طرح تولید آب سرد کن (1)

طرح تولید آب سرد کن

آب سردکن چیست : آبسردکن ، دستگاهی است که آب آشامیدنی را سرد می‌کند و آنرا برای مصرف در اختیار قرار می‌دهد. آب سرد مصرفی باید در گستره دمایی زیر باشد :
در مناطق معتدل ۱۵-۱۰درجه سانتیگراد
مناطق گرمسیر ۱۸-۱۳ درجه سانتیگراد
و شرایط بهداشتی مد نظر قرار گیرد.

تاریخچه آب سردکن

در سال ۱۹۳۸ اولین آبسردکن های برقی که بدون نیاز به یخ ، خود به تولید آب سرد می پرداختند به بازار آمدند. آبسردکن های بطری دار قبل از نیمه قرن بیستم ابداع گردید. این دستگاه ها از نیروی جاذبه زمین برای فراهم کردن آب در یک واحد مستقل ایستاده استفاده می کردند. بعدها یونیت خنک کننده به این دستگاهها اضافه شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی با پیشرفت صنایع پلاستیک استفاده از آبسردکن های بطری دار ( بابلر ) رایج گردید. صنعت به سرعت به سمت تولید این نوع دستگاهها پیش رفت. بطریها بوسیله آب معدنی یا آب تصفیه شده پر می شد و به محل مصرف حمل می گردید. البته تصفیه و حمل آب روش پر هزینه ای بود. در طی دهه ۱۹۹۰ میلادی با توجه به هزینه بالای خود بطریها ، فرآیند پر کردن بطری ها و حمل و نقل بطریها و همچنین مشکلات زیست محیطی مربوط به حمل و نقل آب کشورهای اروپایی و آمریکا دوباره به آبسردکن های بدون بطری روی آوردند. در کشور ما نیز توزیع آب آشامیدنی جهت مصرف عمومی سابقه ای دراز دارد. در واقع سقاخانه ها که معمولا وقفی بوده و در اماکن مذهبی ایجاد می گردید از مهمترین و مورد توجه ترین پدیده های تاریخی- مردم شناسی محسوب می گردد

طرح تولید آب سرد کن (2)

انواع آب سرد کن

آب سرد کن‌ها معمولاً به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند :
آب سرد کن‌های مخزن دار مجهز به شناور
آب سرد کن‌های بابلر (بطری دار با قابلیت تعویض بطری)
آب سردکن آنی (بدون مخزن آب آشامیدنی)

آب سرد کن‌های مخزن دار مجهز به شناور

این آبسردکن‌ها به آب لوله کشی وصل می‌شوند و مخزن آنها توسط یک شیر مجهز به شناور همیشه پر می‌ماند و هم چنین برای آب اضافی که ممکن است در حین خوردن آب سرد پیدا شود، مستقیما به مجرای فاضلاب وصل هستند. بیشتر این نوع را در شرکتها و محل‌های عمومی می‌توان دید.این نوع آبسرد کن‌ها معمولاً از یک سیستم پمپ حرارتی (مانند یخچال) برای خنک کردن آب استفاده می‌نمایند. لوله‌های اواپراتور به شکل لوله مسی به دور یک مخزن فلزی جوش می‌خورد. آب وارد مخزن می‌شود و با مصرف برق توسط مدار خنک‌ کننده، خنک می‌شود. با مصرف آّب، شناور تعبیه شده در مخزن پایین می‌آید و شیرآب ورودی باز می‌شود تا مخزن پر شود. برای رعایت اصول بهداشتی لوله‌های اواپراتور که حاوی گاز است نباید با آب مصرفی تماس پیدا کند. به عبارتی لوله‌ها باید خارج مخزن باشند. که این خود اتلاف انرژی چشمگیری را در پی دارد. قدرت سیستم برودتی باید به اندازه‌ای باشد که دیواره‌های مخزن یخ نزند ولی آب به سرعت خنک شود.

طرح تولید آب سرد کن (3)

آب سرد کن‌های بابلر (با بطری)

منبع آب مصرفی در آنها بصورت بطری‌های بزرگی است که بطور وارونه روی آب سرد کن قرار می‌گیرند و بعد از خالی شدن باید بطری خالی را با بطری جدیدی که پر از آب است جایگزین کرد. این آب سرد کنها نیز از پمپ حرارتی بهره می‌برند اما اواپراتور به صورت صفحه‌ای است که جدا از مخزن بوده و آب در حجم کم با قرار گرفتن بر روی صفحه خنک می‌شود این سیستم برای مناسب برای استفاده در مکانهایی با مصرف آب کم می‌باشد.

