فود تراک

راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

ماشین مواد غذایی یک وسیله بزرگ با یک آشپزخانه برای تهیه و پخت غذا است. آن‌ها در سراسر کشورها ظاهر می‌شوند و به طور فزاینده‌ای محبوب هستند. بسیاری از کارآفرینان، ماشین مواد غذایی را به دلیل گران بودن محل یک رستوران انتخاب می‌کنند، در حالی که ماشین‌های سیار مواد غذایی بسیار مقرون به صرفه هستند.
اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید شما باید درباره هزینه‌های راه اندازی، گزینه‌های تأمین مالی، چگونگی پیدا کردن یک ماشین مواد غذایی و موارد دیگر بدانید.

هزینه‌های راه اندازی رستوران سیار

عوامل متعددی وجود دارد که به تعیین هزینه‌های راه اندازی این کسب و کار می‌پردازد. هزینه‌های کلی و هزینه‌هایی که یک بار صرف می‌شوند نیز می‌توانند بر اساس موقعیت مکانی متفاوت باشند.
هزینه‌های راه اندازی که یک بار برای این کسب و کار صرف می‌شوند شامل چیزهایی مانند خرید ماشین برای شروع کسب و کار، یک سیستم ثبت یا فروش (POS)، بسته بندی، طراحی وب سایت، لوازم اداری، تبلیغات و روابط عمومی و هر گونه هزینه‌های حرفه‌ای، حقوقی یا مشاوره می‌باشد. در حالی که این فهرست جامع نیست، نفع برنده‌های این کسب و کار ایده‌ای را برای برخی از هزینه‌های پیش رو ارائه می‌دهند.
یکی از صاحبان این ماشین‌های سیار می‌گوید:”در حالیکه ما تنها هزینه‌ای را صرف خرید یک ماشین سیار می‌کنیم که اغلب در ایران از ون‌ها در این خصوص استفاده می‌شود متوجه نمی‌شویم که دوبرابر آن هزینه را صرف تغییر ماشین و برقراری مقررات آتش نشانی و بهداشت می‌کنیم “.
سپس هزینه‌های تکراری به صورت چرخه در این کسب و کار وجود دارد که شامل مواردی مانند حقوق و دستمزد، اجاره تجهیزات، پردازش کارت اعتباری و سوخت می‌شود. همچنین هر کسب وکار جدید نیز در این زمینه باید مجوزهای لازم را به دست آورد که بسته به موقعیت مکانی آن متفاوت می‌باشد.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

سایر هزینه‌های راه اندازی در این کسب و کار عبارتند از:

بیمه (کسب و کار و وسایل نقلیه)
موجودی (مواد غذایی و لوازم)
شرایط پرداخت (سخت افزار، برنامه داده تلفن همراه)
هزینه‌های تجهیزات (ایجاد آشپزخانه برای کار آماده سازی)
ظاهر وسیله نقلیه (رنگ، پیچ و تاب، نور، و غیره)
هزینه‌های پروپان و یا ژنراتور (سوخت)

