طرح تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

در سال‌های اخیر در سطح جهانی بیشترین کاربرد آزبست را فرآورده‌های آزبست سیمان تشکیل می‌دهد.(۹۰ درصد مصرف آزبست به محصولات آزبست –سیمان و ۷ درصد آن برای مواد اصطکاکی تعلق دارد) در ایالات متّحده، مصرف عمده در ترکیبات سقف(۶۲٪)، درزگیر(۲۲٪)، و محصولات اصطکاکی(۱۱٪)، مقادیر اندکی نیز برای مصرف در عایق و محصولات پارچه‌ای نسوز به کار گرفته می‌شود.
جایگزین‌های این مواد محدود به محصولاتی که به راحتی جایگزین آزبست می‌شوند نمی‌باشد(مثل PVAو سلولز در ورقه‌های الیاف سیمان سقف) بلکه تعدادی از محصولات کاملاً مختلف وجود دارد که می‌توانند جایگزین آزبست شوند. عمده محصولات آزبست سیمان که برای آن جایگزین استفاده می‌شود و یا مورد نیاز است ورقهای موجدار(ایرانیت)، ورق مسطح و تیغه‌ها، لوله‌های فشار و محصولات قالب ریزی شده سیمانی است. معمولا PVAو سلولز به عنوان جایگزین استفاده می‌شود، به ویژه برای ورق‌های مسطح و موجدار. الیاف دیگر مانند پلی‌اکریلو نیتریل (PAN) و یا فایبر گلاس نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. پلی پروپیلن برای برخی از استفاده‌ها مناسب است مثلاً استفاده از رشته‌های پلی پروپیلنی در برخی از ورقه‌های مسطح یا موجدار که کمتر استفاده می‌شود. الیاف سلولزی کیفیت بالا دارای پتانسیل خوبی به عنوان یک محصول جایگزین می‌باشد و خصوصیات استحکامی آن می‌تواند با افزایش بارگذاری آن نسبت به بارگذاری آزبست و یا با اختلاط آن با برخی از الیاف مصنوعی مانند PVAبه محصول افزایش یابد. اشکال واضح این حالت این است که مقاومت آن در برابر درجه حرارت نسبت به نوع محصول آزبست سیمان کمتر است و، مانند دیگر الیاف آلی، بدون گسترش شعله می‌سوزد. به منظور غلبه بر این مشکل، میکا یا وولاستونیت می‌توانند به منظور افزایش مقاومت در برابر حرارت. اضافه شود.
اگر چه رشته‌های جایگزین می‌توانند به منظور تقویت سیمان در ورق یا محصولات ورقه‌ای استفاده شود، اما برای لوله‌های آزبست سیمان تحت فشار به دلیل الزامات مقاومت مشخص با استانداردهای ملی یا بین المللی توصیه نمی‌شود. بنابراین، در این موارد، از مواد دیگر از جمله، پلی ونیل کلراید غیر پلاستیکی (UPVC) و پلی اتیلن و چدن نشکن و پلاستیک تقویت شده با شیشه استفاده می‌شود.در شانزدهمین شورایعالی حفاظت محیط زیست مورخ ۱۳۷۸/۶/۳ ضرورت حذف آزبست مصوب گردید و مأموریت حذف آزبست در تولید کارخانجات را به کمیته ای به نام کمیته بر نامه ریزی برای حذف مصرف آزبست سپرد. کمیته مذکور در چهارمین صورتجلسه خویش در تاریخ ۱۳۷۹/۵/۲ مقرر نمود در پایان ۷ سال از تاریخ صورتجلسه، آزبست از تولیدات کلیه کارخانجات تولیدی حذف گردد.
در تاریخ ۱۳۸۷/۵/۱۵ با توجه به اتمام مهلت تعیین شده توسط کمیته برنامه ریزی حذف آزبست شانزدهمین شورایعالی حفاظت محیط زیست و عدم حذف آزبست در کارخانجات تولیدی در موعد مقرر ، رئیس دفتر ریاست جمهور وقت طی نامه ای به ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست ، دستور رئیس جمهور را برای جلوگیری از توقف تولید و کار شرکتهای این صنف تا یافتن جایگزین آزبست را ابلاغ نمود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق­ های سیمانی موجدار از الیاف مصنوعی (بدون آزبست) : ۲۶۹۵۵۱۲۳۸۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی مرتبط با صنعت تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

دستگاه تولید سمنت بورد با روش انتقال مستقیم مواد بر روی نمد( FLOW-ON)
تفاوت دستگاه تولید ورق با روش انتقال مستقیم مواد بر روی نمد با دستگاه تولید با غربال می باشد در چگونگی تشکیل لایه مواد در روی نمد می باشد.
غلظت مواد آبکی در این دستگاه بالاتر بوده و محتویات جامد مواد آبکی بیشتر میباشد که مستقیماً بر روی نمد از طریق مکانیزم توزیع کننده دستگاه انتقال می یابد .

