پتو

طرح تولید انواع پتو

پتو کالایی در رده کالاهای خواب است که در انواع گوناگونی در بازار موجود است.(طرح تولید انواع پتو)
این کالای خواب که جزو وسایل شخصی به حساب می آید، از آن دسته کالاهایی است که محبوبیتش در حدی زیاد است که تاکنون هیچ کالای دیگری نتوانسته است جای آن را بگیرد، در بازار نیز شاهد رشد تنوع چه از لحاظ نوع و چه از لحاظ جنس و طرح و رنگ آن هستیم.
بر اساس گزارش های رسیده بیشترین حجم پتو در بازار را نمونه های چینی و ایرانی به خود اختصاص داده اند که نمونه های ایرانی به دلیل کیفیت و طراحی مطلوبی که دارند، مورد توجه خریداران قرار گرفته اند. البته پتوهای وارداتی از ترکیه، چین و ایتالیا هم مخاطبان خود را دارند؛ ولی معمولا قیمت پتوهای ترک و ایتالیایی به مراتب گران تر از پتوهای وطنی است.
در هر حال در بازار امروز انواع پتو پنبه ای، پشم شیشه ای، دو لایه، مسافرتی و. . . موجودند که در این بخش ما به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

پتو
انواع مختلف پتو

۱- پتوهای پنبه ای:
معمولا این روزها دیگر پتوهایی با جنس پنبه خالص پیدا نمی شوند. در حال حاضر، بیشتر پتوهای پنبه ای موجود در بازار، ترکیبی از نخ پنبه و الیافی مصنوعی مانند اکریلیک و پلی استر هستند. این پتوها بسیار گرم و نرم هستند و کمتر از پتوهای پشمی هم پرز می دهند. پتوهای پنبه ای که با الیاف مصنوعی اکریلیک و پلی استر ترکیب شده اند، بسیار سبک هستند و معمولا در ۲ مدل یک لایه و دولایه برای فصل های گرم تر و سردتر سال عرضه می شوند.
۲- پتوهای دولایه:
پتوهای دولایه بهترین انتخاب برای روزهای سرد زمستانی آن گروه از افرادی هستند که تمایل چندانی به استفاده از لحاف های سنگین ندارند.
البته اگر مبتلا به اگزما هستید یا پوستتان به الیاف مصنوعی حساسیت دارد، امکان تشدید خارش و التهاب پوستی با استفاده از پتوهای دولایه در شما وجود خواهد داشت. در این صورت باید سری به فروشگاه های معتبر عرضه کالاهای خواب بزنید و پتوهای تمام پنبه ارگانیک را از آنها خریداری کنید.
۳- پتوهای ارگانیک:
قیمت این پتوها کمی بالا است، اما گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که دچار بیماری های آلرژیک و حساسیت های پوستی هستند.
این پتوهای ارگانیک که از الیاف طبیعی پنبه تولید شده اند بسیار نرم و گرم بوده و قیمت گرانی دارند.
۴- پتوهای پشمی:
این نوع پتوها یکی از گرم ترین انتخاب ها نزد افرادی است که به سرما حساسیت زیادی دارند.
زیرا یکی از خاصیت های مهم و برجسته پشم، این است که به خوبی گرما را در خود حبس می کند. به همین دلیل هم پتوهای پشمی می توانند بهترین انتخاب برای افراد سرمایی در فصل زمستان باشند، البته ناگفته نماند که این پتوها از انواع پنبه ای و حتی انواعی که الیاف مصنوعی دارند، کمی زبرتر و سنگین تر هستند. با این حساب، استفاده از آنها برای بچه ها و افرادی که پوست حساسی دارند، چندان مناسب نیست.
۵ -پتوهای پشم شیشه ای:
این پتوها می توانند بهترین انتخاب برای بچه ها و افرادی که دارای پوست حساس یا ناراحتی های تنفسی هستند باشند.
معمولا در این نوع پتوها یک لایه سبک پشم شیشه در میان پارچه نخی بزرگی دوخته می شود که همین امر امکان تماس مستقیم پوستی و تنفسی را با پشم شیشه به صفر می رساند. حالا اگر پارچه رویی پتو هم نخی و با رنگ روشن باشد، دیگر امکان هرگونه حساسیتی نسبت به پتو از بین می رود. پتوهای پشم شیشه ای به رغم نازکی و سبکی شان گرمای خوبی دارند و به همین دلیل، هم می توانند گزینه مناسبی برای بچه ها و سالمندان محسوب شوند.
۶ -پتوهای مسافرتی:
این پتوها بسیار سبک و کم حجم هستند و فضای کمی را اشغال می کنند.
معمولا پتوهای مسافرتی از الیاف مصنوعی تولید شده و پرز می دهند. عمر کوتاهی نیز دارند، اما گزینه بسیار مناسبی برای سفر به شمار می آیند. پتوهای مسافرتی معمولا قیمت ارزانی دارند.
۷- پتوهای بافتنی یا قلاب بافی:
این نوع پتوها نیز معمولا کار دست بوده و کاربردی تزئینی دارند. البته پتوهای بافتنی به خصوص اگر از جنس پشم باشند، بسیار گرم و نرم هستند، اما در کل پتوهای بافتنی و قلاب بافی کاربردی تزئینی دارند.