قیمت ماشین سیار غذا

قیمت کافه سیار با تجهیزات ذکر شده در زیر از حدود ۴۵ تا بیش از ۱۱۰ میلیون تومان می‌باشد:
مشخصات ماشین سیار غذا
فولکس واگن مدل ۱۹۷۷
باطری ۱۰۰ آمپر جدا و مبدل ۲۲۰ و شارژر باطری
صندوق فروشگاهی فراسو
فریزر
کابینت
میز و صندلی تاشو چوبی ۲ دست
گریل و صفحه چدنی
سرخ کن
فر پیتزا (بهمراه تمامی وسایل)
فنی بسیار سالم
مدارک کامل
ضبط و باند
سینک ظرف شویی و منبع آب
سایه بان
تابلو آل ای دی
سیم کشی داخلی
نور پردازی بیرونی
صندلی تخت خواب شو
تلوزیون تاشو
باربند و نردبان تاشو
گپسول گاز پرسی ۲ عدد
کپسول آتشنشانی
ممکن است بتوانید استارت کار را با خودروهای ساده‌تر و ارزان‌تری نظیر وانت پراید یا وانت پیکان و حتی خودروهای هاچ بکی نظیر پژو ۲۰۶ بزنید، اما باید گفت که اصول و فلسفه واقعی کافه سیار روی پاشنه ون‌های نسبتاً بزرگ نظیر انواع فولکس و فورد می‌چرخد و با خودروهایی نظیر وانت بعید است بتوانید منو چندان گران قیمت و پر سودی را ارائه دهید.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)
همانطور که می‌بینید قیمت اولیه کار، رقم بالایی نیست اما یک ماشین اغذیه فروشی باید ظاهر جالبی داشته باشد تا موجب جذب مشتری شود که بدین منظور، صافکاری و رنگ آمیزی بدنه یک فولکس قدیمی ممکن است گران تمام شود.
با توجه به تفاوت شرایط خودروها و تفاوت قیمت استادکاران صافکار و نقاش در شهرهای مختلف، ارائه قیمت برای این بخش از کار دشوار است اما به طور کلی بعید است بتوانید صافکاری و نقاشی را با رقمی کمتر از ۴ میلیون تومان تمام کنید، مگر آنکه خودرو شما اصولاً نیازی به بازسازی ظاهری نداشته باشد.
از طرف دیگر بلندی سقف چنین ون‌هایی متناسب با حالت نشسته سرنشینان طراحی شده است، در صورتی که نیاز باشد فروشنده در ماشین بایستد (مانند ماشین‌های بستنی فروشی)، هزینهٔ اضافه‌ای برای قالب گیری سقف جدید و جایگذاری آن باید کنار گذاشته شود.

نحوه تأمین مالی برای راه اندازی کافه سیار

بدست آوردن بودجه ممکن است بزرگترین چالشی باشد که در هنگام شروع یک کار تجاری با آن مواجهید. هدف اول شما باید ایجاد یک طرح کسب و کار جامع باشد و همچنین در راستای آن شما باید اعتبار شخصی و تجاری خود را یرای گرفتن وام افزایش دهید.
اگر تأمین مالی سنتی گزینه پیش روی شما نمی‌باشد، راه‌های خلاقانه دیگری نیز برای تأمین مالی کسب و کار گفته شده وجود دارد. در اینجا به چند روش برای شروع کسب و کار خود با حداقل بودجه اشاره می‌کنیم:
با کسی که در حال حاضر دارای ماشین سیار باشد وبخواهد آن را اجاره دهد، صحبت کنید.

با کمترین هزینه شروع کنید.

شروع به فروش در یک بازار کوچک و یا یک فروشگاه کنید.
با صاحبان رستوران‌های موفق در مورد راه اندازی یک ماشین سیار مواد غذایی برای کسب و کار آن مالک صحبت کنید.
اگر ایده کسب و کار شما شامل ارائه یک سرویس عمومی یا به نفع جامعه می‌باشد، به دنبال پیدا کردن حامیان مالی باشید.
اگر از قبل یک درگاه پرداخت دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت وام باشید.
آگهی‌های اینترنتی آنلاین: این یک گزینه خوب است، زیرا ماشین‌های استفاده شده ارزان‌ترند و اگر محلی باشند، شما به راحتی می‌توانید آنها را بررسی کنید.
آگهی‌های آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی: در این گزینه موجودی بسیار بیشتر خواهد شد، اما جزئیات و اطلاعات مربوط به ماشین از طرف فروشنده اعلام می‌شود و شما قبل از آن ماشین را از نزدیک نمی‌بینید.
سفارش ماشین جدید: در حالی که این مورد گران‌ترین گزینه است، بهترین راه برای اطمینان از این است که وسیله نقلیه شما استاندارد بوده و طبق سلیقه شما ساخته می‌شود.

