طرح تولید بوتیل استات

بوتیل استات (به انگلیسی: Butyl acetate) یک ترکیب شیمیایی است. شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ با بویی شبیه به بوی میوه است.
بوتیل استات ( بوتیل اتانوآت ) یک استر با فرمول شیمیایی C6H12O2 است. این ماده به صورت مایعی شفاف و بیرنگ در دمای اتاق است. این ماده که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها موجود است دارای بویی مطبوع شبیه موز یا سیب است. به دلیل غیر سمی بودن و بویی که دارد این ماده به طور عمومی به عنوان طعم دهنده میوه‌ای مصنوعی در محصولاتی مانند شکلات، بستنی و پنیر مورد استفاده قرارمی‌گیرد. دمای ذوب و جوش این ماده به ترتیب ۷۸- و ۱۲۶ درجه سانتی‌گراد است. به دلیل اینکه دمای جوش بالایی دارد اغلب به عنوان حلالی با نقطه جوش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه کاربرد بوتیل استات را مورد بررسی قرار می دهیم.
این ماده دارای سه ایزومر با نام‌های ایزوبوتیل استات ( isobutyl acetate)، مختلف ترت-بوتیل استات (tert-butyl acetate) و سک-بوتیل استات (sec-butyl acetate) است. این ماده از طریق استری کردن بوتانول و استیک اسید در حضور سولفوریک اسید تولید می‌شود. حلالیت این ماده به شدت بالاست و با تمامی حلال‌های ارگانیک مانند الکل‌ها، کتون‌ها، گلایکول‌ها و استرها قابلیت حل شدن دارد اما تنها مقدار کمی از آن در آب حل می‌شود.

کاربردهای بوتیل استات در صنایع غذایی

این ماده بطور طبیعی در بسیاری از میوه ها یافت می شود و در تولید خوراکی‌هایی مانند پنیر ، بستنی ، شیرینی ها و کالاهای پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.از آنجاییکه این ماده دارای بوی میوه ای خاصی است می تواند به عنوان ادویه ترشی جات استفاده شود. علاوه بر این ، می توان از آن به عنوان ماده خشک کننده سریع مواد حساس به نور نیز استفاده کرد.
این ماده در صنایع غذایی به عنوان یک ماده طعم دهنده و خصوصا برای ایجاد طعم سیب و موز در آب نبات ها و آب میوه ها استفاده می شود. جالب است بدانید که طعم دلپذیر سیب ها خصوصا سیب سرخ از این ماده نشأت می گیرد. بوتیل استات به دلیل حلالیت کم در آب برای تولید جوهرهایی که برای مارک کردن سبزیجات و میوه ها استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
این ترکیب در صنایع رنگ / لاک ، پوشش ، مواد آرایشی ، چرم ، پاک کننده و صنایع دارویی کاربرد دارد. متداول ترین کاربرد صنعتی استات بوتیل در تولید لاک و رنگ (به دلیل فراریت کم ) و به عنوان حلال است. علاوه بر این ، این محصول در تولید چرم مصنوعی ، چسب ، پلاستیک و پوشش های سخت و روکش های سطحی استفاده می شود.

کاربردهای بوتیل استات در صنایع

متداول ترین کاربرد بوتیل استات به عنوان حلال در تولید لاک و رنگ است. از کاربردهای دیگر این ماده می توان به تولید چسب ها و روکش های سخت اشاره کرد. این ماده در صنعت داروسازی به عنوان حلال یا ماده استخراج کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ، به عنوان حلال در عطرها و به عنوان ماده ضد خوردگی در محصولات پاک کننده کننده و مراقبت از خودرو نیز بکار می رود.
این ماده در تولید فیلم عکاسی ، رزین ، روکش مبلمان و وسایل خانه و ظروف مورد استفاده قرار می گیرد. از دهه ۱۹۹۰ ، این ترکیب جایگزین حلال های دیگری شده است که جزء آلاینده های زیست محیطی خطرناک محسوب می شوند.این ماده همچنین همراه با بوتانول برای افزایش مقاومت رنگ و حلالیت بهتر آنها در صنایع رنگسازی نیز کاربرد گسترده ای دارد.
حلالیت بالا و مقاومت در برابر هیدرولیز شدن از ویژگیهای اساسی بوتیل استات برای استفاده در صنایع شیمیایی و دارویی است. این ماده در ترکیب با بنزن برای جلوگیری از کوبش موتور استفاده قرار می گیرد و به راحتی نیتروسلولز را حل می کند و به عنوان حلال در تولید لاک های نیتروسلولزی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی بوتیل استات

