چگونه گزارش مطالعات امکان سنجی (FSR) تهیه می شود؟

انجام یک مطالعه امکان سنجی یکی از فعالیتهای مهم در فاز آغاز پروژه است. هدف آن تحلیل و توجیه پروژه از نظر امکان سنجی فنی ، کارآیی تجارت و مقرون به صرفه بودن آن است. این مطالعه راهی برای اثبات استدلال پروژه و توجیه لزوم راه اندازی است. پس از انجام مطالعه ، یک گزارش مطالعات امکان سنجی (FSR) برای خلاصه کردن فعالیت و بیان وضعیت در صورتی که پروژه خاص واقع بینانه و عملی باشد ، تهیه شده است. بیایید دریابیم که FSR به چه معنی است ، چرا مهم است و چگونه آن را بنویسید.

تعریف FSR

گزارش مطالعات امکان سنجی (FSR) چیست؟ به زبان ساده ، این فقط سندی است که هدف آن شناسایی ، کشف و ارزیابی راه حل های یک پروژه برای صرفه جویی در وقت و هزینه است. تعریف زیر درک گسترده تری از سند ارائه می دهد:
گزارش مطالعات امکان سنجی (FSR) یک خروجی رسما مستند از مطالعه امکان سنجی است که خلاصه نتایج آنالیز و ارزیابی های انجام شده برای بررسی راه حل پیشنهادی و بررسی گزینه های پروژه به منظور شناسایی اینکه آیا پروژه واقعاً عملی ، مقرون به صرفه و سودآور است . این توصیف و پشتیبانی از عملی ترین راه حل قابل اجرا برای پروژه است.
در این گزارش توضیحات مختصری از پروژه و برخی از اطلاعات پیش زمینه ارائه شده است. این سند به طور رسمی نقطه شروع اجرای مراحل فرعی قبل از منشور است. در عمل ، این نشان می دهد که حامی مالی می تواند تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری پروژه را انجام دهد و تکالیف لازم را به مدیر پروژه بدهد.

اهمیت FSR

فرآیند نوشتن گزارش را گزارش مطالعه امکان سنجی می نامند. غالباً مسئولیت مدیر پروژه بر عهده کنترل چنین فرایندی است. اهمیت نوشتن گزارش شامل ارائه شواهد حقوقی و فنی از نشاط ، پایداری و مقرون به صرفه بودن پروژه می باشد. فرایند گزارشگری به مدیریت ارشد این امکان را می دهد تا اطلاعات لازم را جهت تصمیم گیری های کلیدی در مورد بودجه و برنامه ریزی سرمایه گذاری بدست آورد. یک الگوی گزارش امکان سنجی به خوبی نوشته شده به شما امکان می دهد راه حل هایی برای:
تجزیه و تحلیل پروژه به دلیل نمونه ای از FSR به پیوند بهره وری پروژه با هزینه های بودجه کمک می کند.
کاهش خطر زیرا به برنامه ریزی احتمالی و تدوین استراتژی درمان ریسک کمک می کند.
آموزش کارکنان به دلیل این گزارش توسط مدیریت ارشد می تواند برای شناسایی نیازهای کارمندان و همچنین به دست آوردن و آموزش متخصصان لازم مورد استفاده قرار گیرد.
فرآیند گزارشگری محرک اجرای پروسه سرمایه گذاری پروژه از طریق تأکید بر پرونده پرونده تجاری ، بیان دلایل انجام پروژه و تجزیه و تحلیل هزینه ها و مزایای پروژه است.

