طرح تولید و بسته بندی آجیل سلامت

مغز ها و آجیل یک خوراکی طبیعی ارزشمند هستند که طبیعت به وسیله آنها به ما یادآوری می کند که تمام چیزهای خوب لازم نیست جثه ی بزرگی داشته باشند و چیزهای خوب کوچکی مثل آجیل هم وجود دارد. دانه های کوچکی که نه تنها دارای ترکیباتی هستند که سلامت قلب را تامین می کنند که سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی خاص و مفیدی هستند که برای بدن لازم و ضروری می باشد. در این مقاله در مورد آجیل سلامت، ترکیبات آجیل سلامت و خواص آن صحبت خواهیم کرد.
آجیل سلامت یک ترکیب عالی از مجموعه ای از مغزها و دانه های خوش طعمی ست که به طور منحصر به فردی بر روی سلامت ما تاثیر گذاشته و بدنی سالمی را برای ما به ارمغان می آورد.
آجیل به مناسب‌های مختلف به عنوان تنقلات و میان وعده مفید با ارزش غذایی بالا هم مورد استفاده تمامی افراد بوده و هم در مراسم، مهمانی‌ها، اعیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی‌های صحیح و مناسب محصولات مواد غذایی همانند آجیل و خشکبار هم به حفظ بهداشت و هم به ماندگاری بیشتر آن کمک می‌نماید. این فرایند در مقیاس صنعتی امکان رعایت الزامات بهداشتی را بیشتر و میسرتر می‌سازد. قرارگیری آجیل در بسته‌بندی ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، میزان مصرف کنترل شده محصول را نیز بهبود می‌دهد.

ترکیبات آجیل سلامت

به دلیل اینکه مغزها سرشار از کالری هستند، بسیار مهم است تا در زمان مصرف تنقلات پرکالری ای مثل مغزها میزان پروتئین ورودی به بدنتان را کنترل کنید. از این رو بهتر است دانه هایی را انتخاب کنید که نه تنها کالری کمتری دارند بلکه دارای پروتئین بیشتری هستند تا میزان کالری ورودی را در رژیم غذایی تان متعادل تر شود.
آجیل سلامت یکی از تنقلات سالمی است که بالانس کالری را در رژیم شما ایجاد خواهد کرد. در ادامه ترکیبات آجیل سلامت همراه با خواص آن را بررسی خواهیم کرد.

کنجد

همه ی ما کنجد را به عنوان یک چاشنی فوق الهاده برای غذاها ها مختلف و یا حتی خوراکی های روزانه مثل نان می شناسیم اما این دانه ی کوچک در طب سنتی ایران جایگاه ویژه ای داشته و برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.
کنجد به دلیل داشتن منیزیم از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند همچنین به دلیل داشتن آهن برا درمان کم خونی مناسب بوده و به خاطر وجود آنتی اکسیدان و چربی های غیر اشباع نه تنها سلامت قلب را تضمین می کند که از بروز سرطان هم پیشگیری می کند. فیبر کنجد نه تنها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می شود که برای رژیم ها لاغری نیز یک انتخاب عالی ست چراکه اشتهای کاذب را در افراد چاق از بین می برد.
جالب است بدانید که کنجد بیشتر در غذاهای آسیایی و خاورمیانه استفاده می شود و یکی از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای محسوب می شود که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد.

شاهدانه

شاهدانه یکی از قدیمی ترین دانه هایی ست که بشر آن را کشف نمود و مصرف آن قدمت زیادی دارد اما امروزه با وجود اینکه در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و خواص بسیار زیادی دارد اما کمتر مورد مصرف بوده و جایی در آجیل های مخلوط ندارد.
این دانه ی ریز و کوچک خواص بسیاری برای زنان باردار دارد. در دوران بارداری از شاهدانه برای پیشگیری و درمان استفراغ شدید و حال تهوع استفاده می کنند و به دلیل خواص ضد دردی که دارد یک گزینه ی عالی برای بهبود درد های بعد از زایمان است. این دانه نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند که از ابتلا به بیماری های ناعلاجی مثل سرطان، بیماری های قلبی و قند خون نیز جلوگیری می کند. به غیر از این، شاهدانه دارای فیبر محلول و نامحلول بوده و باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش و لاغری می شود.

سویا

دانه ی سویا یکی از غذاهای اصلی دنیاست که میلیون ها نفر را سیر می کند. این دانه بومی شرق آسیاست. میزان پروتئین این دانه دوبرابر و درصد روغن آن از دیگر دانه های رایج کمتر است. سویا به دلیل پروتئین سرشارش همان غذایی ست که توسط گیاه خواران به جای گوشت استفاده می شود.
اضافه کردن سویا به رژیم غذایی می تواند تأثیرات مثبتی بر روی سلامتی داشته باشد. پروتئین داخل سویا قابلیت این را دارد که سلامت قلب را تامین و کلسترول خون و فشار خون بالا را کاهش دهد.
از جمله خواص سویا برای زنان می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین کاهش اثرات سوء یائسگی مثل گرگرفتگی و تغییرات خلقی را از بین می برد علاوه بر این در دوران قاعدگی درد های پستان را از بین می برد. از طرفی یک منبع سرشار از آهن بوده برای زنان و دخترانی که از کم خونی و فقر آهن رنج می برند یک انتخاب عالی ست.

