طرح احداث زمین مینی گلف

مینی گلف، همانگونه که از نام آن پیداست از گروه خانواده ورزش گلف می باشد. طرح احداث زمین مینی گلف که به آن Crazy Golf نیز می گویند انجام بازی گلف را در مساحتهای کوچکتر از زمین استاندارد فراهم می کند. با این توضیح که در مینی گلف فقط از ضربات کوتاه (putt ) استفاده می شود.
مینی گلف ورزشی است برای افزایش خونسردی، تمرکز و قدرت تصمیم بازیکنان که با چوب مخصوص پات یا پاتر (putter) و توپ برروی زمین این ورزش انجام شده، بازیکن باید با کمترین ضربه (ترجیحاً یک ضربه) توپ را به داخل حفره هدایت نماید.بازی مینی گلف در مساحت های کوچک انجام می شود و از این جهت به آن گلف مینیاتوری (Miniature golf) نیز می گویند.این بازی در برخی از کشورها به نام های:
Midget golf ، Goofy golf ، put – put ، Crazy golf و … نیز خوانده می شود ولی در جهان بیشتر به مینی گلف (Mini glof) معروف است.
هدف از بازی مینی گلف استفاده از تمرکز- که یکی از ویژگیهای گلف است می باشد. بدین معنی که هدایت توپ به حفره باید با تمرکز کامل و با کمترین ضربه صورت پذیرد.

تاریخچه مینی گلف در جهان

گفته می شود نخستین زمین مینی گلف را باشگاه زنان به نام پوتینگ در اسکاتلند راه اندازی کرده که در خیابان «اندرو»سال ۱۸۶۷ تأسیس شده و هنوز هم به فعالیت خود ادامه میدهد. در این باشگاه زنان مینی گلف بازی میکردند. چند دهه بعد این ورزش در آمریکا و انگلستان در هتل¬ ها برای میهمانان طراحی و راه اندازی شد. سندی وجود دارد که یک آلمانی اهل هامبورگ این ورزش را از آمریکا به آلمان ¬آورده و گسترش داد. می گویند در سوئد نیز، دو سوئدی که این ورزش را در آمریکا فراگرفته بودند و در سال ۱۹۳۰ به کشورشان بردند و در سال ۱۹۳۷برای نخستین بار فدراسیون آن را در کشور خود راه اندازی و قهرمانی کشوری را نیز در سال ۱۹۳۹ برگزار کردند.
تا قبل از راه اندازی این فدراسیون، حتی آمریکا نیز چنین کاری را انجام نداده بود این ورزش به این صورت در سراسر اروپا گسترش یافت، به طوری که اکنون در آلمان چندین هزار زمین مینی گلف وجود دارد و ۱۵میلیون آلمانی این ورزش را بازی می کنند و ۱۱هزار نفر نیز عضو فدراسیون مینی گلف آلمان هستند. فدراسیون سوئد ۸ هزار عضو دارد و اتریش، سوئیس، ایتالیا، چک و هلند نیز چندین هزار عضو دارند.

مشخصات زمین مینی گلف

با عنایت به مطالب گفته شده امکان راه اندازی زمینهای این بازی در مساحتهای کوچک میسر است.
پارکهای مدارس دانشگاهها حیاط مجتمعهای مسکونی پادگانها بیمارستانها هتلها و … حتی در شرایطی که فضای کافی دراختیار نباشد از پشت بام ساختمانها نیز می توان برای یک زمین مینی گلف کوچک بهره برد.(این مورد در چند شهر آمریکا اجرا شده است. )
متراژ موردنیاز بستگی به اهداف بازی دارد. به این معنی که اگر هدف فقط سرگرمی خانگی باشد می توان در فضایی کوچک ( حتی ۵ متر مربع) به مینی گلف پرداخت.
اما اگر بخواهیم به مینی گلف بعنوان سرگرمی گروهی نگاه کنیم به دو صورت امکان آن وجود دارد:

۱) بدون سازه
۲) با سازه

۱) مینی گلف بدون سازه: ساده ترین شکل آن ایجاد حفره در زمینهای چمن است. این کار در فضایی از ۱۰۰ مترمربع به بالا امکانپذیر است.
در اینحالت بازیکنان بر سر انداختن توپ با کمترین ضریه به داخل حفره با هم رقابت می کنند.

۲) مینی گلف با سازه: از زیبایی و هیجان آن بسیار می توان گفت و نوشت.
خلاقیت در ساخت سازه به اشکال گونانگون ایجاد مانع بر سر راه توپ پیچ و خم در مسیر حرکت توپ استفاده از تکنیکهای گوناگون برای آموزش به کودکان در طراحی زمین و … همگی در این روش قابل اجرا می باشد.

همانگونه که گلف استاندارد در دو حالت ۹ حفره ( ۹ hole) و ۱۸ حفره (۱۸ hole) قابل انجام است مینی گلف با سازه نیز این امکان را دارا می باشد.
سازه های مینی گلف را می توان با اسکلت فلزی ( با قابلیت جابجایی ) و مصالح ساختمانی ( بدون قابلیت جابجایی) که دارای پستی بلندی باشد و یا حتی بر روی سطح زمین و فقط با مشخص کردن محدوده با ابزار مختلف اجرا نمود. ( در تصاویر اشکال گوناگون آن نمایش داده شده است.)
از نظر هزینه نیز ساخت سازه و پوشش سطح آن با موکت رقم ناچیزی را به خود اختصاص می دهد.

ویژگیهای مینی گلف

بدلیل عدم نیاز به مهارتهای جسمانی تمام گروههای سنی می توانند نسبت به انجام مینی گلف اقدام نمایند.
حضور اعضای خانواده در کنار هم هیجان نشاط و شادابی حاصل از این بازی قابل توصیف نمی باشد. مسابقه می تواند میان دو خانواده نیز برگزار شود. پدر بزرگ را می توان با نوه اش همبازی نمود که در ورزشهای دیگر کمتر سراغ داریم.
بدلیل عدم نیاز به لباس خاص خانمها بسادگی می توانند در محیطهای عمومی نیز به این بازی در کنار خانواده خود بپردازند.
این اطمینان وجود دارد که بدلیل تازگی تنوع هیجان حضور خانواده ها و … مینی گلف در زمانی کوتاه جای خود را در سبد تفریح هموطنان باز نماید.

معرفی طرح احداث زمین مینی گلف

این مجموعه دارای ۱۴۰۰۰ متر مربع پارک موضوعی طراحی شده به شکل زمین گلف است، در این مجموعه از المان های زمین گلف در مقیاس کوچک استفاده می گردد. همچنین این مجموعه دارای ۱۲۰۰ متر مربع فضای بازی کودکان، ۲۵۰ متر مربع غرفه های تجاری و ۱۰۰۰ متر مربع رستوران، فست فود و کافی شاپ می باشد. اینگونه پارک های موضوعی در بسیاری از شهرهای آمریکا ساخته می شوند و مورد استقبال قشرهای مختلفی از جامعه قرار می گیرند چرا که خانواده ها با گذراندن ساعاتی از اوقات خود در این پارک ها می توانند از بازی گلف به صورت آماتور لذت برده و در کنار این بازی مفرح از خدمات جانبی آن نیز استفاده نمایند. هر دور بازی گلف در این زمین ها ۴۵ دقیقه زمان برده و هم زمان ۱۰۰ نفر می توانند در یک زمین بازی کنند.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح احداث زمین مینی گلف

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ نفر روزانه
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : — میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۶ درصد

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)