مراحل نوشتن FSR

چگونه می توان گزارش مطالعات امکان سنجی را نوشت؟ صرف نظر از اندازه ، دامنه و نوع پروژه ، چندین مرحله مهم برای نوشتن چنین سندی مهم وجود دارد. بیایید مراحل را با جزئیات مشاهده کنیم.
توضیحات پروژه را بنویسید. در این مرحله ، برای نوشتن توضیحات ، باید اطلاعات پیش زمینه در مورد پروژه خود را جمع آوری کنید. به عنوان مثال ، شرکت شما باید فروش آنلاین را افزایش داده و محصولات / خدمات شما را در وب تبلیغ کند. سپس در بخش اول گزارش خود می توانید توضیحات بعدی را بنویسید:
“این پروژه توسعه وب سایت برای ارتقاء محصولات / خدمات در اینترنت و افزایش فروش آنلاین از طریق ترغیب مشتریان به بازدید از وب سایت و انجام معامله های آنلاین است.”
راه حل های ممکن را شرح دهید.
به منظور انجام این مرحله برای نوشتن یک الگوی گزارش امکان سنجی ، باید یک تحلیل جایگزین را انجام داده و توضیحی در مورد راه حل های ممکن برای پروژه خود ارائه دهید. به عنوان مثال ، در الگوی FSR ، پروژه الکترونیکی شما ممکن است شرح راه حل های زیر را داشته باشد:
“این پروژه را می توان با اجرای دو راه حل ممکن انجام داد: ۱) فروشگاه آنلاین؛ ۲) وب سایت شرکت. هر یک از راه حل ها با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اطلاعات لازم برای تصمیم گیری نهایی برای تیم مدیریت در دسترس است. “

معیارهای ارزیابی لیست

اکنون زمان آن رسیده که معیارهای ارزیابی را برای راه حلهای ممکن تنظیم و تعریف کنیم. این مرحله از نوشتن گزارش مطالعه امکان سنجی شما را ملزم به تحقیق در مورد راه حل ها و مقابله با مجموعه ای از معیارهای ارزیابی می کند. به عنوان مثال ، می توانید معیارهای زیر را به گزارش خود اضافه کنید:
“راه حل های ممکن این پروژه با معیارهای زیر ارزیابی و مقایسه می شود: ۱) مشخصات مفهوم. ۲) ممیزی محتوا؛ ۳) مشخصات طراحی فنی .؛ ۴) برنامه زمان بندی و بازه های زمانی را راه اندازی کنید. “

عملی ترین راه حل را پیشنهاد کنید

پس از استفاده از معیارها برای ارزیابی راه حلها ، گام بعدی شما برای نوشتن گزارش مطالعات امکان سنجی ، تعیین اقتصادی ترین راه حل مناسب و اقتصادی از نظر فنی است که به شرکت اجازه می دهد ۱) به استفاده بهینه از منابع پروژه و ۲) به دست آوردن بهترین استفاده ممکن بپردازد. سود. به عنوان مثال ، گزارش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد: “پس از ارزیابی راه حل های ممکن ، عملی ترین راه حل برای این پروژه شناسایی و انتخاب شده است ، بنابراین پروژه به نظر می رسد مقرون به صرفه ، حیاتی و عملی است.”

نتیجه گیری بنویسید

مرحله آخر فرآیند گزارشگری امکان سنجی شما را ملزم می کند با جمع بندی هدف پروژه و بیان عملی ترین راه حل نتیجه گیری کنید. به عنوان مثال ، نتیجه گیری FSR شما ممکن است باشد:
هدف این پروژه توسعه طراحی پیشرفته و اصیل وب سایت است که به افزایش فروش آنلاین کمک می کند ، توجه مشتری هدف را به خود جلب می کند و مقرون به صرفه خواهد بود. عملی ترین راه حل برای این پروژه انتخاب و تصویب شده است و اکنون آماده شده است تا برای تدوین بیشتر آماده شود. “

الزامات محتوا برای گزارش امکان سنجی نمونه

محتوای گزارش امکان سنجی نمونه با توجه به طیف وسیعی از الزامات که ممکن است از سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد ، قالب بندی و ساخته می شود. در ضمن ، پیشنهادات مشترکی وجود دارد که در زیر ذکر شده است.
قدم اول برای شروع با نوشتن گزارش امکان سنجی نمونه ، ابتدا باید یک صفحه عنوان ایجاد کنید که عنوانی توصیفی اما مختصر داشته باشد ، نام (یعنی نویسنده) ، ایمیل ، موقعیت شغلی شما و همچنین سازمانی که برای آن گزارش می نویسید. در مرحله بعد ، شما باید یک لیست از مطالب را شامل کنید که سرفصل ها و عناوین فرعی را به همان ترتیب که در بدن گزارش تهیه می شوند ، ترتیب می دهد. همچنین لیستی از کلیه مطالب (جداول ، شکل ها ، تصاویر ، ضمائم) مورد استفاده در سند را اضافه کنید. به یاد داشته باشید که صفحه عنوان نباید شماره گذاری شود و بیش از ۴-۵ صفحه نباید به موضوع جلوی اختصاص یابد.