مغز تخم کدو

مغز تخم کدو یک منبع عالی از چربی های سالم و املاح معدنی مورد نیاز بدن مثل منیزیم است. منیزیم فشار خون را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری ها قلبی را کاهش می دهد علاوه بر این سطح قند خون را در بیماران دیابتیی تنظیم می کند. به غیر از این دانه به دلیل وجود آهن برای کم خونی مناسب است و به دلیل وجود زینک و مس برای پوست و مو بسیار مفید است.
از دیگر خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها، بهبود خلق و افزایش انرژی بدن اشاره کرد. خوشبختانه در بین ما ایرانی ها مصرف تخم کدو به غیر از آجیل سلامت رواج دارد و بسیاری از ما این تخمه را در بین آجیل ها مخلوط و یا حتی به تنهایی مصرف می کنیم.

عدس

عدس یکی دیگر از گیاهانی ست که سرشار از پروتئین گیاهی ست و علاوه بر این یک منبع عالی از ویتامین ها و املاح معدنی می باشد که تاثیر بسزایی بر روی دستگاه گوارش، سلامت قلب، کاهش فشار خون و تنظیم قند خون داشته و از اصلی ترین خواص آن می توان به درمان کم خونی اشاره کرد چراکه عدس به دلیل داشتن آهن زیادش یکی از مواد غذایی خون ساز شناخته شده و حتی از ابتلا به آن نیز جلو گیری می کند.

خواص آجیل

آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک‌شده و مغزهای مختلف است که قبلا فکر می‌کردند ارزش غذایی ندارد، چرب و چاق‌کننده است و برای سلامت بدن ضرر دارد. اما حالا دیگر، محققان طور دیگری فکر می‌کنند. مطالعات و پژوهش‌های علمی بلند مدت نشان داده که مصرف آجیل می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن داشته باشد. البته به شرطی که آجیل را به شکلی منطقی و به عنوان جزئی از یک برنامه غذایی متعادل مصرف کنیم.
برخلاف تصور خیلی‌ها که هنوز هم گمان می‌کنند این قبیل مواد خوراکی، فاقد ارزش‌ غذایی هستند، باید گفت که مواد تشکیل‌دهنده آجیل منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آیند. مغزها در هرم غذایی در گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرند و پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از دیگر مواد معدنی ارزشمند را در خود جای داده‌اند. طعم و شکل آجیل به اندازه کافی وسوسه‌کننده هست اما اگر برای دوست‌داشتن آن به دنبال دلایل مستند و علمی می‌گردید،
۱)آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع‌نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل ۹۰ درصد اسیدهای چرب اشباع‌نشده هستند.
۲) آجیل منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین ای و پروتئین آرجینی موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین ای، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی از اکسید‌شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کند.
۳)آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می‌کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می‌کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می‌شوند. فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی‌های روده بزرگ هم بسیار مفیدند.
۴) ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام‌زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را در مقابله با عوامل خارجی تقویت می‌کند.

مزایای بسته بندی آجیل سلامت

ماندگاری بیشتر محصولات بسته بندی شده
نگهداری امن و بهداشتی محصولات
رعایت ضوابط استاندارد و بهداشتی آماده سازی وبسته‌بندی کالای با کیفیت
در نتیجه ایجاد ارزش افروده بیشتر

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آجیل سلامت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک تخمه کدو ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۰
کد آیسیک تخمه آفتابگردان ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۱
کد آیسیک تخمه ژاپنی ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۲
کد آیسیک تخمه هندوانه ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید آجیل سلامت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی آجیل ۲۰۰۸۱۹۰۰

ویژگی‌های فنی آماده سازی و بسته بندی آجیل

بوجاری، سورتینگ و بسته‌بندی انواع آجیل توسط ماشین آلات خط تولید باید هم دارای استانداردهای سلامتی و کیفیت مواد اولیه و هم فرایند تولید باشد. سلفون و ورق‌های پلیمری بسته‌بندی محصول تولیدی باید دارای نرمش، قابلیت چاپ، قابلیت دوخت حرارتی، قابلیت شکل‌پذیری پنوماتیک، شفافیت، نفوذپذیری ناپذیری نسبت به بخار آب و گازهای محیطی را داشته باشد.
در بسته‌بندی آجیل باید نشانه‌گذاری‌های محصول شامل درج نام و نوع محصول، اندازه، درجه‌بندی، نام واحد تولیدکننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره پروانه بهره‌برداری وزارت صمت، شماره سریال ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص و شرایط نگهداری قید شود.

