طرح احداث مرکز سلامت طب مکمل

طب مکمل و جایگزین (CAM) همانطور که توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین NCCAM تعریف شده است، گروهی از انواع مختلف طب و سیستم‌های مراقبتی سلامتی و تجربیات و فراورده‌هایی است که در حال حاضر به عنوان بخشی از طب مرسوم تعریف نشده است.
منظور از پزشکی جایگزین (انگلیسی: Alternative medicin) یا درمان جایگزین، طب جایگزین یا طب مکمل، کلیهٔ روش‌های درمانی است که در حیطهٔ پزشکی رسمی (مدرن) قرار نگرفته یا اثربخشی آن‌ها اثبات نشده، رد شده، غیرقابل اثبات یا زیان بخش است.
امروزه درمان‌های جایگزین به عنوان شبه علم و شیادی علمی شناخته می‌شوند. انسان در طول تاریخ شیوه‌های گوناگونی برای درمان و بهداشت به‌کار برده‌است؛ از پزشکی سنتی تا هومیوپاتی، گیاه‌درمانی، سنگ‌درمانی، آب‌درمانی، فرادرمانی، انرژی‌درمانی، پزشکی کهن ایرانی (اوستا، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی)، مصری و چینی و پزشکی سلولی. درمان‌های جایگزین مشخصا روش‌هایی هستند که مورد تأیید دانش پزشکی قرار ندارند. آن بخش‌هایی از روش‌های سنتی که قابلیت اثبات علمی دارند، پیشتر به عنوان طب مدرن یا دانش پزشکی شناخته می‌شوند و عنوان درمان جایگزین ندارد.
شاید بتوان شاخه‌های طب مکمل را اینگونه تعریف نمود که؛ از جمله مهم‌ترین شاخه‌های طب مکمل و جایگزین می‌توان به طب سوزنی، گیاه‌درمانی، استفاده از دارو‌های گیاهی، ماساژدرمانی، کایروپرکتیک، تغذیه، رفلکسولوژی، هومیوپاتی، یوگا، تای‌چی و… اشاره کرد.
انواع طب‌های سنتی از جمله طب سنتی ایرانی، طب چینی و آیورودا نیز از شاخه‌های بسیار مهم طب مکمل و جایگزین هستند.
همهٔ روش‌های پزشکی جایگزین یا مکمل، در فرایند درمان، دارای بخشی غیرقابل تعریف یا حلقه‌ای گم‌شده هستند که از دیدگاه علم قابل بررسی نیست. این مسئله که در این نوع پزشکی، از بیمار چه خواسته می‌شود، مشخص است و تأثیر آن بر بیمار نیز قابل ثبت و ضبطِ دقیق علمی و قابل تکرار و تجربه است، اما بهبود از نگاه علمی قابل توجیه نیست.
متخصصان و طرفداران این نوع از درمانگری، ضمن رد روش‌های درمانی پزشکی مدرن، از روش‌های درمانی سنتی و جایگزین، برای بهبود و علاج بیماری‌ها استفاده می‌کنند؛ در مقابل، متخصصان پزشکی رایج نیز، روش‌های درمانی سنتی و جایگزین را غیرعلمی و نوعی از شبه‌علم می‌دانند.
از نظر پزشکی بر پایه شواهد روش‌های درمانی و دارو‌هایی که در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید ابتدا از سد مطالعات آزمایشگاهی و بالینیِ باکیفیت گذشته و پس از بررسی همه خطر‌های احتمالی و طی مراحل مختلف، اجازه استفاده بگیرند؛ این در حالی است که بیشترِ روش‌های درمانی طب مکمل، بدون این که آزمایش‌ها، اثربخشی شان را تأیید کرده باشند، تجویز می‌شوند.
دارو‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند پس از آنکه در آزمایشگاه از مراحل مختلف می‌گذرند، باید وارد فاز‌های بالینی شوند و بعد از تحقیقات کافی و به دست آمدن آمار دقیق از اثرات مثبت و حتی عوارض جانبی آن‌ها اجازهٔ آن را می‌یابند که وارد بازار شوند و در اختیار عامه مردم قرار گیرند.
در حالی که در مورد روش‌های درمانی و دارو‌های طب جایگزین، چنین مراحلی طی نمی‌شوند و این روش‌ها بدون آزمایش و بدون این که از نحوه اثر آن‌ها اطلاعات دقیقی به دست آید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
هرچند در علم نوین سعی بر آن است تا طب مکمل و روش‌های آن مورد آزمایش قرار گیرند، تا در صورت مفید بودن، مورد استفاده قرار گیرند؛ اما هنوز بسیاری از روش‌های سنتی می‌توانند خطرناک باشند. سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که هنوز به میزان زیادی تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی نیاز است تا بتوان بی‌خطر بودن و اثر بخشی طب سنتی و جایگزین را تأیید کرد. (طرح احداث مرکز سلامت طب مکمل)

