طرح تولید عطر و ادکلن

در قرن ۱۸ با ساخت ادکلن (Eau de cologne) انقلابی در صنعت عطر سازی به وقوع پیوست. ادکلن که در آن زمان ترکیبی بود از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو موارد استفاده فراوانی داشت. قرن ها پیش از این، عطر به عنوان ماده ای برای خوشبو کردن محیط در مراسم مذهبی مصریان سوزانده می شد. در آن زمان استفاده از این مواد خوشبو تنها به آیین ها و تشریفات مذهبی اختصاص داشتند اما به تدریج از این مواد برای ساختن پماد جهت تسکین و درمان زخم های پوستی نیز استفاده شد. در طول قرن هفدهم، استفاده از بوی خوش و عطر کاملا در بین مردم رایج شد. دستکش های معطر در فرانسه به بازار آمد و در سال ۱۶۵۶ بود که اولین صنف سازندگان عطر تاسیس شد. استفاده از عطر در کشور فرانسه بیش از سایر نقاط جهان به سرعت افزایش پیدا کرد.

اجزای اصلی عطر

حلال یا حامل از حلال های جدید و پرکار امروزی برای نگهداری مواد معطر مخلوط اتیل الکل بسیار خالص به همراه مقدار کم یا زیاد آب است . میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغنهای مورد استفاده تعیین میشود . حلال مذکور بدلیل فراریت بالایی که دارد پخش بویی را که حمل میکند آسان میسازد و ضمن آنکه تاثیر سویی هم بر پوست و همچنین واکنش خاصی با مواد حل شونده ندارد . اما قبل از هر چیز باید بوی الکل از بین برود که برای اینکار از مواد برطرف کننده بو یا پیش تثبیت کننده استفاده میشود از موادی که چنین کاری را انجام میدهند میتوان به صمغ بنزویین و یا دیگر تثبیت کننده های رزینی اشاره کرد که این مواد به الکل اضافه میشوند و بعد از مدت یک یا دو هفته الکل تقریبا بی بو بدست می آید ، بوی خام طبیعی آن با رزین خنثی میشود .
تثبیت کننده ها : به طور کلی در یک محلول حاوی مواد معطر و فرار ، جزیی که فراریت بالاتری دارد اول تبخیر میشود ، و از آنجایی که مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر میکنند باید بر این اشکال غلبه کرد برای همین از یک تثبیت کننده استفاده میکنند ، ماده ایکه فراریت پایین تر از روغنهای عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشکیل دهنده و معطر را کند و یکسان میکنند . استخراج با حلالهای فرار یک روش جدید است که میتواند جایگزین روشهای دیگر شود اما از تقطیر گرانتر است، بیشتر روغنها معمولا بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آیند. اما در برخی از روغنها دما اثر معکوسی دارد مثل روغن مرکبات که با فشردن پوست آنها روی اسفنج بدست میآیند، روغنی که به اسفنج منتقل میشود در مراحل بعدی با فشردن اسفنج جمع می گردد .در برخی ازگلها بوسیله تقطیر روغنی بدست نمی آید یا روغن آنها در اثر تقطیر تخریب میشود برای همین از روشهای دیگری استفاده میشود .

