تولید چرم شترمرغ

پرورش شترمرغ تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته است.شترمرغ برای اولین بار سال ۱۸۵۰ در آفریقای جنوبی مدت پنجاه سال پرورش و توسعه آن بسیار کند بود و صرفا با هدف تامین گوشت مورد توجه بود. در سال ۱۹۴۵ و بعد از جنگ جهانی دوم کلین کارو(kelin karoo ) در آفریقای جنوبی شرکت بزرگی را تاسیس کرد تا صنعت پرورش شترمرغ و متعاقب آن چرمسازی در این رشته را دنبال کند. به تدریج تقاضای محلی و منطقه ای برای گوشت این حیوان زیاد شد و ضرورتا نیاز به کشتارگاه موجب ایجاد اولین کشتارگاه اختصاصی شترمرغ در سال ۱۹۶۳-۶۴ گردید. خرید و فروش پوست شترمرغ از ابتدای دهه ۷۰ میلادی زمانی شروع شد که به همین منظور یک کارخانه چرمسازی توسط کلین کارو در حوالی کشتارگاه مذکور تاسیس شد کارو برای این کار اطلاعات لازم و آموزش های کافی را در اروپا بدست آورد. قبل از آن اطلاعات در مورد چرم شترمرغ بسیار کم بود. آن زمان عمدتا پوست را به چرمسازی های انگلستان میفرستادند. از چرم شترمرغ ابتدا در اروپا و آمریکا بیشتر برای تولید چکمه های Cowboy کابوی استفاده می شد. اما از سال ۱۹۸۰ تقاضا برای چرم شترمرغ در آمریکا و اروپا رو به فزونی قابل توجهی گذاشت. امروزه با گذشت ۱۵۰ سال و ایجاد کارخانجات چرم شترمرغ در آمریکا و اروپا هنوز kelin karoo حرف اول را در این صنعت می زند.

مصارف عمده چرم شترمرغ در جهان

رخ متفاوت و زیبا، نرمی، قابلیت خمش، و مقاومت بسیار زیاد ویژگی متمایز کننده این چرم از چرم های دیگر است. عمده محصولات تولیدشده از چرم تولید شده شترمرغ شامل انواع کیف های دستی ،کفش، پوتین ، کت و پالتو است.سالن های مد اروپایی سالهای متمادی است که از چرم شترمرغ برای تهیه کیف استفاده می کنند. البته در آمریکابیشتر از چرم این حیوان برای تولید چکمه و کمربنداستفاده می شد.به واسطه لطافت منحصر بفرد چرم شترمرغ برخی کارخانجات اتومبیل سازی و یا تولید کنندگان وسائل جانبی خودرو نیز طی سالهای اخیر از این محصول برای تولید روکش صندلی،داشبورد، خاک گیر دنده، روکش فرمان و حتی روکش در خودروهای گران قیمت استفاده کرده اند.استفاده از چرم شترمرغ برای تزیینات اتومبیل بیشتر در اروپا متداول است. تولید کنندگان شناخته شده محصولات ورزشی جهان نیز از مقاومت قابل توجه این چرم در عین نرمی ، لطافت و زیبایی آن برای تولید کفش های مختص ورزش های خاص استفاده می کنند. این نوع چرم در سال های اخیر جای پای خود را در تولید مبلمان خانگی و اداری نیز به تدریج باز کرده است.

