fabric

طرح تولید پارچه تاری پودی

ساختارهای تاری پودی Woven fabrics بیشترین کاربرد را در تاریخ تولید منسوجات داشته‌اند. پارچه‌های تاری پودی متداول، به‌وسیله در هم قرار گرفتن دو مجموعه نخ عمود بر هم ساخته می‌شوند. نخ‌هایی که در طول پارچه قرارگرفته‌اند تار Warp or End و نخ‌هایی که در عرض پارچه قرارگرفته‌اند پود Weft or Picks نامیده می‌شوند.(طرح تولید پارچه تاری پودی)
به تعداد نخ‌های تاروپود در واحد طول به ترتیب تراکم تار Warp density و تراکم پود Weft density اطلاق می‌شود. در هم قرار گرفتن نخ‌های تاروپود در پارچه‌های تاری پودی به روش‌های مختلفی انجام‌شده که به آن طرح بافت Weave Structure گفته می‌شود. تجعد Crimp نسبت طول نخ مصرفی به طول پارچه‌ای بوده که نخ می‌پیماید.
این پارامتر بروی کسر حجمی الیاف، ضخامت پارچه و خصوصیات مکانیکی پارچه تأثیر می‌گذارد. ضریب پوشش Cover factor، کسری از مساحت پارچه بوده که توسط نخ پوشیده شده است. دانسیته سطحی پارچه Fabric area density و ضریب پوشش بروی استحکام کششی، ضخامت، مقاومت خمشی، پایداری ابعادی، تخلخل و مقامت سایشی تأثیرگذار می‌باشد. ساده‌ترین ساختار تاری پودی، بافته تافته Plain weave بوده که نخ‌های تاروپود به‌طور متناوب در یکدیگر درگیر می‌شوند.
پارچه تاری پودی (WEAVING) یکی از انواع متداول پارچه است که با قرار گرفتن دو نخ تاروپود به‌صورت عمود بر هم تهیه می‌شود
به نخ‌های بلندی که در طول پارچه قرارگرفته تار (Warp or End) و به نخ‌های کوتاه‌تری که در عرض پارچه هستند پود (Weft or Picks) می‌گویند. قرار گرفتن تاروپودها در کنار هم و در انواع مختلف طرح‌های بافت مانند بافت تافته، سرژه و ساتن و … انجام می‌شود.
محصولات گروه نساجی در این بخش شامل موارد زیر می‌باشد:
انواع پارچه‌های پرده‌ای شامل: حریر؛ ترگالت؛ پارچه‌های پرده‌ای طرح دار
انواع پارچه‌های لباسی شامل: مانتویی سیلیکات و انواع پارچه‌های مانتویی با طرح‌های مرکب؛ پیراهنی چهارخانه؛ تترون؛ بنگالین پیراهنی
انواع پارچه‌های شلواری شامل: پارچه‌های شلواری سبک و سنگین؛ ساده و پود کش و تار کش با طرح‌های سرژه و ساتن
به‌طور کلی تولید منسوجات (یا همان پارچه) با استفاده از انواع فناوری‌های مختلفی امکان‌پذیری است. این فناوری‌ها عبارت‌اند از:
بافندگی تاری پودی: هنگامی‌که ساختار پارچه بر اساس درهم‌رفتگی دو دسته نخ افقی و عمودی (تاروپود) شکل می‌گیرد.
بافندگی حلقوی پودی: هنگامی‌که ساختار پارچه بر اساس حلقه‌های عرضی (رج) شکل می‌گیرد (مثل پلیور بافتنی که از یک‌رشته نخ بافته می‌شود)
بافندگی حلقوی تاری: هنگامی‌که ساختار پارچه بر اساس درهم‌رفتگی حلقه‌های تار شکل می‌گیرد (پارچه‌ای را تصور کنید که فقط از دسته نخ‌های تار تشکیل‌شده و هریک از رشته نخ‌ها به‌صورت حلقه‌ای به تارهای کناری متصل شده‌اند)
منسوجات بی‌بافت: هنگامی‌که ساختار منسوج بر اساس درهم‌رفتگی الیاف (در اینجا نخ کاربرد ندارد) شکل‌گرفته باشد (نوع قدیمی آن نمد و نوع جدید آن به اسپان‌باند و ملت بلون معروف است)