جایگاه طب مکمل – جایگزین در کشورهای مختلف دنیا

● ایالات متحده امریکا
انجام کایروپراکتیک (Chiropractic) و استئوپاتی (Osteopathy) در تمامی ایالت ها مجاز می باشد . متخصصان طب سوزنی در ۳۴ ایالت اجازه فعالیت دارند ( آمار سال ۲۰۰۰ )

● کانادا
▪ در سال ۱۹۸۳
انجمن پزشکی چینی و طب سوزنی کانادا ( CMAAC) به عنوان یک سازمان ملی تاسیس شد.
▪ در اواخر دهه۱۹۹۰
۱۵ تا ۷۰ درصد مردم کانادا از طب مکمل – جایگزین بهره برده اند و این آمار روز به روز در حال گسترش و افزایش است . بطوریکه اکنون کانادا از جمله کشورهایی است که این روش ها از شیوع بالایی در آن برخوردارند.
رشته های مورد علاقه بیماران در این کشور عبارتند از:
ـ کایروپراکتیک (Chiropractic)
ـ تکنیک های آرامش بخشی (Relaxation Techniques)
ـ ماساژ درمانی (Massage Therapy)
ـ پزشکی گیاهی (Herbal Medicine)
در کانادا روز به روز به تعداد پزشکان آلوپاتی که به طب مکمل – جایگزین رو می آورند، افزوده می ِشود .و تقریباً ۴۵۵ متخصص کایروپراکتیک در حال فعالیت می باشند.

● انگلستان
طب مکمل – جایگزین در این کشور حتی در میان خاندان سلطنتی و دولتمردان نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بطوریکه:
۱) خاندان سلطنتی انگلستان برای چهار نسل متوالی از همیوپاتی به عنوان طب اصلی خود بهره گرفته اند.
۲) دولتمردان نیز بر ارائه خدمات طب مکمل- جایگزین بسیار تاکید کرده و دسترسی به آن را برای بیماران ضروری می دانند.
۳) انگلستان تنها کشوری در اروپا است که دارای بیمارستان های دولتی مخصوص طب مکمل – جایگزین می باشد.
و اما در بین مردم ۷۰ % جمعیت انگلستان علاقمندند به استفاده از خدمات این شیوه ها می باشند.

شرایط متقاضیان تاسیس مرکز سلامت طب سنتی
هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند متقاضی تاسیس سلامتکده طب سنتی باشد.
یک نفر پزشک به تنهایی می تواند موسس سلامتکده طب سنتی بوده و مجوز طب سنتی بگیرد.
اگر ۲ نفر متقاضی باشند، یک نفر بایستی پزشک باشد.
۲ نفر پرستار یک یک نفر پرستا همراه با یک نفر دارای مدرک فوق دیپلم گروه های پزشکی الزامی است.
یک نفر داروساز سنتی برای مسئول فنی داروخانه طب سنتی در هر نوبت کاری الزامی است.
یک نفر کاردان و کارشناس مدارک پزشکی به عنوان مسئول قسمت مدارک پزشکی و بایگانی الزامی است.
اگر بیش از ۲ نفر، متقاضی تاسیس سلامتکده طب سنتی باشند، بایستی نصف به علاوه یک نفر از آن ها دانش آموخته گروه پزشکی لیسانس به بالا بوده و حداقل یک نفر از آن پزشک باشد.
اشخاص حقوقی متقاضی تاسیس سلامتکده طب سنتی بایستی شرکت های تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی و یا سایر شرکت ها بر اساس بنده ۵ این آیین نامه باشند.
اگر موسسه خیریه هستید و متقاضی دریافت مجوز طب سنتی، یک پزشک کفایت میکند.
هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند تنها یک مجوز تاسیس دریافت کند.
ارائه تصویر مصدق همه صفحات سند مالکیت شش دانگ یا اجاره نامه به شرط تملیک یا اجاره نامه رسمی یا عادی معتبر با پلاک ثبتی با رضایت نامه مالک با گواهی امضا محضری همراه با تصویر مصدق سند مالکیت، الزامی است.
متقاضی بایستی موافقت اصولی و پروانه های قانونی را پس از تایید صلاحیت متقاضی تاسیس، از کمیسیون قانونی دریافت کند.
مدارک لازم برای دریافت مجوز طب سنتی
اطلاعات پرسنلی و تجهیزاتی فردی که خواستار دریافت مجوز طب سنتی است، باید در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.
هر سلامتکده طب سنتی باید یک مسئول فنی داشته و مدرک تحصیلی او توسط وزارت بهداشت، ارزشیابی و اعتباردهی شده باشد. حتی اگر دانش اموخته دانشگاه های خارج از کشور باشد.
ساختمان محل فعالیت سلامتکده طب سنتی بایستی تاییدیه فنی ساختمان اخذ کند. در هر محلی نمی توان سلامتکده طب سنتی تاسیس کرد.
تاییدیه های بهداشتی باید اخذ شود.
سطح کلی زیر بنا بایستی حداقل ۱۵۰ متر مربع باشد. بدون در نظر گرفتن فضای لازم جهت داروخانه و پیش بینی های لازم برای کلیه اقدامات ایمنی از جمله اطفای حریق در دستور کار باشد. حداقل تعداد اطاق برای تاسیس سلامتکده طب سنتی در ایران شامل ۶ اطاق و یک سالن انتظار با امکانات سرمایشی و گرمایشی و ایمنی کافی است. دیوار اتاق استریلزاسیون باید تا سقف کاشی کاری باشد.
اسناد مالکیت سلامتکده طب سنتی نیز بایستی در اختیار کارشناسان وزارت بهداشت قرار بگیرد.
گزارش بهره برداری شرایط صدور مجوز طبق آیین نامه تاسیس سلامتکده طب سنتی الزامی است.
مجوز سلامتکده طب سنتی، ۱۲ ماهه صادر می شود و قابلیت تمدید دارد. هزینه صدور پروانه بهره برداری سلامتکده طب سنتی حداقل یک صد و پنجاه هزار ریال و حداکثر سیصد و بیست هزار ریال و هزینه صدور پروانه مسئول فنی سلامتکده طب سنتی نیز حداقل هشتاد هزار ریال و حداکثر دویست هزار ریال است.

