طرح تولید محصولات تکنفره غذایی

صنعت بسته بندی مواد غذایی رشد چشمگیری دارد و اخیرا پیش بینی شده است که تنها در بخش مواد خوراکی تا سال ۲۰۱۶ به فروشی بالغ بر ۴۰ میلیار دلار معادل ۰۴/۲ تریلیون بسته خواهد رسید.
همگام و با توجه به تلاش در جهت پاسخ به نیاز مشتریان، تغییر در مقررات و قوانین و فشار مصرف کنندگان، صنعت بسته بندی در چند سال اخیر صنعتی پویا، خلاق، و پاسخگو بوده است. به نظر مدیر ارشد امور سهام شرکت Palp&Paper، دکتر لیز ویلکس این روندها را می‌توان در چهار حوزه اساسی طبقه بندی کرد: تاکید بر دقت برچسب‌ها که تا حدودی نتیجه غائله اروپایی گوشت اسب بود، افزایش تقاضا برای بسته بندی های یک نفره(بسته های استفاده تک نفره)، افزایش تقاضا برای پایداری، و نقش بسته بندی در کاهش اتلاف مواد غذایی.
بسته بندی یک نفره نوعی بسته بندی یکبار مصرف است که پس از بازکردن، فرآورده آن قابل نگهداری نباشد و میبایست بلافاصله مصرف شود.

محصولات قابل تولید به شکل یک نفره عبارتند از :

ادویه و چاشنی، سماق، عسل، رب انار، روغن زیتون، قند و شکر و نمک، آبلیمو، انواع سس و پودر و …. میباشد. وزن بسته بندی ادویه جات و چاشنی ها برای هر ساشه ۵ گرم، برای آبلیمو یک نفره ۱۰ گرم، روغن زیتون یک نفره ۱۰ گرم و برای رب انار ۲۰ گرم خواهد بود.
اقبال به محصولات یک نفره با افزایش مصرف کنندگانی که تنها زندگی می کنند، سریع‌تر شدن سرعت زندگی و کمبود زمان هر وعده غذایی در اروپا و انگلستان در حال افزایش است. این خود یک مثال زنده از پاسخ گویی تولید کنندگان به نیاز مشتریان است. رواج بسته بندی های یک نفره باعث نوآوری های بسیاری در حوزه های مختلف صنایع غذایی شده است. افزایش بسته بندی های متنوع یک نفره برای مشتریان ایجاد ارزش می‌کند مثلا با اینکه یک بسته بندی منفرد در مقایسه با بسته بندی های عمومی نسبت به حجم، گرانتر تمام می شوند، مشتریان به خاطر راحت تر بودن آنها را ترجیح می دهند.
به علاوه و با اینکه یک نفره ها بیشتر بسته بندی استفاده می کنند اما از اتلاف مواد غذایی جلوگیری می کنند. معمولا بسته هایی که نیمه مصرف می‌شوند و در یخچال جای می‌گیرند عموما دور ریخته شده و باقی محصول مصرف نمی شود. البته با اینکه اطلاعات و داده ها در زمینه اندازه ها در بسته بندی های کوچک هنوز در دسترس نیست. اما از نظر پایداری می‌توان از طریق کنترل اندازه بسته بندی و استفاده از مواد قابل بازیافت نسبت مصرف به اتلاف در مواد غذایی را بهینه سازی کرد و صنعت بسته بندی حرف‌های بسیاری در این زمینه برای گفتن دارد.

وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید محصولات تکنفره غذایی

با بررسیهای انجام شده میزان سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی واحد تولید محصولات ساشه تک نفره با توجه به ظرفیت پیشنهادی به شرح ذیل میباشد :
ظرفیت پیشنهادی : ۵۰۰ تن در سال
قیمت ماشین آلات : ۱۱۰ میلیون تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت طرح : ۴۰۰ میلیون تومان
نرخ بازدهی طرح : ۳۵ درصد
دوره بازگشت سرمایه : ۳.۵ سال
مساحت سالن تولید : ۲۰۰ مترمربع
میزان اشتغال مستقیم طرح : ۸ نفر

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)