مزایای ماشین سیار مواد غذایی

مالکیت کسب و کار: مزایای مالیاتی متعددی با مالکیت کسب و کار همراه است، در حالی که مالکیت و اجرای یک کسب و کار بسیار دشوار است، حداقل در این مورد مالیات کمی وجود دارد.
آزادی: انتخاب آیتم‌های منو، فروشنده‌هایی که می‌خواهید از آنها خریداری کنید، کارکنان شما و رویدادهایی که می‌خواهید در آن شرکت کنید، فقط برخی از آزادی‌هایی است که به عنوان صاحب این کسب و کار ازآن لذت می‌برید. شما همچنین کنترل کامل خود را بر رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی و برنامه‌های خود خواهید داشت.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)
تحرک: شما قادرید تا کسب و کار خود را به مکان‌های مختلف بر اساس تقاضا در طی دوره‌های مختلف روز، روز هفته و غیره منتقل کنید و این می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد.

چالش‌های ماشین سیار مواد غذایی

کافه‌های سیارِ دوست‌داشتنی راه خوبی برای یک سرمایه‌گذاری نسبتاً کم‌خرج و سود ده هستند، اما چقدر با چالش‌های این کار آشنایی دارید؟ ما با متخصصان و افراد حاضر در این شغل گپ‌وگفت‌هایی داشتیم، سیر تا پیاز این کار را از زیر زبانشان کشیده‌ایم و تجارب گران‌بهای خط شکن‌های این شغل را در این مجموعه مطالب مربوط به کافه‌ون در اختیار شما قرار دادیم. در قسمت سوم این مجموعه مطالب چالش‌هایی که بعد از راه‌اندازی کافه سیار ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید را با شما در میان می‌گذاریم.

چالش مگس‌پرانی

وقتی صحبت از یک شغل می‌شود، مهم‌ترین مسئله درآمد آن است. درآمد کافه‌های سیار معروف، حسابی خوب است، آن‌طور که متوجه شدیم امکان دارد تا روزی دو میلیون هم دخل بزنند. البته اوضاع همیشه هم بر وفق مراد نیست. به خصوص در روزهای اولی که وارد این کار می‌شوید، بسیار مهم است که پشت‌کار زیادی داشته باشید چون مردم با شما آشنا نیستند و اعتماد به غریبه‌هایی که می‌توانند کل کسب‌وکارشان یک ساعته جابه‌جا کنند سخت است. شما با خوش‌رویی و صبر، رفته‌رفته به حاشیه سود خوبی می‌رسید. اما حتی بعد از اینکه کارتان سکه شد هم احتمال دارد دخلتان گاهی اوقات از چهل هزار تومان هم بیشتر نشود.

چالش گرما و سرما

وقتی در مغازه نتظر مشتری نشسته باشید، در روزهای گرم زیر باد کولر هستید و در روزهای سرد با بخاری خودتان را گرم می‌کنید، اما وقتی یک کسب‌وکار سیار دارید و از اتومبیلتان به‌عنوان مغازه استفاده می‌کنید، خبری از این وسائل سرمایشی و گرمایشی نیست زیرا شما اغلب بیرون ماشین و در حال سرویس دادن به مشتری
هستید. ممکن است با گرما و سرما به شدت دست و پنجه نرم کنید و باید خودتان را برای این چالش آماده کنید زیرا استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی با برق موتور برق به‌صرفه نیست و باید بپذیرید هر کاری سختی‌های خودش را دارد.

چالش محل کسب

اگرچه که این امکان را دارید تا محل‌های مختلفی را برای پارک کردن کافه‌تان انتخاب کنید، اما حتماً این را نیز می‌دانید که هر جایی دلتان خواست این امکان فراهم نیست. مثلاً در معابر پرتردد راهنمایی و رانندگی اجازه نمی‌دهد ترافیک ایجاد کنید، یا نزدیک کافه‌های دیگر نمی‌توانید کاسبی کنید و مزاحم مغازه‌دارها بشوید. در برخی محله‌ها نیز مردم دوست ندارند یک ماشین باعث شلوغی محل بشود. بسیاری از مکان‌ها نیز تردد به حد کافی وجود ندارد. پس باید فکرتان را به کار بیاندازید و مکان‌هایی را انتخاب کنید که از هر نظر مناسب باشند. خیابان سی تیر تهران محل مناسبی‌ست که شما می‌توانید با مذاکره با شهرداری آن‌جا به کاسبی بپردازید ولی رقبای زیادی در صحنه حاضرند و کارتان چندان هم راحت نیست. البته خیالتان از این بابت راحت است که مردم به عشق غذا خوردن و نوشیدن قهوه در کافه‌هایی مثل کافه شما به آن‌جا می‌آیند.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

