طرح تولید فرمالین

نام اصلی فرمالین، فرمالدئید و نام علمی آن متانال است. این ماده به شکل گاز بوده و بوی تند و آزاردهنده‌ای دارد. متانال گاز محلول در آب است. هنگامی که این ماده با غلظت ۳۷ درصد در آب حل شود، به آن فرمالین می­گویند. هنگامی که ترکیبات کربن به صورت ناقص بسوزند، گاز فرمالدئید متصاعد می­شود. از این روی، این ماده در سوختن جنگل­ها یا احتراق ناقص خودرو­ها دیده می­شود.
فرمالین دارای فرمول شیمیایی CH2O است و در آزمایشگاه‌های آناتومی و پاتوبیولوژی کاربرد زیادی دارد. از این ماده به عنوان یک فیکساتیو (نگهدارنده) استفاده می­شود. زیرا به خوبی بافت­ها را پایدار کرده و قیمت پایینی نیز دارد. البته این ماده مقاومت گرمایی پایینی داشته و در دمای محیط نیز به تدریج بخار می­شود. بخارات این ماده سمی است. همچنین فرمالین خاصیت ضد عفونی‌کنندگی نیز دارد.
فرمالین (Formaldehyde) بافرمول شیمیایی CH2O دارای اسامی مترادف فرمالدهید، متانال، متیلن اکسید و متیل الدهید می باشد. این ماده در دمای محیط به صورت گاز وجود دارد، اما این قابلیت را دارد که درون آب حل شود. در واقع فرمالین محلول آبی فرمالدئید با غلظت ۳۷ درصد است که عموم کاربرد این ماده در صنعت و کشاورزی به همین صورت است.
فرمالین یا فرمالدئید یک ترکیب شیمیایی ساده است که از هیدروژن ، اکسیژن و کربن ساخته شده است. فرمالین در واقع کوچک‌ترین و ساده ترین عضو گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام آلدئیدها است که می تواند برای تولید طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد.
تفاوت فرمالین و فرمالدئید در شکل فیزیکی آنهاست زیرا فرمالدئید به صورت گاز و فرمالین به صورت محلول آبی ۳۷% موجود است.
تمام اشکال زنده – باکتری ها ، گیاهان ، ماهی ها ، حیوانات و انسان – به طور طبیعی فرمالین را به عنوان بخشی از متابولیسم سلولی تولید می کنند. ولی غلظت بالای این ماده برای موجودات زنده سمی است. در واقع بدن ارگانیسم های زنده در حدی فرمالین تولید می کند که بتواند غلظت آنرا توسط کبد و کلیه کنترل کند.
فرمالین اولین بار توسط دانشمند روسی به نام الکساندر باتلر در سال ۱۸۵۹ کشف شد. این گاز به آسانی از احتراق ناقص ترکیبات حاوی کربن ایجاد می شود. در دود حاصل از آتش سوزی جنگل ها ، حجم زیادی از فرمالدئید وارد جو می شود. به غیر از این مسئله دود حاصل از اگزوز ماشین ها و دود سیگار و دود ناشی از کارخانه ها هم دارای مقدار زیادی فرمالین هستند. فرمالین به طور طبیعی در اتمسفر از واکنش اکسیژن با متان و سایر هیدروکربن ها در اثر نور خورشید حاصل می شود. همچنین از فرآیند متابولیسم برخی از هیدروکربن ها هم مقدار اندکی فرمالین تولید می شود.

ویژگی‌های خاص فرمالین چیست ؟

فرمالین یک ترکیب آلی ساده با فرمول CH2O است که به دلیل خاصیت شیمیایی بی نظیر ، مورد توجه پزشکان ، دانشمندان و همچنین بسیاری از صنایع دیگر است. فرمالین مایعی بی رنگ با بوی تند و قوی است که در دمای اتاق قابل اشتعال است.
این ماده به عنوان محصول احتراق متان تولید می شود که متانال ، اسید فرمیک یا جوهر مورچه نیز نامیده می شود.
فرمالین یک ماده شیمیایی مهم است که در ساخت صدها ماده دیگر که باعث بهبود زندگی روزمره می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت این ماده از نظر تجاری آنقدر زیاد است که اگر کمی فرمالین به عنوان محصول جانبی یکی از صنایع باقی بماند هرگز دور ریخته نشده و تا قطره آخر مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد فرمالین

فرمالین یکی از پرمصرف ترین مواد استفاده شده در مواردی است که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد:

