طرح بازیافت پلاستیک تزریقی وبادی

طرح بازیافت پلاستیک تزریقی و بادی

ضایعات پلاستیک بادی اولین موادی هستند که در بار لاک جداسازی می شوند. ضایعات بادی عموما از پلاستیک پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن ساخته می شوند. این نوع از پلاستیک معمولا به شکل بطری و دبه های پلاستیکی دیده میشوند. علت نامگذاری پلاستیک بادی این است که این مواد در جریان فرایند تزریق باد میشوند. در حالیکه در پلاستیک های تزریقی مواد ذوب شده را درون قالب میریزند.
ضایعات پلاستیک بادی در رنگ بندی های متنوعی مانند زرد ، قرمز ، سبز ، آبی ، بی رنگ ، سفید و مشکی دیده می شوند. هرچه رنگ ضایعات بادی تیره تر باشد قیمت آن هم کم تر است. برای مثال ضایعات پلاستیک بادی مشکی ارزان ترین و ضایعات پلاستیک بی رنگ گران قیمت ترین نوع ضایعات بادی هستند. (طرح بازیافت پلاستیک تزریقی و بادی)

اول از همه لاک چیست؟

در صنف ضایعات به پلاستیک های درهم و دوره ای لاک گفته می شود. یک بار لاک تشکیل شده از انواع پلاستیک ها مثل ظروف پلاستیکی و سبد ( تزریقی ), ظروف یکبار مصرف ( هایمپک), قوطی های آبمیوه و شامپو ( بادی ), بطری آب معدنی و نوشابه ( که از نوع پت هستند ), نایلون ها, لوله های پلیکا و … در واقع بارهای لاک همه نوع پلاستیک را شامل می شود از پلی اتیلن تا PP از ABS تا پت و …
البته در بارهای لاک غیر از پلاستیک چیزهای دیگری هم پیدا می شود از جمله فلزات مثل قطعات آهنی و زباله, طبق تجربیات من ، تقریبا ۴ درصد بار لاک زباله هست. وظیفه بازیافت کننده های لاک این است که همه این پلاستیک ها رو جدا می کند و بعضی را آسیاب کرده (پرک آسیابی) و بعضی را به صورت زنده (آسیاب نشده) به دیگران می فروشند. به دلیل این که یک بازیافت کننده لاک تخصص و زمان کافی برای جداسازی و آسیاب همه پلاستیک های موجود در بار لاک را ندارد بنابراین حجم زیادی از بار لاک پس از جداسازی اولیه باید به متخصص هر رشته فروخته شود تا مراحل بعدی جداسازی رو اعمال کنند.

بازیافت ضایعات پلاستیک بادی

پلاستیک بادی یا همان HDPE در صنعت بازیافت محبوبیت و ارزش بالایی دارد. زیرا رنگ آن طبیعی است و می توان آن را در حین بازیافت به رنگ دلخواه درآورد.
خوشبختانه بازیافت پلاستیک بادی کار آنچنان سختی نیست. برای این کار ابتدا قطعات پلاستیک بزرگ را به قطعات کوچک تر تبدیل می کنند. بعد از این مرحله قطعات پلاستیک کوچک را حرارت داده و ذوب می کنند. در آخرین مرحله نیز پلاستیک ذوب شده را قالب گیری کرده و با آن محصولات جدیدی مانند لوله ، تخته و گلدان های پلاستیکی می سازند.

مزیت به کار گیری روش بادی چیست؟

هزینه ای که برای قالب گیری این فرآیند به کار گرفته شده است، بسیار صرفه اقتصادی دارد و کم هزینه است.
در مرحله اکسترود که از جمله بخش های اصلی در فرآیند قالب گیری بادی است، مواد پلاستیکی با یک دیگر مخلوط و ترکیب شده و به صورت یکنواخت و یک دست تبدیل می شوند. همچنین در این مرحله این مواد پلاستیکی به خوبی به صورت نرم تبدیل می شوند و در واقع ذوب خواهند شد.
تمامی ترموپلاست ها مانند گرما نرم ها و نیز ترموست ها مانند گرما سخت ها برای به کار گیری در این فرآیند بسیار مناسب هستند.
۱ – مرحله جمع آوری ضایعات پلاستیک
۲ – مرحله پرس یا آسیاب کردن ضایعات پلاستیک
۳ – مرحله شستشوی ضایعات پلاستیک
۴ – مرحله گرانول کردن پرک های پلاستیک
۵ – تولید یک محصول

مرحله جمع آوری

جمع آوری ضایعات پلاستیک توسط شهرداری ها و یا دوره گردها انجام می گردد . برای بازیافت پلاستیک ها می بایست روزانه به ۲تا ۳ تن ضایعات پلاستیک دسترسی داشته باشید. در ابتداء نوع ضایعات چندان اهمیت ندارد.