مراحل تولید پتو عبارتنداز
ریسندگی
بافندگی
چاپ
تکمیل
نواردوزی
بسته بندی و عدل بندی

خط ریسندگی :
در این خط ماده اولیه الیاف اکریلیک می باشد که بصورت TOW یا تاپس تهیه شده و طی فرآیند ریسندگی نیمه فاستونی تبدیل به نخ نمره ۳۰ دولا(متریک) می شود .

خط بافندگی :
این خط شامل سه قسمت میباشد:
چله پیچی : چله های مورد نیاز ماشینهای بافندگی در این قسمت تولید میشوند.
بافت : در این قسمت پروژه بافت پتوی خام ، بصورت دولایه انجام می شود.در این قسمت با انجام تنظیمات مختلف وزن پتو مشخص میشود. پتوی تولیدی شامل دو قسمت میبا شد:
بافت زمینه : شامل زنجیره بافت و نخ inlay میباشد.
پرز یا Pile : شامل نخ اکریلیک میباشد.
برش لایه (CUTER) : در انتهای خط بافندگی پتوی دولایه تولید شده از وسط توسط ماشین کاتر برش خورده و پتو بصورت یک لایه وارد خط چاپ می شود .
خط چاپ :
این خط شامل چهارقسمت میباشد:
میز چاپ : در این قسمت ، سطح پرزدار پتو توسط شابلون های چاپ به روش چاپ سیلک چاپ میخورد. با استفاده از ابعاد مختلف شابلون ،ابعاد پتو در این قسمت مشخص میشود:
پتوی دونفره ( سانتیمتر ۲۴۰* ۲۲۰)
پتوی یکنفره ( سانتیمتر ۲۲۰*۱۶۰ )
پتوی نوجوان ( سانتیمتر ۱۵۰*۱۱۰)
پتوی نوزاد ( سانتیمتر ۱۱۰* ۸۰ )

دستگاه تثبیت : در قسمت رنگ بر روی پتوی چاپ خورده ( با دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد و فشار محیط توسط بخار اشباع ) تثبیت میشود.
دستگاه شستشو : پتو بعد از چاپ و تثبیت وارد حمام های شستشو میشود. در این قسمت با استفاده از آب گرم ، مواد شوینده و فشار آب ، پتو کاملاً شسته شده و مواد چاپی اضافه از روی پتو شسته شده در حوضچه آخر به پتو نرم کننده زده میشود. سپس پتو کاملاً آبگیری شده و وارد خشک کن میشود.
دستگاه خشک کن : در این دستگاه توسط حرارت پتو کاملا خشک شده و آماده مراحل تکمیل میشود.
خط تکمیل : در این قسمت به ترتیب عملیات های زیر انجام می شود :
خارزنی : پشت پتو ها فاقد پرز میباشد با عبور از دستگاههای خارزنی توسط سوزن ها ی خارپرزدار می شود .
برس : در قسمت ریسندگی برای استحکام نخ و قابلیت بافت به نخ اکریلیک تاب داده میشود. دردستگاه برس این تاب کاملاً باز شده وپتو نرمی و لطافت مورد نظر را بدست می آورد.
پلی کاتینگ : دراین دستگاه برای بدست آوردن سطحی کاملاًیکنواخت وشفافیت رنگ پتو ، عملیات پولیش و مینک توسط غلطک های حرارتی وتیغ مینک انجام می شود.
برش و درجه بندی : دراین قسمت باتوجه به سایز، پتو ها برش خورده و مطابق با استاندارد درجه بندی می شود .
پتو به همراه برچسب مربوطه در این قسمت با نوار ساتن از جنس پلی استر دوردوزی می گردد .