اجزای ماشین بافندگی تاری پودی

ماشین‌های بافندگی تاری پودی انواع مختلفی دارند و ماشین‌آلات فرش‌بافی، حوله بافی، لینوبافی، مخملبافی، و برخی انواع ماشین‌های نوار بافی نیز در همین دسته طبقه‌بندی می‌شوند. صرف‌نظر از تفاوت‌هایی که همه این فناری‌های با یکدیگر دارند اصول بافت در همه آن‌ها مشابه است. اجزای مشترک و مهمی که تقریباً در تمام این ماشین‌الات وجود دارد و شاید نام آن‌ها را شنیده باشید عبارت‌اند از:
اسنوی تار (چله تار): غلتک بزرگی است که نخ‌های تار روی آن پیچیده شده است و در هنگام بافت پارچه به‌تدریج از روی آن باز می‌شود و در بافت پارچه تغذیه می‌شود.
پل تار: غلتکی است که در ابتدای ماشین نصب‌شده و رشته‌های تار پس از باز شدن از روی چله نخ تار به حالت افقی درآمده و به سمت محل پود گذاری حرکت می‌کنند.
میل‌میلک: میله‌ها کوچکی هستند که روی یک قاب (قاب ورد) سوار می‌شوند و هر رشته نخ تار از درون سوراخی که درون میل‌میلک تعبیه‌شده عبور می‌کند و با حرکت قاب ورد، طرح بافت پارچه شکل می‌گیرد.
لامل: میله‌های کوچکی هستند که روی رشته نخ‌های تار قرار می‌گیرند و در صورت پاره شدن نخ تار با ارسال پیام الکتریکی به کامپیوتر ماشین باعث توقف بافت می‌شوند (لامل‌ها درواقع اجزای سیستم استوپ موشن ماشین هستند)
راپیر: راپیر قطعه‌ای که وظیفه حرکت دادن پود در هنگام تشکیل دهنه و بافت پارچه را انجام می‌دهد (اگر ماشین‌های بافندگی سنتی و قدیمی را دیده باشید، راپیر درواقع کار همان ماکویی را انجام می‌دهد که بافندگان قدیمی در عرض پارچه پرتاب می‌کردند)
پروجکتایل: پروجکتایل نیز وظیفه‌ای همانند راپیر دارد با این تفاوت که راپیر توسط تسمه‌ای که به آن متصل است حرکت می‌کند اما پروجکتایل قطعه کوچکی است که در عرض پارچه پرتاب می‌شود. هر یک از این فناری‌های مزایا و معایب خاص خودش را دارد. اما یک نوع ماشین بافندگی نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان هر دو سیستم پود گذاری را داشته باشد. البته انواع دیگری از دستگاه‌های پود گذاری نیز وجود دارند که عبارت‌اند از پود گذاری با جت هوا و پود گذاری با جت آب. بنابراین گاهی اوقات ممکن است شنیده باشید که می‌گویند ماشین بافندگی را پیری، یا ماکویی، یا ماشین بافندگی جت هوا؛ منظور تفکیک ماشین‌آلات بافندگی تاری پودی بر اساس نوع پود گذاری آن‌هاست.
دابی: دابی درواقع یک سیستم کنترل حرکت قاب وردهای ماشین است. ماشین‌آلاتی که وردهای آن از طریق دابی کنترل می‌شود، امکان بافت طراح‌های پیچیده‌تری را دارد (در مقایسه با ماشین‌هایی که سیستم کنترل ورد در آن‌ها بادامکی است.
ژاکارد: ژاکارد نیز یک سیستم کنترل حرکت نخ تار و تشکیل دهنه است که از دابی نیز پیچیده‌تر است. در سیستم ژاکارد دیگر قاب وردی وجود ندارد و هر رشته نخ تار به‌صورت جداگانه توسط سیستم ژاکارد حرکت داده می‌شود.
دفتین: دفتین قطعه سنگینی است برای کوبیدن نخ پود به لبه پارچهٔ در حال بافت و مستحکم کردن بافت پارچه. روی دفتین قطعه دیگری سوار می‌شود بنام شانه بافندگی که دارای دندانه‌هایی چوبی یا فلزی است. نخ‌های تار از میان دندانه‌های شانه عبور می‌کنند و با حرکت دفتین و کوبیده شده پود به لبه پارچه، طرح بافت شکل می‌گیرد.
غلتک پیچش پارچه: پارچه پس از بافته شدن روی غلتک مخصوصی پیچیده می‌شود. سرعت این غلتک می‌تواند تراکم پودها در عرض پارچه را تحت تأثیر قرار دهد.

