طرح تولید قیر امولسیون

استراتژی جهانی در حفظ و حراست از محیط زیست و ملاحظات فنی اقتصادی باعث گردیده است تا طرح جایگزینی قیر های امولسیون به جای قیر های محلول در عملیات راه سازی تهیه و کارخانجاتی برای تولید قیر امولسیون احداث گردند. از سال ۱۹۲۲، نسل جدید چسباننده های راه سازی، یعنی قیر امولسیون، به شدت مورد استفاده قرار گرفت به طوری که در انتهای سال ۱۹۲۶، در حدود ۱۵۰۰۰۰ تن قیر امولسیون در پنج کشور انگلستان،آلمان، دانمارک، اتریش و هندوستان تولید و مصرف گشت. قیر امولسیون در در سه نوع آنیونی، کاتیونی و آمفوتر (خنثی) تولید می شود. از نظر فنی، قیر امولسیون های کاتیونی از سال ۱۹۵۱ به بعد رواج پیدا کردند و با توجه به خصوصیاتشان، به سرعت جایگزین قیر امولسیون های آنیونی شدند.
آب و قیر با یکدیگر مخلوط نمی شوند، اما تکنولوژی ساخت قیر امولسیون این فرآیند را امکان پذیر ساخته است که درصد معتنابهی از قیر در فاز پیوسته آب پراکنده شود. ترکیبی به نام امولسیفایر، ذرات قیر را به صورت باردار دارای بار الکتریکی (در فاز پیوسته آب معلق و پایدار نگه می دارد.در این مخلوط، قیر صنعتی) که در ایران به علت قیمت انرژی و نوع آب و هواقیر ۵۰-۴۰، ۷۰-۶۰ یا ۱۰۰-۸۵، تولید و استفاده می شود در آب حلن می گردد بلکه به صورت گلبول هایی بسیار ریز در آب شناور می شود.در بعضی موارد ممکن است همراه با امولسیفایر، ماده پایدار کننده نیز استفاده گردد. امولسیون های قیری عمدتا از نوع امولسیون های مایع در مایع هستندکه قیر در فاز آب پراکنده می باشد. در این نوع امولسیون های قیری، مقدارقیر بستگی به کاربرد آن دارد که معمولا از حداقل ۴۰ درصد تا حداکثر ۶۹ درصد متغیر است.
در حال حاضر، مصرف قیر امولسیون در کشورهای زیر، بدین شرح است:
۱- ایالات متحده آمریکا سالانه ۲،۳۰۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۵ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۲- فرانسه سالانه ۱،۰۱۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۲۵ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۳- مکزیک سالانه ۵۱۵،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۳۴ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۴- برزیل سالانه ۴۰۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۵ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۵- اسپانیا سالانه ۳۵۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۱۸ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۶- ژاپن سالانه ۳۱۶،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۵ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۷- تایلند سالانه ۳۰۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۲۴ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۸- انگلیس سالانه ۱۶۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۵ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۹- آلمان سالانه ۱۳۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۳ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.
۱۰- ایتالیا سالانه ۱۰۰،۰۰۰ تن قیر امولسیون مصرف می کند که این مقدار، ۳ درصد قیر استفاده شده در این کشور است.

