طرح تولید تنباکوی معسل

تـنباکو(TOBACCO) با نام علمی نیکوتــیانا(NICOTIANA) بیش از ۶۰ گونه مخـتـلف دارد که نــیکوتیــانا تاباکوم(N.TABACUM) و نیکوتیانا رستیکا(N.RUSTICA) رایج ترین آن میباشند. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و شمالی میباشد. بوی مخصوص تنباکو بـه عــلت وجود روغن فراری موســوم به نیکوتیانین(nicotianin)است.
تنباکوی معسل یک ماده اساسی است که در قلیان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از برگهای تنباکو متنوعی تشکیل شده است ، که در آن می توان طیف گسترده ای از مزه ها را که ناشی از ترکیب اسانس، مواد افزودنی و شیرین کننده است را پیدا نمود. اصطلاح “معسل” در قرن نوزدهم در مصر و در زمان امپراطوری عثمانی ها آغاز شد. مردم قبلاً سیگار می کشیدند که آن را “توباک” می نامیدند ، نوعی تنباکو که در مزارع ترکیه و ایران کاشته و پرورش داده می شد ، جایی که روند تهیه آن بسیار ساده بود و کیفیت آن صرفاً در نوع خود جالب بود.

مصری ها در این ایام با معضلات بی شماری روبرو بودند ، یکی از آنها این بود که دخانیات را از کجا می توان بدست آورد؟ در نتیجه این سوال خاص اما بسیار گیج کننده ، آنها تولید تنباکو جایگزین از نارگیل ها را آغاز کردند. آنها به منظور بدست آوردن جایگزین در محصولات ، مراحل ساده ای را دنبال می کردند. در مرحله اول پانچ کردن دو سوراخ در نارگیل با هدف استخراج شیره آن، قبل از تعویض لوله لاستیکی با چوب بامبو و درنهایت استفاده از خشت سوخته برای قرار دادن توتون و تنباکو انجام شد. درنهایت قلیان ایجاد شد و اختراع قرن به حساب می آمد. در آن زمان ، این خلاقیت نوآورانه “گوزا” خوانده شد و امروزه در مفهوم “شیشا” تکامل یافته است.

تنباکوهای معروف در ایران
۱. تنباکوی تند

به تنباکو هایی گفته میشودکه از نظر نیکوتین ، قند و روغن درصد آن از دیگر تنباکوها بیشتر است از جمله تنباکو ی خوانسار، زرد طلایی گلپایگان (استان اصفهان) ، تنباکو ی برازجان در (استان فارس) که در این میان تنباکو ی خوانسار بیشترین مصرف در ایران را دارد و تنباکوی زرد طلایی به دلیل ذایقه آن (تند بودنش) در بین کشور های عربی طرفدار بیشتری دارد و این محصول صادر میگردد.
تنباکوی کردستان مهاباد به دلیل کشت کم در مناطق خودشان کشت و مصرف میگردد و جزء بهترین نوع تنباکو در ایران می باشد.

۲. تنباکوی شیرین

تنباکوی ملایم می باشد که از نظر نیکوتین درصد آن پایین هست و در مناطق استان خراسان (آرداک) و در مناطق کاشان و اصفهان وجنوب ایران کشت میگردد.

فرق توتون و تنباکو:
۱. توتون:

برگهای بزرگ تشکیل می شود به طور معمول پانزده تا نیم متری رشد میکند که دارای شیرینی و چسبندگی دارد و برگها از وزنی سبک و نازک می باشد.