fabric
انواع طرح بافت در بافندگی تاری پودی

طرح بافت پارچه به ترتیب حرکات نخ تار در هر سیکل پود گذاری بستگی دارد. در این مقاله قصد ورود به جزئیات این فرآیند را نداریم اما به‌صورت مختصر به برخی از طرح‌های بافت معروف که احتمالاً بانام آن‌ها آشنا هستید اشاره می‌کنیم.
طرح بافت تافته: این طرح بافت ساده‌ترین طرح پارچه است که می‌توان با ماشین بافندگی تولید کرد. ترتیب قرار گرفتن تارها و پودها در این بافت، به‌صورت منظم و یک درمیان است.
طرح بافت سرژه (کج‌راه): در این طرح بافت، تارها و پودها ممکن است به‌صورت دو در میان یا سه درمیان روی‌هم قرار بگیرند. این پارچه‌ها به دلیل خطوط موربی در سطح ظاهری پارچه ایجاد می‌شود به‌عنوان پارچه کج‌راه نیز شهرت دارند.
طرح بافت ساتین (یا ستن): در این طرح بافت، تارها و یا پودها در بیشتر سطح پارچه به‌صورت صاف قرار دارند و سطح پارچه به‌صورت صاف و یکنواخت و فاقد کج‌راه دیده می‌شود.

ویژگی‌های بافندگی تاری پودی

به‌صورت کلی می‌توان گفت که بافندگی تاری پودی در مقایسه با روش‌های بافت حلقوی و بی‌بافت را به شرح زیر برشمرد:
معمولاً پارچه‌هایی که باید ثبات ابعادی و استحکام ساختاری داشته باشند با این روش تولید می‌شوند مثل پارچه‌های پیراهنی، کت‌وشلوار، ملحفه، پرده و …
تولید پارچه‌های سنگین بافت و صنعتی با این روش امکان‌پذیر است (نظیر برزنت و پالایه)
زمانی که متراژ مورداستفاده پارچه زیاد باشد، بافندگی تاری پودی مقرون به‌صرفه‌تر است.
سرعت تولید بافندگی تاری پودی در مقایسه با بافنگی حلقوی بیشتر است
امکان استفاده از نخ‌های ضخیم در بافندگی تاری پودی بیشتر است
بافندگی تاری پودی مستلزم انجام مراحل مقدمات بافندگی است و برخلاف روش بافندگی حلقوی مستقیماً نمی‌توان از بوبین نخ پارچه تولید کرد (بلکه باید در ابتدا در مراحل مقدمات بافندگی عملیات چله‌پیچی انجام شود) بنابراین فرآیندی گسترده‌تر و دشوارتر از بافندگی حلقوی پودی است. بنابراین راه‌اندازی بافندگی تاری پودی سرمایه بیشتری نیاز دارد.

ماشین‌های بافندگی اتوماتیک

یکی از تحولات اساسی در صنعت بافندگی، ساخت ماشین‌های بافندگی تمام‌اتوماتیک بوده است. این ماشین‌ها به‌طور کامل هوشمند هستند و می‌توانند مطابق برنامه و نقشه از پیش تعیین‌شده‌ای کار کنند. در شکل ۵ نمونه یک ماشین اتوماتیک را مشاهده می‌کنید.(طرح تولید پارچه تاری پودی)

سیکل بافت در ماشین‌های بافندگی

عملیات خاصی برای بافت یک پود لازم می‌باشد. این عملیات را سیکل بافت میگویند و عبارت‌اند از:
تشکیل دهنه (بالا و پایین رفتن وردها)
پود گذاری (قرار دادن نخ پود در داخل دهنه)
دفتین زنی و کوبیدن نخ پود به لبه پارچه
باز شدن نخ تار به‌اندازه لازم (مرتبط با تراکم پودی)
پیچش غلتک پارچه به میزان لازم (مرتبط با تراکم پودی)