مرحله پرس کردن و آسیاب کردن

چون ضایعات پلاستیک ها حجیم می باشند برای جابجایی می بایست عمل فشرده سازی و یا خردایش بر روی آنها انجام گردد.

پرس ضایعات پلاستیک

فشرده سازی و پرس کردن ضایعات با توجه به ظرفیت آنها متفات می باشد. دو نوع پرس داریم عمودی و افقی که پرس عمودی برای میزان ضایعات کمتر و پرس افقی برای میزان ضایعات بیشتر می باشد . قیمت پرس بسته به نوع آن متفاوت می باشد پرس افقی به دلیل ظرفیت بیشتر گرانتر از پرس عمودی می باشد.

آسیاب پلاستیک

یک خط بازیافت پلاستیک از آسیاب شروع می گردد. با توجه به نوع ضایعات آسیاب پلاستیک متفاوت می باشد. حداقل دو نوع آسیاب پلاستیک داریم:

آسیاب شمشیری و آسیاب چکشی

آسیاب شمشیری برای مواردی نظیر ضایعات نایلون و ضایعات پت و آسیاب چکشی برای سبد , قطعات تزریقی دیگر و قطعات پلاستیک های بادی مناسب می باشد. طراحی شفت وتیغه در این دو نوع آسیاب متفاوت می باشد. قیمت دستگاه آسیاب بسته به ظرفیت و قدرت موتور و آهن آلات بکاررفته در آن متفاوت می باشد.

مرحله شستشوی ضایعات پلاستیک

ضایعات پلاستیک برای گرانول کردن باید شستشو داده شده , تفکیک شده ازسایر پلاستیک ها و تمیز باشند. چیدمان و اجزاء یک خط شستشو و بازیافت پلاستیک ها بسته به آلودگی و نوع ضایعات و حساسیت بر روی خروجی پرک پلاستیک متفاوت می باشد.

 مرحله گرانول کردن

گرانول کردن ضایعات پلاستیک مرحله آخر در بازیافت پلاستیک ها می باشد. این مرحله بسیار حساس بوده. یکی از عوامل مهم تاثیر گزار در کیفیت گرانول تولیدی, کیفیت پرکی است که وارد دستگاه گرانول ساز می گردد. قیمت دستگاه گرانول ساز بسته به نوع آن تک مرحله و یا دو مرحله متفاوت می باشد که در مقالات بعد به آن می پردازیم. بر اساس تجربه چندین ساله ما در صنعت بازیافت پلاستیک ها کلید کیفیت خوب گرانول صادراتی در بازار بازیافت پلاستیک ها, شستشوی مکانیزه است. یک خط بازیافت و شستشوی مکانیزه می تواند هر نوع ضایعات پلاستیک کثیف را شستشو دهد در حالی که یک خط سنتی این قابلیت را ندارد. (طرح بازیافت پلاستیک تزریقی و بادی)

کد آیسیک مرتبط با بازیافت ضایعات پلاستیک تزریقی وبادی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی وبادی به شرح جدول ذیل می باشد.

شرح محصولاتکد آیسیک
بازیافت ضایعات و محصولات پلاستیکی۳۷۲۰۳۱۲۳۰۶
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش شیمیایی۳۷۲۰۴۱۲۳۰۷
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش حرارتی۳۷۲۰۴۱۲۳۰۸
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش مکانیکی۳۷۲۰۴۱۲۳۰۹
بازیافت پلاستیک های گرمانرم۳۷۲۰۵۱۲۳۱۰
بازیافت پلاستیک های گرماسخت۳۷۲۰۵۱۲۳۱۱
کد تعرفه گمرکی مرتبط با باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال بازیافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی

درجدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح باریافت ضایعات پلاستیک ترزیقی و بادی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۸۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۸ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)