قابلیت های تولید پوست شتر مرغ در یک مزرعه

هر قطعه شترمرغ بطور متوسط ۵۰ تا ۶۰ سال میتواند عمر کند. اما سن کافی برای بالغ شدن و کشتار یک شترمرغ در مزارع پرورش عمدتا حدود یکسال است. وزن حیوان بین ۹۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم و قد آن از ۱۰۰ تا ۲۵۰ سانتی متربا توجه به نر و مادگی حیوان و نِژاد آن متغییر است. شترمرغ مادر از سن ۲ سالگی قادر به تخم گذاری است و بطور میانگین ۵۰ الی ۷۰ تخم در سال تولید میکند که بطور متوسط ۴۰ تخم هر شترمرغ قابلیت تبدیل به جوجه دارند. شترمرغ در سن کشتار حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم گوشت دارد. میزان پوست هر شتر مرغ بالغ در کشورهای اصلی پرورش دهنده این حیوان به طور متوسط به ۱۲ تا ۱۶ فوت مربع می رسد. بطور متوسط هر فوت مربع آن ۳۵ دلار قیمت گذاری می شود. معمولا از یک شتر مرغ بالغ مزارع داخلی کشور بطور میانگین بین ۲/۱ تا ۵/۱ متر مربع( ۱۲ تا ۱۵ فوت مربع) چرم با کیفیت به دست می آید که این میزان با رعایت اصول صحیح پرورش در مواردی قابل افزایش است. بر اساس آمار مقایسه ای ارائه شده توسط معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی یک شتر مرغ مادر در سال قادر به تولید ۴۰ جوجه است که هر یک از این جوجه ها در یک دوره ۱۰ تا ۱۳ ماهه بالغ و آماده کشتار می شوند. در حالیکه در این مدت یک گاو مادر صرفا قادر به تولید مثل یک گوساله گوشتی خواهد بود.بر این اساس تولید پوست ناشی از عرضه شترمرغ های گوشتی حاصله در این دوره زمانی می تواند بالغ بر ۱۰۰ مترمربع باشد در حالیکه در پایان دوره زمانی پرورش یک گوساله گوشتی که طولانی تر از مدت زمان لازم برای شترمرغ نیز است صرفا یک جلد پوست گاوی حاصل می شود که حداکثر ۷/۲ متر مربع خواهد بود.

نگاهی به قیمت های پوست خام و دباغی و چرم شترمرغ در بازار

بر اساس اطلاعات بدست آمده در بازار در حال حاضر پوست خام شترمرغ با توجه به درجه و کیفیت پوست به صورت دباغی نشده حدود ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان به کارخانجات تولیدکننده چرم یا واسطه ها فروخته می شود و قیمت یک تخته چرم دباغی شده شترمرغ تا ۵۰۰ هزارتومان می رسد. با گشت و گذاری در بازار چرم خیابان فردوسی تهران و سوال و جواب با عرضه کنندگان محصولات چرمی متوجه این نکته می شوید که در حال حاضر کیف و کفش و پالتوهای تولید شده از چرم شترمرغ چندان در بازار داخلی وجود ندارد. و در مواردی بسیار معدود، مصنوعاتی در برخی فروشگاه های خاص و مراکز تجاری مشهور به صورت موردی برای فروش وجود دارد که با توجه به میزان چرم بکار رفته به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می شوند.در حال حاضربه دلیل قیمت بالا و عدم وجود فرهنگ و ذهنیت برای مصرف محصولات حاصل از چرم شترمرغ، اینگونه مصنوعات چندان در داخل عرضه نمی شود و بازار داخلی استقبال خوبی از آن نمی کند.بنابراین بخش عمده ای از تولیدات و محصولات نهایی همچون کیف، کفش و لباس قابلیت صادرات داشته و یکی از فعالان تولید شترمرغ کشور می گوید که تاکنون بخشی از این گونه محصولات دراندازه محدودی به کشورهایی مانند هلند و بلژیک صادر شده است.

کیفیت و درجه بندی پوست شتر مرغ

کیفیت عمومی پوست و آثار و عیوب احتمالی ناشی از بیماری های پوستی یا آسیب دیدگی های فیزیکی آن در دوره پرورش حیوان، شکل و حالت سوراخ های ناشی از فولیکول های پر و اختلالات ژنتیکی احتمالی موجود در آن، خطا در نحوه برش و باز کردن پوست، و اندازه و سایز پوست از جمله پارامترهای مهم در تعیین کیفیت و درجه بندی پوست قبل از دباغی محسوب می شوند. عیوب ناشی از دوران پرورش سوراخ یا برش ناشی از جراحت و زخم، خراشیدگی سطح پوست، آثار ناشی از زخم قدیمی و کاملا ترمیم نشده، افتاب سوختگی، پوسته شدگی، بیماری های پوستی مانند جوش و تاول یا آسیب باکتریایی، پرهای جوانه زده و غیر کامل، گزیده شدگی، چرو ک مشهود پوست گردن، غیر طبیعی بودن نسبت قسمت پردار و دون دون پوست(کروپن) به قسمت ساده پوست( به طور متوسط ۶۰ به ۴۰ باید باشد) از جمله عیوب احتمالی بوجود آمده در پوست در دوره پرورش و قبل از کشتار و پوست کنی محسوب می شوند. وجود و میزان هر کدام از این گونه عیوب در تعیین درجه پوست تاثیر قابل توجهی دارد به طوریکه وجود همزمان سه یا چهار نوع از این عیوب حتی به طور مختصر می تواند تا ۴ درجه کیفیت پوست را تنزل دهد. شترمرغ پیر و درشت هیکل پوستی با سطح بیشتر و برجستگی های بزرگ و نه چندان خوشایند دارد که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. شترمرغ خیلی جوان هم پوستی نازکبا برجستگی های ریز و نزدیک به هم دارد که باز هم کیفیت مناسبی ندارد.