کنترل و مراقبت نخ تاروپود

این عملیات برای هر پود تکرار می‌شود. به همین دلیل آن را سیکل بافت میگویند. برای بافت ۱۰ پود عملیات فوق ده بار تکرار خواهد شد. در ماشین‌های اتوماتیک کنترل در پود گذاری و تعیین و اصلاح کشش نخ‌های تار نیز به آن افزوده‌شده است.

fabric

بررسی اجزای ماشین بافندگی

اجزای مهم یک ماشین بافندگی
چله نخ تار (Warp Beam)

چله نخ تار استوانه‌ای فلزی است که در دو طرف آن دو صفحه نگهدارنده مدور (فلنج) قرار دارد و فلنجها از ریزش نخ‌های تار در دو طرف چله جلوگیری می‌کنند. نخ‌های تار به‌صورت موازی بر روی چله پیچیده شده و سپس چله‌بر روی ماشین بافندگی نصب می‌گردد. تعداد و تراکم نخ‌های تار بر روی چله بستگی به تراکم تاری موردنظر در پارچه دارد. بعد از بافت هر نخ پود، با توجه به ضخامت نخ پود و تراکم پودی پارچه، چله نخ تار باید چرخانده شود تا فضای لازم برای پود دوم ایجاد گردد. چله توسط سیستم بازکننده نخ تار چرخانده می‌شود شکل ۶ چله نخ تار را نشان می‌دهد.

پل تار (Back Rest)

برای تغییر جهت مسیر نخ‌های تار از غلتکی فلزی به نام پل تار استفاده می‌شود. نخ‌های تار پس از باز شدن از روی چله نخ تار از روی پل تار عبور می‌کنند و به حالت افقی قرار می‌گیرند. پل تار انواع مختلفی دارد که شامل پل تار ثابت، پل تار دورانی، پل تار نوسانی و پل تار تنظیم‌کننده می‌باشد. در یک ماشین بافندگی می‌توان از چند نوع از این پل تارها استفاده کرد.

میله‌های تقسیم‌کننده (Lease Rods)

در ماشین بافندگی مابین پل تار و لاملها از میله‌های باریکی به نام میله‌های تقسیم‌کننده استفاده می‌شود. نخ‌های تار به‌صورت ضربدری از زیر و روی میله‌های تقسیم‌کننده عبور می‌کنند و بدین شکل، ترتیب قرار گرفتن نخ‌های تار حفظ‌شده و پیدا کردن نخ‌های تار پاره شده برای بافنده راحت‌تر است. استفاده از میله‌های تقسیم‌کننده برای نخ‌های تار با خواص مویی زیاد (نخ‌های پشمی), نخ‌های تار آهار خورده و نخ‌های تار فیلا منتی باعث کاهش نخ پارگی تار در ماشین بافندگی می‌شود. از معایب میله‌های تقسیم‌کننده ازدیاد کشش نخ‌های تار در هنگام تشکیل دهنه است.

لاملها (Drop Wires)

لاملها صفحات فلزی نازک و باریکی هستند که قسمتی از سیستم کنترل پارگی نخ تار را تشکیل می‌دهند در بالای لامل شکافی به‌منظور قرار گرفتن روی ریل لامل و در وسط آن سوراخی برای عبور یک نخ تار وجود دارد. در ماشین‌های بافندگی در اثر کشش نخ تار، لامل در سطحی بالاتر از ریل لامل قرار دارد.
با پاره شدن نخ تار، لامل در اثر وزن خود پایین می‌افتد و به دنبال آن تماسی بین قسمت فوقانی شیار لامل با ریل لامل به وجود می‌آید و فرمان توقف عمل بافت پارچه به‌صورت مکانیکی یا الکتریکی داده می‌شود.از هر سوراخ لامل فقط یک نخ تار عبور می‌کند. لاملها به دو شکل لامل ته بسته و لامل ته بازساخته می‌شوند که در شکل ۷ نشان داده‌شده است.(طرح تولید پارچه تاری پودی)

وردها (Harness)

