پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی (1)

پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی

کاهو فرانسوی شبیه به کاهوی برگ قرمز است زیرا به این نوع کاهو تعلق دارد. هر دوی این سبزیجات از هندوستان آمده‌ و به عنوان قدیمی‌ترین سبزیجات سالادی شناخته می‌شوند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ مهمترین خواص کاهو فرانسوی قرمز برای سلامتی را بدانید. این سبزیجات، آنتی اکسیدان و مواد مغذی بسیاری دارند. این سبزیجات، برگ‌های سرخ- قرمز و لطیفی داشته و بافت و رنگ آن‌ها برای هر سالادی مناسب است. این دو کاهو که برگ‌های آن‌ها به شکلی سست در کنار هم قرار گرفته‌اند ، علاوه بر ظاهر خوب، خواص بسیاری نیز برای سلامتی دارند.

زمان مناسب برای کاشت کاهو

در روزهای ابتدایی فصل بهار باید بذر کاهو را بکارید. بذرافشانی را هر دو هفته یکبار ادامه دهید. این باعث می شود تا کاشت شما بازدهی بهتری داشته باشد. باید این را در نظر داشته باشید، اگر دمای باغچه یا گلدانی که کاهو را در آن کاشته اید، بالای ۲۴ درجه سانتی گراد باشد، کاهوها پیش از موعد زرد می شوند و تخم می دهند. برای اینکه در فصل های سرد سال هم کاهو داشته باشید، در اواخر فصل تابستان یا فصل پاییز دوباره بذرافشانی کنید. در این زمان خاک سرد است و کاهو خوب رشد می کند. حتی در نیمه فصل زمستان نیز می توانید بذر کاهو را بکارید.

– دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول: ۳۰ تا ۹۰ روز
– مقدار نور موردنیاز: آفتاب غیرمستقیم (برای جلوگیری از زرد شدن برگ ها و تخم دادن گیاه) – بهتر است آن را در جایی در باغچه بکارید که گیاهان دیگر روی آن سایه بیندازند.
– میزان آب موردنیاز: هر روز باید آبیاری شود. خاک باید دایم مرطوب باشد.

میزان آب موردنیاز

هر روز باید آبیاری شود. خاک باید دایم مرطوب باشد.

روش کاشت کاهو فرانسوی

کاهو در مناطقی که زمستان ملایم دارند در پاییز کاشته می شود ولی در مناطق دارای زمستان سرد در بهار اقدام به کاشت آن می شود. در کاشت بهاره، زمان کاشت اوایل خرداد تا اوایل تیرماه است و در این صورت محصول کاهو در ماه های مرداد و شهریور برداشت می شود ولی در کشت پاییزه بذر آن را در اواسط شهریور ماه می کارند و در اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه محصول آن را برداشت می کنند. اگر بخواهیم در کشت پاییز محصول زودرس به دست آوریم، بعد از این که بذرها کاشته شد روی آن ها پوشش پلاستیکی سیاه کشیده می شود تا محصول زودتر دوره رشد خود را طی کند و در این روش محصول در آذر ماه برداشت می شود. بذر کاهو روی زمین پاشیده می شود و روی آن ها را با لایه ای نازک از ماسه و خاک برگ پوشانده و غلطک می زنند و سپس آن را آبیاری می کنند. بذرها بعد از ۳ تا ۵ روز سبز می شوند و سپس در مرحله چهار برگی شدن ، بوته ها را به زمین اصلی منتقل می نمایند، البته لازم به ذکر است که بذرها را می توان در خانه به صورت ردیفی یا خطی هم کاشت که در این صورت فاصله خطوط را ۱۰ سانتی متر در نظر می گیرند. کاشت نشاءها در محل اصلی نیز به روش خطی می باشد که فواصل خطوط را ۵۰ سانتی متر و فواصل بوته ها را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند.

خاک

کاهو در هر نوع خاکی می روید ولی بهترین خاک برای کشت کاهو، خاک شنی رسی غنی از مواد آلی می باشد و چنانچه کاهو را در خاک های فقیر کشت کنند عملکرد محصول به شدت پایین می آید. کاهو در خاکهای با PH اسیدی به ندرت رشد می کند و در اسیدیته ۵/۶ تا ۵/۵ با کمبود شدید عناصری چون منیزیم روبه رو می شود که باعث رنگ پریدگی و عارضه نکروزیس می شود.