بسته بندی و عدل بندی :
پتو بعد از کنترل های چشمی و وزنی در این قسمت در ساک های مربوطه با توجه به درجات مختلف بسته بندی و در کارتن های مخصوص خود با تعداد کاملاً مشخص عدل بندی شده وآماده ارسال به بازارمیشود.

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید انواع پتو

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید انواع پتو به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولProduct Nameکد آیسیک
پتو مینکMink blanket۱۷۲۱۵۱۲۳۰۸
پتو راشلRaschel blanket۱۷۲۱۵۱۲۳۰۹
پتوی پلوشPlush blanket۱۷۲۱۵۱۲۳۱۱
پتو نمدیFelt blanket۱۷۲۱۵۱۲۳۷۲
پتو سفریMoving blanket۱۷۲۱۵۱۲۳۷۳
پتوی سرامیکیCeramic blanket۲۶۹۲۵۱۲۳۲۱

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید انواع پتو

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولProduct Nameکد تعرفه گمرکی
پتو مینکMink blanket۶۳۰۱۲۰۰۰|۶۳۰۱۳۰۰۰|۶۳۰۱۴۰۰۰|۶۳۰۱۹۰۰۰|۶۳۰۱
پتو راشلRaschel blanket۶۳۰۱۲۰۰۰|۶۳۰۱۳۰۰۰|۶۳۰۱۴۰۰۰|۶۳۰۱۹۰۰۰|۶۳۰۱
پتوی پلوشPlush blanket۶۳۰۱۲۰۰۰|۶۳۰۱۳۰۰۰|۶۳۰۱۴۰۰۰|۶۳۰۱۹۰۰۰|۶۳۰۱
پتو نمدیFelt blanket۹۴۰۴۹۰۰۰
پتو سفریMoving blanket۹۴۰۴۹۰۰۰
پتوی سرامیکیCeramic blanket۶۹۱۴۹۰۹۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید انواع پتو

در طرح تولید انواع پتو ۸۵ واحد فعال با ظرفیت ۱۵۹۱۱۹۸۴ تخته می‌باشد.

وضعیت واردات و صادرات انواع پتو

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع پتو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پتو و زیرانداز سفری در کشور به تفکیک استان آمده است .

ظرفیت براساس عدد
ظرفیت براساس تخته
صادرات پتو از ایران به کدام کشورها سودآور است؟

در خصوص صادرات پتو باید از کانال مطمئن و شناخته شده وارد شوید زیرا که پتو صادراتی باید از با کیفیت ترین نوع پتو انتخاب شود. پتو مهم ترین دسته کالا و ملزومات خواب محسوب می شود. از دیر باز پتو به عنوان رو انداز و زیر انداز مورد استفاده قرار می گرفته است.
پتوها دارای انواع مختلفی اعم ازبافتنی، پشمی، پنبه ای، پشم شیشه ای، اکریلیک، پلی استر، میکرو فایبر، و ترکیب پنبه و نخ با الیاف مصنوعی، چهل تکه و … می باشند.
هر یک از پتو های ذکر شده در متن فوق دارای قیمت ها و کیفیت های متفاوتی هستند. و هر یک مخصوص استفاده در فصل ها و مکان های مختلف به کار گرفته می شوند.
پتو اگر از نظر کیفیت، مرغوب و با دوام باشد و در عین با کیفیتی، زیبا و شکیل باشد بدون شک مورد پسند عموم مردم خواهد بود. یا به عبارت دیگر از نظر مردم آن جنسی مرغوب و با کیفیت است که دارای عمر و ماندگاری بیشتر و همچنین زیبایی منحصر به فردی باشد.