ورد از دو قسمت، قاب ورد و ریل میل میلکها تشکیل‌شده است و تعداد زیادی میل میلک بر روی ریل قرار دارند. وردها قسمتی از ماشین بافندگی هستند که وظیفه تشکیل دهنه کار رادارند و با حرکت به سمت بالا و پایین نخ‌های تار را به دو دسته تقسیم می‌کنند، درنتیجه مسیر عبور نخ پود به وجود می‌آید. تعداد وردهای مورداستفاده در ماشین بافندگی بستگی به طرح بافت پارچه دارد و برای بافت پارچه حداقل دو ورد موردنیاز است. شکل ۸ نمودهای از یک ورد را نشان می‌دهد.

میل میلکها (Heddles)

میل میلکها سیم‌های نازکی هستند که در وسط آن‌ها سوراخی به نام چشم میل میلک وجود دارد. از چشم میلمیلک، یک نخ تار عبور می‌کند و معمولاً به تعداد نخ‌های تار روی چله میل میلک لازم است. نخ کشی میل میلکها با توجه به طرح بافت پارچه انجام می‌گیرد و نخ‌های تار با حرکات یکسان (با توجه به طرح بافت) به میل میلکهای یک ورد وصل می‌شوند. در ماشین‌های بافندگی ماکویی که سیستم تشکیل دهنه ژاکارد (ژاکارد مکانیکی) دارند، میل میلکها از پایین به وزنه یا فنر و از بالا به سیستم تشکیل دهنه ژاکارد متصل هستند. شکل ۹ میل میلک ماشین بافندگی را نشان می‌دهد.
ماکو در ماشین‌های بافندگی ماکویی یک قطعه یدکی به‌حساب می‌آید که عمل پود گذاری را انجام می‌دهد. ماکو به شکل مکعب و از جنس چوب یا پلاستیک فشرده است. در دو سر ماکو دو قطعه فلزی مخروطی شکل قرار دارند که مضراب به آن‌ها ضربه می‌زند. داخل ماکو میله نگهدارنده ماسوره و یا گیره نگهدارنده فنری برای قرار دادن ماسوره نخ پود به درون ماکو وجود دارد. در هر پود گذاری نخ از شیار (سوراخ) ماکو خارج‌شده و به‌صورت عمود بر نخ‌های تار، داخل دهنه قرار داده می‌شود. در ماشین‌های چند جعبه ماکویی، بیش از یک ماکو عمل پود گذاری را انجام می‌دهند. شکل ۱۰ ماکو ماشین بافندگی را نشان می‌دهد.
در دو سمت ماشین دو بادامک ضربه که باهم ۱۸۰ درجه اختلاف‌فاز دارند بر روی محور بادامک ضربه نصب‌شده‌اند. بعد از دو دفعه پود گذاری (دو دفعه چرخش میللنگ) محور بادامک ضربه یک دور می‌چرخد و ماکو یک حرکت رفت‌وبرگشت انجام می‌دهد. فشار بادامک ضربه به پیرو مخروطی شکل باعث حرکت تسمه ضربه می‌گردد. حرکت تسمه ضربه به چوب مضراب و مضراب انتقال‌یافته و سبب پرتاب ماکو به داخل دهنه کار می‌شود.

شانه (Reed)

پس از قرار گرفتن نخ پود در داخل دهنه کار، باید نخ پود به میزان معینی به جلو برده شود تا نخ پود در محل معینی قرار گیرد این عمل به‌وسیله شانه بافندگی انجام می‌گیرد. شانه بافندگی از تعداد زیادی میله‌های فلزی (استیل) که به‌صورت عمودی و یکنواخت روی قابی نصب‌شده‌اند تشکیل‌شده است.