تغذیه کاهو فرانسوی

کاهو گیاهی است که به کود فراوانی نیاز دارد. خاکی که کاهو در آن کشت می شود بایستی محتوی مواد آلی پوسیده به اندازه کافی باشد و برای این که زمین به اندازه کافی حاصلخیز باشد. در اواخر پاییز مقدار ۴۰ تن کود حیوانی پوسیده را در یک هکتار خاک پخش کرده و با شخم عمیق آن را زیر و رو می کنند سپس دو هفته قبل از کاشت مقدار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار کود ازته را در سر تا سر مزرعه پخش نموده و با چنگگ آن را زیر خاک می کنند . البته می توان کود ازته را نیز دو نوبت ، نیمی قبل از کاشت و نصف دیگر در زمان رویش به گیاه داد. کاهو نسبت به کمبود عناصری مانند منگنز، مس و مولبیدن عکس العمل نشان می دهد و همچنین نسبت به کمبود کود پتاسیم نیز حساسیت نشان می دهد.

پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی (2)

آب و هوای مورد نیاز برای رشد کاهو فرانسوی

کاهو گیاهی دو ساله و روز بلند و مقاوم به سرما است که محصول آن در میانگین دمای ۱۰ درجه سانتی گراد در روز و ۵ درجه سانتی گراد در شب تشکیل می شود. کاهو تا دمای صفر درجه را نیز تحمل می کند، بنابراین از نظر آب و هوا کاشت کاهو در منطقه خنک هم امکان پذیر است و گرما و خشکی باعث می شود که گیاهان سریع وارد مرحله گل دهی شوند و کیفیت خوراکی محصول کاهش یابد. در مناطق گرم، کاهو در پاییز و زمستان کاشته می شود و در مناطق سرد کاهو را در اوایل بهار کشت می کنند. کاهو می تواند تا دمای صفر درجه سانتی گراد را تحمل کند و دماهای پایین تر از صفر باعث می شود که برگ های کاهو در برابر سرما به طرف داخل حالت لوله پیدا می کنند و سطح برگ ها برجسته و تاول مانند می شود.

تولید سبزی و صیفی در کشور

سطح زیرکشت کنونی سبزی و صیفی در کشور ۸۰۰ هزار هکتار است و سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی همچون کلم، کاهو، سبزیجات، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و… در کشور تولید می‌شود که این امر نشان دهنده تنوع غذایی بالای این بخش برای خانوار است. یکی از مشخصه سبزی و صیفی در معنای عام این است که در همه جای کشور و در همه فصول وجود دارد و به عنوان یک مزیت است. در کشور ما زمانی که هیچ جای دنیا امکان کشت سبزی و صیفی وجود ندارد در حاشیه جنوبی خلیج فارس امکان کشت سبزی و صیفی داریم و به همین دلیل بازارهای صادراتی خوبی هم برای کشور وجود دارد. با توجه به تنوع کشت و محصولات سبزی و صیفی، در سال ۴ بار برنامه ­ریزی برای کشت انجام می­شود و دوبار در سال به استان­ها ابلاغ می­کنند. یعنی یک بار برای تولیدات زمستانی برنامه­ ریزی انجام می­دهند که به اصطلاح به آن می­گویند کشت استمرار و در نواحی جنوبی کشور در جنوب استان کرمان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و یک بخش از فارس و خوزستان است و یک بار برای تولید محصول بهاره که از اول فروردین تا آخر خرداد تولید می­­کنند. همچنین تولید تابستانه و تولید پائیزه داریم.

معرفی کد آیسیک مرتبط با پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی به شرح ذیل است.
۱. کاهو (کشاورزی) : ۰۱۱۲۵۱۲۳۲۶

پرورش و بسته بندی کاهو فرانسوی (4)

صادرات سبزی و صیفی کشور

آخرین وضعیت صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۷ با توجه به اتفاقاتی که در حوزه تغییر قیمت ارز افتاده است، در بسیاری از موارد صادرات محصولات سبزی و صیفی ارزش بیشتری پیدا کرده است. هدف اصلی تولید، تامین بازار داخل است، و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، نسبت به تامین غذای مردم متعهد است و پس از تامین نیاز کشور باید اقدام به صادرات مازاد نیاز داخل به بازار‌های هدف کند. با توجه به آنکه محصولات سبزی و صیفی بیشتر تازه خوری هستند از این رو به سبب کاهش ضایعات، به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و روسیه که مسیر کوتاهی دارند، صادر می‌شود. طبق آمار گمرک کشور میزان صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۶ حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۹۹۲ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۳۹۷ بالای ۳ میلیون تن، با ارزشی حدود یک میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته روند افزایشی نشان می­دهد. دلایل افزایش محصولات سبزی و صیفی در سال‌های اخیر، عواملی همچون تکنیک‌های کشت، توسعه روش‌های نوین آبیاری، تامین نهاده‌های با کیفیت، توسعه آبیاری میکرو، استفاده از بذور هیبرید و دسترسی کشاورزان به اطلاعات فنی مهم‌ترین دلیل افزایش تولید طی سالهای اخیر در این بخش به شمار می‌رود.

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)