مورد نیاز آن کشور تطبیق دهند تا به خوبی از شرایط و شانس کاریابی خود در آلمان اطلاع پیدا نمایند. در صورتی که مدرک تحصیلی شما در لیست مشاغل مورد نظر باشد شانس بالاتری برای یافتن کار در آلمان دارید. در این بخش لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را مشاهده خواهید نمود.

شمارهشغل مورد نیازمیزان تخصص
۱ساخت و ساز فلزیکارگر ماهر
۲جوش و فن آوری اتصالکارگر ماهر
۳حرفه مکاترونیککارگر ماهر، متخصص
۴حرفه های فناوری اتوماسیونکارگر ماهر، متخصص
۵صنایع الکترونیک ساختمانیکارگر ماهر
۶حرفه مهندسی برقکارگر ماهر
۷صنایع مهندسی برق صنعتیکارگر ماهر
۸نصب و تعمیر لولهکارگر ماهر
۹حرفه مهندسی برق (بدون تخصص)متخصص
۱۰نظارت – مهندسی برقمتخصص
۱۱بهداشت حرفه اییکارگر ماهر
۱۲فناوری گرمایش و تهویه مطبوعمتخصص
۱۳حرفه فناوری های تبریدکارگر ماهر، متخصص
۱۴کامپیوتر نرم افزارمتخصص
۱۵برنامه نویسیمتخصص
۱۶حرفه فنی  عملیات راه آهنمتخصص
۱۷حرفه پرستاری تخصصیمتخصص
۱۸حرفه جراحی تکنولوژیکارگر ماهر
۱۹حرفه مراقبت سالمندانکارگر ماهر، متخصص
۲۰حرفه شنوایی آکوستیککارگر ماهر
۲۱دندانپزشکمتخصص
۲۲کارشناسی ارشد ارتوپدیمتخصص
۲۳تکنولوژی توانبخشی و سمعک صوتی و اپتیکمتخصص
۲۴پزشکیمتخصص
۲۵حرفه های بهداشت و پرستاریمتخصص

 

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و نرخ بیکاری در آلمان

همان طور که اطلاع دارید، مشاغل زیادی در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان قرار گرفته و دلیل آن کمبود نیرو در مشاغل مختلف می باشد. تا سال ۲۰۳۰ کمبود کارگران ماهر در آلمان تا ۳ میلیون نفر نیز افزایش یابد. یکی از دلایل آن می تواند نرخ بسیار پایین تولد در این کشور باشد. دولت آلمان قوانین جدید مهاجرتی را در تاریخ اوکتبر ۲۰۱۸ جهت غلبه بر کمبود نیروی کاری ماهر اعلام نمود که در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ تصویب گردیده. یکی از مواردی که ویزای جستجوی کار آلمان را متفاوت از قوانین مهاجرت کاری کانادا و یا استرالیا می نماید این است که سیستم جذب نیروی کار آلمان بر پایه سیستم امتیاز بندی نمی باشد. میانگین نرخ بیکاری در کشور آلمان در سال ۲۰۱۸، با ۵.۸۸ درصد بوده است. کمترین میزان نرخ بیکاری آلمان در ماه ژوئن سال ۱۹۶۲ با ۰.۴ درصد، و بیشترین میزان ۱۴ درصد در ماه ژانویه سال ۱۹۹۸ ثبت شده است. در آخرین آمار که در فوریه ۲۰۱۹ اعلام شده، این نرخ به ۳ درصد رسیده است.
در ادامه، نمودار نرخ بیکاری در آلمان برای شما عزیزان قرار داده شده است.

 

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و ویزای کار آلمان

متقاضیان دریافت ویزای کاری آلمان باید از لیست مشاغل مورد نیاز آلمان اطلاعات کامل بدست آورند و با توجه به آن درخواست ویزای کار آلمان را مطرح نمایند. کشور آلمان در سال های اخیر به دو صورت ویزای کاری به نیرو های کاری خارجی ارائه می نماید. افراد علاقه مند به کار در آلمان می توانند از ویزای جست و جوی کار آلمان استفاده نمایند تا از این طریق وارد آلمان شده و به جست و جوی کار بپزدازند. در روش دوم شما می توانید با ارائه دعوت نامه کاری خود به اداره مهاجرت و سفارت این کشور درخواست ویزای کاری این کشور را داشته باشند. ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع ویزا های کاری آلمان نیز اشاره کرده ایم.