ویژگی های قیر امولسیون

۱. امکان حمل به مکان های دور دست به صورت فله (با تانکر قیرپاش، کامیون و تریلی) یا بشکه (ترجیحا بشکه روغن).
۲. توانایی استفاده از آسفالت با ضخامت های کم.
۳. سرعت پخش بالای آسفالت سطحی یا نازک و همینطور، افزایش عملیات آسفالت به علت خشک شدن کم تر از ۲ ساعت.
۴. مناسب جهت هر نوع آسفالت، اساس و روکش (خیابان- اتوبان- باند فرودگاه).
۵. عدم نیاز به حرارت دهی حین نگهداری، حمل و پاشش.
۶. قابل مصرف در دمای محیط (از دمای حداقل ۵ درجه و حداکثر ۸۰ درجه سلسیوس) و بر روی روسازی های مرطوب.
۷. نفوذپذیری مناسب به علت سیالیت بالا.
۸. پیچیده نبودن ماشین آلات مورد نیاز و سهولت استفاده.
۹. سازگاری کامل با محیط زیست و آلاینده نبودن چه در فرآیند ساخت و تولید و چه در فرآیند حمل، پاشش و شکست.
۱۰. شکست سریع قیر امولسیون در تقابل با مصالح سنگی و هوا (تنها ۱ تا ۲ ساعت).
۱۱. سمی نبودن و عاری از هرگونه بود.
۱۲. عدم قابلیت آتشگیری هنگام نگه داری، حمل و اجرا.
۱۳. تغییر رنگ از قهوه ای به سیاه پس از فرآیند شکست قیر امولسیون و آماده شدن برای تردد یا اجرای لایه بعدی آسفالت.
۱۴. دادن حرارت غیر مستقی مدر صورت کاهش دمای محیط به کم تر از ۵ درجه سلسیوس، با سیستمی مانند لوله کشی روغن داغ جهت افزایش دما به ۵ تا ۱۵ درجه به منظور جلوگیری از یخ زدن و دوفاز شدن.
۱۵. ماندگاری در مخزن حداقل تا ۳ ماه در دمای قیده شده در بند ۶. ( در صورت دوجداره بودن مخزن نگه دارنده و میکسر داشتن و هر هفته یا هر دوهفته استفاده از میکسر به مدت ۱ ساعت در هر نوبت، این محصول تا حدود ۴ ماه همگن و مخلوط باقی می ماند).
۱۶. پمپ و تخلیه از تانکر تریلی به کف مخزن ذخیره و رها نکردن قیر امولسیون از ارتفاع بیش از ۳۰ سانتی متر (جهت نگه داری در مخزن، قیر امولسیون حتما باید به پایین منبع پمپ شود و یا با شیلنگی که تا انتهای مخزن ذخیره می رود، از تانکر تریلی به مخزن ذخیره پمپ شود. در صورتی که از بالا رها شود، کف می کند و دوفاز می شود).
۱۷. شکسته و شسته بودن مصالح سنگی و به همراه نداشتن خاک (یا مصالح ۳_۰ در سنگدانه ها) تا قیر امولسیون که به خاطر بالا بودن چسبندگی خود به اولین جسم در تماسش می چسبد، به جای چسبیدن به خاک روی مصالح، به خود مصالح سنگی هدف بچسبد و گلوله گلوله یا رول نشود (مصالح سنگی نشسته را کافی است با ماشین آب پاش، آب پاشی کنیم تا خاک یا مصالح ۰ تا ۳ میلیمتر در لابه لای مصالح سنگی هدف فرو رود و به نوعی مصالح سنگی را از خاک عاری کنیم تا بالاترین سطح چسبندگی بین قیر امولسیون و مصالح سنگی مورد نظر را به دست آوریم).

استانداردهای قیرامولسیون

استانداردهای قیرامولسیون شامل ISIRI 12505 ایران، ASTM D2397 آمریکا، BS EN13808 اروپا و IS8887 هند است.

 

انواع قیرهای امولسیون و گریدهای آن

 قیر امولسیون نوعی قیر مایع است که ویسکوزیته پایینی دارد. این قیر ترکیبی است از قیر معمولی، آب و ماده‌ای که به آن ایملوسیون ساز می‌گویند. با کمک آب و و ایمولسیفایر قیر به مایعی با ویسکوزیته پایین تبدیل می‌شود که کاربردهای مختلفی در تعمیر و ترمیم آسفالت، زیرسازی آسفالت و عایق سازی دارد.

قیر امولسیون که به آن قیر محلول هم گفته می‌شود نگهداری، حمل و نقل و به‌کارگیری قیر در دمای پایین را آسان می‌کند. این قیر مایع است و قبل از استفاده نیازی به حرارت دهی ندارد. کاهش مصرف انرژی و سازگاری بیشتر با محیط زیست، از دیگر فواید استفاده از امولسیون‌‌های قیری در جاده‌سازی با آسفالت سرد است.