طرح تولید عطر و ادکلن
تقطیر با بخار آب: گلها و گیاهان دارای برگ باریک داخل دستگاه تقطیر ریخته میشوند ، برگها وریشه های آبدار و ساقه های کوچکتر باید به ذرات کوچکی تبدیل شوند ؛ مواد خشک پودر میشوند ؛ چوبها و ریشه های سفت به قطعات کوچکی خرد میشوند ؛ انگور در حالت طبیعی به دستگاه خورانده میشود چون گرمای تقطیر به سرعت فشار کافی برای شکافتن پوسته بیرونی آنها فراهم میکند ، تقطیر معمولا در فشار جو انجام میشود مگر اینکه اجزای روغن هیدرولیز شوند در آن صورت بهتر است که در خلا انجام شود ، در بیشتر موارد تقطیر به روش سنتی انجام میشود ، مانند گلاب گیری که البته کارایی این روشها پایین است و روغن با مواد دیگری همانند آکرولیین ؛ تری متیل آمین و مواد کرزوت آلوده میشود .
روش هم بدین صورت است که از بشکه های روغن یا دیگهای مسی مجهز به لوله های چگالنده هستند. که از میان حمام آبی می گذرند . مواد و آب به درون دستگاه تقطیر ریخته میشود و یک آتش مستقیم از موادی که از تقطیر پیش برجا مانده در زیر دستگاه روشن می شود . بدین ترتیب با عمل تقطیر روغن گیری انجام میشود. همچنین عطرها را با توجه به نحوه تولید آنها به دو گروه طبیعی و شیمیایی تقسیم می‌کنند.

عطرهای طبیعی

عطرهای طبیعی به عطرهایی گفته می‌شود که حاصل تغییر و تحول در یک چیز طبیعی است؛ مثل عطر «گل محمدی» که همان گلاب است یا عطر گل یاس و عطر گلهای مختلف که از تغلیظ کردن عصاره گلهای مختلف به دست می‌آید. یکی از طبیعی‌ترین و مرغوب ترین عطرهای طبیعی دنیا، عطری است که از ناف آهوی چینی به نام «آهوی خُتن» که در دشت «خُتن» در چین زندگی می‌کند به دست می‌آید. همچنین عطری که از عصاره نوعی گل رز معروف به «رز محمدی» به دست می‌آید. در ایران عصاره رقیق شده این عطر را به نام گلاب به صورت خوراکی استفاده می‌کنند. می‌گویند پیامبر اسلام از این عطر استفاده می‌کرده به همین دلیل به «گل محمدی» معروف شده است.

عطرهای شیمیایی

عطرهای مصنوعی و یا شیمیایی عطرهایی هستند که توسط علم شیمی و با تغییر و تحول در یک یا چند ماده شیمیایی بدست می‌آید. عطرهای شیمیایی عموماً دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به عطرهای طبیعی دارند؛ چون در بافت ملکولی آنها از انواع و اقسام مواد شیمیایی استفاده شده که باعث دوام زیاد آنها می‌شود. عطرهای شیمیایی به صورت‌های مختلفی وجود دارند. یک دسته از این عطرها با درجه خلوص بالا و به صورت مایع در قوطی‌هایی با وزنهای متفاوت و از جنس آلومینیوم و با نامهای بسیار متنوع (چیزی در حدود بیش از ده هزار نام مختلف) تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. این قبیل عطرها را در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی و کرم سازی و صابون سازی به کار می‌برند.
علاوه بر آن به صورت خالص و برای خوشبویی تن و بدن نیز استعمال می‌شود. دسته دیگر عطرهای مایع به نام عمومی «ادکلن» و با تنوع بیش از چند هزار نام متفاوت تجاری در بازار وجود دارد که همان عطرهای خالص مایع که ذکر آن شد به اضافه لاکی مخصوص و ماده نگهدارنده ویژه در شیشه‌ها و قوطی‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. ادکلن‌ها عموماً دوام کمتری نسبت به عطرها دارند و در شیشه‌های اسپری‌دار ارائه می‌شوند تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد. گروهی دیگر از همین دسته از عطرها، اسپری‌های خوشبوکننده بدن و هوا می‌باشند که در اشکال و انواع بسیار زیادی در بازار وجود دارند و محتویات آنها همان ترکیبات ادکلن‌هاست؛ به اضافه گازی ویژه که در کپسولهای فلزی خاص نگهداری می‌شوند.
مثل ادکلنها دارای یک اسپری است که با فشار گاز داخل کپسول به بیرون هدایت شده و با فشار زیاد اسپری می‌شوند. کشور ایران دارای تمدنی کهن بوده و از دیرباز مهد دانش و صنعت و از جمله اولین گلابگیر دنیا نیز بشمار می‌رود. سابقه گلابگیری در ایران به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد. ایرانیان در آن زمان روش تقطیر را ابداع نموده و سالها از آن بهره‌مند بوده‌اند.
تهیه مواد معطر و آب مقطر گیاهان دارویی درایران قبل از حمله مغولان به اوج خود رسید بطوریکه همه ساله مقدار معتنابهی گلاب، عرق نسترن، ‌گل زرد، ‌نعناع، ‌رازیانه و غیره از طریق دریا به شمال آفریقا و اروپا و توسط شتر به هندوستان و چین صادر می‌شده است. علاوه بر این با استفاده از گیاهان دارویی، داروهای زیادی بصورت خشک و یا بصورت عصاره‌های تغلیظ شده تهیه و صادر می‌گردیده است. مرکز اصلی گل و گیاهان معطر در فارس و میمند از شهرت خاصی برخوردار بوده است.