۲. تنباکو

دارای برگ های بزرگ و و پهن تر از توتون دارد و دارای برگ های ضخیم و برگ های بزرگ دارد و از نظر ساقه چوب کلفت و دارای نیکوتین بیشتری نسبت به توتون دارد و مصارف آن در قلیان های سنتی می باشد.
– توتون گیاهی هست که برگهای پهنی دارد که در اصل در آمریکا ی شمالی و جنوبی رشد می کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می شود، به برگهای خشک و بریده شده گیاه توتون یا تنباکو می گویند. مصرف اصل این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگهای خشک آن است دارای نیکوتین می باشد. این برگ با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگهای برش نخورده دور هم بصورت سیگار، برگ سیگار تولید می شود.
در اواخر قرن پانزدهم میلادی کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد و استعمال تنباکو را از سرخ پوستان آموخت، از نظر سرخپوستان تنباکو گیاهی مقدس بود و آنها را با ارواح ارتباط میداد. تنباکو به اقتصاد آمریکا کمک شایانی کرد و به اروپا و سپس دیگر نقاط جهان راه یافت.
این کالا یکی از کالای با ارزش در اقتصاد کشور هایی چون کوبا ، هند ،چین و ایالات متحد آمریکا است.
محبوبیت این کالا پس از رفتن اروپایی ها به آمریکا باعث رونق اقتصادی مناطق جنوبی داخلی آمریکا داد و به علت تقاضا نیروی کار، تولید سیگار رونق گرفت این محصول جدید باعث رشد شرکت های ذی نفع در صنایع تنباکو شد.
بیش از ۷۰ نوع گیاه توتون و تنباکو در خانواده نیکوتیانا وجود دارد. کلمه نیکوتیانا (نیکوتین) به افتخار ژان نیکوت سفیر فرانسه در پرتقال که در سال ۱۵۵۹ این ماده را به عنوان یک دارو به دربار کاترین ده یدچی فرستاد بر این ماده نام گذاری شد.
مصرف توتون و تنباکوتوسط ۱/۱ میلیاردنفر تجربه شده است، یعنی تقریبا ۱.۳ جمعیت بالغ زمین .سازمان بهداشت جهانی who)) اعلام کرد تنباکو بیشترین علت مرگ ۴.۵ میلیون نفر در سال است. میزان مصرف تنباکو و توتون در کشور های توسعه یافته بدون تغییر مانده یا کاهش داشته است.اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در حال افزایش است.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تنباکوی معسل

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تنباکوی معطر معسل : ۱۶۰۰۵۱۲۳۱۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت­ تولید تنباکوی معسل

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تنباکوی معطر معسل : ۲۴۰۳۱۰۰۰- ۲۴۰۳۹۱۰۰- ۲۴۰۳۹۹۰۰

فرآیند تولید تنباکوی معسل

خط تولید و بسته بندی تنباکو معسل از چند بخش مختلف تشکیل شده است، ابتدا برگ های تنباکوی تازه در دستگاه خشک کن، خشک می شوند. سپس به صورت پودر خشک شده تبدیل شده و در محلول حاوی آب و مواد دیگر خیسانده می شود. پس از آن به داخل مخزن اکسترودر و هم زن رفته و به صورت خمیر در می آید. دستگاه برش وظیفه برش دادن خمیر تنباکو را برعهده دارد. پس از آن توسط دستگاه تزریق کننده ، خمیر تنباکو وارد سلفون های مربوط به بسته بندی تنباکو می گردد و در نهایت توسط دستگاه بسته بندی تنباکو، بسته بندی می شوند.

نحوه کارکرد دستگاه تنباکو بستگی به کارکرد اجزای آن دارد. خط تولید تنباکو دارای قسمت های مختلفی می باشد که در ادامه آمده است:
– ماشین مخلوط کن یا بلندر، از جنس استیل ضد زنگ بوده و کار هم زدن خمیر تنباکو را برعهده دارد.
– سیستم پاشش، دارای یک پمپ سانتریفوژ است که قیفی برای ذخیره و پمپ کردن مایع به بلندر، دارد و قسمت های در تماس با مواد، از جنس استیل ضد زنگ می باشد.
– میکسردو جداره، جنس جداره ­ها از استیل ضد زنگ با ضخامت­های متفاوت است و عمل مخلوط کردن مواد تنباکو و آب را انجام می­دهد. در این مرحله جهت تولید تنباکو سنتی و تنباکوی میوه ای، مخلوط کردن عصاره های مختلف را با خمیر تنباکو انجام می­دهند.
– دستگاه بخار زن دوار، درحالیکه خمیر تنباکو را زیر و رو می­کند عمل بخار زدن را نیز انجام می­دهد.
– ماشین چند کاره برش تنباکو، مخلوط خمیری تنباکو را به اشکال مختلف برش می دهد که این اشکال نواری، تکه ای، مکعبی و موج دار هستند.
دستگاه بسته بندی که به صورت دوخت ، دو طرفه تنباکو را بسته بندی می­کند.
– نوار نقاله تسمه ­ای پله ­ای، برای انتقال بسته ها به قسمت دیگر خط تولید استفاده می شود.
– چاپگر جوهر افشان ، برای چاپ مشخصات روی بسته های تنباکوی بسته بندی شده ، کاربرد دارد.
بسته بندی یکی از قسمت های خط تولید تنباکو است. خمیر تنباکو دارای غلظت زیادی است و دستگاه بسته بندی تنباکو به همین دلیل بسیار پیچیده است. دستگاه بسته بندی تنباکو و توتون، از نوع جدیدترین دستگاه های بسته بندی افقی و از انواع دستگاه بسته بندی سلفون از زیر است. این دستگاه با سیستم PLCکنترل می شود و دارای سنسور حفاظتی ایمنی و سنسور نوری برای کنترل چاپ سلفون است. تنباکوی تزریق شده در داخل سلفون، در بسته های دوطرف دوخت بسته بندی می شوند. دستگاه بسته بندی تنباکو ساخته شده در ایران با کیفیت بسیار مطلوبی تولید میشود. امکاناتی از قبیل سیستم خطایاب اتوماتیک ، سیستم اتوماتیک شمارش کننده، سیستم وزن کردن محصول به کیفیت بسته بندی بسیار کمک می کند. این دستگاه بسته های کوچک توتون، تنباکوی خشک وتر با عرض ۱ تا ۷ سانتی متر را بسته بندی می کند.