قیر امولسیون از چه موادی تشکیل شده است؟

قیر امولسیون ترکیبی از آب و قیر است. با توجه به اینکه آب و قیر در حالت طبیعی از یکدیگر جدا می‌شوند، به این ترکیب ایمولسیفایر اضافه می‌شود تا ترکیب امولسیون را پایدار سازد. امولسیون‌سازها تنش و فشار موجود بین مولکول‌‌های قیر و آب را از بین می‌برند. آنها علاوه بر جلوگیری از ته‌نشین شدن قیر، به کمک بار الکتریکی خود مولکول‌‌های قیر امولسیون را دارای بار منفی یا مثبت می‌کنند. برای مثال امولسیون کننده‌‌های موسوم به کاتیونی، لایه‌ای از بار مثبت در اطراف قطرات قیر ایجاد می‌کنند که از اتصال آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌‌‌کند و باعث پراکندگی بیشتر قیر در آب می‌‌‌شود.

در صنعت قیر، قیرهای محلول دارای بار مثبت را کاتیونی می‌نامند و به امولسیون‌هایی که بار منفی دارند آنیونی می‌گویند. نوع بار الکتریکی قیر امولسیون تعیین کننده کاربرد آن  روی سطوح مختلف است. برخی از سنگدانه‌ها مانند سنگدانه‌های مرمری با قیر امولسیون آنیونی بهتر مخلوط می‌‌‌شوند و برخی مانند سنگدانه‌های گرانیتی، با امولسیون کاتیونی بهتر ترکیب می‌‌‌شوند.

قیر امولسیون چگونه تولید می‌‌‌شود؟

برای تولید قیرهای محلول، قیر را با آب و امولسیون ساز در یک آسیاب کلوئیدی مخلوط می‌کنند. در این فرآیند، قیر به قطرات بسیار کوچکی تبدیل می‌‌‌شود که به راحتی در آب معلق می‌‌‌شوند. با افزودن امولسیون‌سازها، قطرات قیر آب دوست می‌‌‌شوند؛ در نتیجه قطرات آب می‌‌‌توانند به قطرات ریز قیر نزدیک شوند و محصولی پایدار ایجاد کنند.

در روند تولید قیرهای امولسیون، فاکتورهای زیادی از جمله اندازه قطرات قیر، میزان امولسیون‌ساز و دمای اجزای مختلف به طور دقیق کنترل می‌‌‌شوند. قیر نهاییِ حاصل از این فرآیند، ساختار پایدار و مناسبی برای کاربردهای مختلف دارد.

انواع مختلف قیر امولسیون کدامند؟

امولسیون‌ها بر اساس بار الکترواستاتیک ذرات و زمان شکست و جداسازی مولکول‌های آب و قیر طبقه بندی می‌‌‌شوند.

در طبقه بندی بر اساس بار الکترواستاتیک ذرات، قیر امولسیونی دارای بار منفی، آنیونی بوده و با حرف A نمایش داده می‌‌‌شود. در مقابل اگر قیر امولسیون دارای بار مثبت باشد، کاتیونی نامیده شده و با حرف C مشخص می‌‌‌گردد.

در روش دوم، ‌گریدبندی قیر امولسیون بر اساس نوع کاربرد انجام می‌شود. قیرهای محلول وقتی روی سطح مورد نظر قرار می‌‌‌گیرند باید اصطلاحا شکسته شوند. شکست به معنای جدا شدن آب از قیر و تبخیر آن است که باعث می‌‌‌شود قیر به اندازه کافی ویسکوز باشد که بتواند به سطح مورد نظر بچسبد. بر این اساس قیرهای امولسیون به سه دسته اصلی تندشکن (ناپایدار)،کندشکن (نیمه پایدار) و دیرشکن (پایدار) تقسیم‌بندی می‌شوند.

