طرح تولید بشکه های فلزی

بشکه های فلزی، ظروفی هستند که جهت بسته بندی و حمل و نقل مواد مایع و خمیری شکل مورد استفاده قرار می گیرند. این اقلام همانطوریکه از عنوان آنها مشخصاست، از ورق فلزی ساخته می شوند. از اینرو استحکام بالا در نگهداری و حمل مواد خطرناک و حساس برخوردار می باشند.
بُشکه ظرفی استوانه‌ای یا خمره‌مانند و توخالی است که معمولاً جهت بسته‌بندی مواد شیمیایی، نفتی و غذایی استفاده و در انواع فلزی، پلاستیکی، تخته لائی یا چوبی و همین‌طور مقوائی و تخته فیبری ساخته می‌شود. امروزه بشکه‌هایی نیز از جنس آلومینیوم، استیل و گالوانیزه ساخته می‌شود و گاه تنها شکلی استوانه‌ای دارند. وزن هر بشکه فلزی با توجه به ضخامت ورق مصرفی متفاوت است؛ که در هر بشکه ضخامت بدنه کوچکتر یا مساوی با سر و ته بشکه می‌باشد. کنگره‌های روی بدنه بشکه برای محافظت از بشکه در زمان حمل و نقل آن می‌باشد. بشکه‌های نفت به‌طور استاندارد ۱۵۹ لیتر گنجایش دارند. گنجایش بشکه در مقیاس آمریکایی برابر ۴۲ گالن است. (طرح تولید بشکه های فلزی)

حجم هر بشکه
انواع مختلفی از بشکه‌ها در بازار موجود است. حجم عرف آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر است. حتی بشکه های ۱۰۰۰ لیتری نیز برای انتقال داخلی نیز وجود دارد. در آمریکا برای حمل و نقل بین ایالت‌ها از بشکه‌هایی با حجم ۹۵٫۵ تا ۱۱۵٫۶ لیتر برآورد می‌شود. وزن بشکه‌ها نیز با توجه به غلظت، بین ۹۰٫۷ و ۱۷۰٫۶ کیلوگرم متغیر است.

انواع بشکه
۱- استوانه ای در بسته
۲- استوانه ای در باز (دینکی)
۳-مخروطی

بشکه های فلزی استوانه ای در بسته
این نوع بشکه ها دارای ضخامت و وزن های مختلف هستند با ظرفیت ۲۲۰ تا ۲۴۰ برای حمل و نقل و نگهداری مایعات بر اساس استاندارد بین المللی ۱۱۱، ۱۱ ، ۱ part iso 15750 تولید می شوند. از این نوع برای دی سولفید کربن و موادی که خصوصیات آزمون بخار فشار مایعات را ندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بشکه های فلزی استوانه ای در باز
این بشکه ها برای حمل و نقل و نگهداشت مواد جامد مانند مواد معدنی، شیمیایی، غذایی انواع گریس و مواد دارویی استفاده می شود. تولید این نوع شبکه بر اساس استاندارد بین المللی ۱۱۱، ۱۱، ۱ part iso 15750 است و دارای ضخامت و وزن های مختلف است. ظرفیت آن نیز از ۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر است.
بشکه های استوانه ای در باز دارای درب رینگی همراه با چفت پلمپ (صلیب) هستند که قابلیت مهرو موم شدن دارند. تغییر دارند. تعیین نوع رنگ و پوشش درونی و بیرونی بشکه ها با توجه به موادی که به وسیله ی آنها حمل می شود بر عهده ی مشتری است. این نوع بشکه ها با رنگ درونی مخصوص صادرات کنسانتره با کیسه های ویژه آلومینیومی و پلی اتیلن هستند.
نوع دیگری از بشکه های در باز گرون داخل یا neck.in معروف به شبکه های iso containel هستند که بیشتر برای صادرات استفاده می شوند که به تعداد ۸۰ عدد بشکه در دو ردیف داخل کانتینرهای ۲۰ فوت بارگیری می شوند.

