طرح تولید انواع اسباب بازی
صنعت تفریح و سرگرمی و اسباب بازی، دنیای شگرفی است؛ از سویی محصولات آن کالایی فرهنگی محسوب می شود. از سوی دیگر بسیار متنوع است؛ شما می توانید محصولات خانگی تولید کنید یا کارگاهی. شما می توانید ایده پردازی کرده و شخصیت های جدید بسازید و یا اینکه وارد حوزه روباتیک و کنترل هوشمند شده و اسباب بازی های جذاب بسازید. تولید بازی های فکری و معماها و کتاب های آموزشی هم دنیایی است سرشار از هیجان؛ هیجان خلق و نوآوری. امروز با مرور چند ایده و تجربه الهام بخش، شما را بیشتر با این حوزه آشنا خواهیم کرد.

تولید عروسک های کلیشه ای پارچه ای و پولیشی
شما می توانید یک عروسک معمولی، مثل آدمک ها یا خرسی ها را با ابزار ساده و بعد از تهیه الگو بسازید. انجام این کار با رعایت استانداردها در خانه هم ممکن است. هزینه های اولیه هم کمتر از ۲ میلیون تومان است؛ پارچه و پولیش و پشم شیشه، نخ و سوزن و چرخ خیاطی، کاغذ الگو و اجزای عروسک مثل چشم و پوزه (مثلا برای خرس).به جای طراحی، باید انرژی خود را صرف بازاریابی کنید: البته با توجه به وجود انواع مختلف این محصولات در بازار باید برای بازاریابی و فروش برنامه ای دقیق داشته باشید. اگر مقداری وقت صرف طراحی و شخصیت پردازی کنید و محصولی جدید و با هویت بسازید، قطعا هزینه های بازاریابی را کاهش می‌دهید.
۲. تولید اسباب بازی های پلاستیکی
اسباب بازی های پلاستیکی (اعم از عروسک ها، چرخ دار ها و سازه ها) عمدتا به روش تزریق پلاستیک ساخته می شوند. شما می توانید یک دستگاه تزریق را با هزینه ۶۰ میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان بخرید. ۵ تا ۲۰ میلیون تومان هم هزینه طراحی و ساخت قالب دارید. سرجمع اگر قطعه (اسباب بازی) شما کوچک باشد و یک دستگاه دسته دوم پیدا کنید با کمتر از ۷۰ میلیون تومان می توانید دستگاه و قالب را بخرید. هزینه های کارگاه و برق و … هم به جای خود. البته به احتمال زیاد نیاز به چندین قالب (به خاطر قطعات مختلف اسباب بازی یا عروسک) خواهید داشت که هزینه ها را زیاد می‌کند. البته می توانید از ظرفیت خالی دستگاه های تزریق موجود استفاده کنید؛ قالب را بسازید و فرآیند تزریق هر قطعه را به آنها برون سپاری کنید.

اول، شخصیت پردازی، بعد تولید
دو ایده اول، صرفا تولیدی بودند؛ یعنی شما یک عروسک یا اسباب بازی متعارف را تولید می کنید و روانه بازار. اما حوزه های جذاب صنعت سرگرمی، ورای این ایده هاست. مثلا می توانید قبل ساخت انبوه یک عروسک، یک شخصیت بسازید و آن را پرورش دهید. درباره این شخصیت داستان و کتاب بنویسید و به عروسک بی جان خود هویت بدهید. مرحله بعد این است که با ساخت انیمیشن یا نمایش عروسکی، عروسک و شخصیتی که ساخته اید را معرفی کنید؛ اگر در این فرآیند موفق شوید ساخت و فروش عروسکتان بسیار آسان خواهد بود. تجربیات داخلی و خارجی در این حوزه بسیار زیاد است؛ از کلاه قرمزی و جناب خان تا دارا و سارا، محسن و زینب، آقای سیب زمینی، باربی و . . . . البته هزینه بالا ی فرآیند شخصیت پردازی و معرفی ریسک بالایی دارد و آنهایی را به مصاف می طلبد که عشق این کار باشند.

