طرح تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

فتالیک انیدرید (PA) جامدی سمی و بی رنگ که در الکل و دی سولفید کربن حل می شود. PA کمی در آب گرم حل شده و به اسید فتالیک هیدرولیز می شود. از اولین اسیدهای انیدرید دی کربوکسیلیک دو ظرفیتی است که به صورت تجاری مصرف بالایی دارد و در درجه اهمیت با اسید استیک قابل مقایسه است. PA به صورت سوزنی و بی رنگ یا صفحه ای به فرم کریستالی مونوکلینیک یا رومبیک وجود دارد. روغن های نرم کننده، رزین های پلی استر و رنگ ها از مهم ترین مشتقات انیدرید فتالیک می باشند. اولین بار این ماده در آلمان به روش اکسیداسیون نفتالین در فاز مایع با کاتالیزور جیوه در محیط اسیدی سنتز شد که با این روش محصول به دست آمده کیفیت مطلوبی نداشت.

سنتز فتالیک انیدرید

امروزه انیدرید فتالیک از اکسیداسیون نفتالین یا ارتو زایلن در فاز گازی در جریان هوا با پنتا اکسید وانادیم و دی اکسید تیتانیم تهیه می شود. این واکنش گرمازا است و انیدرید مالئیک نیز به عنوان محصول جانبی تولید می شود. PA از حرارت دادن فتالیک اسید نیز به دست می آید.

کاربردهای فتالیک انیدرید

عمده کاربرد فتالیک انیدرید در سنتز پلاستی سایزرها، رزین های آلکیدی و رزین های پلی استر غیر اشباع می باشد. مشتقات این ماده فتالات استرها هستند که خود عامل اصلی تهیه نرم کننده هایی مانند DIDP، DOP، BBP و DINP می باشند. این ترکیبات اصلی ترین نرم کننده ها برای رزین های پلی وینیل کلراید می باشند که مصرف عمده آن در طناب های پلاستیکی، شیلنگ های باغبانی و وسایل خانگی می باشد.

رزین های پلی استر غیر اشباع از واکنش یک اسید غیر اشباع دی کربوکسیلیک، گلیکول ها و یک نوع اسید آروماتیک کربوکسیلیک که غالبا PA یا ایزو فتالیک اسید و یا مخلوط آن دو به دست می آید. این رزین ها در استخر، رویه های سقف، لوله ها، قایق های تفریحی، وسایل اسکی، تانک های ضد زنگ و لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین های آلکیدی از واکنش اسیدهای چند عاملی و یا انیدریدها مانند فتالیک انیدرید، ایزو فتالیک و مالئیک انیدرید با گلیسیرین و یا پنتا اریتریتول به دست می آیند. رزین های آلکیدی در پوشش های معماری، مصارف خانگی، تجاری و صنعتی و در رنگ های لاستیکی و ترافیکی استفاده می شوند.

PA همچنین به عنوان ضد ویروس، بازدارنده شعله، تولید رنگدانه ها، انیدریدهای هالوژنه، رزین های پلی اتر ایمید و پلی استر پلی ال ها به کار می رود. کینولین زرد یک رنگ محبوب است که از فشرده سازی فتالیک انیدرید و ۲-متیل کینولین به دست می آید.

ویژگیها روغن دی اکتیل فتالات

۱- بی بو
۲-رنگ روشن
۳- نامحلول در آب
۴- محلول در روغن های معدنی
۵- قابل احتراق

کاربردها روغن DOP

نرم کننده PVC‌
تولید چسبها
صنایع چرم مصنوعی
صنایع کفش دریافت
عنوان: روغن دی اکتیل فتالات دی او پی(DOP)
رنگسازی
شیلنگ سازی
اسباب بازی
کابل سازی
گرانول سازی
نوار دور شیشه

ام شیمیایی: فتالیک اسید

ویژگیها روغن دی اکتیل فتالات

۱- بی بو
۲-رنگ روشن
۳- نامحلول در آب
۴- محلول در روغن های معدنی
۵- قابل احتراق

مایعی است به رنگ روشن، بی بو و قابل احتراق که در آب نامحلول است و قابل اختلاط با روغنهای معدنی میباشد.