در جدول زیر می‌‌‌توانید دسته بندی‌های مختلف قیر امولسیون و نام‌های استاندارد جهانی آن‌ها را ببینید.

Cationic EmulsionsAnionic Emulsions
Rapid Settings (RS) TypeCRS-1CRS-2RS-1Rs-2
Medium Settings (MS) TypeCMS-2MS-2
Slow Settings (SS) TypeCSS-1CSS-1hModified Css-1hSS-1SS-1hModified SS-1h

 

برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره نتایج تست‌های قیر مثل ویسکوزیته، درجه نفوذ، میزان کشسانی و بار الکترواستاتیک روی هر یک از گریدهای امولسیون به این آدرس مراجعه کنید.

 

چه عواملی در ‌درجه‌بندی قیر امولسیون موثر هستند؟

ویسکوزیته: مهم‌ترین عامل در ‌درجه‌بندی قیر امولسیون میزان ویسکوزیته است. ویسکوزیته قیر امولسیون با توجه به محتوای قیر تعیین می‌‌‌شود. امولسیونی که دارای ذرات ریزتر است و مولکول‌های قیر و آب آن تقریبا هم‌اندازه هستند، ویسکوزیته بالاتری دارد.

انعطاف پذیری (Ductility): برای سنجش مقاومت قیر در برابر شکستن، آزمایش انعطاف پذیری اجرا می‌‌‌شود. در این آزمایش، میزان کشیدگی قیر را قبل از شکستن اندازه گیری می‌کنند. برای اینکه قیرهای محلول بتوانند در مسیرهای پرترافیک از مقاومت کافی برخوردار باشند انعطاف پذیری آنها باید بیشتر از ۴۰ سانتی‌متر باشد.

درجه نفوذ (Penetration): میزان نفوذپذیری قیر را با وارد کردن یک سوزن به داخل قیر می‌سنجند. به طور معمول هرچه قیر سخت‌تر باشد، برای مناطق گرم مناسب‌تر است. گریدهای مختلف قیر امولسیون، درجه نقوذپذیری متفاوتی دارند.

استحکام قیر برای ذخیره سازی (Storage Stability): این متغیر نشان دهنده میزان پایداری قیر امولسیون برای ذخیره سازی است که با نام رسوب نیز شناخته می‌‌‌شود. ثبات ذخیره‌سازی نشان می‌‌‌دهد که قطرات قیر امولسیون پس از تولید ته نشین می‌‌‌شوند یا خیر.

برای آزمودن میزان رسوب، نمونه‌ای از قیر امولسیون در استوانه‌ای در دمای اتاق ذخیره می‌‌‌شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت از استوانه دو نمونه گرفته می‌‌‌شود. یک نمونه از قسمت بالایی و یک نمونه از قسمت پایینی استوانه. وزن دو نمونه اندازه گیری شده و با یکدیگر مقایسه می‌‌‌شوند. تفاوت وزن بین دو نمونه نباید بیشتر از ۱ واحد باشد.

دو عامل اصلی که بر استحکام قیر امولسیون تأثیر می‌گذارند میزان ویسکوزیته و اندازه ذرات قیر هستند. به عنوان مثلا هر چه ذرات قیر امولسیون کوچکتر باشند، خطر ته نشینی کاهش می‌‌‌یابد.

 

کاربرد عمومی قیرهای امولسیونی

هر یک از انواع قیرهای امولسیونی بمنظور مصارف خاصی طراحی می شوند که بطور مشروح در ذیل بیان می شوند.

