طرح تولید تخمه و آجیل طعم دار

آجیل ها مغزی جات بسیار خوشمزه و مقوی ای هستند که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. آجیل و انواع تخمه بصورت خام و همچنین بصورت پخته و طعم دارد در بازار موجود است. آجیل و انواع تخمه که شامل پسته، فندق، بادام زمینی، تخمه ژاپنی، تخمه آفتابگردان، نخود، بادام هندی، تخم کدو و غیره می شوند

آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک‌شده و مغزهای مختلف است مطالعات و پژوهش‌های علمی بلند مدت نشان داده که مصرف آجیل می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن داشته باشد.

مواد تشکیل‌دهنده آجیل

منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آیند. مغزها در هرم غذایی در گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرند و پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از دیگر مواد معدنی ارزشمند را در خود جای داده‌اند.

دانه های آجیل را می توان به دو صورت فرآوری کرد
سرخ کردن

که بیشتر شامل دانه های آجیلی که نرم هستند و یا پوست نرم دارند می شود مثل بادام درختی بدون پوست، بادام زمینی پوست قرمز یا بدون پوست (بادام زمینی بلنچ شده)، انواع مغز تخمه، مغز پسته، فندق و…

تفت دادن

که شامل دانه های آجیلی که پوست سخت دارند می شود مثل انواع تخمه، بادام منقا (بادام پوست کاغذی)، پسته و فندق

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تخمه و آجیل طعم دار

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
تخمه کدو فرآوری شده۲۰۰۸۱۹۰۰
تخمه آفتابگردان فرآوری شده۲۰۰۸۱۹۰۰
تخمه ژاپنی فرآوری شده۲۰۰۸۱۹۰۰
تخمه هندوانه فرآوری شده۲۰۰۸۱۹۰۰
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تخمه و آجیل طعم دار

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
تخمه کدو فرآوری شده۱۵۴۹۵۱۲۳۷۰
تخمه آفتابگردان فرآوری شده۱۵۴۹۵۱۲۳۷۱
تخمه ژاپنی فرآوری شده۱۵۴۹۵۱۲۳۷۲
تخمه هندوانه فرآوری شده۱۵۴۹۵۱۲۳۷۳
روش های فرآوری آجیل، به شرح زیر می باشد:

در فرآیند تولید آجیل پس از دریافت ماده اولیه، در انبار مواد اولیه، ذخیره شده و بعد از انجام آزمایشات لازم و تایید آنها، بر حسب نوع نیاز، مواد اولیه وارد خط تولید می شوند. اولین مرحله، غبارگیری و بوجاری مواد اولیه است. بار مواد اولیه وارد مخزن بوجاری می شود و گرد و غبار توسط هوای فشرده ای که از کمپرسور ایجاد می شود، از ماده اولیه جدا می شود.
این دستگاه خاصیت گریز از مرکز دارد طوریکه دانه های سنگین از پایین دستگاه خارج شده و گرد و غبار از قسمت بالا، خارج می شود. ضایعات حاصل از بوجاری وارد محفظه آهنی چرخدار می شود و توسط کارگر از سالن بوجاری خارج می شود.
بعد از بوجاری، مواد اولیه وارد دستگاه سورتینگ می شوند که این دستگاه از صفحات مشبکی در ۳ طبقه تشکیل شده است و نحوه قرارگیری براساس قطر سوراخ های صفحات می باشد. در تولید آجیل از طبقه بالا به پایین، قطر سوراخ ها که براساس استاندارد محصول تعیین شده است، کاهش پیدا می کند. هر نوع ماده نبیه بر حسب درجه بندی روی صفحه مربوط به خود قرار می گیرد به این ترتیب که درشت ترین نوع ماده اولیه روی صفحه اولی باقی می ماند و ریزترین آنها روی صفحه سوم، باقی می ماند. درجه حرارت دستگاه، همان درجه حرارت محیط است که حدود ۵ إلى ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. سپس محصول به وسیله نقاله وارد مخزن دستگاه برشته کن می شود و محلولی برحسب نوع محصول، با فرمولاسیون خاص به این مخزن اضافه می گردد تا با محصول مخلوط شود.