زمان: صرف ساعتهای طولانی برای رشد و حیات این کسب و کار یک امر حقیقی است. با خرید، تهیه، بازاریابی، رزرو رویداد، تمیز کردن، نگهداری کامیون، حسابداری و تعهدات مالیاتی این کسب و کار بیش از یک کار تمام وقت است.

مسابقه و بازار: به دقت تحقیقات بازار خود را برای افزایش شانس موفقیت انجام دهید زیرا شما قطعاً در این مسیر رقیبان سرسختی خواهید داشت.

مقررات و منطقه بندی: این موضوع در هر منطقه متفاوت است چرا که بستگی به این دارد که شما در چه مناطقی و به چه مدتی می‌توانید پارک کنید. اطمینان حاصل کنید که قوانین را در هر مکانی که برنامه ریزی می‌کنید برای جلوگیری نقض قوانین و جریمه‌ها میدانید.

مجوزها و مقررات راه اندازی کافه سیار

برای دریافت مجوز فست فود سیار در ابتدا باید یک پروانه بهداشت از وزارت درمان و آموزش پزشکی دریافت کنیم.
مدارک مورد نیاز جهت صدور صلاحیت و پروانه بهداشت
ارائه استعلام یا درخواست کتبی متقاضی
ارائه تعهد نامه محضری واحد پشتیبان مبنی بر پشتیبانی از واحد یا واحد های سیار توسط مالک ، متصدی یا مدیر
ارائه تعهد نامه محضری مالک ، مدیر یا متصدی واحد سیار مبنی بر دسترسی به واحد پشتیبان
ارائه کارت بهداشت معتبر برای شاغلین در واحد عرضه سیار و واحد پشتیبان
ارائه گواهینامه معتبر از اموزشگاه های بهداشت اصناف دارای مجوز
ارائه برنامه کنترل بهداشتی بر اساس سیستم HACCP
تاییدیه از پلیس راهنمایی و رانندگی ، شهرداری و سایر دستگاه هایی که به موجب قانون برای اینگونه فعالیت ها تاییدیه صادر می کنند .
ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم عرضه ، نگهداری و استعمال مواد دخانی و پذیرش مسئولیت عواقب ناشی از آن .
کسب مجوز برای محل خودرو فست فود سیار نیز لازم است.
در صورتی که بخواهید ون خود را رو به روی مرکز خرید یا مکان نیمه خصوصی، استقرار دهید ، باید با مسئولین آن مکان هماهنگی های لازم را انجام دهید و در بعضی موارد مبلغی هم پرداخت کنید. لازم به ذکر است که کسب مجوز اماکن نیز برای برقراری امنیت ماشین و خریداران، ضروری است.
اما فعالیت در پارکها و خیابان های عمومی معمولا بلا مانع است.
بسیار مهم است که در مورد مناطقی که می‌خواهید توقف نمایید مطالعه نمایید و مجوزها و مقررات لازم را در آنجا در نظر بگیرید. در اینجا چند چیز مهم برای بررسی کردن وجود دارد:
ایمنی مواد غذایی: درست مثل هر رستوران دیگری در آن منطقه، باید با الزامات ایمنی محلی مطابقت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش بهداشت و درمان محلی تماس بگیرید.
منطقه بندی و پارکینگ: ممکن است محدودیت‌هایی برای پارک وسیله نقلیه شما وجود داشته باشد، پس قبل از انتخاب محل توقفتان آن را بررسی کنید. محدودیت‌های منطقه بندی تجاری و غیر تجاری، محدودیت پارکینگ یا محدودیت‌هایی که شامل مکانهایی که به دور از مراکز تجاری می‌باشد می‌تواند شامل این دسته شود.
مجوزهای کسب و کار و سایر مجوزها: همانند هر کسب و کار، مجوزهای خاصی برای استفاده از ماشین سیار مواد غذایی وجود دارد، از جمله شماره شناسایی مالیات وهمچنین شماره شناسایی کارفرما شامل این مورد می‌شود. برای ایجاد کسب و کار خود، نیازهای کشورتان را بررسی کنید.