قیرهای امولسیونی تندشکن
(Cationic Rapid Setting-CRS)
این نوع قیرهای امولسیونی با مصالح سنگی به سرعت واکنش نشان داده و از حالت امولسیون به قیر تبدیل می شوند. قیرهای امولسیونی تندشکن عمدتاٌ در عملیات قیرپاشی، مانند اندودسطحی (Tack Coat) اندود آب بندی با مصالح سنگی(Seal Coat)، آب بندی با ماسه، آسفالت های سطحی و ماکادام نفوذی مصرف می شوند. برای عملیات اجرایی مذکور می توان از قیرهای امولسیونی CRS-2 وCRS-1 استفاده کرد.
قیر امولسیونی تندشکن CRS-2 بعلت کندروانی زیاد در سطح راه جاری نمی شود و برای آسفالت های سطحی و اندود آب بند با مصالح سنگی کاربرد فراوانی دارد.
قیرهای امولسیونی کندشکن
(Cationic Medium Setting-CMS)
این نوع قیرهای امولسیونی برای مخلوط کردن با مصالح سنگی درشت دانه طراحی می شوند، زیرا بلافاصله پس از تماس با سنگدانه ها شکسته نمی شوند، لذا مخلوط آسفالتی تهیه شده با آنها برای چندین دقیقه کارایی لازم را خواهد داشت. این نوع قیرهای امولسیونی بطور گسترده ای در کارخانه های آسفالت سیار استفاده می شوند و عمدتاً برای تهیه مخلوط های آسفالتی سرد کارخانه ای طراحی می گردند.
امولسیون های قیری CMS-2h با کندروانی زیاد در سطح راه روان نمی شوند.
قیرهای امولسیونی دیرشکن
(Cationic Slow Setting-CSS)
قیرهای امولسیونی دیرشکن برای تهیه مخلوط آسفالتی پایدار طراحی می شوند، یعنی پس از تماس قیر امولسیونی با مصالح سنگی، پایداری زیادی خواهند داشت.این گروه امولسیون ها با مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و درصد ریزدانه زیاد به کار میروند. این نوع قیر امولسیونی کارایی طولانی مدت دارند بگونه ای که از مخلوط شدن کامل آنها با مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و درصد ریزدانه زیاد به کار میروند. این نوع قیر امولسیونی کارایی طولانی مدت دارند بگونه ای که از مخلوط شدن کامل آنها با مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته اطمینان حاصل می شود.
همه قیرهای امولسیونی دیرشکن کندروانی پایینی دارند و میتوان آنها را باآب رقیق کرد. قیرهای امولسیونی دیرشکن رقیق شده را میتوان در عملیات اجرایی اندودهای سطحی و نفوذی، آب بندی و پوشش سطح روسازی و غبار نشانی راه های خاکی و شنی بکار برد. انعقاد ذرات قیر این امولسیون ها کاملاً به تبخیر آب آن بستگی دارد. لذا اگر در مخلوط هایی مانند دوغاب آب بندی بکار میروند و لازم است که سرعت شکست تندتر باشد، میتوان سیمان پرتلند یا آهک هیدراته به آن اضافه نمود این قیرهای امولسیونی در مخلوط های مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته اساس قیری تثبیت خاک مخلوط های آسفالتی و دوغاب آب بندی مصرف میشوند.

فرآیند تولید قیر امولسیون

امروزه دو روش تجارتی جهت تهیه امولسیون قیر مورد نیاز راهسازی متداول است که عبارتند از :
الف: روش مخلوط کردن سریع
ب: روش آسیاب کلوئیدی

اختلاف اساسی این دو روش در این است که در روش آسیاب کلوئیدی امولسیون به طور مداوم تهیه می شود . در صورتیکه در روش مخلوط کن سریع امولسیون در تعدادی ظروف مجزا تهیه می شود .

– قیرهای امولسیون عموما با استفاده از آسیابهای کلوئیدی تولید می گردد . هرچند که سایر لوازم ایجاد کننده سیستمهای فازی معلق نیز ممکن است بکار گرفته شوند . در آسیابهای کلوئیدی انرژی لازم برای جدا سازی ذرات در زمان عبور مخلوط قیر داغ و فاز آبی از میان یک صفحه دوار مخروطی و یک پوسته ثابت به سیستم وارد می گردد (شکل ۳) . روتور و همچنین پوسته ثابت ممکن است بمنظور ایجاد جریان آشفته دندانه‌دار گردند.