ویزای دعوت نامه کاری (job offer)

متقاضیان درخواست اقامت کاری می توانند با توجه به مدارک تحصیلی خود و لیست مشاغل مورد نیاز آلمان درخواست ویزای کاری این کشور را داشته باشند. افرادی که درخواست ویزا کاری با دعوت نامه کاری از این کشور را دارند باید در ابتدای امر از کارفرمایی در این کشور دعوت نامه کاری دریافت نمایند. کارفرمایی که درخواست ورود یک نیروی کاری خارج از اتحادیه اروپا را دارد باید در ابتدای امر نیروی مورد نظر خود را به مدت ۳ ماه در آلمان آگهی کنند و درصورتی که نیرو مورد نظر در کشور آلمان یافت نشد کارفرما باید این آگهی را به مدت ۳ ماه دیگر در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید تا نیرو کاری مورد نظر خود را دریافت نمایند. در صورتی که نیروی مورد نظر کار فرما در مدت ۶ ماه یافت نشد با اجازه دولت و اداره مهاجرت امکان ارسال دعوت نامه کاری برای متقاضیان خارج از اتحادیه می باشد.
در این روش، متقاضی پس از ۵ سال امکان درخواست اخذ اقامت دائم آلمان را خواهد داشت. افرادی که با این داشتن جاب آفر وارد آلمان می شوند، می توانند درخواست ویزای همراه جهت الحاق خانواده در آلمان را داشته باشند.

ویزای جست و جوی کار (job sekeer)

در سال های اخیر دولت کشور آلمانی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را اعلام کرده و با توجه به کمبود نیروی کاری که در سال های اخیر برای دولت این کشور به وجود آمده است تصمیم بر آن شده تا برای واجدین شرایط در این کشور ویزا هایی به نام ویزای جست و جوی کار صادر شود. این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که حداقل مدارک مورد نیاز این کشور را جهت اخذ ویزای کاری آلمان از جمله مدراک تحصیلی، مدارک زبان آلمانی و یا انگلیسی و سابقه کاری مرتبط داشته باشند. در این نوع ویزا متقاضیان یک اقامت ۶ ماه از دولت آلمان دریافت می نمایند و در زمان ورود به این کشور متقاضیان به مدت ۶ ماه فقط اجازه جست و جوی کار در این کشور را دارند. علاقه مندان توجه داشته باشند که در این نوع ویزا کاری تنها اجازه جست و جوی کار در رشته تحصیلی خود را دارند و اجازه ورود به رشته های غیر مرتبط را ندارند.
متقاضیانی که در مدت ۶ ماه وارد بازار کاری این کشور می شوند امکان درخواست ویزای همراه یا الحاق خانواده را خواهند داشت. البته باید دقت داشته باشید که در زمان ورود اجازه همراه داشتن فرزند و همسر خود را ندارید و تنها باید بعد از ورود به کشور و ورود به بازار کاری درخواست پیوست خانواده داشته باشید. افرادی که با ویزای کاری در کشور آلمان به مدت ۵ سال در آلمان به کار به همراه پرداخت مالیات مشغول شوند، می توانند درخواست اقامت دائم این کشور را ارائه دهند.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و بررسی ویزای همراه برای کار در آلمان

