هزینه های راه اندازی یک استارتاپ

راه اندازی یک کسب و کار جدید همیشه موضوعی پر از تنش و هیجان برای افراد است، ترس از عدم موفقیت و از دست رفتن زمان و هزینه راه اندازی استارتاپ از یک طرف و عدم بازدهی تجاری در ماه‌های اولیه و پیش نرفتن اوضاع آن طوری که پیش بینی کرده بودید، همه و همه شما را به نگرانی وا می‌دارد. البته این در حالیست که ماهیت راه اندازی یک استارتاپ دقیقا همین روند را داشته و در هر صورت برای رسیدن به موفقیت باید چنین روالی را طی کنید.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که هزینه‌های راه اندازی استارتاپ در هر لحظه و هر چقدر که به جلو می‌روید به سرعت زیاد و زیادتر می‌شود، از ثبت برند و شرکت گرفته تا تهیه تجهیزات و مواد اولیه و البته حقوق و دستمزد افرادی که قرار است در این مسیر با شما همگام شوند؛ همه اینها برای شما هزینه‌بر خواهد بود و اگر درست برای شروع کارتان برنامه ریزی نداشته باشید، مطمئنا خیلی زودتر از آنچه که فکرش را کنید با شکست و از دست دادن سرمایه‌تان مواجه خواهید شد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا با هزینه راه ‌اندازی استارتاپ در ایران آشنا شوید و در ادامه نیز اطلاعات مهمی در مورد مجموع هزینه‌های راه اندازی استارتاپ و برنامه ریزی برای بخش‌های هزینه‌بر یک استارتاپ به دست آورید.

مهم‌ترین هزینه‌های راه اندازی استارتاپ که باید از آن آگاه باشید!

برای راه اندازی یک کسب و کار جدید هزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد و با توجه به نوع کار و نوع خدمات و محصولاتی که قرار است ارائه دهید، این هزینه‌ها نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی معمولا مهم‌ترین بخش هزینه‌های اولیه هر استارتاپی مربوط به بخش‌هایی است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

هزینه‌های تحقیق استارتاپ

قبل از شروع، مهم‌ترین کاری که در مورد تخمین هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران باید انجام دهید تحقیقات مرتبط با صنعت و کسب و کاری است که قصد راه اندازی آن را دارید.

برخی افراد این بخش از کار را نادیده می‌گیرند و تنها به عملی کردن ایده خودشان فکر می‌کنند، در حالی که برای عملی کردن هر ایده‌ی خلاقانه‌ای شما نیاز به تحقیق دارید و در این راستا بهتر است از متخصصان و مشاورانی که در حوزه استارتاپ و مرتبط با موضوع مورد نظر شما فعال هستند، کمک بگیرید و هزینه این مشاوره را به عنوان اولین هزینه راه اندازی استارتاپ در نظر داشته باشید.

تجهیزات استارتاپ

اکثر مشاغل برای شروع کار نیاز به یک سری امکانات و تجهیزات دارند. برای مثال اگر شرکت شما یک شرکت حمل و نقل باشد، باید یک کامیون خریداری کنید، اگر قرار است که یک اپلیکیشن تهیه غذا داشته باشید، به اجاق گاز و تجهیزات آشپزی نیاز دارید و هر صنعتی که انتخاب کنید متناسب به آن باید هزینه‌ راه اندازی استارتاپ را نیز متحمل شوید و این هزینه با توجه به نوع کاری که انتخاب می‌کنید و خدماتی که ارائه می‌دهید متفاوت و متغیر است. به علاوه این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که حتی اگر کار شما تنها ارائه خدمات باشد نیز احتیاج به افرادی دارید تا به عنوان کارمند در شرکت شما هماهنگی‌ها و امور مربوط به اپلیکیشن و یا وب سایت‌تان را انجام دهند. معمولا برای تهیه تجهیزات و هزینه‌های راه اندازی استارتاپ هم می‌توانید از وام و هم از افرادی به عنوان سرمایه گذار و شریک نیز استفاده کنید که این موضوع نیز با توجه به ماهیت کاری که دارید، متفاوت خواهد بود.