وضعیت واحدهای فعال تولید تنباکوی معسل

نمودار واحد های فعال تولید تنباکوی معسل به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

وضعیت واردات و صادرات تنباکوی معسل

نمودار واردات و صادرات تنباکوی معسل به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

بزرگترین تولید کننده های برگ تنباکو در جهان

بزرگترین تولید کننده های برگ تنباکو در جهان ۱-چین ۲-برزیل ۳-هند ۴-امریکا ۵-اندونزی ۶-ترکیه ۷-یونان ۸-آرژانتین ۹-ایتالیا ۱۰-پاکستان

بزرگترین وارد کننده های برگ تنباکو در جهان عبارتند از : ۱-روسیه ۲-امریکا ۳-انگلیس ۴-آلمان ۵-هلند ۶-ژاپن ۷-فرانسه ۸-اوکراین۹-لهستان۱۰-مصر

بازار تنباکوی معسل

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات تنباکوی معسل ۳۲.۶ درصد کاهش و واردات آن ۱۳۳درصد افزایش یافته است.بر اساس این آمار در پنج ماهه امسال حدود ۵۴۸ تن توتون صادر شده که نسبت به صادرات ۷۹۹ تنی این محصول در سال ۱۳۹۸. ۳۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ‌ماه صادرات تنباکو سنتی و معسل به ترتیب ۱۹.۲ و ۳۲.۶ درصد کاهش داشته است؛ به‌طوری‌که در این مدت حدود ۳۸ تن تنباکو سنتی و ۲۴ تن تنباکو معسل صادر شده است.در این میان واردات تنباکو معسل نیز در پنج ماهه سال ۱۳۹۹ با ۱۳۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از ۱۲۱۰ تن رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱۸ تن از این محصول به کشور وارد شده است.براساس آمارهای منتشر شده، صادرات سیگار نیز در این مدت ۱۸۱.۸ درصد افزایش داشته و از ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نخ در پنج ماهه اول امسال به ۷۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نخ در مدت مشابه سال جاری رسیده است.آمار منتشر شده درباره واریزی اشخاص و شرکت‌ها جهت محصولات دخانی به خزانه دولت که شامل برچسب ایمنی، حق انحصار واردات،‌ حق انحصار تولید، توزیع و فیش‌های بین راهی است نیز نشان می‌دهد که در پنج ماهه امسال ۷۶ میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان در این بخش به خزانه دولت واریز شده که نسبت به مبلغ واریزی در مدت مشابه سال گذشته که معادل ۶۳ میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومان بوده، ۲۰.۱ درصد افزایش داشته است.

فرایند اخذ مجوز تولید تنباکو

براساس قوانین و مقررات مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، هرگونه اقدامی در زمینه تولید، عرضه و فروش سیگار و محصولات دخانی بدون مجوز، غیرقانونی و قاچاق محسوب می گردد. بنابراین اگر قصد تولید تنباکو و سایر محصولات دخانی را دارید، ابتدا بایستی اقدامات مربوط به دریافت مجوز تولید تنباکو را انجام دهید. نمودار زیر فرایند اخذ مجوز را به طور شفاف نشان می دهد.
بطور خلاصه می توان مراحل اخذ مجوز تولید تنباکو را به ترتیب زیر بیان کرد :
-ارائه درخواست توسط متقاضی به مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور برای حضور نماینده جهت بازدید و انجام تولید آزمایشی
-نمونه برداری از تولید آزمایشی توسط نماینده، ارسال به آزمایشگاه و تایید نمونه توسط حوزه امور صنعتی
-ارائه طرح گسترده بسته محصول تولیدی توسط متقاضی، بررسی و تأیید آن توسط مرکز
-اخذ تأیید مالک برند دخانیات در خصوص نمونه تولید آزمایشی
-موافقیت کتبی مالک برند دخانیات در رابطه با نوع محصول، میزان تولید و مدت زمان استفاده از برند
-ارائه تضمین معتبر (سفته) به میزان ۱۰% ارزش سالانه مجوز تولید به هنگام اخذ مجوز جهت انجام تعهدات
نکته:
لازم به ذکر است مجوز تولید تنباکو به مدت ۷ سال اعتبار دارد که در صورت درستی عملکرد تولید کننده با تأیید و تصویب مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور قابل تمدید است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید تنباکوی معسل

