تولید و مونتاژ سمپاش

دستگاه سم پاش از جمله ادوات و لوازم باغبانی است که جهت سمپاشی یکنواخت محصولات کشاورزی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشاورزان هر چند وقت یکبار انواع مختلفی از سموم و مواد شیمیایی را جهت حفظ و نگهداری محصولات خود به کار می‌برند. توزیع ناهماهنگ سموم در دوزهای مختلف می‌تواند اثرات مطلوبی از خود به جا نگذارد. به همین علت برای توزیع یکنواخت سموم بر روی محصولات کشاورزی از دستگاه سم پاش و لوازم سمپاشی استفاده می‌شود.
سمپاشی هر چند وقت یک بار انجام می‌شود و بسته به نوع سم، نحوه‌ی سم پاشی نیز می‌تواند متفاوت باشد. برخی از سموم به زمین وارد می‌شوند، برخی دیگر را با اضافه کردن به آب یا روغن به گیاهان می‌رسانند. اما معمولا دستگاه سم پاش برای سمومی که باید مستقیما به برگ و شاخه‌های درختان و گیاهان برسد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توزیع مواد سمی با غلظت کمتر از دوز مورد نیاز محصول، باعث عدم مبارزه با آفات و علف‌های هرز شده و از سوی دیگر توزیع با غلظت بیشتر از دوز مصرفی مجاز محصول، علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی اضافی بر روی دست کشاورز می‌گذارد، موجب افزایش ریسک آلودگی آب‌های زیر زمینی و محیط زیست می‌شود. اما استفاده از انواع دستگاه‌های سمپاشی باعث شده تا هم ریسک این کار کم شود و هم اثرگذاری سموم کشاورزی بر روی آفات و علف‌های هرز افزایش یابد.

انواع دستگاه سمپاش کشاورزی

کارایی و دقت سمپاش‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند، به خصوص سمپاش‌هایی که در صنعت باغبانی و کشاورزی کاربرد دارند. لذا با توجه به قیمت دستگاه سمپاش می‌توانید از کاربردهای و امکانات مختلفی بهره‌مند شوید. انواع و سبک‌های مختلفی از سمپاش در دسترس است که هر کدام از آن‌ها برای استفاده در کاربردی خاص در حوزه‌های وسیع باغداری و کشاورزی طراحی شده‌اند.

انواع سمپاش ها
۱. سمپاش های دستی
سمپاش های دستی که غالبا ساختمانی شبیه به تلمبه امشی دارند در منازل برای مبارزه با حشرات خانگی و در گلخانه ها و باغچه های خیلی کوچک به کار می روند.
ساختمان تلمبه امشی از یک مخزن و یک پمپ تشکیل شده و پیستون پمپ به وسیله دست در داخل سیلندر به حرکت در آمده و هوا را ضمن حرکت به جلو به دو قسمت نا مساوی تقسیم می کند.پیستون، یک قسمت از هوا را وارد مخزن کرده و قسمت دیگر رامستقیما در استوانه از روزنه کوچکی به خارج می فرستد.
لوله باریکی در داخل مخزن تعبیه شده و مایع به وسیله فشاری که از هوای بالا در اثر حرکت پیستون حاصل می شود وارد لوله باریک شده و در انتهای لوله در اثر برخورد با قسمت دوم هوا، به صورت ذرات بسیار ریزی در می آید.
هوای درون مخزن، مایع را به صورت قطرات درشت در آورده و پشت سر هم به خارج پرتاب می کند و هوای قسمت دوم این قطرات را به صورت ذرات ریز در می آورد.

۲. سمپاش های پشتی موتوری
به طور کلی سمپاش هایی که مایع سم در آنها تحت فشار نباشد و قطرات مایع در اثر برخورد با جریان شدید هوا تبدیل به ذرات بسیار ریز شوند اتومایزر نامیده می شود.
قطر ذرات سم در این نوع سمپاشها در حدود ۱۰۰ میکرون است. بنابراین می توان با حجم معینی از مایع سم سطح بیشتری را سمپاشی نمود مشروط به اینکه غلظت محلول سمی نیز زیاد باشد.
مخزن سمپاشهای پشتی موتوری معمولا پلاستیکی و به ظرفیت ۲۰ تا ۲۳ لیتر می باشد.با این سمپاش در شرایط مساعد، روزانه در حدود ۲ تا ۳ هکتار را می توان سمپاشی کرد.کیفیت سمپاشی نیز به خاطر وجود قطرات بسیار ریز بهتر است و از چکیدن مایع سم روی برگها جلوگیری می شود.
از این سمپاش با تغییرات مختصری به عنوان گردپاش نیز استفاده می شود. سیستم سمپاش های اتومایزر در سمپاشهای چرخدار و تراکتوری نیز وجود دارد.

۳. سمپاش های موتوری زنبه ای و چرخدار موتوری
این سمپاش ها دارای یک موتور بنزینی و پمپ سمپاش پیستونی بوده که بر روی یک شاسی نصب می شوند. برای حمل مایع سم معمولا از بشکه های جدا استفاده می شود.این سمپاش ها دارای یک موتور بنزینی دو یا چهار زمانه با قدرت ۲ تا ۳ قوه اسب بخار می باشند.
مخزن آنها بزرگ بوده و در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر ظرفیت دارد. پمپ مولد فشار از نوع پمپ های پیستونی موتوری است که به وسیله موتور سمپاش کار می کند.اتصال محور پمپ به موتور سمپاش به وسیله تسمه یا چرخ دنده انجام می گیرد. مقدار مایع پاشیده شده معمولا در حدود ۱۵تا ۲۰ لیتر در دقیقه است.