ضد عفونی کردن

یکی از پرکاربردترین مصارف فرمالین این مورد می باشد. که به وسیله این ماده سطوح دیوار و حتی هوای سالن های سربسته را می توان ضد عفونی کرد. بیشترین موارد خرید فرمالین مربوط به این مورد می باشد. به ویژه برای استفاده از این ماده برای سالن مرغداری ها که باید برای ضدعفونی ها آنها دقت زیادی شود استفاده می کنند. ارزان بودن و موثر بودن فرمالین در این مورد بسیار موثر است.
به عنوان نگهدارنده برای نمونه های آزمایشگاهی: فرمالین به علت داشتن خاصیت ضد باکتریایی قوی قابلیت نگهداری طولانی مدت نمونه های بیولوژیکی و آزمایشگاهی را داراست. از این ماده در آزمایشگاه های آناتومی و نمونه هایی که نیاز دارند تا به مدت طولانی و بدون فساد باقی بمانند استفاده می شود.
در تولید پلیمر استفاده می شود: خرید فرمالین به صورت عمده و با تناژ بالا مخصوص کارخانجات تولید پلیمر می باشد که از این ماده برای تولید پلیمر استفاده می شود.
از فرمالین در بیشتر تولیدات ترکیبات شیمیایی استفاده میشود. مصرف این ماده شیمیایی معمولا در بیشتر تولیدات ترکیبات شیمیایی وجود دارد و حتی به مقدار کم هم مورد استفاده قرار میگیرد. ولی بیشترین استفاده در صنایع شیمیایی در مورد ی است که به آن اشاره شد.

استفاده در محصولات بهداشتی

از فرمالین در بیشتر مواد بهداشتی مانند: مایع ظرفشویی و مایع دستشویی و شامپو های شستشوی سر در فرمولاسیون آنها به عنوان ماده نگهدارنده وجود دارد.

استفاده در صنعت نئوپان

معمولا کارخانجات تولید تخته ۳ لا این ماده را برای تولید رزین چسبناک تولید محصولات خود می خرند. و به علت قیمت فرمالین معمولا جایگزینی برا این محصول وجود ندارد. و کارخانجات بیشتر مایلند برای افزایش حاشیه سود خود از این ماده با تمام محدودیت های آن استفاده کنند.
تولید عایق های صوتی و حرارتی ساختمان: استفاده از فامالین جدیدا و در طی چند سال گذشته در صنعت ساختمان سازی جا افتاده است. و در ترکیبات این عایق ها از فرمالین استفاده می شود. این محصولات بسیار امروزه کاربرد دارد و موارد مصرف فرمالین را نیز به تبع بالا برده است.

استفاده در صنعت mdf

یکی دیگر از موارد استفاده بالا فرمالین مصرف در کارخانجات تولید ورق های ام دی اف می باشد. که این مورد نیز با افزایش اقبال مردم به استفاده از این ورق ها گسترش پیدا کرد. و به علت تولید بالای و افزایش کارخانجات تولید این ورق ها مصرف و خرید فرمالین هم افزایش پیدا کرد.
شرکت الساپا بزرگترین فروشنده مواد شیمیایی در ایران می باشد. شما می توانید برای خرید فرمالین با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فرمالین

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک فرمالین ۲۴۱۱۵۱۲۶۱۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فرمالین

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی فرمالین ۲۹۱۲۱۱۰۰ میباشد.

روش تولید فرمالین

ماده اولیه تولید فرمالین متانول می باشد. متانول به سرعت تبخیر شده و پس از مخلوط شدن با اکسیژن هوا یک گاز قابل انفجار تولید می کند که جهت جلوگیری از خطرات حمل و نقل و ذخیره متانول ، لوازم اطفا حریق ، مخازن مجهز به سردکن استفاده می گردد. در واحد تولید فرمالین ابتدا متانول به وسیله حرارت به بخار فوق داغ تبدیل شده سپس به نسبت معین با اکسیژن هوا مخلوط و از روی یک بستر کاتالیزور در دمای ۳۰۰ درجه سانتی گراد عبور داده می شود. پس از عبور مخلوط گازها از روی کاتالیزور در واحد راکتور گاز فرمالین تولید می شود. گاز فرمالدئید به همراه گاز های نیتروژن ، دی اکسید کربن و بخار آب از راکتور خارج شده و پس از سرد شدن به داخل برج جذب هدایت می شود. در اثر تماس جریان آب فرمالین موجود در گاز جذب شده و محلول فرمالین تشکیل می شودکه در قسمت پایین برج نگهداری شده و پس از سرد شدن به داخل مخزن ها ی ذخیره هدایت می شود. در کل می توان گفت فرمالین در صنعت از اکسیداسیون کاتالیزوری متانول تولید می شود. معمولا از نقره فلزی یا مخلوط اکسید آهن و مولیبدن به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. در صورت استفاده از اکسید آهن و مولیبدن به عنوان کاتالیزور ، متانول با اکسیژن در دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد واکنش داده و طبق واکنشی فرمالین تولید می شود.

وضعیت واحد های فعال تولید فرمالین

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فرمالین در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فرمالین

نمودار واردات و صادرات فرمالین در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید فرمالین

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)