طرح تولید پروفیل MDF (1)

طرح تولید پروفیل MDF

امروزه تکنولوژی پیشرفته مصنوعات چوبی در جهان تکنیک های جدیدی را برای چـشم نـواز تـر نمودن طراحی ها ورعایت هارمونی در معماری هـای داخلـی سـاختمان و فـضا هـا ایجـاد نمـوده است.در این میان،تکنولوزی پیشرفته رپینگ(فرایند روکش چسبانی) روی mdf برای دستیابی بـه این مقاصد ایجاد گردید. از انجا که انعطاف پذیری روکش های HPL طی فرایند روکش چسبانی جلـوه خاصـی بـه شـاخه های ابزار خورده mdf بخشیده که حاصل این فرایند پروفیل نامیده می شود.

معرفی MDF

Medium Density Fiber Board بطور مختصر MDF نوعی چوب مصنوعی (مهندسی) تولید شده از ذرات چوب خورد شده می باشد که با استفاده از چسب ، واکس یا رزین بصورت ورق تحت فشار و حرارت تولید شده است، MDF بر خلاف نئوپان و فیبر و چندلایی از ذرات الیاف چوب تولید می گردد در حالیکه نئوپان و فیبر و چند لائی از رشته های چوب و چسب تحت فشار و حرارت تولید می گردد. MDF بعنوان یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی کاربرد داشته و بمراتب محکمتر و سبک تر از چوبهای رشته ایست تولید انبوه و صنعتی MDF از سال های ۱۹۸۰ آغاز و به سرعت در صنعت ساختمان و درودگری مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. وزن مخصوص MDF بصورت معمول بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است ، اما می تواند کمتر از ۶۰۰ kg/m3 یا سنگین تر از ۱۲۰۰ kg/m3 نیز تولید گردد (LDF) و (HDF).

انواع پروفیل MDF

•پروفیل های درب
• پروفیل های تاج و زیر چراغی
•پروفیل های کرکره، پانل دیواری و قرنیز حاشیه دیوار
•پروفیل های نبشی
• پروفیل های لبه
• پروفیل های روکوب

طرح تولید پروفیل MDF (2)

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی MDF

۱- دامنه وسیع دانسیته (وزن مخصوص) ضخامت و ابعاد قابل تولید از ضخامت ۳ میلیمتر تا ۶۰ میلیمتر
۲- قابلیت ابزار خوری و ماشین کاری و سنباده زنی و روکش شدن
۳- ساختار یکنواخت و سطوح صاف و متراکم
۴- قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف
۵- عدم وجود معایب چوب (گره ، ترک ، رگه و … )
۶- قابلیت انجام روسازی های مختلف از قبیل انواع روکش های چوبی و غیر چوبی ، رنگ آمیزی و غیره
۷- پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن
۸- زیبایی ظاهری ، طبیعت ملایم و ظرافت و کاملا شبیه چوب

قیمت تولید داخلی و جهانی پروفیل MDF

قیمت داخلی پروفیل MDF
با بررسی های انجام شده در خصوص قیمت داخلی پروفیل mdf این نتیجه حاصل شده است که قیمت انواع پروفیل های mdf موجود در بازار بر اساس سایز ورق، مشخصات پروفیل و شـکل آن از شاخه ای ۰۰۰۸ تومان تا ۰۰۰۲۰ تومان متغییر می باشد.

قیمت جهانی پروفیل MDF
با توجه به استعلام های صورت گرفته از شرکت های وارد کننده این محصول، قیمت جهـانی آن در حدود شاخه ای ۸ تا ۲۲ دلار می باشد.

فرآیند تولید پروفیل MDF

به طور کلی تولید انواع پروفیل MDF دارای پروسه ی تولید مشابهی می باشند که در زیر به طور کامل تشریح می گردد. در این روش ابتدا شیت های MDF مخصوص پروفیل در ابعاد ۸/۲* ۱۰/۲ که دو برابر ورق های MDF معمولی تحت فشار پرس گرم قرار گرفته ،توسط دستگاه پانل بر به ابعاد مورد نظر بر حسب نوع پروفیل برش داده می شوند . سپس شیت های برش خورده به سمت
دستگاه مولدر هدایت می شوند در این مرحله توسط دستگاه مولدر که از تیغه های متعددی تشکیل شده است شکل مورد نظر پروفیل بر روی نوار های برش خورده ایجاد میشود و در نهایت پروفیل های نیمه ساخته برای پرس روکش های P.V.C به دستگاه رپینگ منتقل می شوند. در این دستگاه پروفیل های نیمه ساخته توسط غلطک به درون دستگاه منتقل می شوند و روکش p.v.c برش خورده به ابعاد پروفیل مورده نظر به صورت رول در بالای دستگاه قرار گرفته و همزمان با حرکت پروفیل به سمت جلو ، رول به درون دستگاه کشیده می شود و پس از حرارت دیدن ، روکش P.V.C به چسب مخصوص پروفیل (چسب های فرمالدیید ) آغشته می شود و روی پروفیل ها کشیده می شود سپس غلطک های متنوع (از ۴ تا ۲۰ غلطک ) موجود در این دستگاه به طور کامل روکش را روی پروفیل پرس می کنند. در نهایت پروفیل های تولید شده برای بسته بند ی و ارسا ل به قسمت بسته بندی منتقل می شود.

طرح تولید پروفیل MDF (4)

پروسه تولید پروفیل

با توجه به مطالب ذکر شده، نتیجه گیری می شود که هر چند تکنولوژی مورد استفاده در کشورمان و بسیاری از کشورهای دیگر نسبتاً یکسان است، لیکن کیفیت اجرای تکنولوژی فوق به دو سطح قابل تقسیم است که این تقسی مبندی سبب می گردد تا واحدهای فعال در این شاخه از صنعت عملاً به دو گروه عمده تقسیم بندی گردند. در جدول زیر این تقسیم بندی شرح داده شده است. تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید همان طور که در قسمت قبل اشاره شد برای تولید پروفیل MDF در همه جای دنیا تقریبا از فرآیند واحدی استفاده می شود با این تفاوت که تکنولوژی ماشین آلات تولید پروفیل متفاوت است و برخی کارخانه ها از تکنولوژی بالاتری برخوردارند. سطح تکنولوژی مورد استفاده در تولید پروفیل در قسمت گذشته معرفی شد . از اینرو در این قسمت بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های فوق الذکر آورده خواهد شد:

شرایط اخذ مجوز تولید پروفیل MDF

مجوز های قانونی
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس
۱- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
۲- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
۳- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
۴- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
۵- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
– اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن ۱۸ سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

کشورهای تولید کننده پروفیل MDF

در حال حاضر تقاضای پروفیل های MDF در بازار امروز به دلیل مزایای زیـادی کـه از نظـر کیفی و ظاهری در این محصولات وجود دارد بسیار بالا و روبه رشد است و تقریبا دراکثر کشورها از این محصولات استفاده می شود. از بین کشورهای عمده تولیید کننده پروفیل های MDF می تـوان کـشورهای ترکیـه ،مـالزی و چین را نام برد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پروفیل MDF

۱. پروفیل اوراق فشرده چوبی : ۲۰۲۱۴۱۲۳۳۴
۲. پروفیل اوراق فشرده چوبی با روکش چوب : ۲۰۲۱۴۱۲۳۳۵

طرح تولید پروفیل MDF (3)

وضعیت واحد های فعال تولید پروفیل MDF

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پروفیل MDF در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پروفیل MDF (6)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پروفیل MDF

ظرفیت تولید سالیانه : ۹۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱.۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : – درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)