Salambor

طرح تولید سالامبور

پوست خام دام هایی نظیر بز، گاو، گوسفند، شتر، شترمرغ و … پس از ذبح، آمادگی بسیاری برای فساد دارند و اگر به آنها توجه نشود ممکن است در کمتر از یک روز فاسد شوند. از همین روی در کارخانه مراحلی طی می گردد تا پوست خام به چرم نهایی که کاملا فساد ناپذیر است تبدیل شود. پس از عبور از چند مرحله اولیه، پوست ها را وارد حوضچه هایی می کنند که مملو از انواع اسید و نمک است. پوست ها بایستی چندین ساعت در این محلول خیسانده شوند سپس برای خشک شدن آنها را خارج می کنند. این پوست بدون پشم و موی سفید رنگی که با آن روبرو هستیم در اصطلاح صنعت چرمسازی، سالامبور نامیده می شود.

انواع سالامبور

سالامبور سبک
۱.سالامبور سبک بزی
۲.سالامبور سبک گوسفندی

سالامبور سنگین
۱.سالامبور گاوی
۲.سالامبور شتری

فرآیند تولید سالامبور

طرح تولید سالامبور (4)

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید سالامبور

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید سالامبور به شرح جدول ذیل می باشد.

Farsi TitleLatin TitleSerial Code
سالامبور سبکLow weight pickled skin۱۹۱۱۴۱۲۳۰۲
سالامبور بزیGoat low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۳۹
سالامبور گوسفندیSheep low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۴۰
سالامبور ماهیFish low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۸۵
سالامبور کروکودیلcrocodile low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۸۴
سالامبور شترمرغostrich low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۸۳
سالامبور مارsnake low weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۸۲
سالامبور سنگینHeavy pickled skin۱۹۱۱۴۱۲۳۰۳
سالامبور گاویCow heavy weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۵۹
سالامبور گاومیشیBuffalo heavy weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۶۰
سالامبور شتریCamel heavy weight pickled skin۱۹۱۱۵۱۲۳۶۱
انواع سالامبورPickled skin۱۹۱۱۳۱۲۳۰۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید سالامبور

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
سالامبور (Salambor) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۴۱۰۲ شناخته می شود.

بررسی بازار سالامبور

صنعت دباغی و تولید چرم و فرآورده های وابسته به آن اگرچه تاکنون آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشده است و به عنوان یک مزیت نسبی هیچگاه مورد توجه نبوده ولی می تواند جایگاه ویژه در اقتصاد ایران بازی کند، برای درک واقعی این موضوع تنها کافی است به این آمار توجه کرد که ایران دارای ۵٫۵ درصد تولید سالانه پوست خام گوسفندی و بزی ( ماده خام تولید چرم سبک) و ۰٫۵ درصد پوست خام گاوی و گوساله ( ماده خام چرم سنگین) در جهان است؛ اعدادی که به خصوص از نظر تولید چرم سبک می تواند فرصتی اقتصادی برای کشور محسوب شود و میلیون ها دلار ارزش افزوده به همراه داشته باشد ولی نادیده گرفتنش در طول سال ها و دهه ها و تصمیمات غیرکارشناسانه برای آن از سوی دولتمردان کار را به جایی کشانده که به نظر می رسد دیری نمی گذرد که گذر خود این صنعت را هم به دباغی بکشاند.

سهم ایران از صادرات پوست در بازار جهانی

در کشور ایران ۲۲ میلیون جلد پوست گاو، ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفند و ۷ میلیون جلد از آن پوست بز است. بیشترین تولید پوست گاو در سه منطقه تهران، تبریز و مشهد است که تبدیل به چرم می‌شود و به بازار تولید کفش و کیف و کمربند عرضه می‌شود. از ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفندی که به سالامبور تبدیل و صادر می‌شود تنها ۴۵ میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود در حالی که اگر همین تعداد به چرم تبدیل شود ارزآوری از محل صادرات آن ۲۱۰ میلیون دلار و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. برای تولید هر جلد پوست، برای هفت نفر اشتغال ایجاد می‌شود در صورتی که با تبدیل آن به چرم اشتغالزایی به ۳۵ نفر و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

عوارض صادرات سالامبور

یکی از مشکلاتی که صنعت چرمسازی در کشور ما با آن روبرو است تخصیص عوارض صادرات سالامبور و وتبلو است. اقدامی که موجب تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحد های تولیدی گشته و سبب شده تا برخی دیگر از کارخانه ها هم با حداقل توان خود کار کنند. عوارض صادراتی علاوه بر سالامبور به پوست خام سبک و وتبلو نیز تعلق می گیرد.

سود صادرات سالامبور

صادرات پوست چرم سالامبور بدون سود نیست ولی اگر این ماده خام، به چرم نهایی یا فینیش شده تبدیل شود می تواند تا ۵ برابر برای صنعت چرم سازی کشور سود آور باشد. به گفته صادرات سالامبور چیزی بالغ بر ۴۵ میلیون دلار ارز آوری دارد. در حالیکه تبدیل شدن آن به چرم فینیش و محصول چرمی به ترتیب ۲۱۰ و ۸۰۰ میلیون دلار سود را وارد صنعت چرم کشور خواهد نمود.