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰۰ تن در سال
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل :۶۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :  ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :  ۱.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

طرح توجیهی احداث واحد تولید و فرآوری تنباکوی معسل – بروزرسانی بهمن ۹۹

تومان۸۴.۰۰۰

میزان تولید : ۲۰۰ تن
فرمت فایل : پی دی اف
حجم فایل طرح توجیهی : ۶.۵۹ مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی : ۴۶ صفحه

این بسته شامل:

طرح توجیهی تولید و فرآوری تنباکوی معسل

این طرح توجیهی مبتنی بر متن میباشد. کلیه محاسبات اقتصادی و شاخص های مالی براساس آخرین ضوابط و دستورالعملها و بر پایه قیمتهای روز تهیه شده است در بخش های دیگری مباحث معرفی و بازار نیز مورد توجه قرار گرفته است.
شما میتوانید برای دریافت این بسته با پرداخت هزینه و دریافت محصول بر روی گزینه ” خرید” اقدام فرمایید و لینک دانلود این بسته را پس از پرداخت آنلاین دریافت نمائید.

توضیحات

طرح توجیهی احداث واحد تولید و فرآوری تنباکوی معسل – بروزرسانی بهمن ۹۹

میزان تولید : ۲۰۰ تن
فرمت فایل : پی دی اف
حجم فایل طرح توجیهی : ۶.۵۹ مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی : ۴۶ صفحه

این بسته شامل:

طرح توجیهی تولید و فرآوری تنباکوی معسل

این طرح توجیهی مبتنی بر متن میباشد. کلیه محاسبات اقتصادی و شاخص های مالی براساس آخرین ضوابط و دستورالعملها و بر پایه قیمتهای روز تهیه شده است در بخش های دیگری مباحث معرفی و بازار نیز مورد توجه قرار گرفته است.
شما میتوانید برای دریافت این بسته با پرداخت هزینه و دریافت محصول بر روی گزینه ” خرید” اقدام فرمایید و لینک دانلود این بسته را پس از پرداخت آنلاین دریافت نمائید.

محتوای اصلی این طرح توجیهی شامل موارد زیر است:

فصل اول: چکیده مطالعات فنی – اقتصادی مالی
معرفی طرح
مدت زمان اجرای طرح
برآورد هزینه اجرای طرح
فصل دوم: مطالعات بازار و معرفی طرح
مقدمه
معرفی محصول
بزرگترین تولید کننده های برگ تنباکو در جهان
فرآیند تولید تنباکوی معسل و ماشین آلات مرتبط
بررسی و ارایه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
فصل سوم :مطالعه مالی و بررسی هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح
هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح
هزینه‌های زمین و ساختمان سازی
زمین و محوطه سازی
مشخصات فنی در بخش محوطه سازی و ساختمان سازی
ساختمان
ساختمان های اصلی تولید
هزینه تجهیزات و تکنولوژی
هزینه تاسیسات و انشعابات
هزینه‌های قبل از بهره‌برداری
جمع بندی هزینه های سرمایه گذاری ثابت طرح
هزینه‌های سالیانه
میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه
وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال
برآورد هزینه سالیانه آب، برق و گاز
سرمایه در گردش مورد نیاز طرح
برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه ها
برآورد درآمد های حاصله از طرح

فهرست جداول

جدول برنامه سالیانه تولید و فروش در ظرفیت کامل
جدول هزینه‌های زمین (ارقام به هزار ریال)
جدول هزینه‌های ساختمان‌سازی
جدول هزینه تجهیزات و تکنولوژی
جدول جمع بندی تاسیسات و تجهیزات عمومی
جدول هزینه‌های قبل از بهره‌برداری
جدول جمع‌بندی سرمایه‌گذاری ثابت طرح
جدول برآورد میزان مواد اولیه مصرفی سالیانه
جدول هزینه سالیانه نیروی انسانی اداری
جدول هزینه سالیانه نیروی انسانی تولیدی
جدول مصرف سالیانه انرژی
جدول سرمایه در گردش
جدول هزینه تولید سالانه
جدول هزینه های ثابت و متغیر
جدول منابع سرمایه گذاری طرح
جدول ظرفیت تولیدی طرح
جدول میزان فروش طرح
جدول پیش بینی عملکرد سود و زیان طرح
جدول شاخص‌های اقتصادی طرح

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی احداث واحد تولید و فرآوری تنباکوی معسل – بروزرسانی بهمن ۹۹”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)