گرید روغن دی اکتیل فتالات

دی اکتیل فتالات , dioctyl phthalate و یا روغن دی او پی (DOP) یکی از مهم ترین نرم کننده های انواعی از پودر گرانول پی وی سی PVC است. پلاستی سولهای PVC یا محلولهای معلق وینیلی (Vinyl dispertions) سوسپانسیون‌های سیالی از رزین های PVC با ذرات ریز هستند که در یک سیستم پلاستی سایزر (نرم‌کننده) موجود می‌باشند.این خمیرها معمولا از PVC ساخته شده از طریق امولسیون نوع E تهیه می‌شوند و روغن دی‌اکتیل فتالات (DOP) یک نرم‌ کننده متداول در تولید آنست .اجزاء سازنده دیگر اغلب شامل پرکننده و پایدارکننده است .خمیر PVC وسیله حرارت دادن در دمای بالا به محصول نهایی تبدیل می‌گردد که کاربردهای متنوعی از جمله بعنوان درزگیرها (Sealers) و واشرها (Washers)، پوشش ها (Coatings) و چسب ها (Adhesives)، و انواع قطعات پلاستیکی دارد. روش تولید این ماده در یک راکتور مجهز به همزن در مجاورت کاتالیزور با دو ماده اولیه دو اتیل هگزانول و انیدرید فتالیک تولید می شود و مراحل تولید دی او پی عبارتند ازاستریفاکسیون بازیابی الکل مازاد و صاف کردن محصول کاربرد در صنایع چرم مصنوعی گالینگور,کفش , رنگسازی ,شیلنگ سازی ,اسباب بازی, کابل سازی ,گرانول سازی ,فیلتر هوا ,توپ سازی, نوار دور شیشه و… می باشد که دارای بازاری بکر با مصرف بالا و بالطبع سودآوری قابل توجهی می باشد که یک بازار و فروش تضمین شده را در پی دارد.

باید های ایجاد یک کارخانه تولید روغن DOP

اولین چیزی که شما برای ایجاد یک کارخانه تولید دی اکتیل فتالات در نظر بگیرید، توجیه ایجاد آن است. بدین معنی که اولا باید بررسی کنید که آیا منطقه مورد نظر شما کشش و ظرفیت ایجاد یک کارخانه جدید تولید دی اکتیل فتالات را دارد یا خیر.
بعد از بررسی امکان سنجی حال باید به تامین سرمایه بپردازید. احتمالا همانطور که مستحضر هستید ساخت یک کارخانه تولید روغن دی او پی هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت.
چرا که تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز هزینه بالایی را دارند. علاوه بر این شما باید توان خرید مواد اولیه را نیز داشته باشید. لذا این مورد را حتما در نظر بگیرید.

مواد اولیه

مورد دیگری که شما باید بدانید آن است که، شرکت شما باید شرکت ثبت شده ای باشد. چراکه شما در ادامه قرار است از طریق بورس و وزارت صمت(صنعت معدن تجارت) کار خود را ادامه دهید.
شما برای تهیه مواد اولیه جهت تولید روغن DOP به دو ماده اولیه عمده نیاز دارید. یک آنیدرید فتالیک و دیگری دی اتیل هگزانول.
ماده اولیه آنیدرید فتالیک باید از سایر کارخانه ها تهیه شود. توجه داشته باشید مرغوبیت این ماده اولیه بسیار در کیفیت روغن تولیدی شما تاثیرگذار است.
ماده اولیه دیگر یعنی دی اتیل هگزانول باید از طریق بورس تهیه شود. شما پس از انجام اقدامات لازم و دریافت کد بورسی مختص خود می توانید از طریق بورس این ماده اولیه را تهیه کنید.
این ماده به صورت مزایده ای در بورس عرضه می گردد. شما هر هفته برای تامین دی اتیل هگزانول مورد نیاز خود باید در مزایده شرکت کنید. ذکر این نکته ضروری است که بدانید قیمت دی اتیل هگزانول بسیار در قیمت تمام شده روغن دی او پی تاثیرگذار است.