فرآیند تولید عطر و ادکلن

پس از استخراج عطر، ترکیب آن‌ها و حل کردن آن‌ها در الکل، مرحله بعدی در فرآیند تولید عطر فرآیند پیرسازی عطر است. در این مرحله عطر برای چند ماه تا یک سال در فضایی تاریک و خنک قرار می‌گیرد بدون آن که کوچکترین حرکت یا مزاحمتی برای آن ایجاد شود. این فرآیند کمک می‌کند تا روغن معطر و الکل کاملا با هم ترکیب شوند و کیفیت و دوام عطر بالاتر رود و شدت بوی عطر قوی‌تر می‌شود. پس از این مرحله، تست کیفیت عطر انجام می‌شود و عطرهایی که این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند بسته‌بندی شده و وارد بازار می‌شوند.
هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.

جزء اول

جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را در دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏

جزء دوم

جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏

جزء سوم

آخرین جزء یا اندنوت، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏

سیوتون، اصلی‌ترین سازنده عطر و ادکلن

بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوط های ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود. گربه سیویت، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست ۸ ، هگزادکان ـ۱ ، ۱۶، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+4) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است. سیویت، مانند مشک، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏

طرح تولید عطر و ادکلن
سایر ترکیبات عطر

ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه ، ژرانیول (با نقطه جوش‌‌‏ ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل ، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏ عطرها نوعا ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏

انواع تثبیت کننده ها عطر و ادکلن

۱- ترشحات حیوانی نظیر مشک و عنبر و …
۲- محصولات رزینی که بر اثر آسیب دیدگی و یا بطور طبیعی از گیاهان خاصی ترشح میشوند مانند:بنزویین و صمغ یا ترپنها
۳- روغنهای اسانسی که هم بوی خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {۲۸۵-۲۹۰درجه سلسیوس}دارند مانند مرموک و صندل و ….
۴- مواد تثبیت کننده سنتزی : برخی از استرهای نسبتا بی بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات نقطه جوش ۲۵۹درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش ۲۹۵ درجه بنزیل بنزوات با نقطه جوش ۳۲۳ درجه سلسیوس و همچنین مواد که بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل میکنند مانند : آمیل بنزوات ، استوفنون، استرهای الکلی سینامیک ، استر های اسیدی سینامیک و…

البته باید میان روغن های بدست آمده از عطرگیری با روغن های جاذب یا استخراج توسط حلال و روغن های اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قایل شد . در روغن های حاصل از تقطیر ممکن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی که بدلیل تقطیر از بین رفته اند را نداشته باشد ، به طور کلی میشود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیاز مان را از دست میدهیم بعنوان مثال : گل محمدی که فنیل الکل در بخش آبی محصول تقطیر از بین میرود و یا عصاره بهار نارنج که روغن تقطیر شده بخش بسیار کوچکی از متیل آنترانیلات است در حالی که روغن استخراج شده ممکن است حدود یک ششم این جزء سازنده را داشته باشد . روغنهای اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلالهای آبی محلول هستند ، همانطور که در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده میشود مقدار کافی روغن ممکن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند . این روغنهای به قدر کافی فرار هستند که در بیشتر مواد هنگام تقطیر تغییر نمیکنند و همچنین با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای است یک روغن اسانسی معمولا مخلوطی از ترکیبات است .

