طرح تولید و بسته بندی قهوه فوری

قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های مورد علاقه انسان، سال های زیادی است که کاربرد پیدا کرده است و می توان گفت امروزه در همه مناطق جهان استفاده می شود، این نوشیدنی محبوب در کنار نوشیدنی های گرم دیگری مانند چای و انواع هر یک از این دو نوشیدنی، بازار قابل توجهی را در سطح بین المللی رقم زده اندکه در این گزارش به طور خاص وضعیت جهانی تجارت قهوه را بررسی خواهیم کرد.
چشم انداز جهانی این تجارت تا سال ۲۰۱۹، روند تولید قهوه در سال های اخیر، مهم ترین بازارهای جهانی این تجارت و مواردی از این دست، اهم محتوای گزارش زیر را شامل می شوند.
تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ دنیا به حساب می آید. حتی در برخی کشورهای آمریکای لاتین وزارت قهوه وجود دارد. در تمام دنیا به این کالا به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه می شود، در حالی که در ایران قهوه به عنوان یک کالا و نوشیدنی لوکس محسوب می شود. طبق نظر رئیس انجمن قهوه درصورتی که فرآوری قهوه در ایران رونق گیرد سودآوری آن به حدی زیاد است که ظرف کمتر از ۱۰ سال می تواند جایگزین صادرات نفت شود.
قهوه در مناطق استوایی مثل جامائیکا، جاوه، برزیل، کلمبیا، هند و… رشد می کند و به صورت بینز (لوبیا شکل و خام مانند) وارد ایران می شود. این قهوه ها پس از وارد شدن در داخل فرآوری و بسته بندی می شوند. به همین جهت ایران در زمینه تولید قهوه هیچ فعالیتی ندارد.
در حال حاضر حدود هشت شرکت در ایران به صورت ابتدایی و کاملا سنتی به فرآوری قهوه مشغولند. تنها شرکت مولتی کافه به صورت محدود در زمینه صادرات شیر خشک و قهوه فوری، آن هم به کشورهای حوزه آسیای میانه مثل آذربایجان، تاجیکستان… و در حوزه خاورمیانه نیز به کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و بنگلادش قهوه فعالیت می کند. اینطور نیست که ایران بتواند در چنین سطحی قهوه تولید و به کشورهای اروپایی صادر کند زیرا این توانایی به هیچ وجه در ایران وجود ندارد.
۸۰ درصد بازار ایران را قهوه های فرآوری داخل تامین می کنند و تنها ۲۰ درصد در این حوزه واردات داریم، آماری که تا پایان سال ۹۴ منتشر شده گویای این است که مصرف روزانه تهران در کافی شاپ ها، هتل ها و رستوران ها حدود دو تن است. شهرهای اصفهان و شیراز ماهانه یک تن و باقی شهرهای کشور نیز ماهانه یک تن مصرف قهوه دارند.
قهوه های فرآوری شده در ایران کیلویی بین ۲۵ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می رسند. با توجه به اینکه قهوه های وارداتی به ایران کیلویی ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارند به همین جهت شاید ماهانه یک تن در تمام کشور از قهوه های وارداتی استفاده کنیم.
در حال حاضر نوشیدنی های جدیدی مثل تی لته یا همان چای ماسالا به بازار عرضه شده است. همچنین هات چاکلت نوشیدنی دیگری است که به منوی کافی شاپ ها اضافه شده است. قهوه های فرآوری شده در ایران در کارخانجات شکلات سازی و… هم استفاده می شوند.
شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم که مصرف قهوه در ایران به زمانی بسیار دورتر از آنکه چای به محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی پس از آب تبدیل شود باز‌می‌گردد. امروز رشد روز‌افزون مصرف قهوه در میان طیف‌های مختلف جامعه به‌خصوص جوانان، صنعت فرآوری و بسته‌بندی قهوه را به یکی از سودآورترین صنایع تبدیلی کشور بدل کرده است.
به طور کلی مصرف قهوه در ایران و کشور‌های اسلامی از زمان صدر اسلام و پس از ممنوعیت شراب رواج یافت و تقریبا از قرن نهم میلادی به‌عنوان یک نوشیدنی پرطرفدار جای خود را باز کرد. ایرانی‌ها در گذشته قهوه را بیشتر به‌صورت یک دم نوش طبیعی که دارای خواص دارویی هم بوده می‌شناختند. مصرف شراب عربی، شراب اسلامی یا همان قهوه روز به روز رو به فزونی می‌یافت تا زمانی که کاشف‌السلطنه با همان داستان معروف خود بذر چای را از هندوستان به ایران آورد و لاهیجان به‌عنوان قطب چای ایران معرفی شد. در حال حاضر اما سرانه مصرف قهوه در ایران ۱۶۹/۰ فنجان در روز است و از این حیث در رتبه ۵۴ جهان قرار دارد. کشور‌های ایتالیا، آلمان، اتریش، اسپانیا، پرتغال و سوییس بزرگ‌ترین کمپانی‌های قهوه دنیا را در اختیار دارند و این در حالی است که کشور‌هایی نظیر برزیل، کلمبیا، استرالیا، هند و اندونزی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان قهوه دنیا محسوب می‌شوند و بهترین و پرطرفدارترین قهوه‌های دنیا را تولید می‌کنند و همین امر نشان می‌دهد که کشور‌های دیگر هم می‌توانند بدون آنکه تولید‌کننده عمده قهوه باشند در صنعت فرآوری و بسته‌بندی قهوه سرمایه‌گذاری کنند اگر چه در حال حاضر تمام توجه تولید‌کنندگان و فعالان صنعت قهوه کشور معطوف به بازار‌های داخلی است اما این امر دور از دسترس نیست که روزی بتوان با برند ایرانی قهوه را صادر کرد. آب و هوای ایران مناسب کشت قهوه نیست البته در مناطق جنوبی کشور به دلیل وجود آب و هوای حاره‌ای امکان کشت قهوه وجود دارد اما به خاطر نبود بستر کشت مناسب و آب کافی باید به کلی قید این کار را زد. از طرفی اگر هم امکان کشت قهوه در کشور وجود داشته باشد به گفته بسیاری از کارشناسان این کار توجیه اقتصادی مناسبی ندارد.

مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی

قهوه فوری در اصل بخش محلول پودر قهوه است زیرا قهوه ۲ بخش محلول و نامحلول دارد. بخش نامحلول حاوی فیبر و سایر ترکیب‌هاست و در اولین مرحله تولید، بخش محلول قهوه وارد آب می‌شود سپس در دستگاه‌های تبخیرکننده یا اپراتور قرار می‌گیرد، خشک می‌شود و به قسمت بسته‌بندی می‌رود. به همین دلیل وقتی این قهوه را در آب جوش بریزیم، تمام آن در آب حل می‌شود و هیچ بخش نامحلولی باقی نخواهد ماند.
قهوه فوری ماده خشکی است که رطوبت آن بین ۴-۱ درصد است بنابراین میکروب‌ها در این شرایط نمی‌توانند رشد کنند. قهوه، تنها بزرگ ترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مدرن است. این محتوای غنی آنتی اکسیدان مزایای زیادی برای ما دارد. قهوه فوری نیز مانند قهوه معمولی دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد، حتی مطالعات نشان داده قهوه فوری ممکن است آنتی اکسیدان های خاصی را بیشتر از سایر انواع آن داشته باشد که دلیلش هم شیوه فرآوری آن است. ضمناً یک فنجان استاندارد قهوه تنها ۴ کالری دارد و مقادیر کمی پتاسیم، منیزیم و نیاسین(ویتامین ب ۳) نیز در آن موجود است. قهوه فوری کمی کافئین کمتری دارد قهوه فوری به صورت پودر یا دانه‌های ریز (فرم گرانول) و غالباً در ظروف شیشه ای، بسته‌های پلاستیکی یا قوطی در بازار ارائه می‌شود. مصرف‌کننده نهایی با اضافه کردن آب داغ به پودر به میزان دلخواه ، غلطت نوشیدنی خود را تنظیم می‌کند. راه جدیدتر مصرف آن استفاده از کیسه‌های قهوه است که شبیه به کیسه‌های چای می‌باشند. قهوه فوری همچنین جهت تهیه انواع آیس کافی‌هامانند فراپهٔ یونانی به کار می‌رود.
در برخی کشورها مانند پرتغال، اسپانیا و هندوستان ا ز شیر داغ به جای آب داغ در تهیه نوشیدنی نهایی استفاده می‌شود. در مناطق دیگر مانند کره جنوبی، قهوه فوری با پودر مکمل قهوه و شکر ترکیب شده و با نام کافی میکس عرضه می گردد. قهوه فوری در بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت یافت و همچنان بیش از ۷۵ درصد از قهوه خریداری شده برای مصارف خانگی در بریتانیا را شامل می‌شود. این مقدار در آمریکا و فرانسه کمتر از ۱۰ درصد و در ایتالیا کمتر از یک درصد است.
استفاده از قهوه‌های فوری در پخت‌وپزهای عمومی و تشریفاتی به دلیل سهولت در مصرف بسیار رواج پیدا کرده‌است.از این پودر در تهیه کیک قهوه که یک جزء اصلی جشن‌ها در نیوزیلند،استرالیا و بریتانیا است به وفور استفاده می‌شود. از قهوه محلول برای طعم دهی به بستنی یاساندی‌ها نیز استفاده می‌شود، و اغلب با مقادیر مساوی از شکلات مخلوط می گردد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید قهوه فوری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع قهوه فوری ۱۵۴۹۴۱۲۳۰۹
کد آیسیک پودر قهوه فوری ساده ۱۵۴۹۵۱۲۳۱۰
کد آیسیک قهوه فوری گرانوله ۱۵۴۹۵۱۲۳۱۱
کد آیسیک پودر قهوه فوری طعم دار ۱۵۴۹۵۱۲۶۵۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قهوه فوری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی قهوه فوری ۰۹۰۱۹۰۹۰ میباشد.