هزینه‌های دولتی و دریافت مجوزهای استارتاپ

هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران و همه کشورهای دنیا شامل مجوزها و دریافت مدارک و اسنادی که برای شروع کار به آنها نیاز دارید نیز می‌شود. اینکه شما چه کاری را شروع می‌کنید و در کجا و چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید، می‌تواند در میزان هزینه‌ها و دردسرهایی که برای دریافت مجوز متحمل می‌شوید، دخیل باشد.

هزینه ایجاد فضای اداری استارتاپ

شما برای هر کاری که می‌خواهید شروع کنید، نیاز به فضایی دارید که کسب و کارتان را در آن شکل دهید. این روزها خرید و اجاره ملک برای هر کاری بسیار پر هزینه ‌است و از این رو افراد زیادی برای کاهش هزینه راه اندازی استارتاپ خود در ابتدا کارشان را در خانه‌های خود آغاز می‌کنند و اگر سرمایه محدودی دارید می‌توانید این بخش را از مقدار هزینه‌های اولیه خود حذف کنید.


اگر هم نوع کارتان ایجاب می‌کند که حتما مکانی جداگانه برای شروع کار داشته باشید باید به فکر اجاره یک مکان مناسب باشید و از طرفی نیز علاوه بر میزان هزینه‌ای که برای تجهیزات و مکان در نظر دارید، بخشی از هزینه‌ها را نیز به تهیه مبلمان و دکوراسیون این مکان اختصاص دهید.

راه حل دیگری که پیش روی شما قرار دارد این است که با شرکت‌هایی که تجهیزات مشابه و مورد نیاز شما را در دست دارند، قرارداد ببندید و از امکانات آنها برای شروع کار خود استفاده کنید و به نوعی همکاری خود را با آنها این‌گونه آغاز کنید. در این نوع همکاری‌ها معمولا می‌توانید از تجهیزات و کارمندان شرکت برای کار خود استفاده کنید و در مقابل هزینه مقرون به صرفه‌تری را نیز برای شروع کار پرداخت کنید.

تهیه مواد اولیه برای شروع کار استارتاپ

این موضوع با توجه به نوع کسب و کار شما متفاوت خواهد بود اما به هر صورت هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران می‌تواند تا میزان زیادی به تهیه همین مواد اولیه وابسته باشد.

ارائه خدمات و محصولات به مشتریان نیازمند این است که شما حداقل مقداری از مواد اولیه و محصولات قابل ارائه‌تان را در ابتدای کار تهیه نمایید و بودجه‌ای را برای این موضوع در نظر بگیرید و برای سفارشات اولیه مشتری آماده باشید.

تبلیغات استارتاپ

هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران و هر کجای دنیا تنها به مواردی که ذکر شد خلاصه نمی‌شود و برای هر کاری شما نیاز به معرفی خدمات و محصولات خود به دیگران هستید و برای این امر می‌توانید از بنرها، کارت ویزیت‌ها، تبلیغات آنلاین و چاپی و بروشورها استفاده کنید و خودتان را به عموم مشتریان خود معرفی نمایید و البته بخش قابل توجهی از هزینه‌هایتان را نیز باید به این بازاریابی و تبلیغات اختصاص دهید.

بدون سرمایه گذاری در بازاریابی هیچ‌گاه نمی‌توانید آن‌طور که باید موفق شوید ولی برای کاهش میزان هزینه‌های اولیه‌تان می‌توانید بیشتر از روش‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات کم هزینه‌تر استفاده کنید.

چطور هزینه‌های خود را کاهش دهید!

این روزها هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران بیشتر از هر چیز دیگری به نوع تفکر و ایده‌‌ی شما بستگی دارد. برنامه ریزی درست و مدیریت نقدینگی می‌تواند تا میزان زیادی به کاهش میزان هزینه‌های اولیه شما کمک کند. اکثر افراد در شروع کار آنقدر هزینه‌های اضافی انجام می‌دهند که پس از مدتی خود را در موقعیتی سخت قرار می‌دهند و احتمال شکست را برای خود و کسب وکار تازه‌شان بیشتر می‌کنند.