اهمیت برنامه ریزی برای کسب وکارمان

پیش از آنکه کسب وکارتان را شروع کنید، باید پیرامون آن فکر کرده و برنامه ریزی نمایید. وقتی از تفکر و برنامه ریزی پیرامون کسب و کار صحبت می کنم، منظور من فقط بخش های مهم نیست. در حقیقت ما باید برای تمام بخش ها و جزییات کسب وکارمان برنامه ای دقیق داشته باشیم. یکی از مهم ترین بخش های مربوط به رستوران سیار نوع غذاهای منوی مان است. توجه داشته باشید که هر غذایی را نمی توان در پشت یک خودرو طبخ کرد. به این ترتیب باید سراغ دستور پخت غذاهایی باشیم که به راحتی و در پشت خودرو قابل تهیه باشند.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

با توجه به نوع فعالیت مان و گستردگی کسب وکار باید به فکر مدیریت آن نیز بود. به این ترتیب با یک پرسش بسیار مهم مواجه هستیم: آیا مدیریت این کار فقط برعهده خودمان است یا به کمک دیگران نیاز داریم؟ محل مورد نظر ما برای شروع فعالیت کجاست؟ آیا محله ای شلوغ را مد نظر داریم؟ یا شاید برای امتحان اولیه کسب وکارمان یک محیط خلوت تر مدنظرمان است؟ نکته مهم درخصوص انتخاب محل مناسب برای شروع به کار رستوران سیارمان توانایی پوشش تعداد افراد حاضر در آن محیط است. به این ترتیب باید خودروی ون مناسبی برای تهیه حجم بالایی از غذا (در صورت انتخاب محله شلوغ) داشته باشیم. وقتی ما محله شلوغی را برای شروع به کار انتخاب می کنیم، معنای آن نیاز به بودجه بیشتر نیز هست. متاسفانه بسیاری از رستوران ها بدون توجه به بودجه اولیه شروع به کار در محله ای شلوغ می کنند. به این ترتیب پس از گذشت اندک زمانی از شروع به کار با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین نیازهای اولیه خود مواجه خواهند شد.

به عنوان توصیه کلیدی این بخش باید برآورد هزینه های اولیه را در ذهن داشت. به این ترتیب بدون پیش بینی دقیق هزینه های مورد نیاز در ادامه راه دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد. نکته جالب اینکه همین برآوردهای دقیق هزینه در ابتدای راه تا حد زیادی آینده رستوران سیارمان را مشخص خواهد کرد.

تهیه آشپزخانه سیار

پس از آنکه برنامه کسب وکار و مجوزهای رسمی آماده شد، گام بعدی خرید ون دارای آشپزخانه است. البته به جای ون امکان استفاده از کامیون های سایز کوچک نیز هست. نکته مهم به هنگام انتخاب خودرو و آشپزخانه همراه آن دقت به محیط و امکانات داخلش است. یکی از گزینه های جالب برای طراحی هرچه کارآمدتر آشپزخانه اقدام به خرید یک ون و سپس بارگذاری آشپزخانه روی آن است.

وقتی قصد راه اندازی یک آشپزخانه سیار را داریم، باید به نمای بیرونی خودروی مان نیز توجه کنیم. به این ترتیب استفاده از رنگ های جذاب و چشم نواز در کنار طرح های جالب توصیه اصلی من است. اگر بودجه شما برای خرید آشپزخانه سیار کافی نیست، سراغ اجاره آن بروید. امروزه بسیاری از شرکت ها در زمینه اجاره خودروهای مختلف و دارای آشپزخانه فعالیت دارند. نکته پایانی در مورد آشپزخانه سیار ما استفاده از لباس یکدست و ویژه از سوی همکاران است. به این ترتیب جلوه ای حرفه ای از ما به نمایش گذاشته خواهد شد. خوشبختانه تهیه لباس های یکدست کار بسیار ساده ای است. به این ترتیب حتی امکان دوخت آن به وسیله خودمان نیز وجود دارد.