آسیاب کلوئیدی از یک میله که درون یک استوانه قرار دارد تشکیل شده است فاصله بین میله و جدار داخلی استوانه حدود ۵/۰-۳/۰ میلیمتر است. میله داخل استوانه به کمک برق و با سرعت ۱۰۰۰۰ فوت در دقیقه گردش می‌کند. جهت تهیه امولسیون محلول داغ امولسیون‌ساز در آب و نیز قیر گرم را با نسبت‌‌های مشخص و به طور جداگانه در آسیاب کلوئیدی که در حال چرخش می‌باشد وارد می‌کند و از طرف دیگر آسیاب امولسیون قیر که حالت کاملاً یکنواخت دارد خارج می‌گردد.

قیر امولسیون را می توان در کارخانه های بچ و همینطور کارخانه هایی با سیستم خطی نیز تولید نمود. در سیستم‌های بچ تولید قیر امولسیون به دو مرحله فاز آبی (حلال) و مرحله تولید نهایی امولسیون تقسیم‌بندی می گردند. تهیه فاز آبی در مخازنی صورت می‌گیرد که آب در این مخازن حرارت دیده و امولسیفایر به همراه سایر مواد شیمیایی افزودنی امولسیون به میزان مورد نظر اضافه شده و حلال حاصل کاملا مخلوط می گردد . در مرحله نهایی تهیه امولسیون قیر و فاز آبی اخیر به میزان مشخص به آسیابهای کلوئیدی وارد می گردند . چنانچه لازم باشد تا حلال را به قیر نیز اضافه نماییم آنگاه یک مخزن بچ نیز برای قیر مورد نیاز می باشد . در غیر این صورت حلال بایستی به صورت موازی به مصرف برسد . در کارخانه های بچ تولید امولسیون به تنهایی از اختلاط تعداد بسیار محدودی از مواد صورت می گیرد که تولید یا کنترل دستی (غیر اتوماتیک) را فراهم می سازد . هر چند که اندازه گیری و اجرای دقیق طرح اختلاط فاکتور بسیار مهمی در کیفیت امولسیون بوده و با استفاده از سیستمهای اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک می توان با به حداقل رسانیدن خطاهای انسانی بر میزان کیفیت تولید افزود . علاوه بر این بدلیل خطر کار با برخی از مواد مورد استفاده (برای مثال خورنده بودن این مواد) کار کردن با سیستمهای بسته می تواند بسیار ایمن تر و سالم تر از کار با مخازن روباز و یا پمپهای متحرک باشد.

در سیستم خطی عملیات حرارت دادن آب و پیمانه بندی مصالح به میزان مشخص بصورت پیوسته و با استفاده از پمپ های مجزا جهت هر یک از مصالح مصرفی صورت می پذیرد و استفاده از مخازن بچ نیز لزومی ندارد. در مقابل فاز آبی بایستی بیش از روش قبل مورد توجه قرار گیرد تا زمان کافی برای واکنش مواد شیمیایی وقوع عملیات خنثی سازی و تولید حلال قبل از تماس فاز آبی با قیر بمیزان مناسب فراهم آید. این عملیات بصورت اتوماتیک و با استفاده از جریان سنجهایی که برای اندازه گیری و پیمانه بندی کلیه ترکیبات (به جز اسید که با اندازه گیری میزان PH در فاز آبی کنترل می گردد) مورد استفاده قرار می گیرند صورت می پذیرد .