شما باید سعی کنید در هر مرحله از کسب و کارتان به طور دقیق حساب خرج و مخارجتان را داشته باشید و تا می‌توانید در زمینه‌های مختلف مهارت‌های خودتان را ارتقا دهید و کارها را تا جای ممکن خودتان انجام دهید و از افراد حرفه‌ای برای انجام کارها کمک بگیرید تا نیاز به دوباره کاری و هزینه کردن بدون برنامه در کارتان نداشته باشید.

در تمام مراحل کار با احتیاط خرج کنید و تا جای ممکن هزینه‌های اولیه‌تان را محدود کنید و تنها به هدف و اولویت‌هایتان فکر کنید. شما به عنوان فردی که قصد راه اندازی یک کار را دارد باید آماده روزهای سخت باشید و بدانید که تنها اینگونه می‌توان هزینه راه اندازی استارتاپ را تا میزان زیادی کاهش داد. از زمان خود به درستی استفاده کنید و هر لحظه را به نفع کارتان پیش ببرید و مطمئن باشید یک روز نتیجه زحماتتان را خواهید دید.

از مهم‌ترین هزینه‌های راه اندازی استارتاپ جذب مخاطب و بازاریابی درست و برنامه ریزی شده است، پس از هر فرصتی برای معرفی خودتان استفاده کنید و از هر کانالی سعی در جذب مخاطب داشته باشید زیرا این کار روی بهینه سازی هزینه‌های شما تاثیر زیادی دارد. در ابتدای کار که شروع به سود کرده‌اید سعی کنید بخشی از سرمایه‌تان را به عنوان حقوق برای خودتان در نظر بگیرید و به خودتان هم انگیزه بیشتری دهید.

یک شبکه اجتماعی فعال داشته باشید و در آن به معرفی خود، تولید محتوا و بیان روال کاری‌تان بپردازید و سعی کنید از همان ابتدای کار، مخاطبینی را به سوی خود جذب کنید. برای جذب مخاطب عجله نکنید و مطمئن باشید که اگر مسیر درستی را انتخاب کنید و کمی صبور باشید، به زودی افرادی که به حوزه کاری شما علاقه مند هستند، به سوی شما سوق پیدا خواهند کرد.

می‌توانید یک وب سایت یا اپلیکیشن راه اندازی کنید و برای معرفی خودتان در فضای مجازی بازاریابی کنید. در این مسیر سعی کنید همیشه از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید و اجازه ندهید که نظرات افراد غیر حرفه‌ای و بی تجربه شما را از مسیر خارج کند. با حرف و نظرات دیگران دلسرد نشوید و سعی کنید تنها روی هدفتان تمرکز کنید.

این یک قانون در راه اندازی کسب و کار است که هر کسی به هر دلیلی ممکن است شما را از ادامه دادن بترساند اما شما باید با انگیزه، مثبت و با پشتکار بیشتری مسیرتان را دنبال کنید و به همه این افراد نشان دهید که چگونه روز به روز در مسیر موفقیت و کامیابی قدم خواهید گذاشت. هزینه‌های راه اندازی استارتاپ تنها بخشی از کار شما هستند و این انگیزه‌ها و افکار شما هستند که شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهند پس همیشه امیدوار به جلو گام بردارید.

به یاد داشته باشید!

هزینه راه اندازی استارتاپ هر چقدر هم که باشد، اگر برنامه ریزی درستی داشته باشید و از مسیر درستی برای سرمایه گذاری استفاده کنید، استارتاپ شما به زودی به یکی از موفق‌ترین کسب و کارها تبدیل خواهد شد. برای شروع کار تا می‌توانید در مورد هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران تحقیق کنید و سعی کنید ایده‌‌های مشابه را بررسی و میزان درآمد و هزینه‌ها را به خوبی تخمین بزنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)