وضعیت واحد های فعال تولید سالامبور

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده سالامبور در کشور به تفکیک استان آمده است .
طرح تولید سالامبور (7)

وضعیت واحد های فعال طرح تولید سالامبور

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید سالامبور در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
تهرانورامینسالامبور سبک۶۰۰۰۰۰جلد
تهرانورامینسالامبور سبک۱۲۵۰۰۰جلد
تهرانورامینسالامبور سبک۵۰۰۰۰جلد
آذربایجان شرقیتبریزسالامبور سبک۱۰۰۰۰جلد
منطقه آزاد اروندناحیه صنعتیسالامبور سبک۱۸۲۵۰۰۰جلد
تهرانورامینسالامبور سنگین۴۰۰۰جلد
منطقه آزاد اروندناحیه صنعتیسالامبور سنگین۵۰۰۰۰۰جلد
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۳,۱۱۴,۰۰۰جلد

 

صادرات سالامبور و بهترین مقصد صادراتی آن کدام کشور است؟

صنعت چرم یکی از صنایع بزرگ جهان است که کشور‌های صاحب نامی در این حوزه فعالیت و تولیدات خود را تحت برند‌ های شناخته شده ای در بازار بین المللی عرضه می کنند. ایتالیا، چین، هند و ترکیه به عنوان کشور‌های پیشرو در صنعت چرم و محصولات چرمی محسوب می شوند و در صورتی که صنعت چرم ایران بتواند با رفع موانع و چالش های موجود در این بخش، تولیدات خود را در بازار‌های بین المللی عرضه کند و صادرات سالامبور و چرم خود را بیشتر کند، می تواند جایگاه پنجم را پس از کشور‌های مذکور در صنعت چرم تصاحب کند.
سالامبور به پوست هایی که مو و یا پشم آن ها زدوده شده و با اسید و نمک کنسرو شده باشند، اطلاق می شود. سالامبور سازی، هم برای نگهداری دراز مدت پوست بکار می رود و هم برای اجرای دباغی کرومی. به زبان انگلیس به سالامبور، پیکل می گویند. پیکل به معنی ترش گذاری است. در حقیقت در سالامبور سازی پوست بعد از مو زدایی با استفاده از اسید و نمک ترشی گذاری می شود.

وضعیت بازار جهانی

آمار صادرات سالامبور
رقم کل صادرات: ۴۹۳,۵۱۳,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۱۱- درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۲۴- درصد
میانگین فاصله از کشور وارد کننده: ۷,۰۸۳ KM

آمار واردات سالامبور
رقم کل واردات: ۴۳۷,۹۵۹,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۹- درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۲۵- درصد
میانگین فاصله از کشور صادر کننده: ۷,۰۸۴ KM

برترین صادرکنندگان سالامبور

سالامبور
بزرگترین صادر کننده سالامبور در دنیا استرالیا با در دست داشتن ۴۳ درصد از سهم بازار جهانی است. در رتبه های بعدی اسپانیا با ۱۱ درصد، نیوزلند ۷ درصد، آفریقای جنوبی ۷ درصد و انگلیس نیز با ۷ درصد سهم صادرات سالامبور در دنیا قرار دارند.
ایران در رتبه ی نهم صادرات سالامبور جهان با ۹,۹۲۰ هزار دلار و ۲ درصد از سهم بازار جهانی می باشد.
در مقابل کشور چین با ۵۳ درصد از سهم واردات این محصول بیشترین واردات را دارد. ترکیه و ایتالیا در رتبه های بعدی قرار دارند.

نرخ رشد واردات سالامبور

سالامبور
با توجه به نمودار بالا کشور پاکستان دارای رشد ۲۶ درصدی و روسیه رشد ۲۲ درصدی در یک سال بوده است. ترکیه و رومانی نیز از جمله کشورهای دارای رشد در واردات سالامبور هستند.
یکی از دلایل عمده صادرات سالامبور، محدودیت و کمبود فناوری و تکنولوژی های روز دنیا برای تولید چرم است. درواقع حلقه مفقوده صنعت چرم در ایران تکنولوژی ها و دانش به روز است. همین امر موجب شده است تا ایران به جای قرار گرفتن در حلقه بزرگ ترین صادر کنندگان چرم در جهان در رده بزرگ ترین صادر کنندگان پوست و سالامبور قرار گیرد و سالانه از ارز آوری قابل توجه این صنعت محروم بماند و سود این صنعت به جیب دلالان و تولید کنندگان خارجی برود.
ایران تا شعاع ۴ هزار کیلومتری توانایی ارسال بار به بیش از ۴۰ کشور جهان را دارد.

ظرفیت صادرات سالامبور در بازارهای جهانی

سالامبور
سالامبور در کشورهای پاکستان، چین، ترکیه، هند، کره جنوبی، مالزی، امارات، تونس و ژاپن در آسیا بازار صادراتی مناسبی دارد. صربستان در اروپای شرقی می تواند مورد توجه صادر کننده های این محصول قرار بگیرد. ایتالیا، اسپانیا، رومانی، فرانسه، پرتغال، آلمان، انگلیس، لهستان و سوئیس نیز در اروپا طالب خرید این محصول هستند.

سالامبور
سالامبور نیز از سری محصولاتی است که دارای بازار اشباع شده نمی باشد و این یک پوئن مثبت برای صادرات سالامبور از ایران محسوب می شود. ایتالیا، پاکستان، چین، ترکیه، هند، کره جنوبی، مالزی، اسپانیا، رومانی، صربستان، فرانسه و امارات دارای بهترین پتانسیل صادراتی هستند.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات سالامبور با توجه به ظرفیت بازار و روابط تجاری آسان را کشورهای ایتالیا، پاکستان و چین دارا هستند.
ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با امارات دارد.
بازار ایتالیا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای کالای ذکر شده دارد.
ایتالیا بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۱۳٫۳ میلیون دلار است.


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۵ امتیاز)