فضای بین دو میله فلزی را دندانه شانه گویند و نخ‌های تار با توجه به نمره و ضخامت نخ‌های تار و طرح بافت پارچه به ترتیب خاصی از بین دندانه‌های شانه عبور داده می‌شوند. شانه بافندگی روی دفتین سوار است و همراه با حرکت دفتین، حرکت نوسانی به عقب و جلو انجام می‌دهد و بدین ترتیب وظیفه کوبیدن نخ پود به لبه پارچه را بر عهده دارد. وظیفه دیگر شانه بافندگی، ثابت نگه‌داشتن تراکم تاری پارچه در ماشین بافندگی است. باید توجه داشت که تراکم تاری پارچه تولیدشده کمی بیشتر از تراکم تاری شانه است (به علت جمع شدگی پارچه.) نمره شانه ازجمله مشخصه‌های شانه بافندگی است که به‌صورت تعداد دندانه‌های شانه در طول معینی از شانه تعریف می‌شود. شکل ۱۱ یک نوع شانه را نشان می‌دهد.

دفتین (Slay)

در ماشین بافندگی ماکویی، دفتین از میز ماکو و پایه دفتین تشکیل‌شده است. در هر سمت میز ماکو جعبه ماکو قرار دارد و شانه بافندگی بر روی میز ماکو نصب‌شده است. میز ماکو سبب هدایت صحیح ماکو در داخل دهنه کار می‌شود. دفتین حرکت نوسانی منظم به سمت عقب و جلو انجام می‌دهد و همراه با شانه بافندگی نخ پود را به لبه پارچه می‌کوبد. حرکت دفتین از میللنگ (محور اصلی ماشین) گرفته می‌شود. حرکت دورانی میل‌لنگ که با بازوی میل‌لنگ (میله اتصال) به دفتین وصل شده است به حرکت نوسانی دفتین تبدیل می‌گردد. در شکل ۱۲ دفتین، موقعیت دفتین روی ماشین، دهنه و تارها را نشان می‌دهد. با یک دور چرخش کامل میل‌لنگ یک پود گذاری انجام می‌شود. بخشی از این چرخش نیروی لازم برای حرکت رفت و برگشتی دفتین را تأمین می‌کند. هر بار حرکت رفت و برگشتی دفتین، چهار موقعیت خاص برای دفتین به وجود می‌آورد که عبارت‌اند از:
مرگ جلو: موقعیتی است که میل‌لنگ و بازوی میل‌لنگ (میله اتصال) در یک راستا قرار می‌گیرند و دفتین در جلوترین موقعیت مسیر حرکت خود قرار داشته و پود را به لبه پارچه می‌کوبد.
قائم بالا: موقعیتی است که در آن میل‌لنگ ۹۰ درجه می‌چرخد و دفتین به سمت عقب حرکت کرده است. مرگ عقب: موقعیتی است که در آن میل‌لنگ ۱۸۰ درجه چرخیده و دفتین به عقب‌ترین موقعیت حرکت خود رسیده است.
قائم پایین: موقعیتی است که در آن میل‌لنگ ۲۷۰ درجه چرخیده است و دفتین به سمت جلو حرکت کرده است.

پل پارچه (Front Rest)

نیم استوانه‌ای در جلوی ماشین بافندگی قرار دارد که پل پارچه نامیده می‌شود. پل پارچه باعث تغییر جهت حرکت پارچه شده و پارچه را به سمت غلتک برداشت پارچه (غلتک سمباده‌ای) هدایت می‌کند. پل پارچه باعث ایجاد کشش نیز می‌گردد.(طرح تولید پارچه تاری پودی)

غلتک برداشت پارچه (Take-up-Roller)

غلتکی با سطحی خاردار یا سمباده‌ای (Emercy Roller) است که در جلوی ماشین بافندگی قرار دارد و پارچه پس از عبور از پل پارچه، از روی سطح سمباده‌ای آن می‌گذرد. چرخش غلتک سمباده‌ای باعث کشیده شدن پارچه می‌گردد و درنهایت پارچه دور غلتک پیچش پارچه پیچیده می‌شود. با تغییر سرعت خطی غلتک برداشت پارچه، مقدار برداشت (کشیدن) پارچه از ناحیه بافت تغییریافته و به دنبال آن تراکم پودی پارچه تغییر می‌یابد. افزایش سرعت خطی غلتک برداشت پارچه کاهش تراکم پودی پارچه را به دنبال خواهد داشت و بالعکس کاهش سرعت خطی غلتک برداشت پارچه، سبب افزایش تراکم پودی پارچه می‌گردد.