نکات مهم برای دریافت مجوز طب سنتی
مدت اعتبار، تمدید و لغو مجوز تاسیس سلامتکده طب سنتی بر اساس مفاد قرارداد تاسیس منعقده بین دانشگاه علوم پزشکی استان محل فعالیت و موسس بوده و در صورت عدم امکان تکمیل مدارک در مدت مقرر در قرارداد تاسیس، تمدید آن منوط به ارائه گزارش پیشرفت کار است که بایستی به تایید معاونت و تایید نهایی کمیسیون قانونی برسد.
اگر موافقت اصولی برای تاسیس سلامتکده طب سنتی گرفتید، اجازه فعالیت ندارد.
موافقت اصولی تاسیس سلامتکده طب سنتی را نمی توان خرید و فروش کرد و به دیگران واگذار نمود.
خرید مکان و یا بازسازی و شروع هر نوع عملیات ساختمانی پیش از اخذ موافقت اصولی و تایید مکان و نقشه ها توسط کارشناسان دانشگاه ممنوع بوده و مسئولیت هر گونه ضرر و زیان به عهده متقاضی است.
شروع به کار و ارائه خدمات درمانی بدون دریافت پروانه های بهره برداری و مسئولین فنی ممنوع است.
ساعت فعالیت سلامتکده طب سنتی می تواند در ساعات صبح و عصر و یا شبانه روزی مطابق با درخواست متقاضی باشد.
مسئول فنی سلامتکده باید دارای مدرک تخصصی طب سنتی ایران باشد. طبق ماده ۱۰ آیین نامه، مسئول فنی حق ندارد در زمان تقبل مسئولیت فنی، در محل دیگری شاغل باشد.
در صورت فعالیت شبانه روزی سلامتکده طب سنتی، معرفی حداقل ۳ نفر مسئول فنی الزامی است. سلامتکده بایستی اگر شبانه روزی است، یک دستگاه آمبولانس داشته باشد.
سلامتکده طب سنتی بایستی داروخانه طب سنتی داشته باشد. مسئول فنی صاحب صلاحیت داروخانه بایستی توسط موسس برای اخذ پروانه مسئول فنی به معاونت دانشگاه معروف شود. داروخانه نیز جزو لاینفک پروانه بهره برداری سلامتکده بوده و نمی توان از این حق، در بیرون از سلامتکده استفاده کند.
در سلامتکده طب سنتی هیچ دارویی غیر داروی طبیعی و گیاهی و فرآورده های طب سنتی ایران که پروانه تولید از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دارند نباید عرضه شود.
تاسیس داروخانه طبیعی و سنتی با استناد به سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر باید آیین نامه فراورده های طب سنتی را مطالعه کنید.
وزارت بهداشت، اداره کل دفتر طب ایرانی و مکمل دارد که برای مشورت تخصصی درباره مسائل فنی راه اندازی چنین سلامتکده هایی بایستی به این مجموعه مراجعه کنید. در ایران، ۴ داروی گیاهی موثر در درمان کرونا در سال ۱۴۰۰، مجوز تولید گرفتند.
(طرح احداث مرکز سلامت طب مکمل)

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث مرکز سلامت طب مکمل

نرخ برابری دلار : ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیارد تومان
ارزش تجهیزات : ۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)