دانش فنی و فرایند تولید بسته بندی آجیل

ماشین آلات آماده‌سازی و بسته‌بندی آجیل در داخل کشور با کیقیت مطلوب قابل ساخت است. تجهیزات با توجه به ظرفیت تولیدی مورد نیاز عبارتند از دستگاه‌های بالابر کاسه‌ای، پیش بوجاری، نوار نقاله کنترل کیفیت، رطوبت سنج مخزن دست چین، پوست کن، بالابر زد، دستگاه حلزونی، خشک کن، طعم پاش و تفت کانتینیوس، شورکن، سیستم هیتر و نمک زنی و فیلتر و دستگاه‌های بسته‌ بندهای دو و چهارتوزین، نوار نقاله انتهایی و دستگاه شرینگ پک می‌باشد که طی مراحل مختلف به شرخ ذیل فرآوری و بسته‌بندی آجیل و خشکبار انجام می‌شود.

تامین مواد اولیه

تهیه و خرید میوه با کیفیت مورد نیاز تولید آجیل و خشکبار با توجه به فصل برداشت و امکان ذخیره‌سازی در کارخانه دپو و پس از طی فرایند پیش بوجاری آماده حمل به واحد پوست‌گیری می‌شود.

مرحله پوست‌گیری

میوه متناسب با ظرفیت سیستم جهت تبدیل به مغز به واحد مکانیزه پوست‌گیری منتقل می‌شود. سطح تکنولوژی دستگاه در به دست آوردن محصول با کیفیت و یکنواخت در فرایند پوست‌گیری برای مغزها با رعایت اصول بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

شست‌وشو و نم‌ گیری

به همراه محصول پوستگیری شده ذرات ناخواسته دیگری همراه میوه وجود دارند که سبب افت کیفیت محصول نهایی می‌شود، لذا لازم است پس از پوست‌گیری مغزها شسته و از هرگونه آلودگی به ذرات خارجی و نامطلوب پاک شود.

فرایند خشک ‌کردن مغزها

فرایند خشک‌کردن مغز‌ها پس از شستشو بگونه‌ای بهداشتی و مکانیز با کیفیت مناسب و رعایت استانداردها خشک شده انجام می‌شود.

فرایند فرآوری محصول

زمانی که هدف تولید محصول خام نباشد، مغز خشک شده لازم است به تناسب نوع آن طی مراحل مختلفی به محصول نهایی تبدیل شود. این فرآیندها غالباً شامل طعم‌دار کردن مطابق فرمولاسیون و تجربه مشتری پسند، ترکیب چندین نوع مغز می‌باشد. تفت و برشته کردن مغزهای آجیلی در این بخش صورت می‌گیرد. مناسب‌ترین فرایند برشته سازی به منظور سالم ماندن مغزها در اثر حرارت دهی استفاده از سیستم‌های خشک‌کن دارای امکان توزیع حرارتی یکنواخت است.

کنترل کیفیت محصول

قبل از فرایند بسته‌بندی اطمینان از کیفیت محصول نهایی بسیار ضروری است. کنترل کیفیت از طریق آزمون‌های استاندارد جهت بررسی رنگ ظاهری، شکل، اندازه، درصد رطوبت، کپک زدگی، میزان شکستگی، پوکی، میزان ناخالصی، مزه، بو، درصد نارسی و چروکیدگی، در صد نمک محصول انجام می‌گیرد. تا بتوان آجیل با کیفیت را روانه بخش بسته‌بندی نمود.

بسته‌بندی و انبار محصول

پس از فراوری مغزها باید محصول بر اساس نیاز بازار و امکانات تکنولوژیک محصول نهایی به صورت بسته‎بندی شده به بازار عرضه شود. به گونه‌ای که تا زمان مصرف، کیفیت مطلوب خود را به صورت سالم و بهداشتی حفظ کند. توجه به کیفیت و زیبایی بسته‌بندی در جلب سهم بستری از بازار اهمیت زیادی دارد.

سخن پایانی

آجیل یکی از سالم‌ترین وعده‌هایی است که می‌توانید در طول روز مصرف کنید، آجیل‌ها حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمانی و افزایش زیبایی است.
استفاده از آجیل خام برای سلامتی بسیار بهتر است؛ این‌ آجیل ارزان است و تمام خواص خود را به صورت طبیعی و ارگانیک حفظ کرده است. بیشتر فواید آجیل شور در حین بو دادن از بین می‌رود.
مصرف فرآورده‌های تهیه شده از مغزیجات مانند کره بادام زمینی، کرم فندق و… به جای استفاده از مغزیجات خام به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. میزان بالای شکر، نمک و روغن موجود در این فرآورده‌ها ارزش غذایی مغزیجات را پایین می‌آورد.
آجیل‌ها هنگامی که در یک رژیم‌غذایی سالم متشکل از سایر غذاهای طبیعی و کامل قرار دارند، به کاهش عوامل خطر در بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری واحد بسته بندی آجیل

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری بسته بندی آجیل اینجا کلیک کنید

وضعیت واحد های فعال تولید و بسته بندی آجیل سلامت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید و بسته بندی آجیل سلامت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات آجیل

نمودار واردات و صادرات آجیل در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید آجیل سلامت

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۸ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)