یادگیری کودک با استفاده از اسباب بازی
گسترش مهارتهای فیزیکی : مهارت های حرکتی و فیزیکی به کودکان کسب کردن ، سینه مال رفتن ، بالا رفتن از جایی و تعادل را یاد می دهد .مهارت‌های حرکتی ظریف هم به کودکان می آموزد ، چگونه اسباب بازی‌های کوچک را دست بگیرند .
گسترش مفاهیم شناختی: کودکان یاد می گیرند که چطور مشکلات خود را به شیوه بازی حل کنند مثلا وقتی فکر می کنند چطور این قسمت پازل این جا جای گرفت؟ همین طور کودکان از راه بازی کردن ، شمارش اعداد ، رنگ ها ، شکل و سایز‌ها را هم یاد می گیرند . بازی کردن مهارت نگهداری و به خاطر سپردن و دقت کودکان را تقویت می کند . وقتی که کودکان در مکان های تحریک کننده بازی می‌کنند سطح فکری آنها هم تقویت می شود.
گسترش مهارتهای زبانی : وقتی که کودک بازی ‌می‌کند و با دیگران ارتباط برقرار می کند مهارت های زبانی وکلامی او رشد پیدا می کند . این بازی‌ها با مساعدت پدر و مادر در پخت و پز و آشپزی آغاز می شود و شکل ارتقا یافته تر به داستان گفتن و جوک گفتن می رسد.
گسترش مهارت های اجتماعی: آموزش کارهایی مثل همکاری، گفت و گو ، رعایت نوبت و بازی از طریق ضوابط و مقررات، همه مهارت های بسیار با اهمیتی را به کودک می آموزد. این مهارت ها وقتی رشد می کنند که کودک بازی کند. پس کودک ضوابط و نقش‌های اجتماعی را در بازی می آموزد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع اسباب بازی
کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع اسباب بازی : ۳۶۹۴۳۱۲۳۰۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع اسباب بازی
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی برای تولید انواع اسباب بازی یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

تولید اسباب بازی پلاستیکی
برای ساختن اسباب بازی های پلاستیکی، مواد اولیه را در قالب های آماده می ریزند و ایده های متفاوتی را با این قالب ها می توانند پیاده سازی کرده و به مرحله تولید برسانند.
خط تولید اسباب بازی های چوبی
این مدل از اسباب بازی ها در کارگاهها تولید می شوند که نیاز به ابزار چوب بری دارند و دارای مدل های خاصی نیز هستندکه البته در نوع خود افرادی که به اسباب بازی چوبی علاقه دارند آنها را خریداری میکنند.
یکی از مزیت هایی که اسباب بازی چوبی دارد این است که مانند خط تولید اسباب بازی پلاستیکی از مواد شیمیاییساخته نشده است و به همین دلیل ایده خوبی به شمار می رود.در خط تولید اسباب بازی های چوبی از دستگاه برش و لیزر استفاده میکنند که الگو را به سیستم کامپیوتری می دهدو دستگاه لیزر بر همان اساس چوب را برش می دهد.

خط تولید اسباب بازی فلزی
در این خط تولید نیز فلز مورد نظر را به شکل و فرم دلخواه در می آورند و سپس به مرحله رنگ آمیزی آن می رسند. در نهایت از فلز می توان بیشتر برای ساخت وسایل آشپزخانه اسباب بازی و یا ماشین های اسباب بازی استفاده کرد.

خط تولید اسباب بازی های چوبی

این مدل از اسباب بازی ها در کارگاهها تولید می شوند که نیاز به ابزار چوب بری دارند و دارای مدل های خاصی نیز هستندکه البته در نوع خود افرادی که به اسباب بازی چوبی علاقه دارند آنها را خریداری میکنند.یکی از مزیت هایی که اسباب بازی چوبی دارد این است که مانند خط تولید اسباب بازی پلاستیکی از مواد شیمیاییساخته نشده است و به همین دلیل ایده خوبی به شمار می رود.درخط تولید اسباب بازی های چوبی از دستگاه برش و لیزر استفاده میکنند که الگو را به سیستم کامپیوتری می دهدو دستگاه لیزر بر همان اساس چوب را برش می دهد.

