معرفی انواع کسب و کار

تعریف کسب و کار

به فعالیت هایی که جریان های مالی ایجاد می کنند و تجارتی که باعث بروز این جریان های مالی می شود، کسب و کار می گویند. البته نظریه پردازان تعاریف زیادی از کسب و کار را ارائه داده اند.
پترسن و پلومن بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست. بلکه کسب و کار هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده خرید و فروش است.
پروفسور اون، کسب و کار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها و خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.

اهداف کسب وکار

هدف کسب و کار خلق ارزش است. این بدان معناست که پول در حالی که هدف خیلی از کسب و کارهاست اما عده ای معتقدند که کسب ارزش در کسب و کار از کسب پول ارزشمند تر است. کسب و کارها جدای از اهداف اقتصادی دنبال اهداف اجتماعی نیز هستند. هر شخصی در ذهن خود اهدافی را دنبال می کند که کسب و کار خود را بااین هدف ایجاد و سوق می دهد.در برخی این اهداف، اقتصادی و در برخی اجتماعی یا سیاسی و یا … است

ویژگی های کسب و کار

با توجه به تعاریفی که از کسب و کار خواندیم ویژگی هایی نیز دارند که عبارت اند از:
۱-فروش یا انتقال کالا و خدمات برای کسب ارزش
۲-معامله کالاها و خدمات
۳-تکرار معاملات
۴-انگیزه سود( مهم ترین و قدرتمند ترین محرک اداره امور کسب و کار)
۵-فعالیت توام با ریسک. کسب و کار همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کار توام با ریسک است.

زمینه های فعالیت کسب و کار

۱-کسب و کار خدماتی
۲-کسب و کار بازرگانی
۳-کسب و کار تولیدی
۴-کسب و کار مختلط
۵-کسب و کار اینترنتی
۶-کسب و کار خانگی
۷-کسب و کار کشاورزی و دامپروری
۸-کسب و کار خانوادگی
۹-کسب و کارهای کوچک

۱-کسب و کار خدماتی

این نوع کسب و کار ها محصولات خود را به صورت خدمات ارائه می دهند. کاهای این نوع خدمات محسوس نیست و از طریق مهارت، آموزش، تبلیغات استراتژی ها و توصیه ها و… می باشند. به عنوان مثال آرایشگاه، تعمیرگاه، موسسات اموزشی یا مالی، بانک ها، شرکت های حقوقی و … .

۲-کسب و کار بازرگانی

به این نوع کسب و کار، بیزنس خرید و فروش می گویند. در این نوع بیزنس صاحبان مشاغل محصولات را به قیمت عمده خریداری و به قیمت خرده فروشی به فروش می رسانند. مبنای کار این شرکت ها سودی است که از هزینه کم و درامد بالا به دست می اورند. به عنوان مثال سوپر مارکت یا هایپر مارکت ها و … .

۳- کسب و کار تولیدی

وجه تمایز این کسب و کار با دیگر کسب و کارها تولید است. تولیدی ها محصولات اولیه را دستخوش تغییر و تبدیل به محصولات ثانویه می کنند و به فروش می رسانند برخلاف شرکت های بازرگانی. این کسب وکار بسیار محبوب است زیرا موجب اشتغالزایی و رشد اقتصاد کشور می شود.

۴-کسب و کار مختلط

این نوع کسب و کار در دو یا چند گروه از کسب و کار ها دسته بندی می شود. به عنوان مثال مک دونالد به عنوان برند معتبر غذاهای فست فودی و فینگر فود، موقع سفارش از مشتری در واقع در حال تولید فست فود انحصاری خود به مشتریانش است (بیزنس تولیدی). در این حین مشتری از آب معدنی، نمک، دستمال کاغذی و … استفاده می کند که طبیعتا این اقلام از فروشگاه ها به تعداد بالا و قیمت عمده خریداری می شود و به قیمت خرد و تعداد کم به شما مشتریان ارائه می شود (بازرگانی). و در پایان نیروهای داخل آشپزخانه، گارسون، تمیزکاری و … در حال ارائه خدمات غیر ملموس هستند (خدماتی). به این نوع کسب و کار ها مختلط می گویند.

۵-کسب و کار اینترنتی

در دنیای تجارت با توجه به رشد تکنولوژی و وابستگی افراد به استفاده از اینترنت، کسب و کار اینترنتی محبوبیت پیدا کرده است. در این نوع کسب و کار فقط کامپیوتر و اینترنت رکن اصلی تشکیل بیزنس هستند و هزینه های جاری (آب ، برق و…) ندارد و به دلیل عدم محدودیت زمانی و مکانی به راحتی قابل کنترل است.
تولید محتوا، فروشگاه آنلاین و ارائه خدمات به طور کلی سه گونه مهم فعالیت های فضای مجازی محسوب می شوند. در این کسب و کار هم به صورت مستقل می توان کار کرد و هم به صورت دورکاری برای شرکت های خصوصی. البته سود حاصل از این فعالیت ها با هم متفاوت است و البته سقف درآمد مشخصی هم برای بیزنس اینترنتی وجود ندارد.

۶-کسب و کار خانگی

به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه‌اندازی شود کسب و کار خانگی می گویند. کسب و کار خانگی زیر مجموعه کسب و کار اینترنتی است و کسانی که در منزل محصول فرصت بیشتری دارند می توانند به صورت اینترنتی محصولات خود را به فروش برسانند.

۷-کسب و کار کشاورزی و دامپروری

فعالیت هایی که بااستفاده از منابع و امکانات روستایی فرصت جدیدی برای کسب و کار ایجاد کرده اند. چون فضای روستاها کوچک و فعالیت های کشاورزی و دامپروری غالب است، این فعالیت ها از کارایی خاصی برخوردارند.

۸-کسب و کار خانوادگی

به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل آن می نمایند. فرهنگ خانواده ، شخصیت و خصوصیات هرکدام از اعضای خانواده ، عوامل محیطی و اجتماعی، نوع کسب و کار، خصوصیات کارآفرین (بنیانگذار) کسب وکار و بسیاری موارد دیگر عامل توزیع و تشریح موفقیت است.

۹-کسب و کارهای کوچک

هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می کند. کسب و کارهای کوچک مستقل اند و هر شرکت هایی که کمتر از ۵۰۰ نیرو داشته باشند جزو این دسته کسب و کار قرار می گیرند.

دسته بندی از نظر ساختار کسب و کار

تک مالکیتی
شرکتی
شراکتی
خیرخواهانه
بین المللی

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)