گزارش قالب

از آنجا که بسیاری از سبک ها و الزامات مختلف برای قالب بندی گزارش مطالعات امکان سنجی مختلف وجود دارد ، ممکن است انتخاب قالب مناسب برای گزارش خود برای شما دشوار باشد ، بنابراین پیشنهاد می کنم این موضوع را با متصدی یا سرپرست خود در میان بگذارید که باید یک ظاهر طراحی مناسب را ارائه دهد. و الزامات قالب. در ضمن ، چندین پیشنهاد مشترک به شرح زیر است:
هر صفحه از گزارش باید یک عنوان توصیفی با عنوان مختصر برای گزارش ، نام نویسنده و شماره صفحه (در بالا سمت راست) داشته باشد
گزارش را با عناوین و زیر عناوین تهیه کنید و این ساختار را در محتوای سند نشان دهید
اطمینان حاصل کنید که عناوین به درستی قالب بندی شده اند (به عنوان مثال ، سمت چپ ، ریختن و غیره) در هر صفحه
از عناوین یکسان برای عناوین در کل الگوی گزارش استفاده کنید
هرگز از فونت خیلی بزرگتر یا خیلی کوچک استفاده نکنید (قلم باید ظاهر حرفه ای داشته باشد ، از ۱۰-۱۲)
برای قالب بندی منابع مورد استفاده در الگوی مطالعه امکان سنجی خود ، از همان استناد استفاده کنید (مانند CBE ، APA و غیره)

گزارش بخشهای الگو

لیست زیر خلاصه ای از بخش های اصلی را که باید در محتوای گزارش گنجانده شود ، ارائه می دهد:
خلاصه اجرائی – توضیحی از مسئله / فرصتی که در مطالعه برجسته شده است ، هدف گزارش و اهمیت تحقیق برای مخاطبان هدف شما
زمینه – شرح مفصل تری از مطالعه امکان سنجی ، چه کسی انجام شده است و آیا در جای دیگر نیز اجرا شده است
تجزیه و تحلیل – یک روش معاینه و ارزیابی است که در انجام مطالعه امکان سنجی شما به کار می رود
گزینه ها و گزینه ها – مروری بر هرگونه پیشنهاد یا گزینه های جایگزین و ویژگی های آنها در مقایسه با پیشنهاد اصلی مطالعه
ارزیابی هزینه و منافع ارزیابی – روشی دقیق برای تجزیه و تحلیل است که برای بررسی و ارزیابی پیشنهاد اصلی برای اثربخشی هزینه و سود و نشان دادن امکان سنجی فناوری ، عملی اقتصادی ، مطلوبیت اجتماعی و صدا و سیمای این طرح اجرا شد.
نتیجه گیری – خلاصه ای از کار انجام شده و نتیجه گیری های خودتان در مورد تحلیل شما
توصیه ها – یک سری از شیوه های توصیه و اقدامات پیگیری بر اساس نتیجه گیری شما

بازگشت به موضوع

آخرین موردی که هنگام نوشتن الگوی گزارش امکان سنجی خود باید در نظر بگیرید این است که این گزارش باید دارای صفحه مرجع باشد که کلیه مواد مرجع (مقالات ، کتاب ها ، صفحات وب ، نشریات ، گزارش ها و غیره) را که در سند شما ذکر شده است ، لیست کند. این صفحه باید بطور مناسب طراحی شود.
علاوه بر این ، شما می توانید یک صفحه ضمیمه ایجاد کنید که در مورد کلیه معیارهای مورد استفاده در تحلیل امکان سنجی و نمونه هایی از هر معیار ، مفصل بحث می کند. این صفحه همچنین باید به صورت مناسب طراحی شود.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)