سایز بندی پوست شتر مرغ

مساحت و سایز پوست یکی دیگر عوامل مهم در تعیین درجه پوست است. مساحت پوست ها معمولا با توجه به سن، اندام ، چاقی و لاغری و وزن حیوان در زمان کشتار متغییر است. معمولا پوست ها در۵ سایز شامل+A ،A ،B ،C وD دسته بندی می شوند. این ابعاد از ۱۵۶ دسی متر در بزرگترین سایز یعنی +A تا حدا اقل ۸۰ دسی متر(این واحد در ایران براساس فوت مربع یا پا اندازه گیری می شود) برای سایزD متغیر است.

برش و باز کردن صحیح پوست شتر مرغ

یکی از اصلی ترین نکات در داشتن یک پوست با کیفیت و دارای درجه بالا، شیوه برش و پوست کنی شترمرغ و شکل نهایی آن پس از باز شدن است. در حال حاضر در کشتارگاه های داخلی شترمرغ هم بر روی ریل خط کشتار مرغ و هم خط کشتار دام سبک(گوسفندی) کشتار می شود. برای برش پوست سلاخ باید یک خط برش مستقیم و دقیق از وسط سینه حیوان از محل ذبح تا دم و یک خط برش دیگرعمود بر این خط برای باز کردن پوست در محل پاها انجام دهد.همچنین برشی دیگر در محل تلاقی بالهای حیوان نیز زده می شود.

جراحات پوست و نوک چینی حیوان

خسارت به پوست شترمرغ به شکل بریدگی یا خراشیدگی ایجاد شده در طول دوره‌ی پرورش باعث کاهش کیفیت پوست می‌شود که در نتیجه کیفیت و ارزش پوست را به شدت کاهش می‌دهد. کاهش خسارت ناشی از آسیب دیدگی پوست یکی از اهداف پرورش‌دهندگان شترمرغ است. شترمرغ ها بخصوص جنس نر این حیوان به دلیل خصلت تهاجمی و رام نشدنی که دارند معمولا خود و یا همدیگر را دچار جراحات ناشی از نوک زدن می کنند.معمولا شترمرغ مهاجم با نوک های تیز و برنده خود پوست حیوان دیگر بخصوص ماده ها را دچار زخم می کنند. بر این اساس پرورش دهندگان حرفه ای در راستای سالم ماندن پوست حیوانات مزرعه در دوره ۹ تا ۱۳ ماهه پرورش اقدام به چیدن نوک ساکنان چموش بخصوص نرهای مزرعه می کنند.

توصیه هایی برای شیوه نگهداری پوست شتر مرغ پس از کشتار

۱- چربی گیری تا حد امکان پس از کشتار صورت گیرد چرا که چربی اجازه نفوذ نمک رابه پوست در مرحله بعد نخواهد داد و نتیجتا قسمت های حاوی چربی پوست آسیب پذیر خواهند بود.
۲- پوست در محلول آب نمک سرد و غلیظ تا حد اشباع نمک در داخل بشکه و در حدود یک ساعت غوطه ور شود.
۳- پوست در زمین طوری پهن شود که رخ آن پایین بماند سپس قسمت لش با نمک پوشانده شود.
۴- پنج الی شش روز بعد از اینکه خونا آب از پوست جدا شد پس از تکان دادن کامل پوست مجددا لش با نمک تازه پوشانده شده و پس از بقچه کردن در کیسه نایلون قرار داده شده و پس از بسته بندی به کارخانه صنایع چرم دلیر ارسال شود.
۵- در صورتی که بخواهید پوست تا مدت بیشتری در محل نگهداری شود آنها را پس از نمک دوم همچنان روی هم کتن نموده و در سایه نگهداری کنید.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چرم شتر مرغ

کد آیسیک چرم شترمرغ ۱۹۱۱۵۱۲۳۳۴

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید چرم شتر مرغ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی چرم شتر مرغ : ۴۱۱۳۹۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات چرم شتر مرغ

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات چرم شتر مرغ در کشور به تفکیک سال آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید چرم شتر مرغ

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۵ امتیاز)