طرح تولید ترمز ضدقفل (ABS)

ترمز ضد قفل یا ای‌بی‌اس یک سامانه ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل‌ ماندن چرخ‌های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می‌شود. قفل نشدن ترمزها باعث می‌شود راننده بتواند حتی در حالی که پدال ترمز را تا آخرین حد فشرده است، بدون از دست دادن کنترل خودرو، موانع را با فرمان‌دادن دور بزند و از محدوده خطر خارج شود.
با توجه به به بازار گسترده داخل و همچنین عدم وجود تولیدکننده داخلی تولید ترمز ضدقفل یک فرصت سرمایه گذاری جذاب و بی رقیب محسوب می شود. بومی سازی تولید اجزای ترمز ABS همراه با انتقال تکنولوژی و دانش فنی، همچنین افزایش عمق ساخت داخل به منظور کاهش قیمت تمام شده مجموعه ترمز ABS به منظور رفع نیاز داخل می باشد.

تاریخچه سیستم ترمز ضد قفل

در حالی که تلاش های زیادی برای طراحی و ساخت ترمزهای غیر قفل شونده از زمان های خیلی قدیم وجود داشت، اما اولین سیستم های ترمز ضد قفل که دارای کارآئی قابل قبول بودند، از دهه ۱۹۵۰ خودنمایی کردند، زمانی که شرکت انگلیسی دانلوپ (Dunlop) برای اولین بار سیستم Maxaret خود را برای استفاده در هواپیماها مورد استفاده قرار داد.
بالانس نبودن چرخ ها چه آسیبی به خودرو می رساند
این سیستم هیدرولیکی در هنگام فرود هواپیما بر روی باند فرودگاه موجب بهبود در عملکرد سیستم ترمز و پایداری آن می شود زیرا استفاده از این سیستم خطر قفل شدن چرخ های هواپیما حتی روی زمین های یخ زده و احتمال انحراف و سرخوردن هواپیما و همچنین احتمال ساییدگی و بروز مشکل در تایرهای هواپیما را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. طولی نکشید که طراحان خودرو به این نتیجه رسیدند که این سیستم می تواند بر روی خودروها نیز نصب شده و برای آنها نیز بسیار مفید باشد.
اولین اتومبیلی که به سیستم ترمز ضد قفل مجهز شد، جنسن ( Jensen ) مدل FF و تولیدی سال ۱۹۹۶ بود. این محصول اولین اتومبیل اسپرت تولیدی بود که از چهار چرخ محرک بهره می برد و همچنین از سیستم ضد قفل ماکسارت برای بهبود مسافت توقف خودرو استفاده می کرد. با این حال به دلیل گران بودن خودرو عفاف استفاده از این سیستم را نمی توان یک تحول موفق دانست.
با پیشرفت دانش الکترونیک و زیر شاخه هیدرولیک در علم مکانیک در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، سیستم ضد قفل چرخ‌ها توسط شرکت هایی مانند کرایسلر، جنرال موتورز و بوش بهبود یافت و در همین زمان بود که فورد اسکورپیو در سال ۱۹۸۵ اولین خودرویی بود که این سیستم بر روی آن بطور استاندارد نصب شد.
بر اساس قانون سال ۲۰۰۴ وضع شده توسط اتحادیه اروپا هر خودروی جدیدی که در اروپا فروخته می شود باید مجهز به این سیستم باشد.

نوع و مشخصات محصول

محصولات تولید شده در این طرح شامل تولید بخشی از اجزا مورد نیاز ترمز بوده و مجموعه مدولاتور ABS نیز مونتاژ میگردد. اجزا مختلف محصولات تولید شده شامل قسمت های زیر میباشد:
واحد کنترل الکترونیکی یا (ECU(Electronic Control Unit
واحد کنترل هیدرولیکی یا (HCU (Hydraulic Control Unit
همچنین تولید پمپ ، سیلندر اصلی ، سلونوئیدها ، اکومولاتورها ، حسگرهای سرعت از دیگر محصولات طرح می باشد.

مکانیسم عمل دستگاه

حسگرهای سرعت با تشخیص سرعت چرخ ها ، اطلاعات لازم را به شکل سیگنال به ECU ترمز ABS ارسال می کند.
ECU- با محاسباتی دقیق که اطلاعات اولیه آن را تغییرات سرعت چرخشی چرخ ها و سرعت – خودرو تشکیل می دهد ، وضعیت چراغ ها را بدست می آورد.
در ترمزهای شدید ECU به فعال کننده سیستم فرمان می دهد که فشار بهینه و لازم را به هر کدام از ترمزها اعمال کند.
واحدهای فشار هیدرولیک ترمز براساس فرمانی که از ECU میگیرد فشار هیدرولیک را کاهش یا افزایش میدهند و یا ثابت نگه میدارند به این ترتیب برای جلوگیری از قفل شدن چرخها نرخ لغزش مطلوب که ۱۰ تا ۳۰ درصد می باشد ایجاد می شود.

 

سنسورهای سرعت

در سیستم ترمز ABS برای تشخیص قفل شدن ناگهانی ترمزها باید اطلاعات کافی ردوبدل شود. سنسورهای سرعت که که معمولاً در هر چهار چرخ یا در برخی خودروها در دیفرانسیل نصب شده‌اند، این اطلاعات را فراهم می‌کنند.

