طرح تولید شیشه ضدحریق

شیشه ضد حریق (Fire-rated glass) به شیشه هایی اطلاق می شود که تا یک درجه مشخصی در برابر آتش مقاومت می کند و از ورود آتش و دود ناشی از آن از یک اتاق به اتاق دیگر جلوگیری می کند و در برابر آتش دچار شکستگی نمی شود ، بدین سیستم ضد حریق گفته می شود.
اگر خیلی سطحی به موضوع نگاه کنیم مانند بسیاری از افراد در کشور ما خواهیم گفت که همه شیشه ها چنین ویژگی را دارا هستند اما در جواب باید گفت که شیشه های معمولی و استاندارد تا دمای ۲۵۰ درجه فارنهایت در برابر آتش مقاومت می کنند ، شیشه های سکوریت نیز تا دمای ۵۰۰ درجه فارنهایت چنین مقاومتی را از خود نشان می دهند اما شیشه ضد حریق قادر است تا دمای ۱۶۰۰ در جه فارنهایت از خود در برابر آتش مقاومت نشان دهد.پ
یشه ضد حرارت، جزو شیشه‌هایی هستند که نسبت به شیشه‌های معمولی مقاومت بسیار بالایی دارند و در مقابل گرما و آتش محکم می‌باشند. شیشه ضد حرارت عملکرد متفاوتی نسبت به شیشه‌های معمولی دارند به صورتی که شیشه‌های استاندارد تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد مقاوم هستند و شیشه‌های سکوریت تا دمای ۲۶۰ درجه مقاومت دارند و شیشه ضد حرارت تا دمای ۸۹۰ درجه مقاومت دارند و به‌راحتی شکسته نمی‌شوند. و همین‌طور شیشه ضد حریق و شیشه ضد حرارت در انواع مختلفی هستند که در ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.
فناوری تولید شیشه روزبه‌روز در حال تغییر است و قابلیت‌های آن افزایش و معایب آن هر روز در حال کاهش یافتن می‌باشد. ازجمله معایبی که به‌ مرور زمان برطرف شده‌اند می‌توان به عدم شفافیت، شکنندگی و… اشاره کرد و هرروز معایب بیشتری در حال برداشته شدن هستند تا محصولی با کمترین عیب به بازار عرضه شود. از معایب مهم شیشه که در صنعت ساختمان‌سازی بیشتر به چشم می‌آید عدم مقاومت شیشه‌ها در برابر حرارت می‌باشد. یعنی زمانی که ساختمانی دچار آتش‌سوزی ‌شود بعد از برخورد شعله‌های آتش با شیشه‌ها به‌سرعت دچار شکسته شدن می‌شوند.

شیشه نسوز

شیشه نسوز نام دیگر شیشه ضد حریق می‌باشد. شیشه نسوز کاربرد زیادی در صنعت دارد. بیشترین کاربرد شیشه نسوز در بخاری‌ها است؛ همچنین از شیشه نسوز در صنعت پتروشیمی نیز استفاده می‌گردد. همان‌طور که می‌دانید شیشه نسوز از مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش‌سوزی برخوردار است در برابر آتش هیچ اثری از مه گرفتگی، درخشش، رگه‌دار شدن یا ترک خوردن ندارد و به خاطر همین کاملاً شفاف و غیرقابل مشاهده است. این ویژگی از شیشه نسوز به‌عنوان عایقی مطمئن، نقاطی از ساختمان را تضمین می‌کند که در شرایط خاص به‌عنوان مسیر امنی استفاده می‌شود. اندازه تابش گرمایی در بخشی از شیشه نسوز که در برابر آتش‌سوزی مقاوم نیست، در فاصله یک متری از زمان استاندارد که در آزمایش‌های استاندارد تعیین‌شده است معمولاً کمتر از ۱ است. شیشه نسوز از لایه‌ای مقاوم است که در برابر آتش گرفتگی به صورت فوم منبسط می‌شود و علاوه بر آتش از تشعشع حرارت نیز پیشگیری می‌کند و به این روش از گستردگی آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند و مسیر فرار را برای افراد ساختمان و همچنین آتش‌نشان‌ها ایمن می‌کند.