اهمیت موقعیت فعالیت مان

پس از آنکه برنامه کسب وکارمان آماده شد، باید به دنبال مکان های مناسب برای شروع فعالیت مان باشیم. در مورد کسب وکاری مانند آشپزخانه سیار موقعیت مکانی سهم مهمی در موفقیت یا شکست ما ایفا می کند. بر این اساس شاید شما غذاهای بسیار خوبی درست کنید، اما اگر مشتری تازه برای تان پیدا نشود، امکان فروش نخواهید داشت. بهترین محیط ها برای فروش غذا مکان های نسبتا شلوغ است. به عنوان مثال پارک ها، مراکز خرید و محل های ساخت و ساز بناهای تازه گزینه های خوبی هستند. در هر سه محیط مذکور طیف وسیعی از انسان ها حضور دارند. بدون شک وقتی مردم در جایی هستند، نیاز به خوراکی نیز حس می شود. در سطح پیشرفته تر امکان مذاکره و همکاری مستقیم شما با شرکت ها نیز وجود دارد. به این ترتیب در طول روز مقدار مشخصی غذا برای شرکت های اطراف تهیه خواهید کرد. این امر درآمدی ثابت را برای بخش قابل توجهی از روز تضمین خواهد کرد.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

نکته مهم درخصوص انتخاب محل شروع به کار اطمینان از پتانسیل آن مکان در فراهم سازی حداقل میزان مناسب مشتریان برای آشپزخانه مان است. در غیر این صورت حضور در آن محیط فایده ای برای ما در پی نخواهد داشت.

ضرورت تبلیغات برای رستوران مان

پس از آنکه رستوران مان شروع به کار کرد، استفاده از تکنیک های تبلیغاتی مختلف را برای جلب توجه مشتریان مد نظر داشته باشید. نکته مهم درخصوص تبلیغات عدم نیاز به اتکای صرف روی تبلیغات پرهزینه ای مانند تیزرهای تلویزیونی و بنرهای بزرگ است. خوشبختانه توسعه شبکه های اجتماعی فرصت تبلیغات گسترده و کم هزینه را برای برندهای کوچک فراهم کرده است. به این منظور ابتدا باید فعالیت رستوران مان در شبکه های اجتماعی را شروع کنیم. فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت از مهم ترین شبکه های اجتماعی در زمینه جلب نظر مردم هستند. فعالیت مناسب در این پلتفرم ها شانس ما برای تبلیغات پربازده را افزایش خواهد داد.

اگرچه تبلیغات رسمی در شبکه های اجتماعی، از سوی خود پلتفرم، نیازمند پرداخت هزینه نسبتا بالایی است، اما تکنیک های رایگان هم تاثیرگذاری بالایی دارند. یکی از تکنیک های مناسب ارائه کوپن تخفیف آنلاین است. به این ترتیب کاربران با نمایش پست ما در شبکه های اجتماعی امکان استفاده از تخفیف را خواهند داشت. این امر علاوه بر توسعه کسب وکارمان راهکاری جالب برای افزایش شهرت در شبکه های اجتماعی نیز هست.راه اندازی کافه سیار (ماشین سیار فروش غذا)

اگر شما بودجه محدودی دارید یا اینکه قصد شروع به کار به عنوان رستورانی سیار و جمع و جور در ذهن تان است، حوزه رستوران داری سیار گزینه مطلوبی برای شما خواهد بود. فقط باید اندکی تحقیق و پژوهش پیرامون آشپزی و گونه سیار آن داشته باشیم. به این ترتیب به زودی بدل به کارشناسی ماهر در زمینه آشپزی خواهیم شد. در پایان نیز به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در صنعت مواد غذایی توانایی تولید غذای خوشمزه و باکیفیت است.



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۱۱ امتیاز)