انواع قهوه:

انواع مختلفی از قهوه وجود دارد، از جمله قهوه های عربیکا، روبوستا و قهوه های مخصوص مانند Blue Mountain و Kopi Luwak. عربیکا پرمصرف ترین نوع قهوه است که بیش از ۶۰ درصد از تولید قهوه در جهان را به خود اختصاص داده است.

فرآوری و تولید و بسته بندی قهوه فوری

مهم‌ترین بحث در صنعت فرآوری قهوه ترکیب گونه‌ها و خلق طعم مطلوب از طریق فرآیند بو دادن یا روستینگ است. به طور کلی سه عامل مهم در طعم و کیفیت قهوه موثر است؛ نخستین عامل مهم نژاد، گونه و کیفیت پرورش قهوه است. عامل مهم دیگر فرآیند روستینگ یا بو دادن قهوه است که مهم‌ترین مرحله از مراحل فرآوری قهوه به حساب می‌آید و بالاخره سومین عامل رسیدن به ترکیب مطلوب مصرف‌کننده و مناسب با ذائقه افراد جامعه و بسته‌بندی زیبا، شیک و استاندارد است. در جریان شناخت طعم و ذائقه، مهم‌ترین مسئله مشخص کردن بازار هدف است، چون در جوامع مختلف با توجه به فرهنگ‌های متفاوتی که وجود دارد تمایل به مصرف نوع و طعم خاصی از قهوه رواج بیشتری دارد.

میزان سرمایه‌گذاری و شروع فعالیت واحد بسته بندی قهوه فوری

برای شروع می‌توانید با چیزی حدود ۴۰۰ هزاردلار سرمایه کار را آغاز کنید که البته این مبلغ منهای هزینه‌های خرید زمین و ساخت سالن تولید یا اجاره آن است. کار با یک سالن ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری آغاز می‌شود. برای تجهیز کارگاه به یک ماشین روست برای بو دادن صنعتی، ماشین بسته‌بندی مخصوص بسته‌بندی قهوه و ماشین آسیاب  نیاز دارید. علاوه بر این هزینه مواد اولیه که همان دانه قهوه به‌صورت خام است را که در حال حاضر حدود شش تا هشت هزار تو مان به ازای هر کیلوگرم در بازار قیمت دارد نیز باید به این مبلغ افزود. همچنین در فرآیند بو دادن موادی مانند مارگارین، شکر و اسانس‌های مختلف با توجه به فرمولاسیون مورد استفاده به قهوه خام افزوده می‌شود که باید در هزینه‌های در گردش محاسبه شود. در ایران معمولا از یک اتاق تست ساده برای سنجش کیفیت و مرغوبیت طعم قهوه استفاده می‌شود که در سطح بین‌المللی این کار در آزمایشگاه‌های مدرن کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده قهوه صورت می‌گیرد. بنابراین نیازی نیست در حال حاضر هزینه‌ای را برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت در نظر بگیرید، این امر می‌تواند در برنامه توسعه‌ای بنگاه شما جای بگیرد. برای اداره این کارگاه به پنج تا شش نیروی کار نیاز دارید که شامل یک کارشناس فرآوری یا روستینگ، یک کارشناس میکس و ترکیب، دو تکنیسین بسته‌بندی و یک تستر حرفه‌ای برای کنترل کیفیت محصول (چون در ایران فرآیند تست محصول به‌صورت تجربی انجام می‌شود) است که به طور متوسط ماهانه حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه حقوق و دستمزد برای شما در بر خواهد داشت. در کارگاهی با این سطح می‌توان ماهانه ۲ تا ۴ تن قهوه تولید کرد که کیلویی ۴ تا ۱۰ دلار در بازار قیمت دارد که در نهایت سود ۵۰ درصدی حاصل کار خواهد بود و در طول یک تا دو سال سرمایه شما باز‌می‌گردد.

