طرح تولید ترموستات خودرو

ترموستات در حقیقت ابزاری است که باعث تنظیم دمای موتور می گردد. در هنگامی که موتور سرد می باشد، ترموستات کمک می کند تا دمای موتور افزایش یابد و در مواقعی که خودرو گرم شده باشد، ترموستات کمک می کند تا موتور خودرو خنک بماند.
در حقیقت ترموستات تعیین کننده این است که چه زمانی سیستم خنک کننده موتور خودرو وارد مدار شود و شروع به کار نماید. این عمل در واقع با تنظیم شدت جریان آب توسط ترموستات انجام می گیرد. ترموستات ها انواع مختلفی دارند که بر اساس حد آستانه دمایی، بسته بنده شده اند. هرچه دمای یک ترموستات کمتر باشد، موتور خودرو درجه حرارت کمتری داشته و سیستم خنک کننده زودتر وارد مدار می گردد.
نکته قابل توجه در کاربرد این قطعه درون موتور این است که این قطعه در حقیقت خنک کننده محسوب نشده و در واقع یک تنظیم کننده دمای موتور می باشد. و حذف این قطعه درون موتور باعث دیرتر گرم شدن موتور و در نتیجه فرسایش بیش از حد موتور خواهد شد. در حقیت ترموستات نوعی شیر قطع کن می باشد که در یک دمای خاص درجه حرارت خودرو را تنظیم می کند.
ترموستات وسیله‌ای است که به طور خودکار حرارت موتور را تنظیم می‌کند. بهترین دما برای موتور خودرو ۸۵ درجه است و ترموستات باید حرارت را در این درجه نگه دارد.
دمای موتور باید درجه مشخصی داشته باشد اگر دمای آن پایین باشد غلظت روغن بالا می‌رود و در نتیجه روغن کاری قطعات موتور به درستی انجام نمی‌شود. همچنین اگر دمای آن از حد استاندارد بالاتر رود روغن بیش از حد رقیق می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد
ترموستات در روزهای سرد به کمک موتور می‌آید تا موتور در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرم شود. طراحی موتور خودرو به صورتی است که باید در دمای ایده‌آل کار کند. سرد بودن موتور سبب فرسایش سریع آن می‌شود؛ بنابراین وجود ترموستات گرمای مناسب را به موتور خودرو می‌دهد تا موتور با کمترین فرسایش کار کند.
برخی عقیده دارند که ترموستات تنها در فصل سرد و برای بخاری خودرو باید مورد استفاده قرار گیرد که این تصور اشتباه است و این قطعه تنها برای فصل سرد نیست.
ترموستات کار قطع و وصل کردن را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. زمانی که موتور خودرو سرد است این قطعه مکانیکی، مسیر ورودی آب به را دیاتور را بسته نگه می‌دارد. آب مسیر بسته دور موتور را طی می‌کند تا به دمای تعریف شده در ترموستات برسد. هنگامی که آب به دمای مناسب رسید، ترموستات ورودی آن را باز می‌کند و بعد از کم شدن حرارت، ترموستات عمل قطع و وصل کردن را مجددا تکرار می‌کند تا درجه حرارت موتور در حد معمول خود باقی بماند.

انواع ترموستات خودرو

ترموستات ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن عبارتند از:

ترموستات الکترونیکی

ترموستات الکترونیکی، قطع و وصل جریان الکتریکی را با انتقال فرمانی که از سنسور دمایی دریافت کرده است به یک رله مینیاتوری، توسط جریان الکترونیکی انجام می دهد.

ترموستات الکترومکانیکی

ترموستات الکترومکانیکی مدار الکتریکی را با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ قطع و وصل می کند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ترموستات خودرو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک ترموستات خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۴۶۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ترموستات خودرو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی ترموستات خودرو ۸۷۰۸۹۱ میباشد.

تولید ترموستات الکترونیکی

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه و قطعات که فرم دهی قطعات الکترونیک بصورت اتوماتیک و آماده سازی سیمها به وسیله ابزار بادی انجام می گیرد.
مرحله دوم: مونتاژ اولیه که به صورت جایگذاری بر روی برد و به صورت دستی انجام می پذیرد و سپس تست چشمی برد صورت می گیرد.
مرحله سوم: قلع کاری برد که از دستگاه لحیم کاری موجی (Wave soldering)استفاده میگردد و سپس باز بینی چشمی انجام می شود.
مرحله چهارم: مونتاژ نهایی است که جعبه سیم کشی شده و برد مونتاژ شده و سایر قطعات بر روی آن نصب می گردد.
مرحله پنجم: تنظیم و تست روتین بر روی کلیه محصولات ساخته شده و به روش زیر انجام می گردد: از جمله مقاومت استاندارد بجای سنسور PT100 در اول و آخر باند و از دستگاه منبع تغذیه MV بجای ترموکوبل برای کالیبراسیون استفاده می گردد.
مرحله ششم: بسته بندی است که با توجه به ظرفیت محصول به صورت دستی انجام می پذیرد.
تست معمول: جهت کنترل اولیه قطعات از دستگاه LCR متروکروترلیسر و مولتی متر برای قطعات الکترونیکی برای تست سنسور حرارتی به صورت معمول از حمام روغن و حمام یخ استفاده می گردد.
تست نهایی: بصورت تست نمونه (Type Test) با استفاده از جعبه مقاومت استاندارد (بجای PT100) و منبع تغذیه mv (بجای ترموکوپل) در نقاط بیشتری از باند (محدوده حرارتی) انجام می گردد و اثر تغییرات ورودی بر روی خروجی توسط واریاک تست و کنترل می گردد.

وضعیت واحد های فعال تولید ترموستات خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید ترموستات خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات ترموستات خودرو

نمودار واردات و صادرات ترموستات خودرو در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ترموستات خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)