لیست مشاغل مورد نیاز و بررسی ویزا های کاری آلمان برای ورود به بازار کاری این کشور بسیار مهم و اساسی می باشد که ما تا به اینجای مقاله آن را بررسی نمودیم. اما نکته ای که برای متقاضیان متاهل دارای اهمیت فراوانی می باشد امکان درخواست الحاق خانواده است. افرادی که درخواست ویزای کاری این کشور را دارند باید در ابتدای امر خودشان وارد این کشور شوند و مشغول به کاریابی شوند. متقاضیانی که قرار داد کاری داشته باشند می توانند درخواست کارت اقامت بلند مدت این کشور را داشته باشند. حدودا مدت ۲ ماه زمان می برد تا کارت اقامتی در آلمان برای شما صادر شود. شما بعد از دریافت کارت اقامتی خود می توانید درخواست الحاق خانواده یا همان ویزای همراه را داشته باشید. متقاضیان دریافت ویزای همراه آلمان به این نکته توجه داشته باشند که در قوانین مهاجرتی آلمان تنها همسر و فرزند زیر ۱۸ سال جزو خانواده شما محسوب می شوند و توانایی درخواست پیوست به شما را دارند.
شما زمانی که با ویزای همراه وارد این کشور می شوید اجازه کار تمام وقت و تحصیل رایگان را دارید و همین طور فرزندان شما توانایی تحصیل رایگان در این کشور را خواهند داشت.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و مدارک مورد نیاز ویزای کار آلمان

متقاضیانی که درخواست ویزای کاری آلمان را دارند پس از بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان باید مدارک مورد نیاز این کشور را به سفارت و مامور ویزا ارائه دهند. نحوه ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت امری مهم و نیازمند توجه ویژه می باشد. سالانه افراد زیادی را می بینیم تا با ارائه نا مطلوب مدارک خود زمینه رد درخواست خود را فراهم می کنند. شما می توانید برای اطمینان بیشتر از وکلای بین المللی و موسسه حقوقی ملک پور(MIE اتریش) درخواست مشاوره و کمک در تمامی مراحل پرونده خود را داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار اتریش به شرح زیر می باشد:

ارائه پاسپورت معتبر متقاضی اصلی
ارائه مدارک تحصیل متقاضیان
حداقل مدرک مورد قبول، مدرک کارشناسی می باشد
ارائه سابقه کاری متقاضیان
حداقل باید ۳ سال باشد بدون نیاز به بیمه
ارائه مدارک فنی و حرفه ای و دوره های کوتاه مدت
ارائه مدارک زبان مورد نیاز سفارت
حداقل مدرک B1 آلمانی

درآمد مشاغل در المان

متقاضیان ویزای کاری آلمان باید در کنار بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان میزان حقوق در این کشور را بررسی نمایند. آلمان دارای بزرگ ‌ترین اقتصاد اروپاست. آلمان بر حسب میزان تولید ناخالص داخلی و درآمد شخصی ثروتمند می باشد. میانگین دستمزد پرداختی در آلمان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۷۷۰ یورو در ماه برای کارکنان تمام وقت بوده است. حداقل حقوق در آلمان کمتر از ۱.۵۰۰ یورو در ماه است که معادل ۱۸.۰۰۰ یورو در سال می باشد و در این میان، درآمد مردان ۲۱ درصد بیشتر از زنان است. میزان حقوق برای برخی از مشاغل مورد نیاز در کشور آلمان به شرح زیر است:

پزشک متخصص یورو در ماه ۷.۰۵۴خلبان یورو در ماه ۶.۹۲۷
دستیار پزشکان یورو در ماه ۵.۶۶۷وکلا یورو در ماه ۵.۵۰۶
مهندس مکانیک یورو در ماه۵.۲۰۱فیزیکدان یورو در ماه ۵.۱۶۳
ریاضیدان یورو در ماه ۵.۱۶۳مهندس برق یورو در ماه ۵.۱۶۰
مهندس کامپیوتر یورو در ماه ۴.۵۸۳مهندس عمران یورو در ماه ۴.۳۴۹
مکانیک صنعتی یورو در ماه ۴.۱۵۰معلم بزرگسالان یورو در ماه ۴.۱۲۳
مترجم یورو در ماه ۴.۰۵۳آتش نشان یورو در ماه ۴.۰۵۳
پرستار یورو در ماه ۲.۴۰۵کارگر یورو در ماه ۲.۸۵۹
آشپز یورو در ماه ۲.۹۸۰مربی یورو در ماه ۳.۱۸۰
حسابدار یورو در ماه ۳.۴۲۷متخصص تبلیغات یورو در ماه ۳.۸۸۲
لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و نحوه کاریابی در آلمان