شرایط بازار و سود احتمالی بازار بسته بندی قهوه فوری

فرمولاسیون انحصاری و قیمت بالای تجهیزات پیشرفته در هنر- صنعت فرآوری قهوه سبب شده تا سرمایه‌گذاری برای صادرات این محصول کمی دست نیافتنی و دور از انتظار به نظر برسد اما با این وجود بازار داخلی هم قابلیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار صاحبان سرمایه قرار می‌دهد. حمید سرتیپ‌زاده، مدیر فروش شرکت هندپرسو و یکی از فعالان بازار قهوه در گفت‌وگو با «فرصت امروز» گفت: در حال حاضرسالانه حدود ۸۰۰۰ تن قهوه در کشور مصرف می‌شود که از این میزان حدود ۲۵ درصد به‌صورت محصول نهایی و بسته‌بندی شده از۱۲ کمپانی ایتالیایی، دو شرکت فرانسوی، یک برند امریکایی و یک برند سوییسی وارد کشور می‌شود که در داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی فرآوری و بسته‌بندی و به‌عنوان محصول نهایی وارد بازار می‌شود. وی در ادامه افزود: صنایع نان شیرینی و شکلات، مصرف خانگی و مصارف دارویی از عمده‌ترین موارد مصرف قهوه در کشور به شمار می‌آید. سرتیپ‌زاده در خصوص فضای فعلی بازار نیز گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته استقبال از مصرف قهوه افزایش چشمگیری داشته و شرایط خوبی بر بازار حاکم شده در حال حاضر فضا برای کار شرکت‌های جدید بسیار مناسب‌تر از گذشته است.

سرانه مصرف قهوه در جهان و ایران

طبق گزارش سازمان بین المللی قهوه، مصرف سرانه قهوه در جهان تقریباً ۱.۳ کیلوگرم در سال است. این در حالی است که در ایران، مصرف سرانه قهوه نسبتاً پایین است و حدود ۰.۲ کیلوگرم در سال است. این احتمالاً به این دلیل است که چای، نوشیدنی گرم سنتی در ایران است و مصرف آن بیشتر از قهوه است.

تحلیل بازار جهانی قهوه

صنعت قهوه یک صنعت چند میلیارد دلاری است که نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد. این شامل کشت، پردازش، توزیع و فروش دانه های قهوه و محصولات مرتبط با قهوه است.

اندازه و رشد بازارقهوه:
بر اساس گزارش گراند ویو ریسرچ، اندازه بازار جهانی قهوه در سال ۲۰۱۹ ۱۰۲.۱۵ میلیارد دلار ارزش گذاری شد و انتظار می رود با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 4.9 درصد از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ رشد کند. افزایش تقاضا برای قهوه، به ویژه در اقتصادهای نوظهور، باعث رشد بازار می شود.

تولید و مصرف قهوه:
برترین کشورهای تولید کننده قهوه برزیل، ویتنام، کلمبیا و اندونزی هستند. این کشورها بیش از ۶۰ درصد از تولید قهوه جهان را به خود اختصاص داده اند. کشورهایی که بیشترین مصرف قهوه را دارند آمریکا، برزیل، آلمان، ژاپن و ایتالیا هستند.

