چگونه برندمان را ثبت کنیم؟

چگونه برندمان را ثبت کنیم؟

در قسمت­‌های مختلف و گفت و گوهای متعددی که در قسمت کارستان داشتیم، خیلی از مصاحبه شوندگان به ثبت برند اشاره داشتند و همگی تاکید می کردند که این مسئله چقدر اهمیت دارد. برای همین سراغ حمیدرضا کرمی یکی از کارشناسان اداره‌­ی ثبت رفتیم و از او درباره­‌ی این‌که چگونه برند­مان را ثبت کنیم پرسیدیم. در این گزارش تمام آنچه که باید درباره­ی ثبت برند بدانید نوشته شده است.

ثبت برند به نوع کار شما بستگی دارد
زمانی که می­خواهید برند و یا علامت تجاری­ مخصوص به خودتان را ثبت کنید باید اطلاعات کامل از مدارک لازم و نحوه­‌‌ی انتخاب نام تجاری داشته باشید این مراحل را حمیدرضا کرمی کارشناس اداره­‌ی ثبت پاسارگاد به صورت قدم به قدم برای­ ما توضیح می‌­دهد :«قدم اول برای ثبت برند، مشخص کردن زمینه­ی فعالیت است. در اتاق بازرگانی ۴۵ طبقه وجود دارد که شما می­توانید در یکی از این طبقه­‌ها ثبت نام کنید. اینکه شما تولید کننده هستید یا صادر کننده باید کاملا مشخص شود سپس مدارک لازم برای ثبت برند را تهیه می کنید. مدارکی که باید ارائه دهید برای هر شاخه فرق دارد. برای مثال اگر کارتان تولیدی باشد جواز تاسیس و پروانه بهره برداری لازم است و اگر صادر کننده هستید کارت بازرگانی از شما خواسته می‌­شود. این مدارک را که آماده کنید نوبت به انتخاب علامت و یا نشان تجاری می­رسد.»

از اسم­‌های معروف استفاده نکنید
انتخاب برند با نام شرکت، کمی متفاوت است. البته در مواقعی می­توانید همان نام شرکت­تان را روی برند­تان بگذارید. برای ثبت علامت تجاری، شما باید به چند نکته که حمیدرضا کرمی به تفکیک به آن­ها اشاره می­کند توجه کنید:« علامت تجاری معمولا یک اسم خاص است و در آن از اسم عام یا بهتر بگویم اسم­های خیلی مشهور مثل «ایران» استفاده نمی­‌شود. این اسم باید قابل انحصار باشد و با نام خودتان ثبت شود. نکته­‌ی بعدی این است که این علامت یا نام نباید شبیه علامت و یا نشانی باشد که توسط شخص دیگری در همان طبقه از کسب و کار قبلا به ثبت رسیده است. در پاره­ای از مواقع زمانی که یک برند خیلی شهرت دارد در طبقه‌­های دیگر هم نمی­توان آن را به عنوان نام تجاری ثبت کرد.»

ثبت برند به صورت اینترنتی
ثبت برند این روزها اینترنتی انجام می­گیرد، یعنی کافی است شما به سایت یکی از شرکت­‌های ثبت برند مراجعه کنید و مدارک خواسته شده را در اختیار آن­ها قرار دهید بعد از آن برای تشکیل پرونده در اداره­‌ی ثبت با شما تماس می‌گیرند:« تمام مراحل ثبت برند به صورت اینترنتی انجام می­گیرد به جز مرحله­‌ی آخر که شما برای تشکیل پرونده و ثبت نهایی باید شخصا حضور داشته باشید و کارهای­تان را به صورت حضوری انجام می­‌دهید. زمانی که از این مرحله می­گذرید بین پنج تا چهل و پنج روز زمان می­برد تا علامت تجاری شما ثبت شود. زمان ثبت هم بستگی به نام تجاری و شلوغی سیستم دارد. در این مدت، بررسی­‌های کارشناسی انجام می­گیرد و اگر نام تجاری شما قابل قبول نباشد باید تمام مراحل را دوباره پشت سر بگذارید.»

لطفا صبر کنید
هزینه­‌ی ثبت برند زیاد نیست. البته واریزی­‌های شما در تمام این مراحل مشخص نیست و بستگی به این دارد که شما در چند طبقه تجاری به صورت هم زمان ثبت نام کرده و خواستار ثبت علامت تجاری باشید:« هزینه­‌ی ثبت برند بدون کارمزد ۸۰۰ هزار تومان است و کارمزد­ها هم بین صد تا سیصد هزار تومان محاسبه می­شود. بیشترین مراجعه هم برای کارهای تولیدی و مواد غذایی است بنابراین زمانی که می­خواهید در این شاخه ثبت نام کنید باید صبوری بیشتری به خرج دهید و تحمل داشته باشید. هیچکس نمی­تواند به شما بگوید که بررسی­‌ها چقدر قرار است طول بکشد ممکن است سر کارشناسان خلوت باشد و زود به درخواست شما پاسخ دهند و یا سرشان آن­قدر شلوغ باشد که این کار دو ماهی طول بکشد.»

استفاده از برند دیگران ممنوع است
نکته­‌ی دیگر این است که بعد از ثبت نام تجاری، کارشناسان اداره­‌ی ثبت همچنان با شما همراهی می­‌کنند اگر شما برندی ثبت کرده باشید و جایی شخص دیگری در زمینه­‌ی فعالیت شما همان نام و نشان را به ثبت رسانده باشد. می­‌توانید شکایت کنید و حق کپی برداری را از او بگیرید. اصلا مهم­ترین مزیت ثبت برند هم همین است. اینکه کسی با اعتبار و نام شما نمی­تواند تجارت کند. برای همین اگر برندی دارید باید خیلی زود به ثبت برسانید و آن را به خودتان اختصاص بدهید در غیر این صورت خودتان حق کپی برداری را به دیگران داده‌­اید.

برند­تان را هر ده سال یک بار تمدید کنید
برند­ها تاریخ انقضا دارند. این موضوعی است که شاید دارندگان نام تجاری را متعجب کند اما هر ده سال یک بار تاریخ انقضای نام تجاری شما تمام می­‌شود و باید آن را تمدید کنید ، برای تمدید برند هم کارشناس اداره­‌ی ثبت می­‌گوید که تمام مراحل گفته شده را باید از نو تکرار کنید. و دوباره نام تجاری قبلی را به ثبت برسانید.

امتیاز