در تهیه امولسیون ممکن است انواع مختلفی از افزودنیها از قبیل لاتکس، اس بی اس، و یا بیتومن دپ نیزی مورد استفاده قرار گیرند که در اینصورت ترکیبات خاص دیگری نیز به سیستم افزوده شده و برای تولید این نوع از امولسیون ها تکنیک های خاصی وجود دارد . برای مثال لاتکس در مقابل نیروهای برشی وارده واکنش نشان داده و ممکن است در مسیر سیستم و یا در پمپ لخته گردد. همچنین برای تولید قیر امولسیون از قیر اصلاح شده با اس بی اس نیز عملیات تولید بایستی در دمایی بالاتر از نقطه جوش آب صورت پذیرد . لذا تولید در محیط خلاء و خنک نمودن محصول قبل از رها سازی آن در فشار اتمسفر داخل مخازن الزامیست . در سیستمهای خطی می توان جهت عملیات خنک سازی از لوله های انتقال آب به داخل سیستم بهره برد . در این روش می توان انرژی لازم برای گرم نمودن آب را از محصول تولید شده دریافت نموده و ضمن خنک نمودن محصول درجه حرارت آب را نیز افزایش داد. حال آنکه در کارخانه های بچ آب حرارت دیده بایستی در مخزن برای تولید بچ آتی ذخیره گردد.

در کارخانه های معمول می توان دبی جریان ترکیبات را با اندازه گیری درجه حرارت تخمین زده در حالیکه با استفاده از جریان سنج ها می توان شدت جریان را با دقت بسیار بالاتری اندازه گیری نمود .

پروسه تولید امولسیون شامل جداسازی قیر به ذرات کوچک می باشد که در مقابل آن نیروهای چسبندگی داخلی، ویسکوزیته قیر و کشش سطحی داخلی برای جلوگیری از ایجاد سطوح جدید مقاومت می نمایند . از طرف دیگر ذرات همیشه تمایل به انعقاد مجدد دارند. لذا برای تولید امولسیون علاوه بر اعمال نیروی مکانیکی به سیستم در جهت تولید ذرات ریز قیر بایستی تدبیری برای جلوگیری از بهم پیوستن مجدد ذرات تشکیل شده نیز اندیشید . اندازه ذرات تشکیل دهنده امولسیون تولید شده از سرعت روتور آسیاب، فاصله میان روتور و قسمت ثابت (پوسته)، مدت زمان عبور از آسیاب، میزان و نوع امولسیفایر و همینطور دمای تولید تاثیر می پذیرند.

بطور معمول برای به حداقل رسانیدن تاثیر مقاومت ویسکوزیته قیر برای تولید امولسیون سعی می گردد تا از حداکثر درجه حرارت عملی ممکن استفاده نمود . قیر را ۱۶۰ -۱۱۰ درجه سلسیوس حرارت می دهند تا ویسکوزیته آن به ۵۰۰cSt4 یا کمتر برای تزریق به درون آسیاب برسد . همچنین فاز آبی را نیز ۷۰-۳۰ درجه سلسیوس حرارت داده تا علاوه بر حل نمودن امولسیفایر در خود پس از اختلاط با قیر مخلوط حاصل حداقل دمای لازم را برای ایجاد امولسیون را دارا باشد . در آسیاب های کلوئیدیی که اعمال فشار امکانپذیر نمی باشد این دما به حداکثر ۱۰۰ درجه سانتیگراد محدود می گردد. لیکن در مدلهای پیشرفته که امکان اعمال فشار نیز وجود دارد می توان این دما را تا بیش از ۱۲۰ درجه سانتیگراد بالا برد . از طرفی برای تولید امولسیون با کیفیت مناسب ویسکوزیته قیر در دمای تولید امولسیون نبایستی کمتر از ۱۰۰۰۰cSt باشد . لذا یکی از کاربردهای سیستمهای تحت فشار اولیه امولسیون از قیرهای پلیمری با درصد بالا می باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید قیر امولسیون

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک عایق قیر امولسیون ۲۳۲۰۴۱۲۴۰۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قیر امولسیون

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی عایق قیر امولسیون ۲۷۱۵۰۰۹۰ میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید قیر امولسیون

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید قیر امولسیون در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات قیر امولسیون

نمودار واردات و صادرات قیر امولسیون در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید عایق قیر امولسیون

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)