انواع شیشه های ضد حریق
• شیشه های سرامیکی

این نوع شیشه های تا دمای بسیار بالا ( حدود ۳۰۰۰ درجه) و به مدت نامحدود امکان استفاده را داشته لیکن دارای قیمت های نجومی هستند. مورد استفاده از این شیشه ها معمولا در کوره های ذوب آهن و یا شیلترهای خاص است . به دلیل قیمت فوق العاده بالا ، ابعاد این نوع شیشه به ندرت از ۳۰ سانتی متر مربع تجاوز می کند.

• شیشه های مات شونده

لایه میانی این نوع شیشه ها در هنگام مواجه شدن با حریق مات شده و مانع عبور اشعه گرمایی و حرارت می شود و تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و به مدت یک ساعت مقاومت خواهد داشت . بدلیل آنکه امکان تولید این نوع شیشه در داخل کشور وجود ندارد ، قیمت تمام شده آن نیز بسیار بالا خواهد بود.

• شیشه های پیرکس نشکن

این نوع شیشه تا دمای ۸۵۰ درجه سانتی گراد و به مدت یک ساعت مقاومت کرده و نمی شکند . اما بدلیل آنکه خاصیت مات شوندگی ندارد ، گرما بصورت تابش از شیشه عبور خواهد کرد . همچنین چون شیشه مذکور در داخل کشور تولید می شود قیمت مناسبی نسبت به شیشه مات شونده دارد

• شیشه های سیمی

مورد اصلی استفاده از این نوع شیشه ها در آسانسورها می باشد و بدلیل وجود شبکه سیمی در میان شیشه ، در زمان بروز حریق شیشه ترک خورده اما فرو نمی ریزد . از بزرگترین معایب این نوع شیشه ، مات بودن آن است لیکن قیمت بسیار پایینتری نسبت به سایر انواع دارد.

• شیشه های سکوریت، فلوت و دوجداره

این نوع شیشه ها تا دمای بالا در برابر حریق مقاومت داشته لیکن زمان مقاومت آن بسیار پایین است ( حدود ۵ دقیقه )

شیشه مقاوم در برابر حرارت

ایمنی یکی از مهم‌ترین موضوع مورد بحث در صنعت ساختمان می‌باشد. مقاومت شیشه در برابر حرارت علاوه بر ساختمان‌ها، برج‌ها، مراکز تفریحی و … در پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از شیشه مقاوم به حرارت در مشعل‌های موجود در کارخانه‌ها پتروشیمی استفاده می‌گردد. شیشه مقاوم در برابر حرارت تقریباً در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد شروع به ذوب شدن می‌کند که حدوداً ۳۰۰ درجه سانتری گراد بیشتر از سایر شیشه‌ها تحمل حرارت دارد. مقاومت شیشه در برابر حرارت می‌تواند جلوی بسیاری خطرات ناشی از آتش‌سوزی را بگیرد و باعث افزایش ایمنی محیطی می‌شود که از آن در بسیاری از صنایع استفاده می‌گردد.

مقاومت در برابر حرارت شیشه ضد حریق

شیشه‌های سکوریت تا دمای بین ۲۶۰-۲۲۰ درجه را تحمل می‌کنند؛ اما از لحاظ عملکرد تفاوت چندانی با شیشه‌های معمولی ندارند. در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد می‌شود. درحالی‌که شیشه‌های ضد حریق دمایی حدود ۸۰۰-۷۰۰ درجه را در برابر حرارت متحمل هستند. اگر مساحت پنجره نسبت به میزان آتش نیز کم باشد، هوا رسانی به آن محدود می‌شود، زمانی که هوا رسانی آتش کافی نباشد، از گسترش آتش کاسته خواهد شد. در ضمن نباید از این موضوع غافل شد که خسارت و تلفات جانی در آتش‌سوزی‌ها تنها از طریق سوختگی است. بلکه درجه حرارت بالا و خفگی نیز در افزایش تلفات نقش پررنگی دارد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت مقاومت در برابر حرارت شیشه ضد حریق قادر است از انتشار شعله‌های آتش و دود از یک اتاق به اتاق‌های دیگر جلوگیری کند.

