پیش ­بینی میزان فروش برای راه اندازی کسب و کار شما

برای اینکه بفهمید چقدر پول لازم است تا بتوانید کسب و کار خود را تا ۹۰ روز ادامه دهید، باید بدانید میزان درآمد کسب و کارتان در آن ۹۰ روز چه مقدار خواهد بود. هرچه درآمد بیشتر باشد، کمتر لازم است تا از منابع شخصی خود استفاده کنید. در یک کسب و کار ایده ­آل سود حاصل از هزینه­ ها (یا بخش بزرگی از هزینه­ ها) را پوشش خواهد داد اما احتمالاً در چند ماه اول کار این اتفاق رخ نخواهد داد.اگر در راه پیش­بینی سود کسب و کارتان احتیاط نکنید شکست خواهید خورد. بر اساس نوع کسب و کارتان روش­هایی برای پیش­بینی درآمد وجود دارد. مثلاً اگر شما می­خواهید یک رستوران راه اندازی کنید باید پارامترهایی مثل جمعیت شناسی، منطقه­ی بازاریابی، محدوده­ ی قیمت غذاها، هزینه­ های راه اندازی، مالیات و … را بررسی کنید. در این راه می­توانید از بررسی­هایی که در گذشته انجام شده نیز استفاده نمایید.

استفاده از نشریات تجاری برای برآورد فروش

احتمالاً سخت­ترین کاری که باید در ابتدای کار انجام دهید این است که رقم فروش خود را تخمین بزنید. متغیرهای زیادی مثل مکان، رقبا، بازاریابی و … در تعیین رقم فروش شما تأثیر گذار هستند پس برای تخمین رقم فروش باید بسیار دقت کنید و دقیقترین رقم ممکن را تخمین بزنید. اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید، تعیین دقیق میزان سود و فروش بسیار مهم خواهد بود.

منابعی که با استفاده از آن­ها می­توانید میزان فروش و سودتان را تخمین بزنید متفاوت هستند. اگر کاری مشابه کسب و کار شما انجام شده است می­توانید از طرح توجیهی کسب و کار آن کمک بگیرید و اگر کار مشابهی انجام نشده است باید جستجو کنید و شبیه­ترین کسب و کار به کسب و کار خودتان را بیابید و آمار آن را با تغییرات جزئی برای پیش بینی کارتان استفاده کنید.

فروشندگان محصول ممکن است یک منبع عالی از اطلاعات فروش باشند. اگر می­خواهید محصولی تولید کنید که مشابه آن در بازار وجود داشته است حتما پیش از تولید موجودی انبار فروشندگان آن محصول و میزان فروششان را بررسی کنید. مثلاً اگر می­خواهید یک فروشگاه مواد غذایی باز کنید باید بررسی کنید که در انبار رقبای شما چه محصولاتی وجود دارد. زیاد بودن یک محصول در انبار می­تواند نشان دهنده­ی فروش کم آن محصول باشد. یا همچنین می­تواند نشان دهنده­ی این باشد که فروشنده به علت فروش بالای محصول، تعداد زیادی از آن محصول را در انبار خود نگهداری می­کند. تشخیص تفاوت بین این دو به عهده­ ی شماست و همین موضوع می­تواند برگ برنده­ی شما باشد.

مراقب دسیسه ­های پنهانی باشید. ممکن است اشخاصی به دلیل اینکه رقیب شما هستند یا اینکه نمی­خواهند شما موفق شوید به شما اطلاعات نادرست بدهند. باید بسیار با احتیاط عمل کنید و دقت کنید تا بتوانید از تحقیقاتتان به درستی استفاده کنید.

از اطلاعات سرشماری استفاده کنید.

آمار و اطلاعات بدست آمده از سرشماری­های نفوس و مسکن می­تواند اطلاعات زیادی را برای شما فراهم آورد تا بتوانید درآمد خود را تخمین بزنید. برای شروع ابتدا بازار فروش خود یا جامعه­ی مشتریانتان را شناسایی کنید. سپس این جامعه را از نظر سن، جنس، میزان تحصیلات وهمینطور میزان درآمد بررسی کنید. در مرحله ­ی پیشرفته ­تر باید توجه داشته باشید که نیازها و سلیقه­ ی جامعه­ ی مورد نظرتان چیست و چگونه می­توانید در راه برآورده کردن نیازهایشان قدم بردارید.

قدم مهمی که می­توانید بردارید این است که آمار بدست آمده از سرشماری­های گذشته را بررسی کنید. مثلاً جامعه ­ی مشتریان مورد نظر شما چه تغییراتی طی ده سال گذشته داشته است؟ آیا می­توان الگویی برای این تغییر پیش بینی کرد؟ به عنوان مثال شما در حال بررسی جامعه­ای هستید که تعداد میانسال­ها در آن زیاد است. می­توانید بررسی کنید که سن بیشتر افراد در این جامعه چه عددی است؟ مهاجرت چه مقدار صورت گرفته است؟ مهاجرت­ها به چه دلیلی بوده است؟ در چه سنی مهاجرت صورت گرفته است؟ پس از پاسخگویی به این سوالات و سوالات مشابه ممکن است شما به این نتیجه برسید که در منطقه­ی جغرافیایی خاص مورد نظر شما به دلیل نبود امکانات پزشکی مهاجرت در سنین پیری و میانسالی بالا می­رود پس به این نتیجه خواهید رسید که بهترین کار تأسیس یک کلینیک پزشکی خواهد بود و این می­تواند تغییر دهنده­ی زندگی شما باشد.

پس از انجام بررسی­های فوق، حتما چندین بار مجدداً بررسی­های خود را بررسی کنید. پس از آن حتما از یک کارشناس آمار بخواهید تا اطلاعات بدست آمده توسط شما را بررسی کنید. همچنین از یک کارشناس بازار هم بخواهید اطلاعاتتان را بررسی کند تا در نهایت اطلاعاتی دقیق، کامل و قابل استناد بدست آورده و بتوانید برای پیش بینی فروشتان از آن استفاده کنید.

امتیاز