کانال های توزیع قهوه:
قهوه از طریق کانال های مختلفی از جمله سوپرمارکت ها، کافی شاپ های تخصصی، خرده فروشان آنلاین و قهوه خانه هایی مانند استارباکس و دانکین دوناتز توزیع می شود.

چالش ها و فرصت ها:
صنعت قهوه با چالش هایی مانند تغییر آب و هوا، که بر تولید قهوه تأثیر می گذارد و افزایش تقاضا برای قهوه پایدار و اخلاقی، مواجه است. با این حال، فرصت هایی مانند محبوبیت فزاینده قهوه های تخصصی و افزایش تقاضا برای قهوه در اقتصادهای نوظهور نیز وجود دارد. به طور کلی، صنعت قهوه یک صنعت پویا و در حال رشد است که نقش بسزایی در اقتصاد جهانی ایفا می کند.

بازار جغرافیایی قهوه فوری

بازار جهانی قهوه در سال های اخیر در انحصار کشورهای خاصی بوده است، انتظار می رود که در سال های آتی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز وارد عرصه این بازار شوند. اگرچه مصرف قهوه در همه نقاط جهان معمول است، اما در این میان برخی از کشورها بیشترین میزان سهم را در بازار این تجارت از آن خود کرده اند، طبق نظر محققان اقتصادی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ ترین بازارهای قهوه جهان به شمار می روند. همچنین این در حالی است که برخی از کشورهای جهان مانند کنیا، پاناما، سنگال، مراکش و بولیوی بالاترین میزان رشد را در بازار قهوه در طی سال های آتی خواهند داشت.جالب است بدانید پیش بینی می شود میزان رشد قهوه در کشورهای مذکور به قرار زیر باشد: کنیا ۲۱.۶درصد؛ سنگال ۱۸.۷درصد؛ پاناما ۱۸.۲درصد؛ مراکش ۱۴.۸درصد و بولیوی ۱۲.۷درصد. این افزایش رشد نشان دهنده رشد و پویایی قابل تاملی است که در سال های نه چندان دور، تجارت جهانی قهوه را در سطح جهان پرتحرک تر و پویاتر خواهد کرد.

سهم انواع مختلف قهوه در بازار جهانی این محصول

قهوه به صورت های مختلفی در بازار جهانی عرضه می شود و انواع متفاوتی مانند قهوه بو داده، قهوه بدون کافئین، کنسانتره قهوه، عصاره های قهوه و قهوه دارای اسانس را تشکیل می دهد. هر یک از انواع فوق نیز سهم مختلفی را در بازار جهانی این محصول از آن خود کرده اند. طبق آمار موجود، قهوه بوداده و بدون کافئین حدود ۴.۴ درصد از سهم بازار قهوه را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که سهم قهوه های کنسانتره، عصاره قهوه و اسانس های قهوه در مجموع ۳۱.۳درصد برآورد شده است. همچنین ترکیبات مختلف قهوه نیز سهم متفاوتی از این بازار را به خود اختصاص داده اند، به عنوان مثال قهوه بونداده و بدون کافئین ۸.۴درصد و قهوه بوداده بدون کافئین ۳.۲درصد سهم را در این بازار از آن خود کرده اند.

پیش بینی وضعیت صنعت قهوه در دنیا

انتظار می‌رود که صنعت قهوه در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد، که این امر ناشی از افزایش تقاضا برای قهوه تخصصی و محبوبیت روزافزون کافی‌شاپ‌ها و کافه‌ها است. بر اساس گزارش ResearchAndMarkets.com، ارزش بازار جهانی قهوه در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۲.۰۲ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۷ به ۱۵۸.۳۹ میلیارد دلار برسد و از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ با CAGR 5.5 درصد رشد کند.

همه‌گیری COVID-19 با تغییر در رفتار مصرف‌کننده و اختلال در زنجیره تأمین، صنعت قهوه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، این صنعت انعطاف پذیری و سازگاری را نشان داده است، با کافی شاپ ها و کافه ها اقدامات ایمنی را اجرا می کنند و به سمت فروش آنلاین و خدمات تحویل تغییر می کنند.