ماشین آلات و فرآیند تولید طرح تولید عطر و ادکلن

دلایل متعددی برای استفاده از عطر وجود دارد که مهم‌ترین آن افزایش اعتماد به نفس فرد است. استفاده از عطر برای بسیاری از مردم به یک عادت تبدیل شده است چون آن‌ها را به فردی متفاوت در جامعه تبدیل می‌کند و البته بوهای نامطبوع اطراف را نیز دفع می‌کند اما برای برخی افراد عطرها خاطرات زیبا و شیرین زندگی را یادآوری می‌کند و حال آن‌ها را بهتر می‌کند.
اما استفاده از عطر در انواع مختلف آن هر دلیلی که داشته باشد دانستن این که فرآیند تولید عطر چگونه انجام می‌شود و این مایع خوشبو چه مراحلی را تولید می‌کند تا به این شکل به دست مصرف کننده برسد موضوعی جالب و جذاب است.

ترکیبات عطر

قبل از این که فرآیند تولید عطر آغاز شود مواد خام متعددی باید تهیه شود. میوه‌ها، ادویه‌جات، برگ گیاهان، صمغ و انواع علف‌ها و گل‌ها مواد ضروری در تهیه عطر هستند. معمولا گل‌ها و عصاره آن‌ها مهم‌ترین ماده در تهیه عطر است و برندهای لوکس مثل شانل ( (Chanelدر تهیه عطرهای معروف خود ار عصاره گل استفاده می‌کنند.
گاهی اوقات از عناصر حیوانی نیز در ساخت عطرها استفاده می‌شود مثل مشک که از شکم نوعی آهو به دست می‌آید و عنبر که از یک نهنگ به همین نام تولید می‌شود. اما برخی از ترکیبات عطر در طبیعت موجود نیستند و و به طور مصنوعی تهیه می‌شوند که این مساله در حفظ محیط زیست اهمیت شایان توجهی دارد چون به حفظ منابع گیاهی و حیوانی کمک می‌کند و دیگر حیوانات به خاطر روغن‌های طبیعی بدن خود کشته نمی‌شوند و زمین‌های کمتری زیر کشت گیاهان قرار می‌گیرد.

روش‌های استخراج رایحه

ماده‌ای که از گیاهان و حیوانات برای تهیه عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد روغن معطر آن‌هاست. برای جدا کردن این روغن باید فرآیند عصاره گیری انجام شود. این عمل مهم‌ترین مرحله در فرآیند تولید عطر است و روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. روش متداول، استفاده از روغن‌های جاذب برای گرفتن عطر و رایحه منبع معطر است و روش دیگر جوشاندن قطعات ماده معطر و تقطیر آن برای عصاره گیری است.
برخی تولیدکننده‌ها از حلال‌های شیمیایی مثل بنزن و اتیل الکل برای استخراج ماده معطر استفاده می‌کنند و سپس با سوزاندن حلال، عطر خالص را به دست می‌آورند. اگر به نظر شما برخی از عطرها گران هستند به خاطر داشته باشید که برای ساخت ۱۵ میلی لیتر عطر فرانسوی عصاره ۶۶۰ گل رز استخراج می‌شود.

ترکیب روغن‌های معطر

برای ساخت رایحه‌ای خاص و جدید، کارشناسان آزمایشات و ترکیبات مختلفی را انجام می‌دهند تا به نتیجه مطلوبی برسند. این فرآیند ممکن است سال‌ها به طول انجامد و به ترکیب صدها ماده معطر و شیمیایی منجر شود تا نتیجه‌ای موفقیت آمیز داشته باشد. پس از آن که رایحه مورد نظر به دست آمد و مورد تایید کارشناسان عطر قرار گرفت ماده به دست آمده در الکل حل می‌شود تا رقیق‌تر شده و قابل استفاده باشد.

