طرح تولید اتیل استات

اتیل استات یکی از ساده ترین استرهای کربوکسیلات است. اتیل استات مایعی بی رنگ با بوی شیرین و میوه ای است که بیشتر افراد آن را خوشایند می دانند. بوی جذاب و طعم میوه ای این ماده در محلولهای رقیق باعث شده که کاربرد اصلی آن در صنایع غذایی و دارویی جهت بهبود طعم و رایحه محصولات باشد.
اتیل استات بطور طبیعی در میوه ها وجود دارد و مسئول عطر و طعم دلپذیر آنهاست. این ماده در مخمرها و نیشکر نیز وجود دارد و در صنعت از واکنش اسید استیک با اتانول در حضور اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور تولید می شود.
این ماده یک حلال پرکاربرد خصوصا برای تولید رنگ ها ، لاک ناخن ، محلول های تمیز کننده و عطرهاست و در آزمایشگاه به عنوان حلال برای کروماتوگرافی ستونی و لایه نازک استفاده می شود.
اتیل استات یک حلال مایع نسبتا قطبی ، شفاف و بی رنگ است که اتیل اتانوآت نیز نامیده می شود و بطور گسترده در سنتز ترکیبات ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار انعطاف پذیر و مقرون به صرفه است .
اتیل استات در دمای اتاق نسبتاً فرار است و دمای جوش آن ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۱ درجه فارنهایت) است. با توجه به این خصوصیات می توان با گرم کردن ترکیبات در یک حمام آب گرم آنرا از نمونه خارج کرد.
این ماده به راحتی در معرض آب و هوا تجزیه می شود و برای محیط زیست ایمن و غیرسمی شناخته می شود.
بیشترین کاربرد اتیل استات به عنوان یک حلال است طوریکه حدود ۶۵% کل کاربردهای صنعتی و تجاری این ماده به عنوان حلال در رنگ ها ، لاک ناخن ، جوهر ، پوشش هواپیما و انواع دیگر روکش ها مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده به عنوان یکی از بهترین حلال‌ها با نقطه جوش پایین و سرعت تبخیر بالاحائز اهمیت است

کاربرد اتیل استات

این ماده به عنوان یک حلال در تولید لاک‌های نیتروسلولز، چسب‌ها و پوشش‌دهنده‌های مناسب برای چرم مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تهیه استرها، مواد دارویی، عامل استخراج آب از مواد غذایی، عامل ژل کننده در تولید باروت، اسانس و عطر در صنعت عطرسازی، مواد تمیزکننده و حلال رنگ کاربرد دارد.

اتیل استات در صنایع غذایی و آشامیدنی

این ماده به طور گسترده ای به عنوان تقویت کننده طعم در تهیه اسانس های آناناس ، موز ، توت فرنگی و سایر طعم دهنده های میوه ای و همچنین خامه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان تقویت کننده طعم در نوشیدنی ها کاربرد گسترده ای دارد.
این ماده به ‌واسطه بوی شیرین برای ایجاد طعم میوه ای به آب نبات ها ، محصولات پخته شده ، آدامس و غیره اضافه می شود. این ماده همچنین برای استخراج تنباکو از سیگار ، دکافئینه کردن برگ های چای و قهوه مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان طعم دهنده مصنوعی در بستنی ها و کیک ها کاربرد دارد.

کاربردهای آزمایشگاهی اتیل استات

در آزمایشگاه ، مخلوط های حاوی اتیل استات معمولاً در کروماتوگرافی ستونی و استخراج ها استفاده می شود ولی به ندرت به عنوان حلال واکنش انتخاب می شود زیرا مستعد هیدرولیز و ترانس استریک است.
این ماده یک ماده پرکاربرد در حشره شناسی برای جمع آوری و مطالعات است. این ماده در ظرفی که حشرات جمع آوری شده اند به سرعت بدون هیچ تاثیری بر بافت ها باعث مرگ حشرات می شود و برای تهیه کلکسیون حشرات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی اتیل استات

اتیل استات یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول مولکولی C۴H۸O۲ است. این ماده معمولا به عنوان یک حلال برای تمیز کردن، حذف رنگ و پوشش استفاده می‌شود. اتیل استات یک مایع بی‌رنگ و با بوی مشخص میوه است که معمولا این رایحه در چسب و لاک پاک‌کن‌ها شناخته شده است. این محصول بسیار قابل اشتعال است و دارای دمای فلش پوینت ۴- درجه سانتیگراد و درجه اشتعال پذیری ۳ است. در تمام حلال‌های آلی معمول (الکل‌ها، کتون‌ها، گلیکول‌ها، استرها) بسیار انحلال پذیر است، اما در آب کم محلول است. اتیل استات در دمای اتاق نسبتا فرار است و نقطه جوش ۷۷ درجه سانتیگراد (۱۷۱ درجه فارنهایت) دارد. با توجه به این خصوصیت، می‌توان اتیل استات موجود در یک نمونه‌ را از طریق گرم کردن در حمام آب گرم و تهویه هوا با هوای فشرده خارج ساخت. فروش این ماده‌ی ‌شیمیایی در بازار با نام‌های استیک اسید اتیل استر(Acetic acid ethyl ester )، استیک اتر، استوکسی اتان، اتیل استیک استر، اتیل اتانوات نیز صورت می‌گیرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید اتیل استات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک اتیل استات ۲۴۱۱۵۱۲۶۵۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید اتیل استات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی اتیل استات ۲۹۱۵۳۱۰۰