غلتک پیچش پارچه (Cloth Roller)

غلتک پیچیدن پارچه، استوانه‌ای است که در دو سر آن محور غلتک قرار دارد. در اثر یک نیروی فنر غلتک
پیچیدن پارچه به غلتک برداشت پارچه فشرده‌شده و به‌صورت اصطکاکی حرکت خود را از آن می‌گیرد. چون این غلتک سرعت خطی ثابتی دارد درنتیجه با بزرگ شدن قطر آن مقدار پیچیدن پارچه در هر دور میل‌لنگ ثابت است.

لبه گیر پارچه (Temple)

در حین بافندگی عرض پارچه برابر عرض شانه است ولی با ادامه عملیات بافندگی و دور شدن پارچه از شانه، عرض پارچه کاهش می‌یابد. به همین دلیل در ماشین‌های بافندگی دو لبه گیر پارچه یکی در سمت راست ودیگری در سمت چپ ماشین بافندگی قرار دارد. بیشتر لبه گیرها از نوع استوانه‌ای سوزنی بوده و وظیفه ثابت نگه‌داشتن عرض پارچه در نزدیکی لبه پارچه و جلوگیری از آسیب دیدن نخ‌های تار لبه پارچه رادارند. سوزن‌های استوانه در پارچه فرورفته و با حرکت پارچه، استوانه نیز می‌چرخد و به تولید پارچه یکنواخت کمک می‌کند. شکل ۱۴ یک نوع لبه گیر ماشین بافندگی را نشان داده است.

عملیات اصلی بافندگی

در ماشین بافندگی برای تشکیل پارچه عملیات زیادی انجام می‌گیرد و معمولاً پنج عمل از این عملیات به‌عنوان عملیات اصلی در نظر گرفته می‌شود. عملیات اصلی در ماشین بافندگی به ترتیبی مشخص و با تنظیم زمانی دقیق انجام می‌گیرد تا مشکلی در کار ماشین به وجود نیاید و پارچه تولیدشده دارای کیفیت مطلوب باشد. این عملیات عبارت‌اند از:

۱- تشکیل دهنه (Shedding)

نخ‌های تار به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته به سمت بالا و دسته دیگر به سمت پایین کشیده می‌شوند و نتیجه این عمل تشکیل دهنه است. با تقسیم‌بندی نخ‌های تار، مسیر و فضایی برای عبور نخ پود به وجود می‌آید و به این فضا دهنه گفته می‌شود. تشکیل دهنه به یکی از روش‌های بادامکی، دابی و یا ژاکارد انجام می‌گیرد. در شکل ۱۵ وضعیت اجزای ماشین را در حالت تشکیل دهنه مشاهده می‌کنید.

۲- پود گذاری (Picking)

بعد از تشکیل دهنه، نخ پود به‌وسیله سیستم پود گذاری ماشین در داخل دهنه کار قرار می‌گیرد و بدین ترتیب عمل پود گذاری انجام می‌پذیرد. در ماشین‌های بافندگی ماکویی عمل پود گذاری با استفاده از ماکو می‌باشد و در داخل ماکو ماسوره نخ پود قرار دارد. با پرواز ماکو (عبور ماکو) از داخل دهنه کار، نخ پود از روی ماسوره بازشده و در داخل دهنه قرارگرفته و عمل پود گذاری انجام می‌گیرد. در شکل ۱۵ وضعیت اجزای ماشین را در حالت پود گذاری مشاهده می‌کنید.

۳- دفتین زنی (کوبیدن نخ پود) Beating – up

بعد از انجام عمل پود گذاری، نخ پود تا حدودی دور از لبه پارچه قرار دارد. شانه بافندگی که دارای حرکت
نوسانی است نخ پود را به سمت لبه پارچه هدایت کرده و درواقع نخ پود را به لبه پارچه می‌کوبد. کوبیدن نخ پود به لبه پارچه با شدت بسیار انجام می‌گیرد و پارچه باکیفیت مناسب تولید می‌شود. در شکل ۱۶ وضعیت اجزای ماشین را در حالت دفتین زنی مشاهده می‌کنید.