پس از استخراج عطر، ترکیب آن‌ها و حل کردن آن‌ها در الکل، مرحله بعدی در فرآیند تولید عطر فرآیند پیرسازی عطر است. در این مرحله عطر برای چند ماه تا یک سال در فضایی تاریک و خنک قرار می‌گیرد بدون آن که کوچکترین حرکت یا مزاحمتی برای آن ایجاد شود. این فرآیند کمک می‌کند تا روغن معطر و الکل کاملا با هم ترکیب شوند و کیفیت و دوام عطر بالاتر رود و شدت بوی عطر قوی‌تر می‌شود.
پس از این مرحله، تست کیفیت عطر انجام می‌شود و عطرهایی که این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند بسته‌بندی شده و وارد بازار می‌شوند.

Perfume-and-cologne

قیمت تولید داخلی و جهانی

نوع استفاده از انواع خوشبو کننده ها و عطر ها به میزان غلظت آنها بستگی دارد. پرفیوم یا همان عطر با درجه خلوص و غلظت ۱۵ تا ۴۰ در صد بالاترین ماندگاری را دارد و بنابراین از هر نوعی که باشد نسبت به سایر درجه بندی های گران تر است. ادوپرفیوم که از سوی مردم با ادکلن ها اشتباه گرفته می شود، با خلوص ۲۲ درصد داومی حدود سه تا چهار ساعت دارند و بنابراین قیمتی ارزان تر از عطر ها دارند. در مرحله آخر نیز ادوتوالت و ادکلن قرار دارد که از پایین ترین غلظت و قیمت در میان سایر خوشبو کننده ها برخوردارند.

استفاده از عطر در کشورها

به دنبال یک موضوع مناسب برای مقاله امروز بودیم که به ناآگاه حس کردیم، اینکه استفاده از عطر در کشورها به چه صورت است و معطر بودن چه معنایی نزد فرهنگ‌ها دارد، مطلب جالبیست. به همین دلیل این موضوع را باز کرده و به بررسی آن پرداختیم. در این مقاله ما را همراهی بفرمایید.
معطر بودن برای هر فردی مهم است اما نکته مهم اینجاست که از نظر همه هر عطری خوشبو نیست. این موضوع کاملا واضح است که به سلیقه افراد مرتبط می‌شود. در واقع هر شخصی با توجه به سلیقه شخصی خوشبویی را در عطری خاص می‌بیند. به زبان ساده‌تر شاید عطری که به مشام من خوشایند است برای شما اصلا جالب نباشد و بالعکس! دقیقا مانند ذائقه ما آدم‌ها در انتخاب غذا. ولی موردی که در عطر وجود دارد به فرهنگ افراد نیز برمی‌گردد. مصرف عطر در کشورها و مصرف ادکلن در کشورها با هم تفاوت‌هایی دارد که همین امر می‌تواند سبب ایجاد اختلاف گردد.

استفاده از عطر و ادکلن در کشورهای آسیای شرقی

کشورهایی که در آسیای شرقی هستند مانند کره و ژاپن، بیشتر به سمت رایحه‌های ملایم و ترکیب مرکبات تمایل دارند. به هیچ وجه عطرهای تند را قبول نداشته و حتی نشانه توهین به هم می‌دانند. پس شما نمی‌توانید به این افراد عطرهای تند پیشنهاد کنید. باید حواستان باشد اگر به این کشورها سفر می‌کنید، حتما از عطرهای ملایم استفاده کنید. استفاده از عطر در کشورها مسئله مهمی است حتی برای افرادی که تصمیم به سفر به این کشورها را دارند، ضروریست که به عقاید و رسوم آن‌ها پایبند باشند.

