تاثیر تیم سازی در کسب و کار

اگر شما قصد راه اندازی یک استارتاپ جدید را دارید ، بطور حتم به یک تیم از همکاران اجرایی متناسب با کسب و کار خود نیاز دارید . داشتن یک تیم هماهنگ و پویا آنقدر اهمیت دارد که بسیاری آن را مهم تر از ایده کسب و کار می دانند . امّا سئوال مهم این است که چگونه می توان یک تیم خوب را برای داشتن بهترین عملکرد ایجاد کرد ؟

چرا شما به یک تیم نیاز دارید ؟

تنها موضوعی که در همه فعالیتهای کاری می توان آن را مشاهده کرد این است که کسب و کار شما در هر حوزه ای که باشد ، شما به افرادی نیاز دارید که به شما در رشد کسب و کارتان کمک کنند و بهترین عملکرد را در انجام فرآیندهای کاری شما از خود برجای بگذارند . اینجا است که مفهوم گروه کاری یا همان تیم کاری معنا پیدا می کند . هیچ کسب و کار متوسط یا بزرگی بدون داشتن تیم / تیم های کاری نمی تواند موفق شود .

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد ، اگر شما یک استارتاپ راه اندازی کرده اید و یا به فکر راه اندازی یک فعالیت جدید هستید باید از همین حالا به تیم سازی هم فکر کنید . ایجاد تیم تنها به استخدام افراد در پست های مختلف مربوط نمی شود . بلکه شما باید بتوانید هرکسی را در نقش مناسب با توانایی های او قرار دهید . این در حالی است که هماهنگی تیم اهمیت بسیاری دارد . اعضای تیم شما باید با همکاری یکدیگر به سوی هدف/اهداف تعیین شده حرکت کنند و به خوبی بدانند که چه کسی ، چه کاری و چگونه انجام خواهد داد .

ترکیب مناسب یک تیم بسیار مهمتر از توانایی های تک تک اعضا می باشد . یک تیم یک دل و یک دست می تواند به خوبی از عهده کارهای محول شده برآیند و عملکرد مثبتی را از خوب برجای بگذارند . مطمئن باشید که شما با یک تیم قوی ولی ناهماهنگ موقعیت های طلایی بسیاری را از دست خواهید داد و مرتب مجبور به صدور فرامین مدیریتی خواهید شد (صدور فرامین خشک مدیریتی هیچ تناسبی با ساختارهای چابک استارتاپی ندارد).

چگونه یک تیم قوی و مناسب برای کسب وکار خود طراحی کنیم ؟

در فرآیند تیم سازی باید به ساختارهای کاری دقت شود . شما باید به دنبال ایجاد بهترین همکاری ها ، نوآوری ها و خلاقیت ها بین اعضاء تیم تان باشید . این در حالی است که شما باید سرعت (چابکی) قابل قبولی را در اجرای فرآیندهای پیش بینی شده داشته باشید . قبل از شروع فرآیند تیم سازی (یا ترمیم تیم خود) خود بهتر است که برای سئوالات کلیدی زیر پاسخ مناسبی داشته باشید :

چگونه می توان حق مالکیت فکری تمام اعضای تیم را تامین کرد ؟

چه ساختاری برای تیم کاری مناسب می باشد ؟
آیا ساختار تیمی در نظرگرفته شده می تواند عملکرد کاری را بهبود دهد ؟ آیا ساختار طراحی شده مشکلات کاری را افزایش نخواهد داد ؟
آیا اعضای با عملکرد بالاتر از سایر اعضا احساس تحقیر یا شکست نخواهند کرد ؟
اعضای تیم در مورد قدرت و یا مسئولیت های خود دچار اشتباه نخواهند شد ؟
فرآیند استخدام و اضافه شدن نیروهای جدید به تیم های کاری چگونه خواهد بود ؟
ارتباطات بین تیم های مختلف کاری به چه شکل خواهد بود ؟
فرآیند تصمیم گیری به چه شکلی می باشد و آیا فرصت ها در خلال تصمیم گیری ها از بین نخواهند رفت ؟
سعی کنید با خود صادق باشید و در هریک از سئوالات بالا که احساس می کنید اشکلاتی وجود دارد ، به دنبال برطرف کردن آن ایراد باشید .

ساختار تیمی

سازمان های امروزی نیاز به سرعت بسیار بالا در همکاری های بین اعضا دارند تا بتوانند با رقبای جدّی خود به بهترین شکل مواجه شوند . اعضای تیم باید بتوانند دارای سطح پاسخگویی مناسبی باشند و از اقتدار مناسبی برخوردار باشند . برای این منظور شما باید نکات زیر را در ساختار تیم خود لحاظ کنید .

ساختارهای مهم در طراحی یک تیم :