در ابتدا دانه های آجیل را داخل محفظه ای به نام Hopper می ریزند و این دانه ها بسته به نوع و نحوه فرآوری آنها به وسیله یک نوار نقاله به سمت دستگاه Roaster و یا Fryer هدایت می شود. همان طور که اشاره شد دو نوع روش در خط تولید آجیل وجود دارد و در شروع کار فرآوری آجیل را از یکی از این دو روش انجام می دهند.
» خط سرخ کن یا Frying Line
» خط تفت دادن Roasting Line
گام بعدی افزودن ادویه و طعم و مواد نگهدارنده به دانه های آجیلی که این مرحله بسته به اینکه از کدام یک از روش های سرخ کردن یا تفت دادن در فرآوری آجیل استفاده شده است، متفاوت می باشد.
» که در تفت دادن بعد از اینکه دانه های آجیل از Roaster بیرون آمد طعم دلخواه به آنها اضافه می شود و مجددا درون یک Roaster دیگر با دمای پایین تر تفت داده می شوند. در روش سرخ کردن، بعد از اینکه دانه های آجیل از Fryer بیرون آمد و خنک شد، از دستگاه ادویه زنی عبور داده می شوند و به ادویه پودری با طعم دلخواه آغشته می شوند. در انتها، بر اساس وزن دلخواه، بسته بندی دانه های آجیلی فرآوری شده صورت می گیرد که در انواع و اشکال مختلف (بزرگ، معمولی، تک نفره یا کوچک، وکیوم، reusable bag یا zipper bag که زیپ پلاستیکی دارند و بیشتر برای مصارف آشپزخانه ای مثل گردو، خرما استفاده می شوند) انجام می شود.

طعم دار کردن آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

طعم غالب در تفت دادن دانه های آجیل نمک است. در هنگام بو دادن دانه های آجیل، دما زیاد است و هر ادویه دیگری به جز نمک، (مثل زعفران) استفاده شود، در دمای بالا از بین رفته و می سوزد و فقط نمک، طعم خود را حفظ می کند، به همین دلیل در عمل تفت، بیشتر از ادویه نمکی ساده استفاده می شود.
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که موادی مثل تخمه آفتاب گردان با طعم آبلیمو و یا… به چه صورت طعم دار می شوند؟ بهتر است بدانید در واقع تخمه آفتاب گردان یا هندوانه با طعم آبلیمو، گلپر و … بعد از عمل تفت، طعم دار می شوند.
به این صورت که بعد از اینکه مواد از Roaster بیرون آمد طعم دلخواه را به آنها اضافه می کنند و مجددا از داخل یک Roaster دیگر با دمای پایین تر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه (در این دما طعم از بین نمی رود) تفت می دهند.
در واقع آجیل طعم دار، اصطلاحی است که شامل پسته، بادام، فندق، بادام زمینی، تخمه در انواع مختلف می شود که مغز تمام آن ها را به وسیله دستگاه های مخصوص که به آن اشاره می کنیم جدا کرده و طبق فرایند و مراحل مختلف این مغز ها را به وسیله ادویه های مانند نمک، گل پر، آب لیمو و پودر های مخصوص آجیل طعم دار می کنیم.

هم چنین برای درست کردن آجیل طعم دار از حرارت ویژه ای استفاده می شود و باید توجه داشت که این حرارت به حالت استاندارد باشد تا آجیل طعم دار شود و نسوزد.

باید توجه داشت که برای درست کردن آجیل طعم دار از مغز های درجه یک و با کیفیت استفاده شود زیرا در آجیل طعم دار، وجود حتی یک مغز تلخ باعث بی کیفیت بودن آجیل مورد نظر می شود.

از دستگاه های مورد استفاده برای درست کردن آجیل طعم دار می توان به دستگاه طعم زن پودی اشاره کرد که پس از استفاده از این دستگاه می توان از مایعی که تولید کننده های آجیل طعم دار از آن به عنوان مایع طعم دهنده یاد می کنند نیز استفاده کرد که طعم بسیار ویژه ای به آجیل مورد نظر می دهد.

یکی دیگر از مراحل طعم دار کردن آجیل استفاده از دستگاه تفت می باشد که آجیل مورد نظر را داخل آن ریخته و سپس ادویه جات مورد نظر مانند نمک، گل پر و دیگر مواد اولیه را به آن اضافه کرده که باعث ایجاد طعم ویژه ای در آجیل مورد نظر می شود.
امروزه به دلیل گستردگی در تولید، صادرات آجیل طعم دار مورد توجه ویژه تولید کننده ها قرار گرفته است.

وضعیت واردات و صادرات تخمه و آجیل طعم دار

نمودار واردات و صادرات تخمه و آجیل طعم دار در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

وضعیت واحدهای فعال تولید تخمه و آجیل طعم دار

نمودار واحد های فعال تولید تخمه و آجیل طعم دار در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

بازار تخمه و آجیل طعم دار

استفاده از دستگاه های مکانیزه و پیشرفته در تولید آجیل، کیفیت خوب سبب شده که امروزه بسیاری از کشور های حوزه خلیج فارس مانند عمان، عراق، بحرین و دیگر کشور خریدار آجیل کشور ما نیز باشند.

فروشنده آجیل طعم دار در شهر های مختلف می باشند و هم چنین قیمت های آجیل بسته به نوع خرید این محصول به صورت عمده و خرده دارای قیمت ها متفاوتی می باشد.

باید توجه داشت با خرید عمده آجیل طعم دار از پخش کننده ها، این محصول با قیمت مناسب به متقاضی عرضه می گردد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تخمه و آجیل طعم دار

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۳ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)