آب سردکن آنی (ANI)

این نوع آبسرد کن در سال ۲۰۰۷ میلادی اختراع و ثبت گردید. سیستم خنک‌ کننده مورد استفاده همان پمپ حرارتی یا سیکل یخچال است اما امکانات ذخیره انرژی در سیستم تعبیه گردیده است و منبع آب آشامیدنی که در مواردی منبع تجمع آلودگی هاست حذف گردیده است. در این نوع از آبسردکن آب به صورت لحظه‌ای (آنی) خنک می‌گردد از همین روی با افزایش نرخ مصرف آب دمای آب افزایش نمی‌یابد لذا در ساعات پیک مصرف آب سرد نیز دمای آب ثابت و بین ۱۳-۹ درجه سانتیگراد می‌باشد. همچنین بااین سیستم امکان لوله کشی آب خنک به نقاط مختلف میسر می‌باشد به عبارتی در اماکن بزرگ که احتیاج به ارائه آب خنک در چند نقطه احساس شود، مانند ساختمانهای چند طبقه، می‌توان از این سیستم به عنوان پکیج آب سرد مرکزی بهره برد و با لوله کشی و طراحی چشمه آب را انتقال داد زیرا بر خلاف دو نوع فوق‌الذکر فشار آب خروجی به فشار استاتیکی منبع وابسته نیست.

مزایای آب سرد کن

١‐ تمیز و خنک نگهداشتن آب درون بطری تا مدتها
٢‐ عدم نیاز به اضافه نمودن هر گونه مواد جهت تصفیه آب (بخصوص جهت مدلهایی که امکـان
فیلتراسیون آب را دارند).
٣‐ امکان ارائه آب در سه حالت خنک ، گرم و داغ (برای مدلهایی که این امکان را دارند )
۴‐ نصب آسان
۵‐ صرفه در مصرف انرژی به دلیل خاص یت عا یق بودن آن و جلوگیری از ورد و خروج هوای گـرمو سرد به داخل محفظه
۶‐ زیبایی و دوام
٧‐ قابلیت تنظیم دمای مورد نیاز برای آب

طرح تولید آب سرد کن (4)

بررسی اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

بطور کلی محصولاتی مانند آبسردکن به عنوان یک محصول لوکس و صرفا جهت راحتی اسـتفاده از آبسرد در مکان های عمومی و اداری مورد اسـتفاده قـرار مـی گیـرد و بـه عنـوان یـک محـصول استراتژیک در دنیای امروز مطرح نمی باشند.

کشورهای عمده تولیدکننده آب سرد کن

بزرگترین کشور تولید کننده این محصول به ترتیب کره جنوبی ، چین ، تایوان ، مـالزی ، ایتالیـا ، آلمان و ژاپن می باشند همچنـین بطـور عمـومی کـشورهای اروپـایی و آمریکـایی و ژاپـن بعنـوان بزرگترین مصرف کنندگان این نوع محصولات بشمار میروند ضمن اینکه سـایر نقـاط جهـان نیـز هر یک به نوعی متقاضی استفاده از این دستگاه ها عمـدتا در مراکـز اداری و رفـاهی می باشـند .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آب سرد کن

۱. انواع آب سردکن : ۲۹۱۹۴۱۲۳۲۶
۲. دستگاه آب سردکن ساده : ۲۹۱۹۵۱۲۳۲۷
۳. دستگاه آب سردکن و آب گرم کن توأم : ۲۹۱۹۵۱۲۳۲۸

واردات آب سرد کن به ایران
کشور چین با صادرات بیش از یک میلیون و ۹۴۰ هزار و ۶۴۸ تن دستگاه آبگرمکن و آب سردکن و همچنین کشور امارات با صادر کردن بیش از ۴۵۵ هزار و ۳۲ تن دستگاه آبگرمکن و آبسردکن جزو کشورهایی هستند که بیشترین صادرات به ایران را دارند.

وضعیت واردات و صادرات آب سرد کن

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات آب سرد کن در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید آب سرد کن (6)

وضعیت واحد های فعال تولید آب سرد کن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده آب سرد کن در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید آب سرد کن (7)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

امتیاز