مزایای کاربرد شیشه ضد حریق

از مزیت‌های شیشه‌های ضد آتش نانو سیلیکا می‌توان به سبکی وزن آن‌ها و ویژگی‌های اپتیکی مناسب، مدت ‌زمان زیاد مقاومت در برابر آتش در حدود ۱۲۰ دقیقه و دمای ۱۰۰۰ درجه و عایق بودن صوتی نام برد. از دیگر مزایای شیشه‌های ضد حریق امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هدر رفتن گرما و سرمای موجود در محیط ساختمان می‌باشد.
شیشه‌های ضد حریق امکان صرف جویی در مصرف انرژی و کاهش هدر رفتن سرما و گرمای موجود در محیط ساختمان می‌باشد. این شیشه‌ها توانایی نگهداری و حفظ دمای محیط را دارا می‌باشند و نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی ایفا می‌کنند. حفظ نظافت و پاکیزگی محیط دیگر مزیت نصب شیشه‌های ضد حریق می‌باشد.
این شیشه‌ها در حالت عادی شفاف‌اند و با دیگر شیشه‌های لمینت تفاوت چندانی ندارند اما در اثر مجاورت با آتش، این تلق‌ها منبسط‌شده و به یک محافظ مات و سخت تبدیل می‌شوند. این ویژگی منجر به کاهش انتقال حرارت از طریق شیشه گردیده و امکان را به ساکنین می‌دهد تا با آرامش ساختمان را تخلیه کنند.
زمانی که یک‌لایه تلق با دولایه شیشه لمینت شود، این شیشه در گروه دوم قرار می‌گیرد اما وقتی‌که دو یا چندلایه تلق بین سه یا چندلایه شیشه قرار گیرند، شیشه لمینت شده در گروه سوم قرار می‌گیرد.
این شیشه‌ها بسته به تعداد لایه‌ها می‌توانند بین ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ دقیقه زمان فرار را ایجاد کنند؛ بنابراین ساکنین می‌توانند درنهایت آرامش حتی وسایل گران‌بها را جمع‌آوری نموده و سپس محل را تخلیه کنند.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شیشه ضدحریق

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک شیشه ضدحریق ۲۶۱۰۵۱۲۴۱۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شیشه ضدحریق

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

صادرات شیشه در ایران

تولید شیشه نیاز به انرژی فراوان دارد و ایران سرشار از انرژی بخصوص سرشار از منابع گاز است.
که برای تولید شیشه از اهمیت فراوانی برخوردار است.
منابع مورد نیاز تولید شیشه مثل سیلیس در ایران فراوان است و تقریبا برای تولید شیشه نیاز به واردات مواد خام نمی باشد.
کارخانه های مجهزی در ایران برای تولید شیشه وجود دارد که امکان تولید شیشه با کیفیت را فراهم می سازند.
قیمت تمام شده پایین و کیفیت مناسب، شرایط مناسبی را برای صادرات شیشه ایران فراهم آورده است.
در حال حاضر به ۳۱ کشور جهان همچون ترکیه، هند، عراق، ایتالیا و برخی از کشورهای اروپایی صادرات شیشه داریم.
اما عمده صادرات شیشه ایران به کشورهای همسایه است.
یکی از کلیدی‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات محصولات شیشه و آینه، کشور هند است .

وضعیت واحد های فعال تولید شیشه ضدحریق

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شیشه ضدحریق در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

 

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)