مزایا در مقایسه با دستگاه تولید با غربال:

– دستگاه تولید ساده تر می باشد و سرمایه گذاری کمتری را می طلبد.
– حجم آب برگشتی از دستگاه تولید کم می باشد و تجهیزات مربوطه در این زمینه نیز کوچکتر و ساده تر می باشند.
– ماده آبکی میتواند با هرنوع مواد اولیه و الیاف در دسترس شکل گیرد و روش خاصی برای نگهداشتن الیاف و ماتریس بر روی نمد نیاز ندارد، به همین دلیل تولید با این دستگاه پیچیدگی ندارد و به راحتی تولید با آن میسر است.

معایب این دستگاه تولید :

– توزیع الیاف در جهت طولی و عرضی با نسبت خوب وقابل قبولی انجام نمیشود و قابل قیاس با توزیع مناسب الیاف در جهت طولی و عرضی در دستگاه تولید غربالی نمی باشد.
– به دلیل تعداد لایه های شکل گیری کمتر، مقاومتهای محصول تولیدی با این دستگاه کمتر از دستگاه تولید غربالی میباشد.
– ریسک بسیار بالای جدایی لایه های ورق تولیدی به دلیل ضخامت بیشترلایه ها وجود دارد و تحمل شرایط بد جغرافیایی برای محصول تولیدی به مطلوبیت محصول تولیدی با دستگاه تولید غربالی نمی باشد.
– ظرفیت تولید پایین است و حتی کمتر از دستگاه تولید دو غرباله میباشد .
– ریسک بالای اختلاف دانسیته در ورق.
به همین دلایل تعداد کمی از تولید کننده های الیاف سیمان از این دستگاه تولید علیرغم سادگی آن استفاده میکنند.

فرآیند و تجهیزات آماده سازی سلولز(CELLULOSE PREPARATION PLANT) در تولید ورق های سیمانی موجدار بدون آزبست

هدف از آماده سازی سلولز، تولید سلولز با درجه روانی مورد نیاز با هدف بازشدگی الیاف، بدون شکست می باشد. این بدان معنی است که الیاف بعد از انجام این عملیات فقط نازکتر شوند. درجه روانی یا باز شدگی سلولز با روش اندازه گیری C.S.F(Canadian Standard Freeness method) مطابق استاندارد ISO 5267/2 ، با واحد اندازه گیری میلی لیتر (ml) و در روش اندازه گیری(SR (Schopper Riegler method مطابق استاندارد ISO 5267/1 ، با واحد اندازه گیری درجه (°) سنجیده می شود. میزان بازشدگی مورد نیاز، تابع نوع تولید (ورق صاف با کاربری داخل ساختمان، ورق صاف با کاربری خارج ساختمان و ورق موجدار) می باشد.
بدون عملیات بازشدگی مناسب ، الیاف سلولز دارای معایب زیر می باشند:
الف- الیاف بیش از حد مورد نیاز ، برای مصرف در مجاورت سیمان ، زبر و درشت می باشند. در این شرایط استحکام کششی محصول کم بوده و دارای سطح کافی برای قرار گیری متناسب و مورد نیاز در ماتریس سیمان برای ایجاد کشش نهایی مناسب و خوب در ورق سیمان الیافی نخواهد بود.
ب- الیاف زبر و درشت نمی توانند آب کافی را در دیگ غربال دستگاه تولید با غربال حفظ کنند . روزنه های مش غربال بزرگتر از ابعاد دانه های سیمان ، سیلیس و افزودنیهای مورد نیاز فرآیند می باشند ، لذا الیاف درشت نمی توانند مانع از فرار این مواد از غربال گردند و مقدار زیادی از این مواد از غربال خارج شده و مشکلات قابل توجهی در سیکل آب مصرفی ایجاد می گردد.
ج- اضافات باقیمانده در سلولز در فرآیند تولید خمیر ، می تواند باعث کاهش کیفیت گردد. به عنوان مثال مقاومت در مقابل یخ زدگی محصول الیاف- سیمان می تواند کاهش یابد، همچنین جدایی ذرات و تکه های سیمان از سطح محصول الیاف –سیمان می تواند اتفاق افتد و مشکلاتی را برای پوشش رنگ محصول ایجاد کند.
فرآیند آماده سازی سلولز خط تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست با علم به مسایل فوق الذکر دارای تجهیزات ذیل برای فرآوری و آماده سازی سلولز مصرفی می باشد:
۱- مخزن پیمانه آب مجهز به کنترل حجم آب.
۲- سیستم تغذیه سلولز شامل الواتور مجهز به لودسل.
۳- بهمزن سلولز (Pulper) به ظرفیت ۸ مترمکعب و قدرت ۷۵ کیلو وات .
۴- پمپ تخلیه خمیر سلولز از بهمزن سلولز یا پالپر از نوع سانتریفوژ.
۵- مخازن دوگانه سیکل باز کردن یا فیبریله (Refine) کردن الیاف سلولز.
۶- آشغالگیر
۷- پمپ تغذیه ریفاینر (Refiner) از نوع مونو(Mohno) با دبی ثابت.
۸- ریفاینر ۲۵۰ کیلو واتی از نوع دیسکی دوبل جهت باز کردن یا فیبریله کردن الیاف سلولز.
۹- مخازن دوگانه ذخیره سلولز فرآوری شده با بهمزن به ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب.
۱۰- پمپ انتقال سلولز فرآوری شده به قسمت مواد سازی.