از نظر پایداری، صنعت قهوه با فشار فزاینده ای برای رسیدگی به نگرانی های زیست محیطی و اجتماعی مانند جنگل زدایی، استفاده از آب و شیوه های تجارت منصفانه مواجه است. مصرف کنندگان از تأثیر انتخاب های مصرف خود آگاه تر می شوند و خواهان شفافیت و پاسخگویی بیشتر از شرکت های قهوه هستند.

به طور کلی، انتظار می‌رود که صنعت قهوه به رشد خود ادامه دهد، اما شرکت‌ها باید با تغییر ترجیحات مصرف‌کننده سازگار شوند و نگرانی‌های پایداری را برطرف کنند تا رقابتی باقی بمانند.

تحلیل SWOT صنعت تولید قهوه ایران

بر اساس گزارش ها و آمارهای قبلی، صنعت قهوه در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه نسبتاً کوچک است. عمده مصرف قهوه در ایران قهوه فوری است، با بازار کوچک اما رو به رشد قهوه تخصصی. آب و هوا و جغرافیای این کشور برای کشت قهوه مناسب نیست، بنابراین بیشتر قهوه از کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا و ویتنام وارد می شود. دولت همچنین در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی را برای واردات قهوه اعمال کرده است که منجر به افزایش قیمت‌ها و محدودیت در دسترسی به آن شده است. با این حال، علاقه روزافزون به قهوه تخصصی در میان نسل‌های جوان و ظهور کافی‌شاپ‌ها و روست‌کننده‌های محلی، پتانسیل رشد در این صنعت را نشان می‌دهد.

نقاط قوت:
دانه های قهوه باکیفیت: ایران دانه های قهوه باکیفیت تولید می کند که مورد توجه متخصصان قهوه قرار می گیرد.
رشد فرهنگ قهوه: فرهنگ قهوه رو به رشدی در ایران وجود دارد و تعداد زیادی کافی شاپ در شهرهای بزرگ افتتاح می شود.
حمایت دولت: دولت ایران از صنعت قهوه حمایت کرده و به کشاورزان و فرآوری‌کنندگان قهوه یارانه‌ها و مشوق‌هایی ارائه کرده است.
بازار داخلی بزرگ: ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر، بازار داخلی بزرگی برای قهوه دارد.

نقاط ضعف:
بازار صادرات محدود: صنعت قهوه ایران عمدتاً بر بازار داخلی متمرکز است و صادرات محدودی به سایر کشورها دارد.
کمبود زیرساخت: صنعت قهوه در ایران فاقد زیرساخت مناسب برای حمل و نقل، فرآوری و ذخیره سازی است که بر کیفیت دانه های قهوه تأثیر می گذارد.
تنوع محدود: ایران بیشتر قهوه عربیکا تولید می کند که تنوع محصولات قهوه قابل ارائه را محدود می کند.
دسترسی محدود به فناوری: بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان قهوه در ایران به فناوری و تجهیزات مدرن دسترسی ندارند که این امر بر کیفیت و کارایی عملیات آنها تأثیر می گذارد.

فرصت ها:
پتانسیل صادرات: با افزایش تقاضا برای دانه های قهوه با کیفیت بالا، پتانسیلی برای ایران وجود دارد که صادرات خود را به سایر کشورها گسترش دهد.
تنوع: ایران می‌تواند با معرفی انواع و ترکیب‌های جدید قهوه خود را برای پاسخگویی به سلیقه‌ها و ترجیحات مختلف تنوع بخشد.
سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هایی مانند امکانات حمل‌ونقل، پردازش و ذخیره‌سازی می‌تواند کیفیت دانه‌های قهوه را بهبود بخشد و کارایی را افزایش دهد.
گردشگری: فرهنگ رو به رشد قهوه ایران می تواند گردشگرانی را که علاقه مند به تجربه صحنه قهوه محلی هستند جذب کند.

تهدیدات:
رقابت: ایران با سایر کشورهای تولیدکننده قهوه مانند برزیل، کلمبیا و اتیوپی رقابت دارد.
تغییر اقلیم: تغییرات آب و هوایی می تواند بر کیفیت و کمیت دانه های قهوه تولید شده در ایران تأثیر بگذارد.
بی‌ثباتی سیاسی: بی‌ثباتی سیاسی در ایران می‌تواند با ایجاد اختلال در زنجیره تأمین و تأثیر بر صادرات، بر صنعت قهوه تأثیر منفی بگذارد.
نگرانی های بهداشتی: نگرانی های بهداشتی مرتبط با مصرف قهوه می تواند بر تقاضای قهوه در ایران تأثیر بگذارد.