همانطور که بیان شد، بوتیل استات ماده‌ای به شکل مایع است. این مایع هیچ رنگی ندارد و بوی آن شبیه به بوی موز است. بوتیل استات به عنوان ماده‌ای شناخته می‌شود که به شدت اشتعال پذیر است. نقطه اشتعال این محصول در دمای ۲۴ درجه است و درجه‌‌ی اشتعال آن نیز ۳ برآورد شده است. از لحاظ قابلیت حل شدن و حل‌پذیری، بوتیل استات به سرعت و به راحتی با سایر مواد حلال مانند الکل ها، کتون ، گلیکول و استر حل می‌شود، ولی حل شدن آن با آب چندان آسان نخواهد بود.
عناصر موجود در بوتیل استات شامل کربن، هیدروژن و اکسیژن می‌شود. وزن مولکولی آن ۱۱۶.۱۶ گرم/مول است و نقطه‌ی جوش آن نیز بین ۹۶ تا ۱۲۶ درجه سانتی گراد‌ اندازه گیری شده است.

مشخصات فنی بوتیل استات Butyl Acetate

جرم مولکولی: ۱۱۶.۲
نقطه جوش: ۱۲۶ درجه سانتی گراد
نقطه ذوب: -۷۸ درجه سانتی گراد
تراکم نسبی (آب = ۱): ۰.۸۸
حلالیت در آب، گرم در ۱۰۰ میلی لیتر در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد: ۰.۷
دمای احتراق خودکار: ۴۲۰ درجه سانتی گراد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بوتیل استات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نرمال بوتیل استات ۲۴۱۱۵۱۲۶۵۵
کد آیسیک ایزو بوتیل استات ۲۴۱۱۵۱۲۸۱۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید بوتیل استات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی نرمال بوتیل استات ۲۹۱۵۳۳۰۰
کد تعرفه گمرکی ایزو بوتیل استات ۲۹۱۵۳۴۰۰

روش تولید بوتیل استات

رایج ترین روش تولید استات بوتیل توسط استری شدن بوتانول و استیک اسید است که سپس توسط کاتالیزوری مانند اسید سولفوریک گرم می شود. در این واکنش اگر از ایزومر بوتانول استفاده شود ، شما ایزومری از بوتیل استات خواهید داشت.
بوتیل استات یک استر است و استرها با اسیدها واکنش می دهند تا گرما را همراه با الکل ها و اسیدها آزاد کنند. اسیدهای اکسید کننده قوی ممکن است یک واکنش شدید ایجاد کنند که به اندازه کافی گرمازا باشد تا محصولات واکنش را مشتعل کند. گرما همچنین با اثر متقابل استرها با محلول های سوزاننده ایجاد می شود. هیدروژن قابل اشتعال با اختلاط استرها با فلزات قلیایی و هیدریدها تولید می شود. این ماده به بسیاری از پلاستیک ها حمله می کند.

روش ذخیره سازی بوتیل استات

ذخیره سازی باید در یک مکان خنک ، خشک و دارای تهویه مناسب و به دور از سایر عوامل اکسید کننده و اسیدهای قوی صورت بگیرد. استات بوتیل باید در معرض تابش مستقیم آفتاب ، گرما و شعله های آزاد قرار نگیرد و در ظروف کاملا بسته مانند مخازن ساخته شده از فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم یا فولاد کربنی نگهداری شود.
ظروفی که باز می شوند باید با درب بسته و در سطح زمین نگه داشته شوند تا از ریختن و نشت آنها جلوگیری شود. اطمینان از جلوگیری از ورود استات بوتیل به فاضلاب ها ، زیرزمین ها یا آبراهه ها و سرکوب بخارات آن در صورت لزوم برای کاهش گسترش خطر ، مهم است.

وضعیت واحد های فعال تولید بوتیل استات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بوتیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید بوتیل استات

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید بوتیل استات در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات بوتیل استات

نمودار واردات و صادرات بوتیل استات در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید بوتیل استات

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۱ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)