۴- باز شدن نخ تار (Warp Let–off)

بعد از انجام عملیات تشکیل دهنه، پود گذاری و کوبیدن نخ پود که سبب بافت یک پود می‌گردد عمل باز شدن نخ تار از روی چله و تغذیه آن به ناحیه بافت صورت می‌پذیرد. برای تغذیه نخ تار، چله نخ تار توسط مکانیزمهای باز کردن نخ تار (سیستم مثبت یا سیستم منفی) چرخانده می‌شود. مقدار باز شدن نخ تار بعد از بافت یک نخ پود، به عواملی همچون تراکم پودی و ضخامت نخ پود بستگی داشته و باید طوری باشد که کشش نخ تار در طول بافت پارچه ثابت باقی بماند.

۵- برداشت پارچه (Fabric Take–up)

بعد از بافت یک پود، غلتک برداشت پارچه عمل کشیدن پارچه از ناحیه بافت را انجام می‌دهد. هماهنگی بین تغذیه نخ تار و برداشت پارچه برای تولید پارچه باکیفیت مطلوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تولید پارچه با تراکم پودی معین و یکنواخت لازم است که کشیدن و برداشت پارچه بعد از هر بار پود گذاری مقدار ثابتی باشد. شکل ۱۷ باز شدن نخ تار و پیچش پارچه را نشان می‌دهد.

تولید در ماشین بافندگی

تولید در ماشین بافندگی تاری – پودی را به دو طریق اندازه‌گیری می‌کنند.
متر بر دقیقه پارچه: در این واحد اندازه‌گیری آنچه مهم است تولید طولی پارچه است بنابراین عرض پارچه در این اندازه‌گیری تأثیر ندارد. این واحد برای مقایسه بافت یک ماشین در زمان‌های مختلف کاربرد دارد و درصورتی‌که عرض بافت در دو ماشین متفاوت باشد تفاوت تولید بین دو ماشین را نشان نمی‌دهد.
مترمربع بر دقیقه: در این واحد سطح پارچه تولیدشده اندازه‌گیری می‌شود. این واحد را می‌توان برای مقایسه همه ماشین‌ها به کاربرد. زیرا عرض پارچه در فرمول مربوط به سطح به‌کاررفته است. مقایسه بین تولید دو ماشین بافندگی وقتی درست است که عوامل دیگر مؤثر، باهم یکی باشند.

صادرات پارچه تاری پودی

روند صادرات پارچه های هدف طی ۵ سال گذشته صعودی است و میانگین صادرات انجام گرفته معادل ۹ میلیون متر مربع در سال اعلام شده است.(طرح تولید پارچه تاری پودی)

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید پارچه تاری پودی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید پارچه تاری پودی به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
پارچه تاری پودی از الیاف شیشهWoven fabrics of glass fibers۱۷۱۱۵۱۲۳۷۹
پارچه تاری پودی از الیاف بازالتWoven fabrics of basalt fibers۱۷۱۱۵۱۲۴۵۲
پارچه حوله ای تاری پودیWoven towel fabric۱۷۱۱۶۱۲۳۸۲
پارچه تاری پودی آرامیدWoven aramide fabrics۱۷۱۱۵۱۲۴۱۰
پارچه تاری پودی کربنWoven carbon fabric۱۷۱۱۵۱۲۴۱۱
پارچه تاری پودی پلی پروپیلنpolypropylene Woven۱۷۱۱۵۱۲۴۷۰
پارچه تاری پودی با تار پلی پروپیلن و پود سایرالیاف پلیمریpolypropylene Woven۱۷۱۱۵۱۲۴۶۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید پارچه تاری پودی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولProduct Nameکد تعرفه گمرکی
پارچه تاری پودی از الیاف شیشهWoven fabrics of glass fibers۷۰۱۹۴۰۰۰
پارچه حوله ای تاری پودیWoven towel fabric۵۸۰۲۲۰۰۰|۵۸۰۲۱۱۰۰|۵۸۰۲۱۹۰۰
پارچه تاری پودی پلی پروپیلنpolypropylene Woven۵۴۰۷۲۰۲۰
پارچه تاری پودی با تار پلی پروپیلن و پود سایرالیاف پلیمریpolypropylene Woven۵۴۰۷۲۰۹۰

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پارچه تاری پودی

ظرفیت : ۲۰ میلیون متر مربع
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۱۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۳ درصد


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)