لیست و تعداد تجهیزات اصلی فرآوری قهوه

بخش تمیز کردن
دستگاه تمیز کردن قهوه سبز
بخش انتقال پنوماتیک
,ماشین جداسازی دانه های قهوه
سیلوی ذخیره سازی
سرخ کن
کوره احتراق گاز
دستگاه خنک کننده
جمع کن سبوس ها و اضافات
تمیز کننده قهوه بو داده
حذف کننده سنگ های اضافه
بخش توزین
مخزن نگه دارنده
بخش خشک کن پاششی
بخش انتقال پنوماتیک
مخزن نگه دارنده
مخزن ذخیره سازی
قهوه سرخ کن
بخش شکستن دانه های قهوه
آسیاب شکستن دانه های قهوه
نوار نقاله پیچ
مخزن ذخیره سازی
بخش توزین
مخزن نگه دارنده
بخش انتقال پنوماتیک
بخش خروجی
مخزن ذخیره سازی برای قهوه شکسته
بخش توزین
سیلوهای زباله
دیسک جداکننده
مجموعه توزین
بخش غلظت و متراکم سازی
افت فشار غشاء دو اثره
مخزن عصاره
سیستم شست و شو
بخش آزاد سازی عطر و رایحه قهوه:
مخزن تنظیم
مجموعه بازیابی عطر
مخزن ذخیره سازی عطر
پمپ عطر
سیستم شست و شو
بخش خشک کن پاششی
بخش تغذیه مایعات
قسمت اصلی ورودی هوا
قسمت ورودی هوا خنک کننده
برج خشک کن
بخش محصولات
بخش اگزوز هوا
بخش بسته بندی
مخازن ذخیره سازی
مخازن محلول
پرکن بخش بسته بندی
گیر انداز فلزات
لوله ها و دریچه های اتصال
دستگاه بسته بندی
نوع خط از لحاظ اتوماسیون : تمام اتوماتیک مجهز به سیستم PLC

شرح مختصر فرآیند تولید قهوه فوری

قهوه فوری یا آماده از قهوه سبز رست شده (بو داده) وسپس آسیاب شده تهیه میشود. در فرآیند صنعتی ابتدا قهوه را در دمای ۱۶۵ درجه سانتیگراد به مدت ۷ الی ۱۵ دقیقه رست داده و سپس آن را با درجه ریز (بین ۰٫۵ تا ۱ میلیمتر) آسیاب میکنند. در این مرحله قهوه آسیاب شده را در آب مخلوط و به اصطلاح دم میکنند. این مرحله مشابه آماده سازی قهوه در منزل است. پس از دم کشیدن با استفاده از روشهای فرآوری به صورت خشک‌ کردن انجمادی و یا خشک کردن پاششی آن را به پودر آماده حل شدن در آب تبدیل میکنند. در برخی روشها پس از آماده سازی پودر قهوه، عطر اصیل قهوه از دست میرود، بنابرین پس از اتمام فرآیند یا هنگام بسته بندی محصول نهایی، مجددا این خاصیت را که از گازهای آزاد شده در هنگام فرآیند بودادن یا آسیاب شدن قهوه و یا از تقطیر بخار قهوه پس از تکمیل فرآیند دم‌شدن استحصا میشود، مجددا به صورت جدا، به پودر قهوه فوری اسپری می نمایند

خشک ‌کردن انجمادی – freeze-drying

در روش خشک ‌کردن انجمادی ، قهوه آماده شده در دمای -۴۰ درجه سانتیگراد منجمد و پس از برش تبدیل به تکه های جامد و حلال در آب میشوند. سپس آنها را در دمای پایین و تحت خلاء خشک میکنند که در نتیجه تبدیل به قهوه فوری آماده مصرف میشود. در این روش کیفیت عطر و طعم با توجه به درجه حرارت بسیار کم و شرایط خشک کردن ملایم محافظت می شود. از مزیتهای این روش اکسید نشدن قهوه، ایجاد نشدن ترکیبات جدید در قهوه، کاهش چسبندگی و توده‌ای شدن قهوه میباشد.

