تولید پوشاک ضد میکروب (آنتی باکتریال)

پوشاک ضدمیکروب یا آنتی باکتریال، لباسی است که با بهره‌مندی از وجود انواع نانو ذراتی که دارای خاصیت ضد باکتری هستند، تولید می‌شود.
از آنجایی که منسوجات علاوه بر مهیا نمودن محیط مناسب رشد و تکثیر میکروبها میتوانند سبب انتقال و شیوع انواع بیماریها شوند، از این رو تحقیقات زیادی برای تولید الیاف و منسوجات ضدمیکروب انجام شده است.
برخی از الیاف به ویژه الیاف سلولزی مورد تجزیه بیولوژیکی میکروب ها قرارمیگیرند.(تولید پوشاک ضدمیکروب آنتی باکتریال)
این عملکرد میکرو ب ها میتواند سبب تغییر رنگ و کاهش خواص مکانیکی _ استحکام سایشی و کششی الیاف شده و موجبات پوسیدگی منسوج را فراهم آورد. همچنین میکروارگانیزم ها میتوانند سبب کاهش ویسکوزیته
و تخریب مواد مورد مصرف در فرایندهای مختلف تکمیل منسوجات شوند. به منظور کاهش بوی نامطبوع ناشی از حضور میکروب ها بر منسوجات روش هایی از جمله استفاده از میکرو و نانوکپسول ها،تبدیل ترکیبات بدبو به ترکیبات بی بو و
کاهش فراریت مواد دارای بوی نامطبوع وجود دارد. استفاده از ترکیبات ضدمیکروب در مرحله تولید یا تکمیل منسوجات از کارآمدترین رو شها برای از بین بردن بوی نامطبوع به شمار می‌رود.

لباس آنتی باکتریال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی چون موارد زیر می‌باشد:

از نفوذ و رشد انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.
مانع از نفوذ آلودگی‌های خطر آفرین برای پوست می‌شود.
از بروز بسیاری از عفونت‌های پوستی پیشگیری می‌کند.
از پوست بدن به نحو احسن محافظت می‌نماید.
مانع از بروز انواع حساسیت‌های پوستی می‌شود و خود هیچ حساسیتی برای هیچ گونه پوستی ایجاد نمی‌کند.
در فاصله‌های به مراتب طولانی‌تری کثیف می‌شود.
پوست به مراتب کمتر در معرض خطر انواع بیماری‌ها و عارضه‌هاست.

تولید پوشاک ضد میکروب (آنتی باکتریال)
مواد ضدمیکروب مورد استفاده در صنعت نساجی

_ Bound agents: از طریق پیوند شیمیایی به سطح الیاف متصل میشوند به عنوان کنترل کننده میکروارگانیزم هایی که در مجاورت منسوجات هستند، عمل میکنند.
_ Leaching agents: از طریق پیوند شیمیایی به الیاف متصل نمیشوند و خاصیت ضدمیکروب آن‌ها ناشی از رهایش تدریجی یا مداوم از منسوج به محیط پیرامون است.
_ Biostat: از رشد و تکثیر میکروارگانیزم ها جلوگیری مینمایند.
_ Biocide: شامل عواملی هستند که سبب مرگ میکروب باکتری قارچ و..می‌شوند.

نانو ساختارهای ضدمیکروب مورد استفاده در نساجی

از آنجایی میانگین اندازه انواع باکتری در حدود چند میکرون ۶-۱۰ m است، بنابراین استفاده از مواد ضدمیکروب با ابعاد نانومتری زمینه به کارگیری فناوری نانو در ایجاد ترکیبات ضدمیکروب مؤثر را فراهم ساخته است. سازوکار ضدمیکروب نانومواد به سطح
جانبی زیاد این مواد در مقایسه با مواد در ابعاد بزر گتر بازمیگردد. تحقیقات نشان می دهند که کاهش ابعاد نانوذرات با افزایش کارایی ضدمیکروب آن‌ها ارتباط مستقیم دارد.
فعالیت ضدمیکروبی نانوذرات ناشی از سطح جانبی زیاد، ساختار کریستالی غیرمعمول این ذرات و وجود مناطقی با احتمال واکنش بیشتر( لبه و گوشه نانوذرات)است.