۴. سمپاش های تراکتوری
این سمپاش ها برای اتصال به اتصال سه نقطه تراکتور ساخته شده اند و معمولا بر روی یک شاسی مستقر می گردند.مخزن معمولا از جنس پلاستیک یا فلز ضد زنگ ساخته می شوند.در انواع پلاستیکی سطح مایع درون مخزن معمولا به خوبی نمایان است و حجم مایع مصرف شده معلوم می گردد.
ظرفیت مخزن در انواع مختلف سمپاش های تراکتوری متفاوت است و معمولا بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ لیتر است.

۵. تریلرهای سمپاش یا سمپاش های چرخدار
این سمپاش ها به شکل تریلر می باشند و مخزن بزرگ مایع سم بر روی یک شاسی با دو چرخ حامل لاستیکی قرار دارد.
سمپاش به وسیله تراکتور کشیده می شود. ظرفیت مخزن سم در سمپاش ها مختلف بوده و از ۱۸۹ تا ۳۷۸۵ لیتر (۵۰ تا ۱۰۰۰ گالن ) می رسد.

انواع اجزا و لوازم سمپاشی
اجزا و لوازم سمپاش در انواع مختلف آن متفاوت می‌باشد. یک سم پاش با توجه به نوع آن، می‌تواند دارای اجزایی مثل مخزن، لوله‌ها، پمپ‌ها، نازل‌ها، صافی‌ها، موتور، اتصالات و توربین باشد. این لوازم باتوجه به کاربرد سمپاش ممکن است در برخی متفاوت باشد یا اصلا وجود نداشته باشد.
مخزن سمپاش:
مخزن برای نگهداری سم رقیق شده استفاده می‌شود. مخزن‌ها در انواع دستی، فرغونی، ماشینی و … هستند که بسته به محیط کار و حجم مواد مورد نیاز انتخاب می شوند. معمولا جنس مخازن که به عنوان لوازم و دستگاه سم پاش استفاده می شوند، پلاستیک فشرده است.
پمپ سمپاش:
یکی از مهم‌ترین لوازم و اجزاء سمپاش پمپ آن است که بر روی مخزن سوار می‌شود. پمپ‌های مورد استفاده در سمپاش شامل دو نوع بادی و هیدرولیک هستند.
شیلنگ و لانس سمپاش:
یکی دیگر از لوازم سمپاش شیلنگ می‌باشد که بین پمپ و مخزن قرار می‌گیرد. شیلنگ‌ها در طول‌های مختلفی موجود هستند. در مخزن‌های دستی که معمولا بر روی پشت سوار می‌شوند، اندازه شیلنگ‌ها کوتاه تر است. شلنگ سم پاشی در انواع فرغونی، زنبه‌ای ۳ و ۵ لایه با جنس PVC می‌باشند. لانس‌ها نیز می توانند ساده، برنجی، تلسکوپی، تفنگی و کارواشی باشند.
نازل:
یکی از مهم ترین بخش‌ها در هر سم پاشی، نازل آن می‌باشد که نقش اساسی در کیفیت و ویژگی پاشش سم خروجی دارد. نازل‌ها معمولا در دو نوع بادبزنی و مخروط‌پاش موجود هستند. نازل‌های بادبزنی در سم پاش‌های لانس‌دار قابل استفاده می‌باشند و نازل‌های مخروط‌پاش برای حشره‌کشی و قارچ‌کشی کاربرد دارند.
همزن:
این لوازم سمپاش به منظور حفظ غلظت و همگنی محلول در حین عملیات سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
صافی:
یکی دیگر از لوازم سمپاش صافی است که نقش مهمی در یکنواختی پاشش و فیلتر گل‌ولای و سنگریزه‌ها دارد.
چکه‌گیر:
یکی از ابزارهای جانبی متصل به نازل‌ها که اهمیت ویژه‌ای در مصرف بهینه سموم و جلوگیری از هدر رفتن آن ها دارد، چکه گیر است.

کاربرد سمپاش

سم پاش های کشاورزی معمولا برای استفاده از کودهای مایع، آفت کش ها و یا سایر مایعات به محصولات در طول دوره رشد آنها استفاده می شود.
سموم، در یک برنامه سم پاشی، باید به طور یکنواخت و همگن بر روی گیاه و یا سایر اهداف مورد نظر پاشیده شوند. مناسب ترین وسیله برای شکستن محلول و تبدیل آن به قطره سمی، دستگاه سم پاش است از آنجایی که کشت محصولات کشاورزی می تواند در طول رشد آنها متفاوت باشد
یا به عنوان سم پاش کشاورزی در محصولات مختلف در مزرعه استفاده می شود .ارتفاع ریزش اسپری باید دقیق باشد تا اطمینان حاصل شود که محصولات مناسب مصرف مایع را دریافت می کند. مهمترین هدف در استفاده از سم پاش های کشاورزی این است که توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در سراسر شاخساره های محصول به دست آید

معرفی کدتعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید و مونتاژ سمپاش

کد تعرفه گمرکی برای ترخیص سمپاش در ردیف ۸۴۲۴۸۹۱۰ می باشد.

وضعیت واردات و صادرات سمپاش

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات سمپاش در کشور به تفکیک سال آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید سمپاش

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ دستگاه سم پاش تراکتوری
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)