کلینیک-زخم-2

طرح احداث کلینیک زخم

زخم چیست؟

به آسیب دیدگی بافت زنده که، به دلیل بریدگی، خراش، ضربه یا کوفتگی ایجاد شود، زخم گفته می شود. زخم ها ممکن است بسته یا باز باشند. در یک زخم باز سطح پوست شکافته شده و خونریزی ایجاد می شود.پوست و بافت ها به طور معمول بدون اطلاع شما برش ها و خراش ها را ترمیم میکنند. اما در برخی از افراد مبتلا به زخم های پیچیده یا بیماریهای زمینه ای، این فرایند ممکن است نیاز به کمک داشته باشد.(طرح احداث کلینیک زخم)

کلینیک زخم چیست؟

کلینیک زخم جهت درمان و مراقبت از زخم های مزمن و حاد (زخم بستر، زخم پای دیابتی، زخمهای عروقی، سوختگی و…) با استفاده از روش های نوین درمانی و زیر نظر متخصص عفونی، جراح و ارتوپد می‌باشد. تشخیص به موقع زخم، نوع زخم و درمان صحیح آن بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر افراد مبتلابه زخم‌های مزمن برای مداوا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بستری میشوند درحالیکه در استانداردهای جهانی افراد مبتلابه زخم های مزمن جهت مداوا به کلینیک های زخم مراجعه می‌کنند. تعداد کلینیک های زخم استاندارد در کشور انگشت شمار است و ساخت آن ضرورت دارد. تعدد بیماران دارای انواع زخمهای مزمن و حاد و عوامل دیگری همچون فراهم نبودن مرکز درمانی تخصصی به صورت گروهی و عدم آشنایی کافی کادر درمان و همگام نبودن با پیشرفت‌های علمی در این زمینه نیاز به کلینیک‌های تخصصی ازجمله کلینیک زخم را جهت معالجه این بیماران به صورت گروه درمانی توسط پزشکان متخصص و پرستاران مجرب را بیش از پیش روشن می‌سازد.

کلینیک-زخم1

 

اهداف این مراکز

هدف اصلی این مراکز درمان زخم های مزمن و پیشرفته در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن می باشد. از دیگر اهداف این مراکز برطرف کردن زخم به تنهایی نیست. بلکه بررسی و درمان عامل زمینه ای آن نیز می باشد.در این مراکز متخصصینی وجود دارند که برای درمان انواع زخمهای کوچک بزرگ و یا کهنه و قدیمی آموزش دیده اند و وظیفه درمان این نوع زخم‌ها را بر عهده دارند‌.

چه زمان باید به کلینیک زخم مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ، باید به یک کلینیک مراقبت از زخم مراجعه کنید.

وجود یک زخم قدیمی

اگر زخم ظرف دو هفته شروع به ترمیم نکرده باشد یا در عرض شش هفته کاملاً بهبود نیافته باشد، حتما باید برای کاهش خطر عوارض، به مراکز درمان زخم مجهز مراجعه نمایید.

اگر دارای بیماریهای زمینه ای هستید

ترمیم طبیعی زخم در شامل سه مرحله است. این مراحل در بیماران با بیماریهای زمینه ای مانند دیابت، آرتروز، بیماری های عروقی، تروما یا عفونت می تواند مختل شود.

زمانی که علیرغم درمان، زخم شما بهبود نمی یابد

ممکن است شما به پزشک خود مراجعه کرده اید، داروهای خود را مصرف کرده اید و تمام توصیه را انجام داده اید، اما هنوز زخم شما بهبود نمی یابد.

تیم درمانگر متخصص در این کلینیک‌ها شامل این افراد است.

متخصص تشخیص زخم : فردی است که به طور کامل بر روی زخم شما نظارت خواهد داشت.
پرستار زخم : فردی است که زخم شما را تمیز خواهد کرد و آموزش‌های لازم را برای مراقبت از زخم در منزل به شما خواهد داد.
درمان گر زخم : فردی است که به انتخاب کردن درست راه‌های درمانی، طبق زخم حاصل شده بر روی پوست شما درمانی قطعی برای زخم شما تجویز خواهد کرد.

شرایط تاسیس

متقاضیان تاسیس درمانگاه باید حداقل ۵ نفر بوده و ۳ نفر از آن ها ( نصف به علاوه یک ) از گروه پزشکی و پیراپزشکی جویای کار از مقطع کاردانی به بالا باشند . بقیه اعضا می توانند از سایر افراد حقیقی و حقوقی باشند.
دو سوم سهام داران درمانگاه باید از فارغ التحصیلان رشته های و پیراپزشکی باشند.
به هر فرد واجد شرایط بیش از یک پروانه تاسیس داده نمی شود و هر فرد می تواند حداکثر در دو موسسه پزشکی به عنوان موسس عضویت داشته باشد.
مدت اعتبار ، تمدید یا لغو موافقت اصولی از تاریخ صدور حداکثر به مدت ۲ سال بوده و پس از آن در صورت عدم راه اندازی درمانگاه ، لغو می شود.

کلینیک-زخم-3

شرایط بهره برداری

بهره برداری از درمانگاه منوط به معرفی مسئول فنی واجد شرایط ( حداقل دو نفر ) و معرفی همکاران پزشک و پیراپزشک و سایر افراد فنی واجد شرایط می باشد . شرایط بهره برداری از درمانگاه عبارت است از:
برای اخذ پروانه بهره برداری معرفی حداقل ۵۰ درصد کادر پزشکی و پیراپزشکی از دانش آموختگان گروه پزشکی که در ارگان دولتی و خصوصی اشتغال نداشته باشند برای تمامی نوبت ها الزامی است.
مسئولین پذیرش و بایگانی باید از بین افراد جویای کار ( کارشناسی یا کاردانی ) مدارک پزشکی انتخاب و معرفی شوند .
رعایت فعالیت حداکثر دو نوبت کاری برای کلیه پزشکان و پیراپزشکانی که در کلیه مراکز درمانی فعالیت می کنند الزامی است و اجازه فعالیت همزمان داده نمی شود.
پزشکانی که در درمانگاه فعالیت می نمایند ( مسئول فنی و پزشک همکار ) در همان نوبت کاری نمی توانند در مرکز دیگری فعالیت داشته باشند . ( حداکثر با دو موسسه درمانی امکان همکاری دارند ).
مسئولین فنی درمانگاه می توانند جزو موسسین درمانگاه نیز باشند و عکس این موضوع نیز در صورت احراز شرایط لازم بلامانع است.
مسئولین فنی باید در تمامی ساعات شیفت کاری خود در درمانگاه حاضر باشند.
افزایش بخش های پاراکلینیک مانند تاسیس داروخانه ، آزمایشگاه ، فیزیوتراپی و … در چارچوب سطح بندی خدمات و مقررات هر یک از آیین نامه های مربوطه و پس از تصویب کمیسیون می باشد .
هر درمانگاه باید حداقل دارای ۳ پزشک ( عمومی و متخصص ) جهت ارائه خدمات تخصصی باشد.
در کلیه مراحل ، گواهی عدم سوء پیشینه و اعتیاد الزامی است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث کلینیک زخم

نرخ برابری دلار : ۳۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰ مترمربع
زیربنای کل :۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۵ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)