فرایندهای ضدمیکروب کردن منسوجات

به منظور ضدمیکروب کردن منسوجات از رو شهای مختلفی نظیر افزودن ماده ضدمیکروب در مرحله تولید الیاف و یا تکمیل منسوجات استفاده میشود.

الیاف مصنوعی ضدمیکروب

یکی از رو شهای تولید الیاف ضدمیکروب، افزودن ترکیبات ضدمیکروب در مرحله تولید الیاف میباشد. در رو شهای مختلف تولید الیاف نظیر ذو بریسی، ترریسی، خش کریسی و الکتروریسی میتوان با افزودن مواد ضدمیکروب به محلول یا مذاب ریسندگی، الیافی با خاصیت ضدمیکروب تولید کرد. تکمیل ضدمیکروب منسوجات الیاف طبیعی و منسوجاتی نظیر پارچه و منسوجات بافت که امکان ضدمیکروب کردن آ نها در مرحله تولید الیاف وجود نداشته باشد را میتوان در مرحله تکمیل، ضدمیکروب کرد.

منسوجات ضد میکروب
نانو الیاف ضدمیکروب
الکتروریسی به عنوان اصلی ترین روش برای تولید نانوالیاف پیوسته در مقیاس صنعتی و محدوده وسیع قطر از چند نانومتر تا چند میکرومتر شناخته میشود.
در الکتروریسی امکان افزودن دارو و مواد ضدمیکروب به محلول پلیمری به منظور تولید نانوالیاف حاوی این مواد وجود دارد.
الیاف ضدمیکروب
افزودن نانومواد ضدمیکروب در مرحله تولید الیاف به منظور تولید الیاف ضدمیکروب پیشنهاد شده است.
به این منظور در مورد الیافی که به روش ذو بریسی تهیه میشوند. ماده ضدمیکروب در مرحله پیش از ذوب شدن به گرانول های پلیمری افزوده شده
و در اثر ذوب شدن و اختلاط به وسیله اکسترودر، مذاب یکنواختی حاوی مقدار مشخص ماده ضدمیکروب تهیه میشود
پارچه‌های ضدمیکروب
این محصولات عموماً با فرایندهای مختلف تکمیل تولید می‌شوند. برای تولید پارچه‌های ضدمیکروب می‌توان نانوذرات را به رنگ زای پارچه اضافه نمود و پارچه در فرآیند رنگ رزی یا چاپ عامل دار شده و دارای خواص مورد نظر می‌شود.
تولیدچرم آنتی باکتریال
افزودن نانوذرات ضدمیکروب معمولاً نانوذرات نقره به چرم با رو شهای مورد کاربرد برای منسوجات متفاوت است. بدین منظور از فرایند تخلیه الکتریکی کرونا استفاده میشود.
تکمیل ضد میکروب محصولات نهایی
به منظور ایجاد خاصیت ضدمیکروب در منسوجات تمام شده نظیر پوشاک میتوان از روشهایی نظیر غوطه وری و افشانه حاوی نانومواد ضدمیکروب استفاده کرد. هرچند این روش یکی از ساده ترین رو شها برای تولید منسوجات ضدمیکروب است،
لیکن عدم اتصال نانوذرات به منسوجات منجر به سهولت رهایش این موادمیشود.

وضعیت فناوری در ایران

استقبال گسترده از جشنواره ها و نمایشگاه های فناور ی نانو در حوزه ی نساجی، نشان دهنده افزایش توجه مردم نسبت به استفاده از منسوجات تولید شده مبتنی بر فناوری نانو است. از سوی دیگر
اهمیت سلامت و بهداشت، زمینه فعالیت شرکت های فناوری نانو در این حوزه فراهم ساخته است. در کشور ما برخی صنایع به استفاده از فناوری نانو در تولید منسوجات به ویژه منسوجات ضدمیکروب روی آورده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود :
۱) صنایع پتروشیمی شهید تندگویان
۲) شرکت تولیدی تهران زرنخ
۳) دو شرکت جوراب کاسپین و تولیدی جوراب مهیار زنجان
۴) شرکت نفیس نخ
۵) شرکت تولیدات کاغذی گلریز
۶) پانسمان AgiCoat تولید شده در شرکت داروسازی عماد