خط تولید اسباب بازی فلزی

در این خط تولید نیز فلز مورد نظر را به شکل و فرم دلخواه در می آورند و سپس به مرحله رنگ آمیزی آن می رسند. در نهایتاز فلز می توان بیشتر برای ساخت وسایل آشپزخانه اسباب بازی و یا ماشین های اسباب بازی استفاده کرد.

وضعیت واحد های فعال تولید انواع اسباب بازی
در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع اسباب بازی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع اسباب بازی
باتوجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات گمرکی کد تعرفه گمرکی اختصاصی برای تولید انواع اسباب بازی یافت نشد لذا میزان واردات و صادرات آن نامشخص میباشد.

محاسبه سرانه مصرف اسباب بازی در ایران

۱۸۰ میلیون دلار اسباب بازی تولید و یا وارد کشور میشود در ایران تقریبا اکثر اسباب بازی ها وقتی از درب کارخانه خارج میشوند و یا وارد کشور میشوند، به دلیل هزینه های انبارداری، حمل و نقل، توزیع و محل عرضه تا دو برابر افزایش قیمت پیدا میکنند. ابن به این معنی هست که به قیمت مصرف کننده نزدیک به ۳۶۰ میلیون   دلار در بازار خریداری میشود. بنابراین بزرگی بازار اسباب بازی در ایران ۳۶۰ میلیون دلار در سال است. برای بدست آوردن سرانه مصرف هر چیزی میزان بزرگی بازار را باید تقسیم بر تعداد مخاطبین آن در کشور بکنیم. در ایران حدود ۱۷ میلیون جمعیت زیر ۱۵ سال داریم و حدودا ۳ میلیون مخاطب بزرگسال اسباب بازی داریم. بنابراین مصرف کنندگان اسباب بازی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر هستند. از این جهت. سرانه مصرف اسباب بازی در ایران را میتوان حدود ۱۸ دلار ما به ازای هر مصرف کننده تخمین زد.

صنعت اسباب بازی کشور، در حدود ۳۶۰ میلیون دلار، در سال گردش مالی دارد، اما از این رقم بزرگ، تنها ۱۰ درصد، نصیب تولید کننده داخلی می­ شود و بقیه آن را واردکننده و قاچاقچی به جیب می­ زنند.

* حدود  ۴۰۰ واحد صنعتی در کشور در زمینه تولید اسباب‌بازی فعالیت ‌می‌کند.

* با شیوع کرونا و ممنوعیت واردات از چین، به عنوان بزرگ­ترین صادر کننده اسباب ­بازی به ایران، نگاه بیشتری به تولید اسباب ­بازی در داخل کشور شده است.

* بالا بودن قیمت مواد اولیه تولید داخل در این صنعت و همچنین نداشتن متولی واحد و اتحادیه مستقل، از مهم­ترین مشکلات این صنعت به شمار می ­آید.

* بر اساس شاخص‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنایع اسباب‌بازی به عنوان صنایع خلاق فرهنگی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند. حدود ۷۰ شرکت از حوزه اسباب‌بازی فعالیت ­های خلاقانه و فناورانه در حوزه اسباب بازی انجام می‌دهند.

صنعت اسباب بازی در جهان، در میان صنایع پردرآمد و ارز آور جای دارد، اما در کشور ما با وجود پتانسیل فراوان، هنوز مسیر طولانی، در پیش روی دارد. اسباب بازی ها، از یک طرف، از پر متقاضی ترین و جذاب ترین وسایل آموزش و یادگیری در دنیا به حساب می آیند و از طرف دیگر، تولید آن ها، فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی، کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان عرصه علوم دانش بنیان است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید انواع اسباب بازی

ظرفیت تولید سالیانه: ۱۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)