طرح تولید سیب زمینی بنفش (1)

طرح تولید سیب زمینی بنفش

رنگ این سیب زمینی، محتویات آن را فاش می‌کند، در واقع این سیب زمینی، حاوی مواد ضد اکسیده شدن است و به همین سبب رنگی بنفش و قرمز دارد. دیوید هالم و همکارانش در دانشگاه کلورادو، برای به عمل آوردن این سیب زمینی، ۳ سال فعالیت تحقیقاتی انجام دادند و سرانجام به سیب زمینی‌هایی با رنگ‌های بنفش و قرمز رسیدند. به گفته دانشمندان، این سیب زمینی نه تنها مواد ضد اکسیده شدن دارد، بلکه حاوی اسید فولیک، پتاسیم، آهن، روی و فنل‌های مختلف است.

سیب زمینی سالم

میزان مواد ضد اکسیده شدن که در این سیب زمینی وجود دارد، با میزانی از آن که در انار و توت وجود دارند، برابری می‌کند. این سیب زمینی هنگام سرخ شدن، به مواد سرطان زا تبدیل نمی‌شود، به همین سبب می‌توان آن را سیب زمینی مفید و سالم معرفی کرد. این سیب زمینی همچنین حاوی موادی است که جلوی بیماری آب مروارید چشم را می‌گیرد و با بیماری دیابت مقابله می‌کند.این سیب زمینی در آشپزخانه کارایی بسیار زیادی دارند به طوری که می‌توان با استفاده از آن غذاهای خوش طعم و زیبایی را از پوره، سیب زمینی سرخ کرده تا چیپس و سیب زمینی برشته تهیه کرد که نه تنها طعم بسیار خوبی دارند بلکه ظاهر بسیار زیبایی هم دارند.

آنتوسیانین در سیب زمینی بنفش

علت رنگ بنفش این سیب زمینی سطح بالای ماده «آنتوسیانین» است. آنتوسیانین ها در توت سیاه، شاتوت، زغال اخته و بادمجان وجود دارند. گیاهان بنفش رنگی که محتوی این ماده هستند به میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان‌های نیرومند دارند. این سیب زمینی بنفش با قیمت ۱/۵۰ پوند برای ۱/۲۵ کیلوگرم وارد سوپر مارکت‌های اسکاتلند شده است.

تاریخچه تولید سیب زمینی بنفش

شرکت اسکاتلندی “آلبرت بارتلت” این نوع جدید سیب زمینی را تولید کرده است. این سیب زمینی حتی زمانی که کاملا پخته شده و به صورت پوره در می آید رنگ بنفش خود را حفظ می کند. در ابتدا محققان دانشگاه کلورادو در آمریکا این سیب زمینی درون بنفش را توسعه دادند و این شرکت اسکاتلندی تصمیم به تولید انبوه آن گرفت. امسال تنها ۴۰۰ تن از این سیب زمینی تولید شده است اما این شرکت قصد دارد سال آینده تولید این محصول را افزایش دهد. گیلیان کینوچ رئیس بخش توسعه شرکت آلبرت بارتلت در این خصوص توضیح داد: این سیب زمینی واقعا یک فوق قهرمان است، به طوریکه یک منبع غذایی بسیار کامل و قوی بوده و به خوشمزگی بیشتر گونه های سیب زمینی است.

طرح تولید سیب زمینی بنفش (2)

خواص سیب زمینی بنفش

اولین سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چرا رنگ این سیب زمینی بنفش می‌باشد، این موضوع ریشه در مواد معدنی موجود در آن دارد. این گونه سیب زمینی غنی از فیبر و پروتئین است، اما نسبتاً کم کالری می‌باشد به طوری که تنها ۱۴۰ کالری در هر فنجان از آن وجود دارد. سیب زمینی بنفش همچنین مقدار خوبی از پتاسیم و ویتامین C و همچنین ویتامین‌های مختلف B را فراهم می‌کند. مهم‌تر از همه، گونه بنفش ۴ برابر بیشتر از سیب زمینی‌های معمولی آنتی اکسیدان دارد که برجسته‌ترین آنها آنتوسیانین‌ها هستند. رنگ بنفش این سیب زمینی نیز ناشی از آنتوسیانین می‌باشد.

فشار خون
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین عناصری که در این سیب زمینی وجود دارد، پتاسیم است. این موضوع به صورت مستقیم بر روی فشار خون تأثیر می‌گذارد. فشار خون بالا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن است چرا که هیچ نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار سخت می‌باشد. با تجمع پلاکت‌ها در رگ‌ها و شریان‌ها، فشار خون برای عبور بالاتر می‌رود و از همین رو مشکلات متنوعی برای قلب رخ می‌دهد. پتاسیم این توانایی را دارد که رگ‌ها را گشاد کند و در نتیجه این عمل، فشار خون به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری از سرطان
برای سال‌ها تصور می‌شد که سیب زمینی شیرین دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است اما امروزه ثابت شده که گونه بنفش، در این زمینه حرف اول را می زند. همان طور که می دانید مهم‌ترین دلیل برای ایجاد سرطان جهش‌های سلولی می‌باشد. اما این جهش‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟ رادیکال‌های آزاد که توسط متابولسیم تولید می‌شوند، با اکسیده کردن سلول‌های سالم، آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها قادر هستند تا فعالیت این رادیکال‌ها را خنثی کنند و اینگونه شما را در مقابل سرطان ایمن نگه دارند. از جمله مهم‌ترین انواع سرطان که سیب زمینی بنفش در برابر آنها مؤثر است، می‌توان به سرطان معده، کولون و سرطان پروستات اشاره کرد.

طرح تولید سیب زمینی بنفش (3)

بهبود عملکرد کبد
کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که به شدت آسیب پذیر می‌باشد. این عضو قادر است تا به پاکسازی و تصفیه بدن شما از سموم و آلودگی‌ها کمک کند. شاید باورش سخت باشد اما در طول روز ما میزان قابل توجه ای آلودگی را وارد اندام‌های خود می‌کنیم که اگر کبد نباشد، این آلودگی‌ها قادر هستند به سرعت ما را از پا دربیاورند. مشاهدات نشان می‌دهد آنتی اکسیدان‌های موجود در این سیب زمینی مانند آنتوسیانین می‌توانند به بهبود عملکرد کبد با از بین بردن آسیب‌های استرس اکسیداتیو، کمک کنند.

کاهش وزن
یکی از مهم‌ترین موادی که در این سیب زمینی وجود دارد، فیبرهای رژیمی می‌باشد. بدون تردید فیبرها می‌توانند نقشی اساسی در کاهش وزن داشته باشند. مشاهدات حاکی از این است که فیبرها به شدت دیر هضم می‌باشند و به همین دلیل مصرف آنها می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سیر نگه دارد و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می‌کنند که بدترین چیز در فرایند کاهش وزن محسوب می‌شود. علاوه بر این، مصرف فیبرها همچنین آزاد شدن قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد.

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)