خط تولید اتیل استات

این ماده عموما با استری شدن اتانول توسط اسید استیک تولید می شود. گر چه مقداری از این ماده با تراکم کاتالیزوری استالدئید با الکوکسیدها تولید می شود. در تولید پلی وینیل استات نیز این ماده را می توان تولید نمود.
در فرآیند استریزه سازی که روش اصلی تولید این ماده است ، مخلوطی از اسید استیک و اتانول با مقدار کمی اسید سولفوریک از قبل گرم می شود و به یک ستون استری کننده در جایی که رفلاکس می شود ، منتقل می شود. مخلوط حذف شده به ستون رفلاکس دوم می رود که در آن یک آزوتروپ سه تایی حاوی ۸۵٪ اتیل استات خارج می شود.
آب به مخلوط اضافه می شود و پس از آن به دو لایه جدا می شود. لایه فوقانی به یک ستون ریفلاکس منتقل می شود که از آن پس مانده حاوی ۹۵٪ محصول نهایی تقطیر می شود و ماده با خلوص بالا حاصل می گردد.

وضعیت بازار اتیل استات

در میان بخش های مختلف بازار آن، بخش غذا و نوشیدنی بخش عمده ای را شامل می شود و انتظار می رود که سلطه خود را به عنوان یک تقویت کننده طعم در تولید مواد غذایی ادامه دهد. این محصول به طور عمده در تولید طعم های مختلف مانند آناناس، موز، توت فرنگی و … استفاده می شود.

اتیل استات و بررسی بازار آن

پیش بینی شده است که بخش لوازم آرایشی به دلیل افزایش مصرف آن در محصولات زیبایی مانند محصولات لب، محصولات ناخن و محصولات رنگ مو برای افزودن عطر مقرون به صرفه مصرف بیشتری از این ماده خواهد داشت. به علت افزایش استفاده از آن به عنوان عامل استخراج، کاربرد این ماده در بخش دارویی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
اتیل استات در فرمولاسیون های متعدد پوشش مانند اپوکسی ها، اوره، سلولز، اکریلیک ، وینیل و دیگران استفاده می شود. بنابراین، پیش بینی می شود که مصرف آن در این بخش نیز افزایش یابد.

آنالیز منطقه ای

بازار آن در پنج منطقه تقسیم شده است: آسیا و اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا. در این میان آسیا و اقیانوسیه سهم عمده ای از بازار را به دلیل افزایش مصرف آن در مواد غذایی و نوشیدنی، دارویی، لوازم آرایشی، پارچه و … به خود اختصاص می دهد. کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند، مشارکت کنندگان اصلی این بازار هستند.
منطقه آمریکای شمالی به علت افزایش مصرف اتیل استات در فرآیند زدودن کافئین، به طور قابل توجهی افزایش می یابد تا میزان کافئین قهوه، برگ چای و کاکائو را کاهش دهند. مصرف روزافزون این محصول در مراقبت های بهداشتی، رژ لب و پماد موجب رشد مصرف این ماده در کشورهایی همچون ایالات متحده، کانادا و مکزیک شده است.
ایران نیز یکی از پیشتازان مصرف آن در دنیا است و بازار خرید و فروش آن روندی صعودی خواهد داشت

تولید اتیل استات در ایران

این ماده یکی از ترکیباتی ساخت ایران نیز می باشد.

عمده کشور های تولید کننده ی این ترکیبات کدام ها هستند؟

این حلال ها کاربرد های عمده ای شامل پوشش سطح و مواد رقیق کننده ، طعم دهنده ها و صنایع دارویی ، رنگ ها و غیره دارند.
آسیا و اقیانوسیه بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این مواد هستند که دلیل اصلی آن رشد بازار آن در چین است.
کشورهای عمده تولید آن چین ، هند ، انگلستان ، ژاپن و برزیل هستند
پیش بینی می شود که چین جایگاه اصلی بازار استات ها را حفظ خواهد کرد ، در حالی که انتظار نمی رود اروپا و کشورهای آمریکای شمالی رشد چشمگیری داشته باشند.

وضعیت واحد های فعال تولید اتیل استات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اتیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید اتیل استات

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید اتیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات اتیل استات

نمودار واردات و صادرات اتیل استات در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید متیل استات

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهیی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۴ امتیاز)