سوپاپ‌ها

در هر لوله‌ی ترمز، یک سوپاپ وجود دارد؛ در برخی سیستم‌های ABS، سوپاپ‌ها در ۳ وضعیت قرار دارند:
وضعیتی که سوپاپ باز است؛ در این حالت فشار از طریق سیلندر اصلی به‌طور مستقیم به ترمز می‌رسد (سیلندر اصلی فشار غیر هیدرولیک را به فشار هیدرولیک تبدیل می‌کند).
وضعیتی که سوپاپ، ارتباط بین ترمز و سیلندر اصلی را بلوکه می‌کند؛ در این حالت در صورت فشردن بیش از حد ترمز پدال، از فشار بیش از حد به ترمز جلوگیری می‌شود.
وضعیتی که سوپاپ نقش دفع‌کننده دارد؛ در این وضعیت سوپاپ از فشار ترمزها کم می‌کند.

نحوه‌ی کارکرد ترمز ABS

سیستم‌های متنوع و البته الگوریتم‌های مختلفی برای ترمزهای ABS در مدل‌ها و برندهای مختلف وجود دارد. در ادامه نحوه‌ی کارکرد یکی از ساده‌ترین نوع از ترمزهای ABS را بررسی می‌کنیم.
کنترل‌کننده همیشه در حال بررسی سنسورهای سرعت است و به‌ دنبال کاهش سرعت در چرخ‌ها می‌گردد. در واقع دقیقاً قبل از قفل شدن یک چرخ‌، کاهش سرعت شدیدی در آن اتفاق می‌افتد. در این شرایط، سرعت توقف چرخ در برابر سرعت توقف خودرو بسیار سریع‌تر است. در شرایط مناسب جاده‌ای، حدود پنج ثانیه‌ طول می‌کشد تا یک خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حالت توقف کامل برسد؛ درحالی‌که یک چرخ قفل‌شده در کمتر از یک ثانیه از حرکت دورانی بازمی‌ایستد.

انواع مختلف ترمز ABS
سیستم چهار کاناله به همراه چهار سنسور سرعت

در این طرح، برای هر چهار چرخ سنسور سرعت و سوپاپ مستقل وجود دارد که بهترین طرح ترمز ABS است. کنترل‌کننده سرعت هر چرخ را به‌طور جداگانه بررسی می‌کند که حاصل آن، حداکثر قدرت ممکن در ترمزگیری است.

سیستم سه کاناله به همراه سه سنسور سرعت

این نوع طرح بیشتر در وانت پیکاپ‌های مجهز به ترمز ABS در هر چهار چرخ وجود دارد. در این طرح، سنسور سرعت و سوپاپ در هر دو چرخ جلو وجود دارد؛ ولی برای دو چرخ عقب فقط یک سنسور سرعت در اکسل عقب و یک سوپاپ قرار داده شده است. در این سیستم سرعت هر دو چرخ جلو به‌طور جداگانه بررسی می‌شود که به همین دلیل، حداکثر قدت ترمزگیری در محور جلو وجود خواهد داشت. اما سرعت چرخ‌های عقب در کنار هم بررسی می‌شوند که به همین دلیل امکان قفل شدن یکی از چرخ‌های عقب در ترمزگیری وجود دارد. در مقایسه با طرح چهار کاناله، این طرح قدرت ترمزگیری کمتری ارائه می‌دهد.

سیستم یک کاناله به همراه یک سنسور سرعت

این نوع طرح بیشتر در وانت پیکاپ‌های مجهز به ترمز ABS محور عقب دیده می‌شود. در این طرح یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب در کنار یک سنسور سرعت در محور عقب قرار گرفته است. این سیستم همانند نحوه‌ی کارکرد محور عقب در طرح سه کاناله کار می‌کند که بنابراین احتمال قفل شدن یکی از چرخ‌های عقب وجود دارد. با نگاهی کوتاه به اتصال T شکل ترمز به دو چرخ عقب و وجود سنسور سرعت در نزدیکی دیفرانسیل در محور عقب، می‌توان این خودروها را تشخیص داد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ترمز ضدقفل (ABS)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک ترمز ضدقفل (ABS) 3430412545

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ترمز ضدقفل (ABS)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی ترمز ضدقفل (ABS) 870830 میباشد.

بررسی بازار

هر دستگاه تولید خودروی تولید داخل ملزم به استفاده از یک سامانه ترمز ضد قفل می باشد. همچنین خودروهای موجود نیز در صورت فرسودگی و خرابی نیاز به قطعات یدکی و یا تعویض کل سامانه ترمز دارند. بنابراین بازار این طرح بسیار بزرگ بوده و به میزان تولید خودرو در هرسال و همچنین نسبتی از خودروهای موجود می باشد. در حال حاضر کل نیاز کشور از طریق واردات تامین می گردد و هیچ تولیدکننده داخلی وجود ندارد. نیاز سالانه کشور برای این محصول به طور متوسط حدود ۱,۵۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال می باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید ترمز ضدقفل (ABS)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ترمز ضدقفل (ABS) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ترمز ضدقفل (ABS)

نمودار واردات و صادرات ترمز ضدقفل (ABS) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ترمز ضدقفل (ABS)

ظرفیت تولید سالیانه بیل : ۵۰۰ هزار دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۹۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)