استفاده از عطر در خاورمیانه

برعکس کشورهای آسیای شرقی، در کشورهایی که در خاورمیانه هستند عطرهای تند با ماندگاری بالا یافت می‌شود. در واقع افراد این کشورها دوست دارند بوی عطرشان کاملا حس شده و مدت زمان زیادی روی بدن باقی بماند. برای بررسی مصرف ادکلن در کشورها، این نقطه دقیقا همان بخشی است که ما نیز به آن معتقدیم. البته نمی‌توان گفت تمام افراد چنین سلیقه‌ای دارند ولی بصورت میانگین شاهد چنین سلیقه‌ای در خاورمیانه هستیم.

استفاده از عطر در کشور روسیه

همه ما می‌دانیم که روسیه کشوری سردسیر است. در واقع می‌توان گفت طبعی خشک دارد بنابراین اکثر مردم این کشور تمایل به استفاده از عطرهای تند و ماندگار را دارند. ادکلن‌هایی که اسانس میوه و گل را به همراه داشته و ماندگاری آن‌ها بالا باشد، جزء سلایق روسی‌هاست.

مصرف عطر در کشورهای آمریکایی

کشورهای آمریکایی عاشق عطرهای کلاسیک بوده و رایحه‌هایی که بوی میوه، گل و چوب دارند، محبوبیت خاصی نزد افراد دارد. معمولا به سراغ عطرهای گرانقیمت و مارک می‌روند که لاکچری بوده و ماندگاری خوبی دارد.

استفاده از عطر در کشورهای اروپایی

فرانسه یکی از کشورهای اروپاییست که خود مهد ساخت و عطر است. سلیقه آن‌ها بسیار شبیه به کشورهای آمریکاییست. افراد این کشورها متمایل به استفاده از عطرهای ساده و سبکی هستند که عنصر جذابیت، داشته باشند. در واقع اروپایی‌ها به جذابیت و گیرا بودن عطر خود بسیار اهمیت می‌دهند.
در بین تمامی اقوام، اروپایی‌ها بیشترین استفاده را از عطر و ادکلن دارند و با توجه به اینکه ماندگاری و تند بودن عطر برایشان مهم است، همیشه بروزترین و گرانقیمت‌تترین عطرها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. اما در ایران چه خبر؟
مصرف عطر و ادکلن در ایران نیز به نسبت زیاد است اما نمی‌توان گفت همه ایرانی‌ها عطر اصل استفاده می‌کنند. معمولا خوشبو بودن آن برایشان اهمیت دارد و بیشتر خواهان عطرهای با ماندگاری بالا هستند. ویژگی‌های عطرهای مردانه و ادکلن‌های زنانه را قبلا در مقالاتی گفتیم. اگر دوست دارید بصورت اصولی ادکلن موردنظرتان را انتخاب کنید، حتما مقالات در این زمینه را بخوانید. راهنمای خوبی برای انتخابتان است.

سنین مختلف در استفاده از عطر و ادکلن

حال می‌خواهیم ببینیم افراد در سنین مختلف به چه میزان از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند. این آمار طبق استفاده از عطر در جهان مختلف بوده و ایران را نیز درنظر می‌گیرد. این آمار را به کمک تصویر و نمودار برایتان پیدا کردیم. راهنمای مربوط به رنگ‌ها و اعداد را در اینجا می‌آوریم.


– رنگ آبی: استفاده روزانه
– رنگ سورمه‌ای: چندبار در هفته
– رنگ طوسی: یک بار در هفته
– رنگ قرمز: ۲ الی ۳ بار در ماه
– رنگ سبز: یک بار در ماه
– رنگ زرد: خیلی کم
– رنگ بنفش: هرگز
این آمار بین ۳ گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۰ تا ۵۹ سال و ۶۰ به بالا درنظر گرفته شده که آمار جالبی را ارائه می‌دهد.

گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال

۴۴ درصد بصورت روزانه از عطرها استفاده می‌کنند.
۲۸ درصد تنها چند بار در هفته از عطر استفاده می‌کنند.
۸ درصد آن‌ها تنها یک بار در هفته از ادکلن استفاده می‌کنند.
۷ درصد ۲ الی ۳ بار در ماه از عطر استفاده می‌کنند.
۶ درصد خیلی کم از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند.

گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال

۴۱ درصد بصورت روزانه از عطرها استفاده می‌کنند.
۲۳ درصد تنها چند بار در هفته از عطر استفاده می‌کنند.
۶ درصد آن‌ها تنها یک بار در هفته از ادکلن استفاده می‌کنند.
۱۰ درصد خیلی کم از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند.
۱۱ درصد افراد در این سن، اصلا از عطر استفاده نمی‌کنند.

گروه سنی ۶۰ به بالا

۲۲ درصد بصورت روزانه از عطرها استفاده می‌کنند.
۱۸ درصد تنها چند بار در هفته از عطر استفاده می‌کنند.
۵ درصد آن‌ها تنها یک بار در هفته از ادکلن استفاده می‌کنند.
۸ درصد ۲ الی ۳ بار در ماه از عطر استفاده می‌کنند.
۱۵ درصد خیلی کم از عطر و ادکلن استفاده می‌کنند.
۲۷ درصد اصلا از عطر و ادکلن استفاده نمی‌کنند.

آمار و ارقام مصرف عطر در کشورها

با توجه به آماری که خدمت شما عرض کردیم، می‌توان حدس زد که استفاده عطر به چه صورت بوده و مصرف ادکلن در کشورها دقیقا به چه افرادی اختصاص می‌یابد. البته این آمار تا سال ۲۰۱۸ به دستمان رسیده. با توجه به آماری که مشاهده می‌کنید دقیقا آمار استفاده از عطر در کشورها در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

وضعیت جهانی تولید عطر و ادکلن

تجارت عطر و ادکلن ۴۰ میلیارد دلار تراکنش در دنیا دارد که ۹/۷۴% سهم کشورهای اروپایی و ۳/۱۲% سهم کشورهای آسیایی و ۴/۱۱% سهم کشورهای آمریکایی است.قاره اروپا ۹/۷۴% از کل صادرات عطر و ادکلن را انجام می دهد که سهم کشور فرانسه از سایر کشورهای اروپایی بیشتر است، فرانسوی ها سالانه ۵/۲۵% عطر و ادکلن به جهان صادر می کنند.دومین صادر کننده بزرگ عطر و ادکلن کشور آمریکا است و پس از آن کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا قرار دارند.در سال های اخیر کشورهای سنگاپور و امارات نیز به جمع بزرگترین صادر کنندگان عطر و ادکلن پیوسته اند.

مزایا و موانع تولید عطر و ادکلن :

مزایا :
-وضعیت مناسب کشور در تولید اسانس گیاهان به عنوان مواد اولیه عطرها
– ممنوعیت واردات عطرو ادکلن
-وضعیت نسبتا مناسب صادرات عطر و ادکلن به کشور های همسایه
موانع :
-واردات قاچاق
– مشکلات تولید ششیه های عطر و ادکلن
– افول بازار فروش به دلیل رکود اقتصادی
– مشکلات تولید و دسترس به مواد اولیه
– وجود کالای تقلبی
و…

وضعیت واردات و صادرات عطر و ادکلن

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات عطر و ادکلن در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید عطر و ادکلن (1)

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید عطر و ادکلن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید عطر و ادکلن به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصول
Product Name
کد آیسیک
عطر

Perfume

۲۴۲۴۵۱۲۴۵۸
ادوکلن

Cologne-water

۲۴۲۴۵۱۲۴۵۷

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید عطر و ادکلن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصول
Product Name
کد تعرفه گمرکی
عطر

Perfume

۳۳۰۳۰۰۱۰
ادوکلنCologne-water۳۳۰۳۰۰۱۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید عطر و ادکلن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید عطر و ادکلن در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عطر و ادکلن
وضعیت واحد های فعال طرح تولید عطر و ادکلن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید عطر و ادکلن در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عطر و ادکلن
پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید عطر و ادکلن

ظرفیت : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱۱ امتیاز)