طرح تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف

ای سی جی (ECG) که مخفف الکتروکاردیوگراف (Electrocardiography) می باشد، دستگاهی است که فعالیت الکتریکی بدن را ثبت می کند.
قلب از اعصاب پیام های الکتریکی ضعیفی دریافت می کند که موجب تپش آن و فرستادن خون به سراسر بدن می شود. دستگاه ECG گیرنده های الکتریکی یا الکترودهایی دارد که بر نقاط مختلف سینه نصب می شوند. این گیرنده ها، پیام های ضعیف الکتریکی را گرفته و به دستگاه می فرستند و دستگاه نمودار یا نوار آنها را رسم می کند که به آن نوار قلب گفته می شود.

اجزای اصلی دستگاه نوار قلب (ECG)

اتصالات: مشتمل بر کابل برق و کابل اتصال لید ها است. کابل اتصال لیدها بسته به نوع دستگاه می تواند ۳، ۶ و یا ۱۲ لید باشد ولی اکثر دستگاه های موجود در بازار توانایی دریافت و پردازش دوازده لید را دارند. از دستگاه ۱۰ کابل (الکترود) خارج می شود که شش عدد به ناحیه قلب و چهار عدد به دست ها و پاها متصل می شوند و ترکیب سیگنال خروجی از این ۱۰ الکترود، دوازده لید را تشکیل می دهند.
باتری: دستگاه های ECG علاوه بر برق شهری با باتری قابل شارژ نیز کار می کنند.
پرینتر: به جهت ثبت اطلاعات گرفته شده از بیمار روی کاغذ از این سیستم استفاده می شود. صفحه نمایش های به کار رفته در انواع ECG های موجود در بازار از نوع LCD های سیاه و سفید تک خطی و یا رنگی هستند و بسته به نوع دستگاه خروجی لیدها را نشان می دهند.

تاریخچه الکتروکاردیوگرافی (نوارقلب)

بارزترین نوآوری و اختراع در سال ۱۸۹۵ استفاده از دستگاه اشعه ایکس در عکس برداری از بدن و الکتروکاردیوگرافی (نوارقلب) در سال ۱۹۰۲ که نشان دهنده ساختار و عملکرد قلب است، بوده است.

 

قسمتهای اصلی دستگاه
صفحه کلید

این قسمت بسته به مدل وشرکت سازنده الکتروکاردیوگراف به لحاظ شکل ظاهری و نوع کلید ها می تواند بسیار متفاوت باشد

اتصالات

مشتمل بر کابل برق ، سیم زمین ( earth ) و کابل اتصال لیدها می باشد .

صفحه نمایش

صفحه نمایش از قسمتهای الزامی دستگاه نمی باشد و در مدلهای قدیمی و برخی از مدلهای جدید نیز از ابزارهای دیگری برای نمایش اطلاعات سود می جویند . صفحه های نمایش به کار رفته در انواع مختلف ECG های موجود در بازار از نوع LCD های سیاه و سفید تک خطی ویا گرافیکی و نیز LCD های رنگی می باشند و بسته به نوع و مدل دستگاه از آنها برای نمایش تنظیمات دستگاه و در برخی مدلها نمایش خروجی ECG گرفته شده از بیمار استفاده می شود .

برد تغذیه ( power )

این برد وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه برعهده دارد و بسته به نوع دستگاه از قسمتهای مختلفی تشکیل می شود که عمده ترین آنها به شرح زیر می باشد :
سلکتور ۱۱۰/۲۲۰ V( فقط در بعضی از مدل ها )
فیوز محافظ ( فقط در بعضی از مدل ها )
مدارات ایزولاسیون
ترانس کاهنده یا اتوترانس کاهنده
مدارات یکسو کننده
مدارات تثبیت کننده
فن ( فقط در بعضی از مدل ها )
ورودی برق DC( فقط در بعضی از مدل ها )

باطری

اغلب ECG های موجود علاوه بر استفاده از برق شهری ، از یک باطری قابل شارژ نیز به جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه در مواقعی که استفاده از برق شهری ممکن نیز سود می جویند . انواع باطری هایی که در ECG های گوناگون به کار می روند عبارتند از :
باطریهای نیکل کادمیوم NI-Cd
باطریهای سرب اسید SLA

چاپگر یا ثبات (RECORDER )

به جهت چاپ اطلاعات الکتروکاردیوگراف گرفته شده از بیمار بر روی کاغذ از این سیستم استفاده می شود وشامل قسمتهای زیر می باشد :
رسام : که وظیفه ثبت اطلاعات را بر روی کاغذ به عهده دارد و از لحاظ نحوه ثبت اطلاعات به گونه های زیر تقسیم بندی می شود :
۱- رسامهای دارای قلم های جوهری
۲- رسام های دارای قلم های حرارتی
۳- رسام های ماتریس حرارتی یا کریستال حرارتی

تقویت کننده

تقویت کننده الکتروکاردیوگراف یک تقویت کننده دیفرانسیل است که امپدانس ورودی بالایی دارد و باید به نحوی طراحی شده باشد که در مقابل فشارهای ولتاژ بالای الکتروشوک و الکتروکوتر مقاوم باشد . پهنای باند فرکانسی این تقویت کننده بین ۰٫۰۵ هرتز تا ۱۰۰ هرتز می باشد . علاوه براین تقویت کننده ECG باید دارای فیلترهای مناسب به جهت حذف سیگنالهای مزاحمی که بر روی دستگاه تاثیر می گذارند را دارا باشد .

سیستم پردازش ، ذخیره وانتقال اطلاعات

این سیستم بسته به نوع و مدل دستگاه می تواند کاملا با امکانات متفاوتی ظاهر شود و از سیستم انتخاب لیدها گرفته تا ذخیره اطلاعات بر روی انواع حافظه ها ، ارسال اطلاعات بر روی شبکه ، امکان تبادل اطلاعات از طریق مودم ، تشخیص آریتمی ها و گزارش آنها به اپراتور در جهت تشخیص سریع بیماری ، تبادل اطلاعات با کامپیوتر از طریق پورتهای ستگاه و . . . را در بر بگیرد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک دستگاه الکتروکاردیوگراف ۳۳۱۱۵۱۲۴۴۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی دستگاه الکتروکاردیوگراف ۹۰۱۸۱۱۰۰ میباشد.

دستگاه نوار قلب در بازار تجهیزات پزشکی ایران

تنوع دستگاه نوار قلب در بازار تجهیزات پزشکی ایران زیاد است به طوری که از کشورهایی مانند ژاپن، چین، آلمان، هلند، آمریکا، کره جنوبی و … می توان برندهای متنوعی مانند فوکودا، نیهون کدن، زونکر، کرول، ولش آلن، فیلیپس و … را در قیمت های مختلف تهیه کرد. هرچند در سال های اخیر با توجه به محدودیت های واردات، موجودی کالاها به گستردگی سابق نیست اما با توجه به سیاست های حمایت از کالای تولید داخل، شرکت های ایرانی به سمت تولید این دستگاه ها حرکت کردند و موفق به ساخت و یا مونتاژ این دستگاه در داخل کشور شده اند.

وضعیت واحد های فعال تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات دستگاه الکتروکاردیوگراف

نمودار واردات و صادرات دستگاه الکتروکاردیوگراف در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۹۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴.۵ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۹.۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)