روغن کمکی DOP

روغن کمکی دی او پی DOP روغنی است که می توان حدود ۳۰% به همراه روغن DOP استفاده کرد بدون آنکه خواص فیزیکی و شیمیائی آن کاهش یابد و با توجه به اینکه روغن DOP از جمله روغن های گران قیمت بازار می باشد روغن کمکی DOP می تواند نقش بسزائی در متعادل کردن و به صرفه نمودن قیمت روغن DOP ایفا کند . روغن کمکی DOP به تولید کنندگان قطعات لاستیکی و پلاستیکی ، قدرت مانور بیشتر و قدرت رقابت بالاتر در بازار را می دهد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک دی اکتیل فتالات : ۲۴۱۱۵۱۲۶۶۱

کد آیسیک انیدرید فتالیک : ۲۴۱۱۵۱۲۶۴۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی دی اکتیل فتالات : ۲۹۱۷۳۹۹۰

کد تعرفه گمرکی انیدرید فتالیک : ۲۹۱۷۳۵۰۰

تولید فتالیک انیدرید

 

روش آزمایشگاهی

در مقیاس کوچک می‌توان از اکسیداسیون نفتالن یا ۱و۲-دی متیل بنزن (ارتو-زایلین) با استفاده از اکسنده مناسب استفاده کرد.همچنین از حرارت دادن فتالیک اسید و تجزیه آن به آب و فتالیک انیدرید و تصعید آن در همان دما (۳۰۰ درجه سانتی گراد) و جمع‌آوری مناسب آن تولید می‌شود

روش صنعتی

در گذشته از اکسایش نفتالن با اکسیژن هوا و در مجاورت کاتالیزور مناسب مانند وانادیوم پنتااکسید استفاده می شد.امروزه از اکسایش ارتو-زایلین و اکسیژن هوا و در مجاورت کاتالیزور تولید می گردد.
روغن دی اکتیل فتالات (DOP) یک ماده نرم کننده شناخته شده خوبی برای صنایع پلاستیکی می باشد که عمدتاً در صنایع کاربردی PVC و همچنین در صنایع تولید چسب ها و غیره استفاده می شود. روش تولید این ماده در یک راکتور مجهز به همزن در مجاورت کاتالیزوربا دو ماده اولیه دو اتیل هگزانول و انیدرید فتالیک تولید می شود.

روش تولید روغن دی اکتیل فتالات

این ماده در یک راکتور مجهز به همزن در مجاورت کاتالیزور پاراتولوئن سولفونیک اسید PTSA بصورت Batch تولید می شود.مدت زمان تولید هر Batch حدود ۱۲ ساعت بوده و روش تولید بصورت ناپیوسته می باشد. کیفیت این محصول نسبت به روش پیوسته بسیار مرغوبترمی‌باشد.مراحل تولید DOP عبارتند از استریفاکسیون، بازیابی الکل مازاد و صاف کردن محصول.

وضعیت واحد های فعال تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات  در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

جدول واردات و صادرات فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

سرانه تولید سالانه روغن DOP در جهان:
میزان تولید روغن Dop , دی اکتیل فتالات , dioctyl phthalate در جهان تقریبا سه میلیارد کیلوگرم درسال می باشد که بازاری بکر و سرشار از سود می باشد البته به شرطی که از یک مکانیزم دقیق مهندسی شده و زنجیره تامین مدیریت شده در تولید و همچنین معماری اصولی خط تولید کارخانه بهره مند باشید.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید فتالیک انیدرید و روغن دی اکتیل فتالات

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵,۰۰۰ تن فتالیک انیدرید- ۲۴۰۰۰ هزارتن DOP
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۳۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)