تولید شمش مس از ضایعات

تولید شمش مس از ضایعات

مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نماد آن Cu می‌باشد. مس دارای ساختار FCC بوده و تغیرات آلوتروپیک در آن وجود ندارد. در درجه حرارت ۱۰۸۳ درجه سانتی گراد ذوب شده مس دارای پارامتر شبکه ۳٫۶ آنگستروم بوده همچنین دارای مشخصات ریخته گری به شرح زیر می‌باشد:

۱- دارای نقطه ذوب بالایی نسبت به آلیاژهای غیر آهنی می‌باشد
۲- دارای سیالیت کم
۳-اکسیداسیون بالا
مس فلز نسبتاً” قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. (در بین فلزات خالص، تنها خاصیت هدایت الکتریکی نقره در حرارت اطاق از مس بیشتر است) چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به سال ۸۷۰۰ قبل از میلاد برمی گردد، احتمالاً” این فلز قدیمی‌ترین فلز مورد استفاده انسان می‌باشد. مس علاوه بر اینکه در سنگهای معدنی گوناگون وجود دارد، به حالت فلزی نیز یافت می‌شود. شمش مس تولیدی در صنایع مختلفی از جمله صنایع برودتی و پتروشیمی و کابل سازی و کاربرد فراوان دارد در کشور ما در صنایع دستی نیز به وفور دارای کاربرد می‌باشد. مهم‌ترین مورد استفاده نهایی از شمش مس در صنایع برق و الکترونیک صورت می‌گیرد. مفتول مسی تولیدی از شمش در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها، سیم کشی منازل و خطوط انتقال نیرو و همچنین درانواع سیم کشی‌ها نظیر ماشین آلات و وسایل برقی به کار می‌رود.

مراحل و فرایند تولید شمش مس از ضایعات

ابتدا مواد اولیه که عمدتاً قراضه‌های مس و کابل‌های مسی می‌باشد. به محل کارخانه منتقل می‌گردد. سپس قراضه‌ها پاکسازی و توسط دستگاه پرس فشرده می‌شوند. و کابل‌ها در یک مرحله خرد شده و مس آن از روکش جدا می‌گردد. سپس تمامی مس‌های آماده شده در مراحل قبلی به درون کوره القایی شارژ شده و به دمای بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسند و پس از نمونه گیری از مذاب و رسیدن به درجه خلوص مس به صورت مذاب مایع در آمده و توسط بوته‌های گرافیتی حمل می‌شود و به سمت فاز ذوب ریزی هدایت می‌گردد که در این مرحله درون قالب‌های ساخته شده از قبل شمش تولید می‌شود.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت احداث تولید شمش مس از ضایعات

بودجه: بالاتر از ۵۰ میلیارد تومان
نام محصول: شمش مس
ظرفیت تولید محصول: ۱۵۰۰۰ تن شمش مس
مساحت زمین: ۶۰۰۰ متر مربع
مساحت زیربنای طرح: ۳۶۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۵۰۰۰۰ ریال
قیمت ماشین آلات تولید شمش مس از ضایعات: ۶۶۱۸۰ میلیون ریال
تولید شمش مس از ضایعات
تعداد اشتغال مستقیم: ۵۷ نفر
طول دوره ساخت: ۱ سال
نرخ بازده داخلی:۳۵.۶۷ درصد
سرمایه ثابت: ۱۷۴۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۵۵۰۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۷۲۴۰۰۰ میلیون ریال

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)