روش نصب ورق های سیمانی موجدار بدون آزبست

۱- برای نصب ورق های موجدار ایوانیت، موارد زیر برای سازه روی سقف و یا نما کنترل شود:
– آمادگی ورق ریزی
– درزهای انبساط در سازه اصلی
– فواصل تیر ریزی
– در یک امتداد بودن سطح رویی تیر های افقی (پرلین)
در صورت مشاهده هرگونه مشکلی قبل از ورود به مراحل بعد آن را برطرف کنید.
۲ – جهت ورق ریزی بر اساس جهت باد و باران در آن منطقه مشخص گردد
۳- از سمت شروع ورق ریزی ، یک خط از لبه پایین سقف به خط الرأس بالای سقف طوریکه با تیرهای عرضی (پرلین) گونیا شود رسم گردد.
در امتداد خط الرأس از نقطه شروع خط الرأس و لبه پایین سقف اندازه ۱۰۹۷ mm علامت گذاری شود. یک ریسمان که دو نقطه مشخص شده را به هم وصل کند نصب گردد و با تطبیق لبه طولی ورق با ریسمان، ردیف اول ورق از قسمت پایین سقف به سمت بالا نصب شود. برای نصب ردیف بعدی ورق از لبه پایین سقف تا خط الرأس، ریسمان به اندازه ۱۰۵۰ mm جابجا شود. با تطبیق لبه طولی ورق با ریسمان، ردیف دوم ورق از قسمت پایین سقف به سمت بالا نصب شود. برای نصب هر ردیف های بعدی این مرحله تکرار می گردد.
۴- مقدار صحیح همپوشانی طولی ورقها با توجه به شیب سقف در نظر گرفته شود(بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر). تثبیت موقعیت ورقها در همپوشانی طولی نسبت به تیر (پرلین) در شکل ۲ نشان داده شده است.
۵- ورق های ردیف اول از لبه پایینی سقف تا خط الرأس سقف مطابق با ریسمان نصب شده پخش می شوند تا طول دقیق همپوشانی طولی مشخص شود و لبه های ورق مورد نیاز در محلهایی که چهار گوشه روی هم قرار می گیرند به مقدار طولی حداکثر ۲۵۰ mm برای گوشه دو ورق فارسی بر شود.
جزئیات برش گوشه ها در شکل ۳ نشان داده شده است.
۶- ورقهای ردیف اول را به ترتیب از پایین به بالا مطابق شکل ۴ با پیچ ثابت کنید.
پیچ های نگهدارنده روی موج ۲و ۵ بسته می شوند. در مناطقی که شرایط جوی آرام و مناسبی وجود داشته باشد می توان پیچ یا گیره نگهدارنده را فقط روی موج ۵ بست.

وضعیت واحد های فعال تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی مرتبط با صنعت تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست اینجا کلیک کنید

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید ورق­ های سیمانی موجدار بدون آزبست

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۸ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)