وضعیت بازار جهانی

آمار صادرات پتو
رقم کل صادرات: ۳۵۶,۶۵۵,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۵- درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۵ درصد
میانگین فاصله از کشور وارد کننده: ۶,۹۵۳ KM

آمار واردات پتو
رقم کل واردات: ۴۷۴,۰۰۸,۰۰۰ دلار
میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: ۲ درصد
میزان رشد یک ساله ارزش هر واحد: ۴ درصد
میانگین فاصله از کشور صادر کننده: ۷,۹۴۷ KM

صادرکنندگان برتر پتو

پتو

بیشترین صادرات پتو در جهان از کشور چین انجام می شود و هند، پرتغال، آلمان و پاکستان در رتبه های بعدی صادرات این محصولات قرار دارند.
به عبارتی دیگر ۳۶ درصد از سهم صادرات دنیا متعلق به چین است و هند با اختلاف و سهم ۱۷ درصدی در رتبه ی دوم قرار دارد.
در طرف دیگر بیشترین واردات این محصول را آمریکا انجام می دهد و بعد از آن ژاپن و آلمان قرار دارند.
پتو های ایرانی از آن جهت در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرند که ساخت و تولید داخلی کشور هستند. این نوع پتو ها دارای قیمت و کیفیت غیر قابل قیاس با محصولات دیگر کشورها است و همچنین با کیفیتی برابر یا حتی در مواردی بهتر و مرغوب تر از نمونه های چینی و ایتالیایی، وارد بازار فروش می شوند.
ایران به دلیل موقعیت مناسب استراتژیک خود تا شعاع ۴ هزار کیلومتری توانایی صادرات به ۵۰ کشور دنیا را دارد.

کشورهای دارای رشد در واردات پتو

پتو

لهستان در بازار جهانی دارای بیشترین رشد طی پنج و یکسال اخیر بوده است. آلمان، فرانسه، کانادا و اتریش در رتبه های بعدی قرار دارند.
آمریکا نیز دارای بازار رو به رشد پنج ساله و انگلیس، استرالیا و ژاپن دارای رشد یک ساله بوده اند.
مهم ترین نکته در صادرات پتو ، کیفیت و قیمت پتوی ایرانی است. این دو عامل موجب شده که بازرگانان در تجارت و صادرات پتو ایرانی سود سرشاری را کسب نمایند . به نحوی که در صادرات این محصول با توجه به کاهش ارزش پول ایران نسبت به دلار، هم تولید کننده و هم خریدار راضی هستند. پتوی ایرانی از نظر کیفیت و رعایت مسائل بهداشتی و فنی، قابل رقابت با بهترین برندهای جهانی است.

تحلیل ظرفیت صادراتی پتو

پتو

کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان دارای بیشترین ظرفیت صادراتی در اروپا هستند. عراق، امارات، هند، چین افغانستان، سوریه، اردن، قطر و ترکیه در آسیا و آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان و گرجستان در حوزه CIS نیز ظرفیت بالایی برای صادرات پتو از ایران دارند.
همچنین آمریکا و سومالی دارای پتانسیل بالایی می باشند.

میزان ظرفیت صادراتی پتو

پتو

صادرات پتو به عراق، افغانستان و آذربایجان بیش از ظرفیت صادراتی این کشورها انجام شده و بازار اشباع شده ای دارند.
کشور های امارات، هند، چین، آلمان، ایتالیا، سومالی، تاجیکستان و روسیه بیشترین ظرفیت باقیمانده ی این محصول را دارند.
به طور کل این محصول بازار صادراتی خوبی دارد و اکثر کشورها متقاضی خرید انواع پتو هستند.
بهترین مقصدهای صادرات پتو از ایران با توجه به میزان پتانسیل صادراتی و آسان بودن روابط تجاری دو کشور را کشور امارات، هند و چین دارا هستند.
ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد.
بازار آمریکا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصول دارد.
هند بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۱۱۹٫۶ هزار دلار است.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید انواع پتو

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۸۸۰۰۰ تخته
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۶۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۷.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)