همان طور که در این مقاله برای شما عزیزان مطرح شد، شما باید بعد از بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان اقدام به کاریابی در این کشور نمایید. کاریابی شما از کشور ایران نیز امکان پذیر می باشد اما به دلیل تاخیر در صدور ویزا و تایم های سفارت آلمان در ایران این امر برای متقاضیان بسیار دشوار خواهد بود. اصولا افرادی که درخواست ورود به این کشور و کاریابی در آن را دارند باید بعد از ورود با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه کاری خود در ارتباط با رشته به شرکت های معتبر و کمپانی های بزرگ مراجعه نموده و درخواست خود را مطرح نمایند. در جلسات مصاحبه، سطح علمی شما مورد بررسی قرار گرفته و میزان تسلط شما به زبان آلمانی و انگلیسی نیز مورد ارزیابی خواهد شد. ممکن است نیاز باشد تا در برخی از رشته ها شما به صورت عملی تست هایی را پشت سر بگذارید تا توانایی شما توسط کارفرما بررسی شود.
متقاضیانی که در این مدت وارد پروسه کاری نشده باشند می توانند از موسسات کاریابی جهت استخدام استفاده نمایند. این موسسات با رزومه افراد اقدام به جست و جوی کار کرده و جلسات آشنایی با شرکت های مختلف را مهیا می کنند. شما بعد از استخدام در این شرکت ها باید مبلغی را نقد و یا یک ماه حقوق خود را به عنوان دستمزد به این شرکت ها پرداخت نمایید.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و مؤسسات کاریابی در آلمان

شما عزیزان به منظور صدور ویزای جستجوی کار آلمان می توانید از طریق موسسات کاریابی رزومه خود را ارسال نموده و جویای کار مناسب در آلمان شوید. به منظور این کار می بایست به صورت آنلاین رزومه خود را ارسال فرمایید تا کارفرمایی شما را دعوت به مصاحبه آنلاین و سپس کار نماید. ذکر این نکته ضروریست که زمانی شانس داشتن شغل در آلمان را خواهید داشت که در آلمان حضور داشته بوده و در صورت دعوت شدن به مصاحبه بتواند در جلسه مصاحبه حضور پیدا نماید. با توجه به طولانی بودن تایم سفارت کشور آلمان در ایران شما باید مکاتبه خود را با کارفرمای مورد نظرتان زمانی آغاز نمایید که ویزای شما آماده باشد. در ادامه، تعدادی از موسسات کاریابی در آلمان را برای شما عزیزان در این یخش معرفی نموده ایم.

 

lp.experteer.dewww.jobvector.de
www.stepstone.dewww.monster.de/en/
hemmersbach.com

 

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و وضعیت اقامت و تابعیت با کار در آلمان

یکی از راه های ورود به آلمان و درخواست اقامت و تابعیت این کشور دریافت ویزا های کاری این کشور می باشد. متقاضیانی که درخواست ورود به این کشور را از روش های کاری دارند باید شرایط ویزا های کاری و لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را مورد بررسی قرار دهند. متقاضیان پس از از ۵ سال کار به همراه پرداخت مالیات در کشور آلمان می توانند درخواست اقامت دائم این کشور را داشته باشند. افرادی که درخواست اقامت دائم این کشور را مطرح نموده و کارت اقامت دائم خود را دریافت می نمایند پس از مدت ۲ سال توانایی درخواست تابعیت این کشور را دارند. شما جهت درخواست تابعیت و پاسپورت این کشور باید آزمون های مورد نظر دولت را به خوبی پشت سر گذاشته و امتیازات لازم را بدست آورید. همراهان گرامی توجه داشته باشند که از روش های متفاوتی درخواست اقامت و تابعیت آلمان برای آنها امکان پذیر خواهد بود.

 

 

منبع مطالب مورد استفاده : موسسه حقوقی ملک پور 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)