بشکه های فلزی مخروطی در باز
این بشکه ها با ظرفیت ۳۵ تا ۲۱۰ لیتر برای حمل و نقل و نگهداری مواد جامد شیمیایی، پتروشیمی، معدنی، گریس و … مطابق با استاندارد های جهانی تولید می شوند و بسته بندی بسیار خوبی برای تمام صنایع به شمار می آیند.
کلیه بشکه های مخروطی با درب دینگی همراه دستگیره ی اهرمی با چفت قابل مهر و موم کردن بوده و بشکه های با ظرفیت ۳۵ تا ۷۰ لیتری برای سهولت جا به جایی دارای دو عدد دستگیره بغل گوشواره ای نیز هستند. این نوع بشکه ها دارای انواع و حجم های مختلف هستند.
بشکه های فلزی ظروفی هستند که از لحاظ بسته بندی در تمام دنیا قابل قبول می باشند، بشکه های فلزی برای حمل و نقل و بسته بندی مواد مایع و خمیری شکل به کار برده می شوند، مانند:
*مواد شیمیائی
*برخی مواد معدنی
*روغن موتور
*گریس و دیگر مواد نفتی
*قیر
*مواد غذائی

پالت بشکه و ویژگی های این پالت
این پالت­ها به دو شکل افقی و عمودی در طرح­ها و اندازه­های مختلف تولید می­ شوند.
پالت بشکه از جنس فلز است.
انتخاب جنس پالت به نوع موادی وابسته است که در بشکه­ ها نگهداری و حمل می­ شوند. برای مثال از پالت های فلزی به علت غیر قابل اشتعال بودن برای نگهداری بشکه­ های حاوی مواد قابل اشتعال استفاده می­ شود.
این پالت­ها به شکلی طراحی شده ­اند که تا حد ممکن سبک و مقاوم باشند و از آسیب رسیدن به بشکه­ ها و نشت بدنه آنها در طول فرایند ذخیره ­سازی و جابه­ جایی تا حد امکان جلوگیری کنند.
در پالت بشکه افقی به این دلیل که بشکه ­ها به صورت افقی بر روی پالت قرار می­گیرند، امکان تعبیه انواع شیرآلات بر روی بشکه وجود دارد که این ویژگی باعث می­ شود بشکه­ ها به آسانی پر و تخلیه شوند.
برای پر و خالی کردن مستقیم بشکه ­هایی که به صورت عمودی بر روی پالت قرار می­ گیرند از پمپ استفاده می­ شود.
بشکه­ گیر دستی، زنجیری یا لیفتراک برای جابه­ جایی، تخلیه و پر کردن بشکه­ هایی که بر روی پالت­ های عمودی نگهداری­ می­ شوند، به کار می­رود. (طرح تولید بشکه های فلزی)

انواع بشکه های فلزی از نظر تنوع
۱- بشکه های فلزی استاندارد
۲- بشکه های فلزی قیری
۳- بشکه های مواد غذایی
۴- بشکه های فزی کوچک

مزیت و کاربرد بشکه های فلزی
۱- بالاترین میزان اطمینان برای دوام مواد و محصولات و محافظت در برابر اشعه ی ماوراء بنفش خورشید
۲- استحکام بالا برای نگهداری طولانی مدت مواد و مقاومت در برابر تغییرات درجه حرارت و رطوبت و فشار
۳- مناسب و ایمن برای حمل و نقل مواد اتش زا (ضد آتش بودن شبکه ها)
۴- دارای عنوان «استاندارد» در جهان
۵- سهولت قرارگیری آنها در کانتینرها
۶- برخورداری از ظاهری زیبا و مناسب برای تبلیغ محصولات و برندها
۷- دارای عنوان « دوستدار طبیعت » (قابل استفاده مکرر بعد از هربار تخلیه)

توصیه
۱- بشکه های دریافتی را جهت جلوگیری از آلودگی و زنگ زدگی در فضای سرپوشیده و حتی الامکان بدور از رطوبت نگهداری نمائید.
۲- حداکثر مدت مجاز نگهداری بشکه ها در فضای مناسب به شرح زیر می باشد.
الف) داخل فنولیک یا اپوکسی فنولیک ۶ ماه
ب) داخل رنگ (الکید ملامین) ۳ ماه
پ) بدون رنگ داخل ۱۵ روز
۳- در مدت نگهداری، در پیچ های بشکه های دربسته و درب بشکه های رینگی باید کاملاً بسته باشد.
۴- با توجه به قابلیت انبساط مایعات در اثر گرما از پرکردن کامل بشکه های در بسته خود داری و متناسب با ضریب انبساط مایع، فضای خالی مورد نیاز را لحاظ نمائید.
۵- به حداکثر وزن مجاز قابل حمل توسط بشکه های رینگی توجه نموده و اینگونه بشکه ها حداکثر تا مقدار ۵ سانتیمتر (۲اینچ) مانده به در پر شوند.
۶- کاملاً دقت نمائید بهنگام بارگیری و یا سوار و پیاده کردن بشکه ها در وسایل نقلیه بوسیله کارگر، لیفتراک و … به بشکه آسیبی نرسد.
۷- برای جابجایی و حمل و نقل بشکه های خالی و پر بسته بندی مناسب انتخاب، تا در اثر لرزش و تکان به محموله شما آسیبی نرسد.
۸- حتی الامکان از وسائط نقلیه مسقف برای حمل و نقل بشکه ها استفاده نمائید.