خشک کردن پاششی – spray drying

روش تهیه قهوه فوری به صورت خشک کردن پاششی ابتدا در سال ۱۸۹۰ توسط دیوید استرنج در نیوزلند به ثبت و قهوه فوری تهیه شده با نام تجاری “قهوۀ استرنج” به فروش رسید.. ولی بزرگترین اتفاق در این حوزه زمانی رخ داد که شرکت نستله در سال ۱۹۳۸ با نام تجاری نسکافه یک فرآیند پیشرفته برای تهیه این نوع قهوه ارائه و با محصولات خود انقلابی در صنعت قهوه فوری دنیا بر پا کرد.
هم اکنون قهوه فوری در بسته بندی های شیشه ای یا بسته های پلاسیتیکی و یا قوطی در بازار ارانه می شود. جهت حفظ کیفیت قهوه فوری را در رطوبت پایین و در ظرف‌های ضد رطوبت بسته‌بندی میکنند. همچنین برای جلوگیری از از دست‌دادن عطر و طعم قهوه فوری نباید با اکسیژن در تماس باشد لذا آن را به صورت وکیوم یا با پرکردن گازهای بی اثر مانند دی‌اکسید‌کربن یا نیتروژن بسته بندی میکنند. این نوع قهوه آماده با حل شدن در آب به سرعت تبدیل به یک فنجان قهوه شده که میتواند کافئین مورد نیاز دوستداران آن را تامین نماید. همچنین از قهوه فوری جهت تهیه انواع آیس کافی ها مانند فراپه یونانی و نیز طعم دهی به بستنی و یا تهیه کیک، شیرینی و دسرها استفاده میشود. میتوان از شیر داغ به جای آب داغ در تهیه این نوع قهوه استفاده کرد. همچنین با ترکیب قهوه فوری، پودر شیر مکمل قهوه و شکر محصولی به نام کافی میکس تهیه شده که طرفداران خاص خود را دارد.
مواد اولیه : دانه ی قهوه
مواد بسته بندی: فیلم های پلاستیکی و یا کیسه های از پیش ساخته شده.
قالب های بسته بندی شیشه ای، یا بسته بندی با قوطی های قلع نیز می تواند باشد .
در روش خشک کردن پاششی قهوه آماده شده به یک جریان هوای گرم در بالای یک برج استوانه ای بلند اسپری می شود. قطرات قهوه در این برج رطوبت خود را ازدست داده و در زمانی که به پایین استوانه میرسند تبدیل به جامدی حلال در آب و بافتدار میشوند. این پودر آماده حل شدن مجدد در آب است . با توجه به نوع این فرآیند کیفیت عطر و طعم قهوه تا حد امکان حفظ میشود. این فرآیند پرکاربردترین روش برای تهیه قهوه فوری است. قهوه فوری حاصل از این روش رنگ روشنتر و دانه بندی درشتتر دارد که به اصطلاح قهوه گلد نامیده میشود.

وضعیت واحد های فعال تولید قهوه فوری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید قهوه فوری در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید قهوه فوری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید قهوه فوری در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات قهوه فوری

نمودار واردات و صادرات قهوه فوری در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

فرآیند اخذ مجوز تولید و بسته بندی قهوه فوری

قهوه فوری ایران قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را دارد، اما با این حال وجود قاچاق گسترده در این حوزه یکی از آسیب های سرمایه گذاری این بخش محسوب می شود، طوری که ۱۵درصد قهوه های وارداتی کشور قاچاق می شود. نداشتن کیفیت قهوه های وارداتی، نبود متخصص در این حوزه و عدم شناخت قهوه باعث شده قهوه های مرغوبی در کشور وجود نداشته باشد.
گفتنی است برای گرفتن مجوز در این بخش باید علاوه بر مراجعه به سازمان صنایع، به سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان استاندارد رجوع کرد. تجارت قهوه بعد از نفت یکی از پرسودترین تجارت های دنیا محسوب می شود، همین امر می تواند انگیزه های سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهد.
در راستای این صحبت باید یادآور شد علاوه بر هشت شرکت بزرگ تولیدکننده قهوه در ایران، بسیاری از شرکت ها نیز به صورت کارگاهی و در سطح کوچک به فرآوری و بسته بندی انواع قهوه مشغول هستند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید و بسته بندی قهوه فوری

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۵۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۶۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیون دلار (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۵ میلیون دلار
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)