ساختار تیم خود را در اطراف اهداف اصلی کسب و کار خود قرار دهید . شاید شما در حال تلاش برای ارائه خدمات جدید به بازار هدفتان باشید و یا شاید هم شما در حال تلاش برای رشد تیم خود برای تقاضاهای روبه رشد در بازارهای هدف تان باشید . به هر شکل هدف شما می تواند ساختار و ترکیب تیم های کاری تان را تغییر دهد .
انواع ساختارهای سازمانی در دسترس را مورد بررسی قرار دهید . در جهان انواع مختلفی از ساختارهای سازمانی وجود دارد . شما برای یافتن بهترین ساختارها برای تیم هایتان نیاز به بررسی و ارزیابی سختارهای مختلف دارید . در تیم سازی حتی اگر یک استارتاپ کوچک و جابک هستید ، باید به ساختار سازمانی تیم توجه داشته باشید .
سعی کنید ساختار خود را انتخاب کنید و به اطلاع اعضای تیم تان برسانید . توجه کنید اگر سازمان شما سنتی باشد معمولا تصمیم گیری ها به صورت متمرکز صورت می پذیرد . اما اگر سازمان شما چابک و دیجیتال محور باشد شما باید ساختاری غیر متمرکز را برای خود برگزینید .
تصمیم بگیرید که چه تخصصی برای هر نقش (Role) لازم است . در سازمان های کوچکتر که قصد رشد خیلی سریع را دارند معمولا از ساختارهای منعطف تر استفاده می کنند . این کار معمولا باعث افزایش بهره وری می شود . در سازمان های بزرگتر معمولا شاهد نقش های تخصصی تر و رهبران ارشد سازمانی می باشیم . از تعریف نقش های جدید نترسید ، مخصوصا زمانی که به مجموعه ای از مهارت ها نیاز دارید .
افرادی که دارای مهارت های بالقوه می باشند را شناسایی کنید . معمولا کارکنان یادگیری مهارت های جدید را دوست دارند . سعی کنید افراد مشتاق و توانا را به سوی مهارت های جدید هدایت کنید . البته قبل از اینکه نیروهایتان را به سمت آموزش بفرستید ، سعی کنید توانایی های طبیعی افراد را مورد ارزیابی قرار دهید . بعد از آموزش دادن نیروها طبق یک برنامه زمان بندی شده میزان موفق بودن نیروها در مهارت آموزی را ارزیابی کنید . همیشه سعی کنید مهارت های مورد نیاز خود را از نیروهای درونی تیم خود تامین کنید و در صورت عدم وجود نیروی مورد نظر ، نیروهای جدید را به استخدام درآورید .
تعیین معیارهایی برای تعیین عملکرد نیروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . برای حفظ انگیزه تیم خود ، اهداف و ساختار تیمی را مشخص کنید و وظایف هریک از اعضا را تعیین کنید و در بازه های زمانی مشخص به بررسی عملکرد هر نیرو بپردازید . به اعضای موفق تیم تان پاداش بدهید ، این موجب افزایش عملکرد شرکت شما خواهد شد . هم چنین سایر اعضای تیم انگیزه لازم را برای رشد سریعتر پیدا خواهند کرد .
همچنان انعطاف پذیر بمانید . خیلی مهم است که در هر سازمانی ، هرکسی نقش خود را بداند و با چگونگی انجام وظایف خود آشنا باشد . اما هرگز نگران تعریف نقش ها و مسئولیت ها نباشید . سعی کنید تیم خود را همیشه انعطاف پذیر و چابک نگهدارید (در تیم سازی شما باید همیشه پویا و فعال باشید و آمادگی هر گونه تغییری را داشته باشید ) . این موضوع به شما اجازه می دهد تا بتوانید به خوبی مهارت ها و تجربه های مختلف را برای نقش های گوناگون ترکیب کنید .

استخدام استعدادهای برتر

همیشه به دنبال ترمیم و بهبود تیم خود باشید . حتی زمانی که تیم شما کامل ، شاداب و بی نقص بنظر می رسد ، سعی کنید بهینه سازی تیم خود را جزء اولویت های اصلی خود قرار دهید . سعی کنید اگر نیروهای ماهر و توانایی را می یابید هیچ گونه تردیدی در استخدام آن ها نکنید . این نیروها خواهند توانست عملکرد شما را ارتقاء دهند . استخدام چنین نیروهایی حتی می تواند به صورت مقطعی و پروژه ای (اینفلوئنسر) کمک شایان توجهی به شما و تیم شما بنماید .

راهکارهای برای استخدام بهترین نیروها

شبکه لینکدین در چند سال اخیر رشد قابل توجهی را داشته است . یک مجموعه از ویژگی ها باعث شده است تا این شبکه به محلی برای یافتن بهترین نیروهای کاری تبدیل شود (از لینکدین به عنوان یک ابزار برای تیم سازی استفاده کنید) .
تولید محتواهای الهام بخش و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی می تواند یک پیام قوی از سوی سازمان شما به همکاران ، رقبا و حتی نیروهای جوان و مستعد خارج از سازمان شما باشد .
همیشه در نظر داشته باشید که فرآیند استخدام یک نیروی مستعد کاری زمانبر و سخت می باشد . شما تا ۶ ماه هم ممکن است برای جلب نظر نیروی مدنظرتان زمان صرف کنید ، بنابراین هیچ گاه انگیزه خود را از دست ندهید .
کلام دهان به دهان(رودرو) هنوز نقش مهمی را در بازاریابی دارد . سعی کنید با نیروهای مستعد مدنظرتان جلسات مذاکره بگذارید . همچنین سعی کنید در شبکه های اجتماعی به معرفی کامل فعالیت های مجموعه خود بپردازید .
برگزاری مسابقات ، چالش ها و همایش ها می تواند برای جلب نظر و شناسایی افراد مستعد بسیار مناسب باشد .
هرگز برون سپاری را فراموش نکنید . شما می توانید بخشی از کارهای سازمانی خود را برون سپاری نمایید و بدین شکل تیم خود را کوچک و چابک نگهدارید.هم چنین هزینه های اجرایی و مشکلات مدیریتی را به شدت کاهش دهید .
فراتر از منطقه خود فکر کنید . دورکاری یک گزینه بسیار عالی برای برخی از نقش ها در یک تیم می باشد . بخصوص اگر شرکت شما در شرایط پیچیده رقابتی برای استخدام نیروهای جدید قرار گرفته است .

۵/۵ - (۱ امتیاز)