تاریخچه ی بشکه یا چلیک
در گذشته، مواد زاید خطرناک در داخل بشکه یا چلیک ریخته می شدند و در فضاهای باز یا در زیر خاک دفن می شد. بعد از مدتی، بشکه ها پوسیده می شد و نشت می کرد و در نتیجه باعث بوجود آمدن آلودگی و مشکلات زیست محیطی می شدند. ولی به علت اینکه بشکه ها استفاده های بیشمار داشته و در تجارت و بازرگانی حضور گسترده دارند، معمولاً بعد از مصرف تمیز می شوند و مکرراً برای حمل ونقل و نگهداری مایعات و مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در نهایت در کارهای ساختمانی و هم چنین برای سنگر سازی در کنار جاده ها استفاده می شوند.
در جنگ جهانی اول، دستگاه های نورد استیل، جوشکاری، پرس اختراع شده بود. این دستگاه ها ابتدا بوسیله نیرو های محور (آلمان و ایتالیا ) توسعه داده شدند.
نیروی دریایی آمریکا نمی توانستند کنترل دریاها را در دست بگیرند و برای تخلیه گازولین درساحل، مجبور بودند بشکه ها را با ناو شکن ها به سواحل ایسلند منتقل کنند. این کار باعث می شد هم زمان را از دست بدهند و هم هزینه باربری کشتی پرداخت کنند. اما به علت اینکه گازولین سبک تر از آب است و بشکه ها توانستند درآب شناور شوند، نیروی دریایی از صنعت ساخت بشکه ها حمایت کرد. (طرح تولید بشکه های فلزی)

قیمت بشکه ها بر اساس مشخصه های زیر تعیین می گردد:
گنجایش بشکه
ضخامت ورق
رنگ سطح بشکه
نوع بشکه
تعداد خرید
نوع مدل درب

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بشکه فلزی
کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک بشکه فلزی به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
بشکه فلزی۲۸۹۹۵۱۲۳۵۰

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بشکه فلزی
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی بشکه فلزی به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
بشکه فلزی۷۳۱۰۱۰۰ / ۷۳۱۰۲۹۹۰

 

فرآیند تولید بشکه فلزی

باز کردن رول
ماده اولیه تولید بشکه ، ورق فولادی است که به شکل رول تهیه می گردد. این رول روی ماشین باز می گردد

شکل دهی استوانه بشکه از طریق غلتک
استوانه بشکه بوسیله غلتک های فولادی شکل می گیرد . این فعالیت بصورت ممتد انجام می گیرد

جوش لبه ها
دو لبه ورق که بوسیله غلتک به شکل استوانه تبدیل شده است، جوش داده می شود تا استوانه ای بدون درز تهیه گردد

تولید راس استوانه
دو کف ( یا راس استوانه ) بوسیله پرسکاری تولید و روی استوانه از طریق درز کوبی مونتاژ می گردد.

رنگ آمیزی
رنگ آمیزی در بشکه ها از اهمیت بالائی برخوردار است که این امر در کوره های مخصوص انجام می گیرد. در بشکه های قیری این مرحله از فرایند وجود ندارد

بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
بشکه سازی با توجه بر موارد کاربرد آن در صنعت، در ردیف کالاهای عمومی قرار می گیرد از اینرو اهمیت آن نیز در سطح کلاهای عادی و غیر استراتژیک می باشد

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
محصول مورد مطالعه در بسیاری از حوزه های صنعت کشورها دارای کاربرد هستند، از اینرو می توان گفت که تولید و مصرف آنها در کلیه کشورهای جهان عمومیت دارد. لیکن در کشورهای صنعتی تولید و مصرف آن از حجم بالائی به نسبت سایر کشورهای جهان برخوردار می باشد

معرفی شرایط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد. لیکن از آنجایی که این محصولات، یک کالای صنعتی و مهندسی محسوب میگردند

پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه بشکه فلزی که در حوزه های مختلف صنعت دارای کاربرد است، در آینده از طریق تولید واحدهای فعال و طرحهای در حال ایجاد و همچنین واردات صورت خواهد گرفت

وضعیت واحد های فعال تولید بشکه فلزی
در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بشکه فلزی در کشور به تفکیک استان آمده است.

جدول واحد های فعال تولید بشکه فلزی
در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بشکه فلزی در کشور به تفکیک استان آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید بشکه های فلزی

ظرفیت تولید سالیانه: ۳۰۰.۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۵۳۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۲۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۱۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)