تولید پوشاک ضد میکروب (آنتی باکتریال)
اقداماتی که لازم است تولید کننده‌های لباس آنتی باکتریال در راستای جذب مشتری بیشتر انجام دهند
بررسی سطح کیفی انواع تولید کننده‌های پارچه‌های آنتی باکتریال و تهیهٔ پارچه‌ای باکیفیت و مرغوب از معتبرترین کارخانهٔ نساجی پارچه‌های آنتی باکتریال.
تهیه و آماده سازی بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات دوختی که توسط افراد ماهر در این حوزه، برای دوخت لباس آنتی باکتریال مد نظر تولید کننده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تا جای ممکن واسطه‌های سود جوی میان تولید کننده و مصرف کنندهٔ اصلی حذف شود.
انجام تبلیغات گسترده در جهت معرفی محصولات تولید شده در فضاهای مختلفی نظیر شبکه‌های تلوزیونی، انواع فضاهای مجازی، وب سایت‌های اینترنتی، پخش تیزر در سطح شهرها و …
که بستر بسیار مناسبی برای امر تبلیغات هستند.
تعیین قیمت‌هایی که حتی‌المقدور مقرون به صرفه و کاملاً منصفانه باشند.
دوخت انواع لباس آنتی باکتریال مطابق با استانداردترین و اصولی‌ترین الگوهای دوخت دنیا.
پیروی از متدهای روز دوخت و دوز انواع البسه و تولید مدل‌هایی به روز شده مطابق با سلیقهٔ متقاضیان خرید.

از پارچه‌های آنتی باکتریال برای تولید مدل‌های مختلف پوشاک استفاده می‌شود. لباس‌های زنانه، مردانه، لباس کودک و نوزاد، لباس ورزشی و حوله از جمله پوشاکی هستند که با استفاده از این نوع پارچه‌ها تولید می‌شوند.
سطح پوست بدن به طور طبیعی پوشیده از باکتری است. این باکتری‌ها به راحتی به لباس منتقل می‌شوند و رشد می‌کنند. به همین دلیل لباس‌ها پس از مدتی استفاده، بوی بدی به خود گرفته و در بعضی موارد تغییر رنگ می‌دهند
اما پارچه‌های ضدباکتری مانع از بروز این مشکلات در لباس‌ها می‌شوند.

کد آیسیک مرتبط با طرح پوشاک ضدمیکروب (آنتی باکتریال)

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است.کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.طبق بررسی های انجام شده این طرح فاقد کد آیسیک می باشد. اما برای موارد مشابه کد آیسیک به شرح جدول زیر است :

نام محصولکد آیسیک
لباس کار۱۸۱۰۱۲۳۱
لباس ایمنی۱۸۸۰۱۲۳۴
انواع لباس کار و لباس بیمارستانی۱۸۱۰۱۲۳۰
لباس بیمارستانی۱۸۱۰۱۲۳۱
لباس زیر مردانه۱۸۱۰۱۱۳۱
لباس زیر زنانه۱۸۱۰۱۱۳۴
انواع لباس زیر و لباس خواب۱۸۱۰۱۱۳۰
لباس نوزاد۱۸۸۰۱۲۴۱
لباس بچه۱۸۱۰۱۲۴۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح پوشاک ضدمیکروب (آنتی باکتریال)

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.طبق بررسی های انجام شده این طرح فاقد کد تعرفه گمرکی می باشد اما برای مورد مشابه کد تعرفه گمرکی به شرح جدول زیر است :

ردیفشماره تعرفه گمرکی
۱۵۸۰۹۰۰۰۰
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث تولید پوشاک ضد میکروب(آنتی باکتریال)

ظرفیت : ۴۷۰۰۰۰
نرخ برابری دلار : ۳۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۹ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۱ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)